Gå til innhold

Hvor er gud når tragiske ulykker og mennesker dør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke om det passer seg å poste dette på dette underforumet, men prøver. Flytt det hvis det ikke passer.

Gud.. jeg er ikke personlig kristen, men har jo min barnetro at det finnes en gud eller mer mellom himmel og jord. 
Men nå tviler jeg. 
Jeg mistet nettopp en tenåring som jeg er tante til i en bilulykke. Hele familien er i sjokk og sorg. På toppen av det hele har det ballet på seg med akutt og kritisk sykdom i familien. 
Hvor er gud når dette skjer? Hvorfor ta en ungdom? Hva er meningen? 
Hvis det finnes en gud så kan han ikke være påkoblet.

Anonymkode: 205bf...223

• Liker 1
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tråden din passer bedre inn under religion forumet her. 

I følge kristen tro og hinduisme (og muligens flere religioner men jeg kan ikke detaljene i de) så er det vi fra kristendommen kjenner som Satan den som liksom styrer jorda. At den gode store universguden ga jorda til djevelen for at Gud skal teste vår frie vilje. Så alt onde som skjer her er menneskets frie vilje testet av Satan. F eks fri vilje å drikke alkohol før man kjører bil eller fri vilje å starte krig etc. 

Jeg kan ikke si noe om det er sånn på ekte eller ikke men det er hva trosretningene sier. 

Har selv mistet min nærmeste og vet hvor meningsløst det føles. Jeg var veldig troende før og i det jeg følte som god indre kontakt med Gud,  men mistet den kontakten da min nærmeste døde og jeg sliter med å finne noen overnaturlig mening i ting nå. Har lært at ikke et sekund av livet er vi sikret å leve, vi kan dø i morgen vi også så da er det viktig å leve så godt vi kan i dag. 

Kondolerer så mye. Du kan alltids ha samtaler med prest 

Anonymkode: 7285b...7f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vet ikke om det passer seg å poste dette på dette underforumet, men prøver. Flytt det hvis det ikke passer.

Gud.. jeg er ikke personlig kristen, men har jo min barnetro at det finnes en gud eller mer mellom himmel og jord. 
Men nå tviler jeg. 
Jeg mistet nettopp en tenåring som jeg er tante til i en bilulykke. Hele familien er i sjokk og sorg. På toppen av det hele har det ballet på seg med akutt og kritisk sykdom i familien. 

Du glemmer at livet i verden er midlertidig  og går så fort over.  Livet i verden er test.  Livet etter døden er livet.

Gud sa aldri at verden skal være paradis.

Så er noen velstående og lever gode liv. Deres test er hvordan de forvalter formuen til å hjelpe trengende.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 hours ago, AnonymBruker said:

Men nå tviler jeg. 

Gud er ikke der, fordi han ikke finnes.

Det er ingen mening i at ungdom dør i ulykker. Hadde det eksistert en gud, så hadde nok vedkommende også vært enig, og med all makten gud liksom har, så hadde det jo vært en enkel sak å forhindre at slikt skjer.

Men herregud, vi lever i en verden full av krig, vold, stygge familierelasjoner, misbruk av barn, menneskehandel. Hvis gud skulle eksistert, så bryr han seg i hvert fall ikke stort om hvordan vi har det.

Anonymkode: a6725...9c6

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akryl skrev (5 minutter siden):

Du glemmer at livet i verden er midlertidig  og går så fort over.  Livet i verden er test.  Livet etter døden er livet.

Så er noen velstående og lever gode liv. Deres test er hvordan de forvalter formuen til å hjelpe trengende.

Gud er jo isåfall ganske overvurdert. Han er jo ikke god, sånn som følgerne hans påstår. 

Anonymkode: 64187...047

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 23.10):

Gud er ikke der, fordi han ikke finnes.

Det er ingen mening i at ungdom dør i ulykker. Hadde det eksistert en gud, så hadde nok vedkommende også vært enig, og med all makten gud liksom har, så hadde det jo vært en enkel sak å forhindre at slikt skjer.

Men herregud, vi lever i en verden full av krig, vold, stygge familierelasjoner, misbruk av barn, menneskehandel. Hvis gud skulle eksistert, så bryr han seg i hvert fall ikke stort om hvordan vi har det.

Anonymkode: a6725...9c6

Gud finnes og bryr seg, derfor vil Han fjerne alt det onde og gjenskape paradiset som fantes før mennesket gikk imot Guds vilje og skapte det onde.

Anonymkode: a5397...ca6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 2.56):

Men nå tviler jeg. 

Det er ikke Gud som skaper det onde, det er mennesker. Gud ønsker ikke at vi skal gjøre ondt og vil fjerne alt det onde på dommedag. Død og ulykker er et resultat av mennesker handlinger.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Gud finnes ikke

Anonymkode: 78c59...1f5

Jo, det er bevist av vitenskapen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gud svarer på alle våre bønner. 

