Gå til innhold

Byfolk vs. bygdefolk

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Her brenner vi sprit og kommer uanmeldt på besøk. Vi er ikke uromantiske, vi er bare mindre søtsuppesentimentale enn byfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i Oslo men har en mor fra et bittelite tettsted i Nordnorge, så jeg har hørt litt om hvordan livet var der før. Hvordan bygdelivet er nå i forhold til da mamma var liten, vet jeg ikke helt:p

Men jeg forbinder bygdelivet og bønder med:

Avslapphet(ikke stressa, tar livet mer med ro og lever mer der og da)

Mye mer kunnskap om dyr, planter, materiell uavhengighet(delvis da) og hvordan man kan lage og reparere ting selv

Mindre kresne, er ikke så opptatt av materielt design og "kule" ting

Mye mer dyrevenner, siden de ofte er oppvokst med ett eller flere dyr, og kanskje bor på en gård eller har en gård i nærheten.

Mer vante med fysisk arbeid, mindre vante med tankearbeid

Uhøytidelige, foretrekker små syklubber med kaffe og kaker fremfor store selskaper med fine klær og dyr mat

Mer opptatte av kvalitet enn byfolk, kjøper ikke noe bare fordi det ser fint ut

Lite opptatte av teknologisk fremskritt, hvis det ikke er snakk om verktøyer, som feks traktor

Sosiale, pratsomme og hyggelige, to damer på bussen som ikke kjenner hverandre kan feks begynne å skravle med hverandre og bli venner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bare meg
Jeg har følgende tanker om folk fra bygda:

-Hjemmebrent (karsk, sprit og sånt)

-Tenker praktisk framfor romantisk (gifter seg fordi de trenger hjelp på gården)

-Glad i bunad og husflid

- Spiser norsk tradisjonsmat som kjøttkaker, komper/komler/raspeballer/smalahonud og annet ekkelt

-Låvedans, svensk-toppar og country

-Naive, innadvendte, trege og har ingen innføring i dannelse, flørting eller andre siviliserte skikker

-Mye Volvo og Mazda

-Bryr seg med naboene og kommer på uanmeldte besøk

-Holder seg til kun 1 partner hele livet (hvis de skilles blir det bygdesladder og faren for at 1 flytter ut av bygda øker: det er negativt for målet om å opprettholde folketallene på bygdene)

-Gamle folk går midt ute i vein med stavgåing og ryggsekk

-Alle må hilse på butikken ellers blir man sladret om som negativ

-Smiler hele tiden hver dag og må snakke med alle fordi de må opprettholde de få sosiale relasjonene som er

-Kan ikke kline med noen på festlokalet/grendehuset, for da står det i avisne neste dag

-Kvinnene på bygda er tykke og trinne- og de baker mye og strikker

He he :ler: Høres ut som dere har sett for mye på fjernsynsteateret. Dere tror vel vi bor på en liten fjellhylle uten strøm og vann også, og bitter ungene og geitene så de ikke skal falle i sjøen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
He he :ler:  Høres ut som dere har sett for mye på fjernsynsteateret. Dere tror vel vi bor på en liten fjellhylle uten strøm og vann også, og bitter ungene og geitene så de ikke skal falle i sjøen  :ler:

Er du helt uansvarlig? Binder du ikke fast ungene? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

- Hjemmebrent, karsk

- Sladder

- Råning

- Country, tacky norsk musikk og mye trance

- Kan ikke kline med folk man ikke er sammen med eller ha en ONS uten å bli sett ned på

- Innadventhet

- Alt skal være som det alltid har vært

- Mye konservativ kristendom

- Mye rasisme og fremmedfrykt

- Alle skal helst følge en bestemt mal

- Ser ned på mange andre bygder og beskylder dem for å være "bondeland" uten selvinnsikt (gjerne også større).

