AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Del Skrevet 13. april 2023 Hei. Jeg snakket med min bestemor om dagen om det var mulig å låne bil, fordi samboer skulle hente noe og trengte bil med hengerfeste. Vi kom da i en samtale hvor min bestemor mente at jeg ikke kunne kjøre om vi skulle dra og hente noe med henger siden jeg ikke har BE. Jeg fortalte henne at jeg kan det, men med begrensninger når jeg ikke har BE. Uansett, det var ikke poenget. Etter dette langet hun ut om at hun har heldigvis førerkort for BE, og for snøscooter og liten lastebil om hun noen gang skulle trenge det. Jeg skjønte ikke hvorfor hun har det. Min bestemor lærte å kjøre bil fordi når hun var 40 år, og hun har kun kjørt opp for klasse B. Hun sa at på den tiden så kunne man få ta noen ekstra timer på et lite kurs for å få lett lastebil, snøscooter og BE på førerkortet. Uten at man måtte ha oppkjøring på noen av de. Og jeg forstår ikke, var dette vanlig før? Å få andre klasser i samme slengen ved oppkjøring til kun vanlig personbil så lenge man hadde tatt noen få øvelsestimer? Det vil si at min bestemor som er livredd for å i det hele tatt kjøre bil, og som nekter å kjøre på vinter eller med manuell bil kan tydeligvis lovlig kjøre alle disse, og hun føler selv at det er bra "i tilfelle hun trenger det". (Har fått sett førerkortet hennes så vet at hun har de klassene, og har spurt andre i familien som vet/sier at hun kun har hatt oppkjøring for klasse B) Var det sånn før i tiden at man da bare fikk med disse klassene ved oppkjøring for klasse B om man tok noen få ekstratimer? Takk på forhånd om noen har svar på om dette var et system som de hadde før, fordi jeg syns det høres rart ut å ha muligheten til å lovlig kjøre disse når man ikke har hatt riktig opplæring eller oppkjøring... Anonymkode: a9bfc...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #2 Del Skrevet 13. april 2023 Ser at en del av teksten mangler - Min bestemor lærte å kjøre bil fordi når hun var 40 år måtte hun finne seg ny jobb og skulle starte i hjemmesykepleien. Anonymkode: a9bfc...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #3 Del Skrevet 13. april 2023 Hvis en tok lappen før et vist årstall fulgte alle disse klassene med selv om en kjørte opp bare på vanlig bil. En fikk BE, C1, A lett motorsykkel, traktor og snøscooter. Så når dette forsvant var det en stund en kunne møte opp og ta oppkjøring på tilhenger og få BE uten kurs eller noe. Kravene til kjøreopplæring blir stadig strammet til. Anonymkode: 86b15...e18 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 13. april 2023 #4 Del Skrevet 13. april 2023 (endret) Reglene har endret seg. Da jeg tok førerkort på B i 1988, gjaldt dette biler opp til 7500kg, og det gjaldt henger uansett størrelse. Den gang dekket B også moped og snøskuter. Fordi jeg har hatt denne retten fra starten av, har førerkortet blitt oppdatert ved fornying til å gjelde AM, S, C1 og BE etter hvert som førerkortet ble delt inn i nye klasser. Da jeg tok B, var dette gyldig til jeg fylte 100 år, men nå er jo det endret. Da jeg fylte 16 var det heller ikke krav til førerkort for moped, så jeg kunne kjøre moped uten noen opplæring. Du skriver at din bestemor tok førerkort i en alder av 40 år, men ikke når dette var, derfor antar jeg at det er en stund siden hun fylte 40 og at det var andre regler for førerkort da hun tok det for en del år siden. Endret 13. april 2023 av aksase 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #5 Del Skrevet 13. april 2023 Jeg tror ikke man fikk BE men man fikk S, T og C1 vel? Anonymkode: e7702...442 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #6 Del Skrevet 13. april 2023 Jeg tok førerkort i 1990 og har det over men ikke BE.. Anonymkode: e7702...442 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 13. april 2023 #7 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tok førerkort i 1990 og har det over men ikke BE.. Anonymkode: e7702...442 Mulig du har rett, men jeg mener at det ikke var noen begrensninger på hengerkjøring på B da jeg tok lappen i 1988. Jeg har etterpå også tatt CE og DE, og har da naturlig nok også BE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #8 Del Skrevet 13. april 2023 Føles som dette er direkte konsekvens av at det sitter mye eldre folk i politikken. De strammer for yngre generasjoner men beholder gode for seg selv. Løsningen er også politisk. F.eks. med båter, man trenger ikke sertifikat om man er født før 1980 eller noe? Men ser