Gå til innhold

Samboeren "godtar" ikke at jeg vil bryte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor skal du bryte opp familien og ta fra barna sin far mens de er små ?

Anonymkode: 0d0e2...881

Kanskje fordi hun ikke lenger klarer å leve med denne faren? Mener du at man skal bevare familien for enhver pris?

Anonymkode: d486b...037

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har vurdert å lure han.. Å foreslå giftemål, få overført boligen på meg 100%, og så skille meg. 

Anonymkode: 8d6ed...574

Det er å lure deg selv, for da gir du ham flere rettigheter  🤓 

Anonymkode: 71057...892

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å flytte ut. Du gir ham et utkastelsesbrev med en frist. (Eksempelvis to uker)
Når fristen er ute kan du be om hjelp fra Namsmannen til å kaste ham ut. Du må gjerne kontakte politiet for å få veiledning på hvordan du gjør det rent praktisk.
En telefon til Krisesenter er også en mulighet for å få råd. De har kontakt med jurister. Du er i en situasjon med tvang.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor skal du bryte opp familien og ta fra barna sin far mens de er små ?

Anonymkode: 0d0e2...881

for et ræva svar i en tråd som handler om at den ene parten overkjører den andre.. 

Anonymkode: 6f7c2...f60

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krisesenter er også et riktig sted å ringe slik en foreslår her, fordi far tvinger deg til å bo med ham. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode råd! Har fått noen instanser jeg kan kontakte nå.

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og hva skjer da? Hvis politiet må komme på husbråk? Barnevernet? Føler jeg står fast her. 

Barnevernet var en god ide. Ring dem og fortell at far nekter å flytte ut og kjefter på deg, så får du støtte fra dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke sette deg ned med ham og stille ham følgende spørsmål: "Hvordan tenker du at vi skal fortsette samboerskapet, når du vet at jeg ikke elsker deg lenger og ikke ønsker å være sammen med deg? Hvordan vil du føle deg hvis jeg tvinger meg selv til å bli hos deg?"

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke sette deg ned med ham og stille ham følgende spørsmål: "Hvordan tenker du at vi skal fortsette samboerskapet, når du vet at jeg ikke elsker deg lenger og ikke ønsker å være sammen med deg? Hvordan vil du føle deg hvis jeg tvinger meg selv til å bli hos deg?"

Det er ikke alle menn som bryr seg om det.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkall til Mekling på familievernskontoret. Der vil han sannsynligvis få en realitetsorientering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så:

Han har betalt ned på ditt lån og skal stå uten noe?

I såfall er det bare rett og rimelig at boligen selges - og han får den andelen han faktisk har betalt ned på tenker jeg.

Ellers: du må nesten kontakte advokat. 

Men avklar det økonomiske først. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du har jo faktisk et lite problem om du ikke har midler til å kjøpe han ut da? 

Du får nok ikke medhold i at han skal fortsette å eie, men at du skal bo der? Høres ut som en avtale som er litt på kanten. Har dere satt opp denne sammen med advokat?

Han kan selvsagt velge å godta dette mot at du betaler han forholdsvis leie. Men du kan nok neppe kreve det. Det høres veldig tvilsomt ut.

Anonymkode: 8c6f6...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (8 minutter siden):

Så:

I såfall er det bare rett og rimelig at boligen selges - og han får den andelen han faktisk har betalt ned på tenker jeg.

Det står at han ikke har betalt noe. Bare står på lånet. Antakeligvis på samme måte folk pleier å ha foreldre stående på lånet for å nå det formelle kravet til banken. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (21 minutter siden):

Så:

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det står at han ikke har betalt noe. Bare står på lånet. Antakeligvis på samme måte folk pleier å ha foreldre stående på lånet for å nå det formelle kravet til banken. 

Nå står det strengt tatt ingenting om lån i det hele tatt her. Eiendommen er det TS som har arvet, og kjæresten har da kjøpt seg inn på 1/4 av denne. Han må da sannsynligvis ha betalt TS for dette så på et eller annet tidspunkt har det jo vært penger innvolvert her. Samtidig skriver TS at de har en "klar kontrakt" på at hun skal slippe å kjøpe han ut dersom hun ikke får lån når det skulle dukke opp. Hva dette i praksis betyr forstår jeg ikke helt. Betyr det at han skal si fra seg 1/4 av eiendommen vederlagsfritt ved brudd? Eller at han skal flytte uten å kreve oppløsing av sameie? Å si fra seg 1/4 vil fort være såpass ugunstig for han at den delen av kontrakten fort kan ses bort fra.