Jeg er stort sett oppvokst på bygda, men med masse urbane impulser og aldri følt meg hjemme der... Jeg vet altså hva jeg snakker om i forhold til der jeg har bodd/vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Badeand har mange gode momenter, jeg slenger på noen flere:

-partnere går i arv, videre til nestemann.

-postordrebruder fra Thailand og Russland til de ungkarene som har vært uheldige på markedet

-interiørmoten henger ti år etter

-jobber gjerne i samme bedrift i årtier, det er jo ikke så mange arbeidsplasser

Sånn er det ikke:

-ikke nødvendigvis mer dyrevenner fordi de er oppvokst på gård, heller motsatt, vil jeg si. Folk på gårder diller ikke med dyrene sine, de har dem fordi det er det de tjener penger på

-ikke mer opptatt av kvalitet enn byfolk, det som er viktig er at det er billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
- Hjemmebrent, karsk

- Sladder

- Råning

- Kan ikke kline med folk man ikke er sammen med eller ha en ONS uten å bli sett ned på

- Innadventhet

- Ser ned på mange andre bygder og beskylder dem for å være "bondeland" uten selvinnsikt (gjerne også større).

Var ikke dette Norge du beskrev nå?

Angående "urbane" impulser gjelder ikke Oslo, altså. Brorparten av de som bor der er jo bønder som synes det er kult å bo i "stor"byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn
Var ikke dette Norge du beskrev nå?

Angående "urbane" impulser gjelder ikke Oslo, altså. Brorparten av de som bor der er jo bønder som synes det er kult å bo i "stor"byen.

Akkurat det som er greia. De som bor i Oslo tror de er urbane, resten av Norge vet at alle i Norge er bønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke jeg beskrev Norge nei :ler:

Jeg skulle ikke til en særlig stor "by" før de fleste av punktene blekna betraktelig!

Men alt er jo relativt.

Forskjellen er kanskje at i byene er det for det meste minoriteter som driver med de tingene, selv om de allikevel kan betraktes som "typisk norge"? På bygda gjennomsyrer de iallfall mye, mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke jeg beskrev Norge nei  :ler:

Jeg skulle ikke til en særlig stor "by" før de fleste av punktene blekna betraktelig!

Men alt er jo relativt.

Forskjellen er kanskje at i byene er det for det meste minoriteter som driver med de tingene, selv om de allikevel kan betraktes som "typisk norge"? På bygda gjennomsyrer de iallfall mye, mye mer.

Nååå - da synes jeg du skal beskrive majoriteten av en norsk by-befolkning. Jeg er født og oppvokst Oslo-jente selv, liker mange "urbane" aktiviteter og har mesteparten av jobboppdragene mine i Oslo, men å anta at byfolk i Norge generelt er "forskånet" for bygdeproblematikken du nevner må nesten bero på manglende observasjonsevne (metanolskadet?).

De mest fraværende punktene i Oslo etter min erfaring er kanskje mye kristendom og det å se ned på STØRRE bygder. Forøvrig bor jeg selv på bygda nå og bortsett fra enda mer hjemmebrent og enda mer innadventhet (mest fordi de mangler møteplasser) synes jeg ikke bygda "mi" er verre eller mer bygdete enn Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdefolk: innadvendte, trege, firkantet tankemåte, snevre, skylapper, høymelte og brautende, tykkere enn byfolk, sure, gneldrete, storforlangende uten å bidra selv, trinne i barmen, mye lusekofter, tenker bare på egne interesser, mye fordommer og liker seg best i stua med Jakten på kjærligheten og Hank Williams.

Byfolk: mer glade, livlige, energiske, livsglade, slanke, effektive, sofistikerte, åpne for at single mennesker kliner med hvem de vil, reiser mer, utviser mer skjønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bygdefolk: innadvendte, trege, firkantet tankemåte, snevre, skylapper, høymelte og brautende, tykkere enn byfolk, sure, gneldrete, storforlangende uten å bidra selv,  trinne i barmen, mye lusekofter, tenker bare på egne interesser, mye fordommer og liker seg best i stua med Jakten på kjærligheten og Hank Williams.