Men noen ganger svarer han nei...  

Anonymkode: 65817...5ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gud er på den andre siden. Det kan vi ikke helt forstå enda.

Men, vi har fri vilje her på jorda, så dumme valg kan taes og dumme ting kan skje.

Heldigvis er det ikke siste destinasjon, det ville jo vært enda mer tragisk hvis man tenker på det..

Anonymkode: 47347...f1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 2.56):

Men nå tviler jeg. 

Gud finnes selvsagt ikke men det er ikke dermed sagt at alt trist som skjer er meningsløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akryl skrev (På 14.4.2023 den 23.06):

Verden var jo et paradis før mennesket bestemte seg for å spise av den forbudte frukten. Det betydde død (livet uten Gud). Men vi fikk ikke valget om å spise av den frukten som faktisk betydde slutten på alt. Derfor er dette midlertidig.

Det er ikke en test heller.. Gud sendte jesus for at han skulle ta på seg alle våre synder, så vi igjen slipper den evige død. Vi er alle reddet kan du si.

Anonymkode: 47347...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har så lei meg for at du mistet tantebarnet ditt❤️ Det er forferdelig trist og urettferdig, og jeg er sikker på at Gud sørger mer over det enn noen andre… Gud hater at vonde ting skjer og at mennesker lider og dør.

Jeg har tenkt mye på dette spørsmålet selv, og er personlig kristen. Det er ikke et enkelt spørsmål, og jeg vil tro det er det som er stilt mest av alle om kristendommen… 

I bibelen leser vi at Gud skapte mennesker og jorden og alt var godt. Det var slik han ville ha det. Ingen lidelse og ingen død. Men han ville gi mennesket fri vilje. Han vil ikke at de skal være som roboter, som ikke har noe annet valg enn å være med Gud. Dette førte til at mennesket valgte å ikke være lydig mot Gud, og det bringte synd til jorden: hat, sult , sykdom og død er alt konsekvenser av synd, og er alt noe Gud hater. 

I denne situasjonen kunne Gud sagt «mennesket valgte meg bort, så jeg bare lar de være i den syndige verden og få opplever konsekvensen av sin synd». Men det gjorde han heldigvis ikke. I stedet sa han «Jeg kan ikke lenger være med mennesket som jeg elsker så høyt. Jeg vil lage en redningsplan.» 

Gud tåler ikke synd fordi han er bare god. Det vil si at hvis jeg, som synder kommer nær Gud, vil jeg bli utslettet…  Konsekvensen av vår synd er død. Så for at Gud skal kunne være med oss igjen, og alt skal bli godt, så må noen død. Her valgte Gud å dø i vårt sted. Han valgte å komme til jorden som menneske (Jesus) og dø i vårt sted. Slik som synden kom inn i verden ved et mennekse (Adam), kunne et mennekse (Jesus) ta synden ut av verden. Alle de som ønsker å ta i mot det Jesus gjorde for oss, vil bli sett på som helt rene i Guds øyne, og vil blir gjenforent med han, og leve livet etter døden slik som han planla det. 

Men mens vi er her på jorden er vi fortsatt omringet av synd. Så hvorfor tar ikke Gud bare bort all synd nå? Om han fjerner alt som er vondt må han utslette menneskeheten. Bibelen sier at grunnen til at Gud holder jorden gående så lenge, til tross for all lidelse, er at han ønsker at flest mulig skal bli frelst. Altså at flest mulig skal gjenopprettes med han og få det godt.

Jeg er som sagt overbevist over at Gud sørger minst like mye som dere over at denne unge jenta døde. Det er ikke hans vilje.

Håper dette gir mening. Det er som sagt ikke et lett spørsmål å svare på, men er viktig å snakke om. Ønsker deg og familien alt godt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 23.12):

Gud er jo isåfall ganske overvurdert. Han er jo ikke god, sånn som følgerne hans påstår. 

Anonymkode: 64187...047

Om det finnes en Gud, så er han enten ond eller inkompetent. Det kan man i hvert fall fastslå.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
sicario skrev (12 timer siden):

Om det finnes en Gud, så er han enten ond eller inkompetent. Det kan man i hvert fall fastslå.

Nei, Han er klok og har en plan for menneskeheten. På dommedag skal alt det onde fjernes og en ny jord uten synd og ondskap skapes. Det er kun mennesker som gjør ondt, Gud er god.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er på ingen måte kristen, så jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg ville bare si kondolerer ♥️

Livet er utrolig urettferdig noen ganger. 

Anonymkode: 7a35b...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gud er der gud alltid har vært og er. Ikke tilstedet og ikke-eksisterende.

Anonymkode: c6e53...756

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akryl skrev (På 14.4.2023 den 23.06):

Gud er en fantasi, og vi har kun det livet vi lever nå. Så tragisk med folk som skal følge et drøss av regler "skrevet av Gud ", og så er det hele totalt forgjeves.

Anonymkode: b1ad8...b0d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...