Gå til innhold

Samboeren "godtar" ikke at jeg vil bryte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han bare svarer at "det skjer ikke". Og så forlater han diskusjonen. Eller blir sint, slik at jeg trekker meg unna. Tar jeg det opp igjen så får jeg "herregud, skal du begynne med dette igjen nå". Og sier jeg ja, så ber han meg pakke sakene og stikke. 

Problemet er at jeg arvet en eiendom for noen år siden fra familien, som vi bor på. Han eier 1/4 og jeg resten. Uansett så eier vi jo den sammen, så jeg vet ikke hvordan jeg gjør dette. Vi har klare kontrakter, også på at han ikke kan kreve å bli kjøpt ut hvis jeg ikke får lån til det (ugunstig for han, men det var kravet mitt da han ville bli deleier). Samt at det er han som skal flytte og at jeg + barn skal bli boende. Men når han bare nekter, så skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre? Vi kommer ikke videre... 

Jeg skjønner at neste steg hadde vært å sende noe skriftlig eller lignende, men vi har ingen steder å dra i påvente av at han flytter ut, vi må være her sammen da. Og det kan ikke være masse krangling her når det ikke bare er oss tilstede. Jeg kan ikke lempe han ut, jeg kan ikke selv bære ut tingene hans (og hva skal han ha, han vil ikke diskutere noe praktisk). Han vil ikke se etter ny bolig, ingenting.. 

Anonymkode: 8d6ed...574

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han bare svarer at "det skjer ikke". Og så forlater han diskusjonen. Eller blir sint, slik at jeg trekker meg unna. Tar jeg det opp igjen så får jeg "herregud, skal du begynne med dette igjen nå". Og sier jeg ja, så ber han meg pakke sakene og stikke. 

Problemet er at jeg arvet en eiendom for noen år siden fra familien, som vi bor på. Han eier 1/4 og jeg resten. Uansett så eier vi jo den sammen, så jeg vet ikke hvordan jeg gjør dette. Vi har klare kontrakter, også på at han ikke kan kreve å bli kjøpt ut hvis jeg ikke får lån til det (ugunstig for han, men det var kravet mitt da han ville bli deleier). Samt at det er han som skal flytte og at jeg + barn skal bli boende. Men når han bare nekter, så skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre? Vi kommer ikke videre... 

Jeg skjønner at neste steg hadde vært å sende noe skriftlig eller lignende, men vi har ingen steder å dra i påvente av at han flytter ut, vi må være her sammen da. Og det kan ikke være masse krangling her når det ikke bare er oss tilstede. Jeg kan ikke lempe han ut, jeg kan ikke selv bære ut tingene hans (og hva skal han ha, han vil ikke diskutere noe praktisk). Han vil ikke se etter ny bolig, ingenting.. 

Han kan da ikke NEKTE noe som helst? Dere er sameiere i et hus. Som sameier har du forkjøpsrett til hans del. Du får sende skriftlig varsel til ham om at du begjærer sameie oppløst, og forespør ham om å selge hans del til deg til markedspris. Det som er fint i Norge i 2023 er at kvinnen kan bryte ut av forholdet uten at mannen skal være enig.

Anonymkode: d486b...037

• Liker 35
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt en advokat. Det koster litt, men da får du helt klare juridiske råd.

Har dere felles barn må dere til mekling hos familievernkontoret 

Anonymkode: 07c31...516

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får kjøpt han ut er vel neste(eneste) steg å selge boligen. Synd, siden du har arvet den. Det jeg stusser litt på er hvorfor du har latt han kjøpe seg inn i boligen du har arvet og hva gjorde du med pengene?

Anonymkode: 8f70b...3f6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Noen grunn til at du ikke har kontaktet advokat enda?

Ja, det skriver jeg her: 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner at neste steg hadde vært å sende noe skriftlig eller lignende, men vi har ingen steder å dra i påvente av at han flytter ut, vi må være her sammen da. Og det kan ikke være masse krangling her når det ikke bare er oss tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Advokat angående huset. For bruddet og barnefordeling: mekling hos familievernkontoret som er pålagt for alle med barn som går fra hverandre. Nekter han å møte opp så drar du alene og får papirene du trenger med den samværsordningen du velger selv, det er ikke noe krav til at han møter. 

Anonymkode: 71057...892

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du ikke får kjøpt han ut er vel neste(eneste) steg å selge boligen. Synd, siden du har arvet den. Det jeg stusser litt på er hvorfor du har latt han kjøpe seg inn i boligen du har arvet og hva gjorde du med pengene?

Anonymkode: 8f70b...3f6

Jeg måtte ta opp lån for å kjøpe ut andre arvinger, og jeg hadde ikke stor nok inntekt til dette. Samboeren har ikke betalt noe, men står på lånet. For å stå på lånet måtte han være medeier. 