Uansett må det juridisk bistand inn her vil jeg påstå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (23 minutter siden):

Nå står det strengt tatt ingenting om lån i det hele tatt her. Eiendommen er det TS som har arvet, og kjæresten har da kjøpt seg inn på 1/4 av denne. Han må da sannsynligvis ha betalt TS for dette så på et eller annet tidspunkt har det jo vært penger innvolvert her.

Det lønner seg å lese tråden. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnevernet var en god ide. Ring dem og fortell at far nekter å flytte ut og kjefter på deg, så får du støtte fra dem. 

Nå håper jeg du er sarkastisk.

Anonymkode: a5a66...6cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du får ikke løst dette om du er så konfliktsky. La barna være hos en barnevakt og ta samtalen når dere er alene og kan skjelle og smelle litt. Eller ta med deg barna til krisesenter og ta det derfra. 

Anonymkode: 8bcd3...547

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ts så er ikke private avtaler nødvendigvis hevet over loven. Selv om alt er gjort «rett» med tinglysning, advokat og alt. 

Han kan kreve tvangsoppløsning om du nekter han sin andel, og da går eiendommen på tvangssalg. Bare et lite obs obs der. 

Han kan også kreve å ha barna hos seg, og du stiller ikke noe sterkere enn han der med mindre det er åpenbare årsaker til det. Ender ofte med 50/50-ordning. 

Det sagt så ville jeg satt opp time til mekling/familievernkontoret, møter han ikke opp så får du iallfall tips til veien videre! 🙂 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det lønner seg å lese tråden. 

Beklager. Ser det innlegget nå.

Vel. Da stiller det seg jo annerledes og jeg kan ikke forstå hvordan man kan ha noen "klar kontrakt" rundt et sånt opplegg.

Skal han ut må han og strykes fra lånet. Det må banken godkjenne. Det er ikke noe man kan avtale seg i mellom. Så enten må økonomien til TS ha bedret seg siden lånet ble tatt, eller så har lånet blitt betalt ned såpass mye at økonomien håndterer det. Samtidig, med renteøkning generelt i samfunnet nå har sannsynligvis spist opp gevisten med å betale ned lånet, så TS står nok relativt likt nå. Dette må uansett avklares med banken.

Så jeg er jo fortsatt litt nysgjerrig på hva denne "klarheten" går i da :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere har inngått en merkelig avtale. Ble det gjort sammen med advokat? Da ville jeg kontaktet den advokaten nå og bedt om råd. Og om det ikke var sammen med advokat så ville jeg uansett kontaktet en advokat og fått hjelp til å sjekke rettighetene dine. Jeg vil tro det er flere ting som slår inn her, og at den avtalen ikke nødvendigvis står helt godt alene. For jeg regner med at du alt har sjekket med banken at du ikke får nok lån til å kjøpe han ut? Slik at du er avhengig av den avtalen? Du har ingen andre som kan tre inn med sikkerhet overfor banken i hans sted? Jeg er redd for at det at han eier 1/4 vil begrense din råderett veldig, og han blir neppe samarbeidsvillig når han allerede nå nekter å godta brudd.

Uansett har du fått flere gode råd her. Først og fremst å få barnevakt til barna noen timer så dere kan snakke åpent om dette. På en rolig måte. Gi han mulighet til å ha barna 50% hvis han ønsker det, legg opp til gode løsninger, vær på tilbudssiden slik at han ikke kan bruke det mot deg. Dere må til mekling, så der kan du bestille time med en gang. Det må han forholde seg til. Om han nekter å møte opp vil det bare tale mot hans sak senere, om du ender med å måtte bruke advokat. Og send skriftelig varsel til han om at han må flytte ut innen en gitt dato (hvis ikke samtalen hjelper), hvis ikke vil du benytte deg av advokat om namsmann for å få han kastet ut. Legg ellers fram at du ikke ønsker dette, st du ønsker et godt samarbeid om brudde av hensyn til barna, men at han ikke gir deg no valg om han fortsetter å nekte.

Anonymkode: 71671...957

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...