Byfolk: mer glade, livlige, energiske, livsglade, slanke, effektive, sofistikerte, åpne for at single mennesker kliner med hvem de vil, reiser mer, utviser mer skjønn

Hahaha!!!

Dugnad er et ord bygdefolk vet hva betyr!! Her må det meste gjøres på dugnad, for bygdene blir nedprioritert. Ikke kom og si at vi er storforlangede! Der jeg kommer fra, har bygdefolket nå samlet inn penger til en MR-maskin til lokalsykehuset, for myndighetene gjør ikke annet enn å kutte..

Lusekofter er for nasjonalrommantiske byfolk.. Lusekoftene her ligger på hytta, slik at vi kan slenge dem på oss når vi kommer inn og venter på at temperaturen stiger.

Kommer fra Sogn & Fjordane, og det er som kjent trivselsfylket!! Ikke kom og si at vi er mindre livsglade enn andre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdefolk: innadvendte, trege, firkantet tankemåte, snevre, skylapper, høymelte og brautende, tykkere enn byfolk, sure, gneldrete, storforlangende uten å bidra selv,  trinne i barmen, mye lusekofter, tenker bare på egne interesser, mye fordommer og liker seg best i stua med Jakten på kjærligheten og Hank Williams.

Kan jeg anta at du er fra bygda, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
- Hjemmebrent, karsk

- Sladder

- Råning

- Innadventhet

Jeg er stort sett oppvokst på bygda, men med masse urbane impulser og aldri følt meg hjemme der... Jeg vet altså hva jeg snakker om i forhold til der jeg har bodd/vært.

Ser at du skriver innadvendtehet. Men folk på bygdene er jo mye mere sosiale. I byene kjenner en jo knapt naboen sin, men i en bygd hilser og prater alle med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bøgda lurer de veldig på hva som er galt med en hvis en sitter mye hjemme og jobber med ulike prosjekter, fremfor å være sosial og skravle/sladre med andre om kveldene.

Hvis man er byjente på bøgda, og er på fest, og byjenta kanskje kliner med en fyr hun føler for å kline med, blir hun uglesett av de andre festdeltakerne og ryktene spre seg fort til alle om at byjenta har ligget med den stakkars gutten hun følte for å kline med fordi hun kanskje var full.

Å kysse offentlig på bøgda kan altså betyr så mye mer enn det var, og fysj, man kan ikke gjør slikt hvis man ikke er sammen! :roll:

På bøgda stiller alle spørsmål hele tiden, de vil plassere deg fortest mulig, og vil vite hvem en er sammen med, hvem som er vennene, hva en skal gjøre i alle feriene som kommer og masse detaljer som er frekt å spørre om.

Janteloven gjelder om mulig ennå mer på bøgda...og kjønnsforskjellene i ambisjoner og lønn er om mulig ennå mer tydelige på bøgda.

Hilsen byjente, ansatt på bøgda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest !BettyBoob!
Ser at du skriver innadvendtehet. Men folk på bygdene er jo mye mere sosiale. I byene kjenner en jo knapt naboen sin, men i en bygd hilser og prater alle med alle.

helt enig i det. savner det litt her i Oslo at naboene ikke hilser, eller at man ikke kan gå til naboen for å låne sukker.

Kanskje en litt kald mentalitet her, i hvertfall på utsiden. Vi er jo ganske hyggelige når man først kommer litt innpå oss. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byfolk: Opptatt av å passe inn, kjedelige akademiske vorspill, "lover om hvordan man kan oppføre seg"

Bygda: enkelt å komme å være som man er, "lov" å være "harry" +++Dans på lokaet hehe veldig bra! Sjøveien til utestedene, lempelig med røykeloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...