Alternativet hadde vært å ikke ta over eiendommen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skriver jeg her: 

Du nekter å gå inn i krangler. Hvis han hever stemmen og kjefter og blir ubehagelig så begynner du å ringe politiet og sier du føler deg truet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kontakt en advokat. Det koster litt, men da får du helt klare juridiske råd.

Har dere felles barn må dere til mekling hos familievernkontoret 

Anonymkode: 07c31...516

Jeg lurer ikke på juridiske råd. Vi har sikret oss juridisk. Jeg har sikret MEG juridisk. Jeg lurer på praktisk, hva gjør jeg nå? Å sende advokat etter han med varsel om noe vil bare lage en helvetes stemning her hjemme. Juridisk har jeg alle rettigheter her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nekter å gå inn i krangler. Hvis han hever stemmen og kjefter og blir ubehagelig så begynner du å ringe politiet og sier du føler deg truet. 

Og hva skjer da? Hvis politiet må komme på husbråk? Barnevernet? Føler jeg står fast her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han kan da ikke NEKTE noe som helst? Dere er sameiere i et hus. Som sameier har du forkjøpsrett til hans del. Du får sende skriftlig varsel til ham om at du begjærer sameie oppløst, og forespør ham om å selge hans del til deg til markedspris. Det som er fint i Norge i 2023 er at kvinnen kan bryte ut av forholdet uten at mannen skal være enig.

Anonymkode: d486b...037

Jeg har vurdert å lure han.. Å foreslå giftemål, få overført boligen på meg 100%, og så skille meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hva skjer da? Hvis politiet må komme på husbråk? Barnevernet? Føler jeg står fast her. 

Hvis politiet kommer på husbråk så melder de bekymring til bv. Bv vil ta en prat med dere og hvis du sier som sant er at du vil ha far ut av hus for å få stopp på bråk men far nekter så får du støtte av bv i at far må ut.

Anonymkode: 1d68b...105

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vurdert å lure han.. Å foreslå giftemål, få overført boligen på meg 100%, og så skille meg. 

Giftemål vil bare gi han større rettigheter så det er idioti.

Anonymkode: 1d68b...105

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skilsmisse vil han ha krav på å ta med ut av ekteskapet det han tok med inn. Altså 1/4 av boligen. Du vil bare komplisere alt ved å blande et skilsmisseoppgjør oppi dette. 

Anonymkode: 8c6f6...443

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send han en melding der du skriver at du ønsker avslutte samboerforholdet, at du viser til den skriftlige avtalen og ber han flytte ut innen rimelig tid - eksempelvis tre mnd, hvis han ikke aksepterer dette vil han høre fra din advokat og du vil ta kontakt med namnsmannen for å få utkastelse (Sjekk gjerne med advokat først men jeg er rimelig sikker på at det er slik du bør gå frem) 

Anonymkode: 6f7c2...f60

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg måtte ta opp lån for å kjøpe ut andre arvinger, og jeg hadde ikke stor nok inntekt til dette. Samboeren har ikke betalt noe, men står på lånet. For å stå på lånet måtte han være medeier. 

Alternativet hadde vært å ikke ta over eiendommen. 

Du MÅ gjøre ting riktig skal det holde juridisk. Silkehansker hjelper ikke nå! 

Ta kontakt med advokat og gjør det riktig. Sånn er det noen ganger når man skal avslutte et forhold. Du må bare stå i det. 

Anonymkode: 71067...0bd

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke. Hvordan har du sikret deg juridisk når du ikke er i stand til å effektuere det dere har avtalt?

Jeg forstår heller ikke hvordan du har tenkt at dette skal kunne løses når du ikke er villig til å konfrontere han og kreve at han flytter, eller innvolvere juridisk bistand ved hjelp av advokat.

Poenget med en advokat er jo nettopp å få hjelp til hva du skal gjøre. Altså det du spør om her.

Å lure han til ekteskap hørtes da ut som en ekstremt dårlig og tidkrevende ide. Ikke bare vil det sannsynligvis koste penger, og ta tid, men han vil og sannsynligvis få flere rettigheter enn du påstår han har i dag. Dårlig deal.

I all sin enkelhet så sier du til han at forholdet er slutt, det er ikke oppe til diskusjon, og at han skal flytte ut innen xx.xx.xxxx. Ferdig.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler dere fremdeles soverom, eller sover dere på hvert deres rom? 

Vil tro det er enklere å forholde seg til hverandre om dere bor på hvert deres rom. Om ikke, er det mulig å flytte inn på ledig rom? Flytte barna sammen må samme rom, for å gi plass til deg på et av rommene. Må være et mareritt å dele seng om dere fremdeles gjør det. 

Om dere bor på hvert dere som er det enklere å få han til å forstå at det er slutt og at han må finne seg i måtte flytte ut. 

Ser ikke noe løsning som gir rask avklaring. Tidkrevende 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal du bryte opp familien og ta fra barna sin far mens de er små ?

Anonymkode: 0d0e2...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...