du på ulykker, det er eldre menn som er versting. Det er de som burde tvinges til kurs og fornying av lappen. Jeg tipper det gjelder bilsertifikat likedan. Anonymkode: fe39d...33f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 13. april 2023 #9 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Føles som dette er direkte konsekvens av at det sitter mye eldre folk i politikken. De strammer for yngre generasjoner men beholder gode for seg selv. Løsningen er også politisk. F.eks. med båter, man trenger ikke sertifikat om man er født før 1980 eller noe? Men ser du på ulykker, det er eldre menn som er versting. Det er de som burde tvinges til kurs og fornying av lappen. Jeg tipper det gjelder bilsertifikat likedan. Anonymkode: fe39d...33f Sånn det dessverre er på de fleste områder. Flertallstyranni. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #10 Del Skrevet 13. april 2023 Jeg tok i sånn 1990 og fikk C1, E fikk jeg aldri. Lurer på om min mor hadde E? Anonymkode: 2bba7...393 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 13. april 2023 #11 Del Skrevet 13. april 2023 De som kjørte opp på B før 1/1-1979, fikk i etterkant påført på de den gang rosa førerkortene BE, A1C1. De hadde også lov til å kjøre snøscooter og traktor. Etter nevnte dato, var det B hvor en kunne kjøre traktor og snøscooter. Traktor hadde blitt eget fra 16år den gangen, men var ikke med på førerkortet når man kjørte opp på B. Moped var da enda uten noe bevis. Så ble det ny endring mot slutten av 90-tallet. Da kom mopedlappen. Fra 1/6-2007 kom ble det kun den klassen du kjører opp på, er gjeldende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 13. april 2023 #12 Del Skrevet 13. april 2023 Før så fikk alle det som ble kalt motorredskap dette ble på slutten av 1990 tallet omgjort til C1 min onkel født 1948 min far født 1945 min tante født 1955 har også disse rettighetene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #13 Del Skrevet 13. april 2023 Tok førerkort i 2000, fikk da B, AM, S og traktor uten begrensning, selv om jeg ikke har kjørt traktor eller scooter noen gang Anonymkode: cad31...3c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #14 Del Skrevet 14. april 2023 Faren min har BE. Vet ikke når han kjørte opp, men han er over 60 år, så det er en stund siden. Dette fikk han uten å ta noe ekstra oppkjøring. Vet ikke om han har S og alle de andre da. Har ikke spurt. Anonymkode: ec13b...844 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #15 Del Skrevet 15. april 2023 Innskjerpingene skjedde rundt da jeg tok lappen, noen ørlite eldre fikk liten lastebil, og tilhenger, jeg gjorde det ikke. Jeg tok lappen i 94. Ca 10 år (?) senere kom det en regel om å melde inn at man ønsket å beholde liten lastebil/tilhenger. Gjorde man ikke det innen frist, mistet man det. Om din bestemor ikke har meldt inn, så har hun nok mistet det, Anonymkode: 9c518...3ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 15. april 2023 #16 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg var 1mnd for sen til å få snøscooter når jeg tok B 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #17 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg tok lappen på Island i 1990 og har både BE, C1 og C1E i tillegg til traktor uten begrensning, snøscooter, moped og motorredskap uten at jeg måtte ta noe som helst annet enn vanlig kjøreopplæring og oppkjøring for B. Det eneste jeg må gjøre er å levere legeattest med noen års mellomrom for å fornye C1/C1E Anonymkode: fcd49...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 15. april 2023 #18 Del Skrevet 15. april 2023 Alle som tok B lappen før 1.4.1979 fikk BE lappen automatisk. Jeg tok lappen 3. April og gikk glipp av BE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinaChristina Skrevet 15. april 2023 #19 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg tok lappen i 2002 og fikk M, S og T med "på kjøpet". Etter 2005 måtte man ta alle disse separat. Har senere tatt C og CE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #20 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 11.15): Jeg tok i sånn 1990 og fikk C1, E fikk jeg aldri. Lurer på om min mor hadde E? Anonymkode: 2bba7...393 Min mor har BE, men jeg fikk med C1 T og M, da de reglene ble omgjort i 1/7-1992 Min kusine kjørte opp i juli 1992, og fikk ikke C1 Men campingvognregelen gjør at mange kan kjøre henger allikevel. Anonymkode: d6c88...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå