Gå til innhold

Vi som ikke er fagorganisert

Gjest Lykkedykker

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkedykker

Jeg forstår at fagforeninger har spilt en viktig rolle i å fremme arbeidstakerrettigheter og sikre rettferdige arbeidsforhold osv osv. 

Omlag 49 prosent av norske arbeidstakere er medlemmer i en fagforening. Dette tallet har vært stabilt de siste ti årene. Så hvorfor er det så stor stigma mot oss som ikke ønsker å være organisert? 

Hver eneste jobb jeg har begynt i så har det poppet frem en eller annen tillitsvalgt som ønsker å verve meg. Har alltid takket nei, og noen dager senere så vet hele arbeidsplassen at jeg ikke er organisert. Og blir nærmest fryst ut/mobbet. Kan overhøre de si seg i mellom "alle uorganiserte skulle hatt juling"

Jeg respekterer deres valg i å være organisert, er det virkelig så vanskelig å forvente at de også respekterer mitt valg? 

Jeg ønsker bare ikke bruke penger på noe jeg mener jeg ikke har behov for. Fagforeninger har også ofte en politisk agenda, og kan bruke medlemsavgiftene til å støtte politiske kampanjer og partier. Jeg er og en slik som ikke stemmer ved valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er heller ikke organisert. Har vært i arbeidslivet siden 2010.

Anonymkode: aeb19...ed1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man står selvsagt fritt til å velge, men de som ikke ønsker å være fagorganiserte nyter allikevel godene av andre fagforeningskontingent og fagforeningens arbeid.

Anonymkode: a6cfb...8f4

• Liker 43
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er styrke i antall, og om ikke arbeiderne holder sammen og organiserer seg så ryker alt vi har kjempa fram.
Det er fagforeningene som har framforhandla lønna og arbeidstida di, ferien, pensjonen og alle samfunnets velferdsytelser.
Før hadde kollegene spleisekasser på anleggsbrakkene, som kunne brukes til enker etter kollegaer som døde i arbeidsulykker for eksempel, eller til å forsørge syke kolleger til de ble bra igjen. Det var mange harde kamper før disse ordningene ble lovfesta i Folketrygdloven.
Om arbeidslivet kun består av snyltere som høster frukter av andres spleiselag så har vi ikke lenger et velferdssamfunn. En svekket organisasjonsgrad kan velte hele samfunnsstrukturen.

• Liker 41
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du er 'apolitical', som de sier i Putinstan. Vi ser hvordan det går i samfunn med fullt av folk som deg, dessverre.

Anonymkode: ac182...8c8

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, jeg kan ikke respektere usolidariske snyltere. 

Anonymkode: 663ad...af7

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (1 time siden):

Jeg ønsker bare ikke bruke penger på noe jeg mener jeg ikke har behov for. Fagforeninger har også ofte en politisk agenda, og kan bruke medlemsavgiftene til å støtte politiske kampanjer og partier. Jeg er og en slik som ikke stemmer ved valg. 

Du har ikke behov for å bevare dagens arbeidsmiljølov?

Se til usa hva som skjer uten fagforeninger. Ønsker du slike tilstander her?

Anonymkode: 2c4fc...ae8

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har forsikringer via fagforening. Forsikringsselskapet mente jeg ikke hadde rett på en utbetaling. Jeg tok saken med fagforeningen. Dæsken så raske forsikrinsselskapet var med å betale ut det sekssifrabeløpet da fagforeningen kontakta de! Det er langt over hva jeg har betalt i kontigent hele mitt arbeidsliv.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært tillitsvalgt og alltid vært fagorganisert. Det hadde aldri falt meg inn å snakke negativt om andres valg ang å være medlem eller ei, er jo ikke min sak. Er jo snakk om en del penger for noen så skjønner godt at noen ikke ønsker. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du er 'apolitical', som de sier i Putinstan. Vi ser hvordan det går i samfunn med fullt av folk som deg, dessverre.

Anonymkode: ac182...8c8

Er dessverre ingenting som er så dølt som politikk. Hvilken nytte gjør en stemme om man ikke setter seg inn i hver enkelt partiprogram? Stemme i blinde er vel enda verre tenker jeg. Gidder i hvert fall ikke bruke tid på å stemme blankt. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har forsikringer via fagforening. Forsikringsselskapet mente jeg ikke hadde rett på en utbetaling. Jeg tok saken med fagforeningen. Dæsken så raske forsikrinsselskapet var med å betale ut det sekssifrabeløpet da fagforeningen kontakta de! Det er langt over hva jeg har betalt i kontigent hele mitt arbeidsliv.

Har mine forsikringer i JBF. 

Andro skrev (1 time siden):

Om arbeidslivet kun består av snyltere som høster frukter av andres spleiselag så har vi ikke lenger et velferdssamfunn. En svekket organisasjonsgrad kan velte hele samfunnsstrukturen.

Som jeg sa innledningsvis, jeg forstår alt det der. Problemet er den store mangelen på respekt for de nærmere 50% av arbeidsstyrken som ikke ønsker å være organisert. Går det kun på solidaritet? 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja akkurat, usolidarisk. Som da man ikke får være en del av den kule gjengen på ungdomsskolen. Det oser hovmod av slike som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en trygghet i å være organisert, du får advokathjelp dersom du skulle havne i en konflikt på jobben f eks. Og selv om du jobber hos en seriøs arbeidsgiver som har alt på stell, kan ting likevel skje. 

Det er vel også rimelig å spleise på jobben som de forhandler lønna di (og alle andre goder) gjør, noen gjør jo dette på heltid. 

Anonymkode: 0ae69...fc4

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var organisert da jeg møtte på store utfordringer med leder. Ene gangen var det så ille at legen min meldte firmaet til arbeidstilsynet. 

Jeg har opplevd trakassering på privaten av sjefen, kjeft på arbeidsplassen, blitt kalt dum, blitt spurt om jeg trenger briller, ikke fått nødvendig informasjon for å utføre arbeid, ikke fått lønn for arbeid på en hel måned. Tilslutt ble det funnet opp en permittering for å bli kvitt meg, dette etter at legen min meldte til arbeidstilsynet. Legen meldte fordi jeg ble truet til å reise på jobb, med korona, på den tiden da reglene var på det strengeste. Sjefen betvilte også sykemeldingen på korona så jeg måtte vente evigheter på penger da og. I tillegg skrev hun oppsigelsen på en så rar måte at jeg mistet 2 uker med dagpenger. 

Jeg brukte fagforeningen 3 ganger, de hjalp ikke til med noe. Lønnen ble etterbetaling måneden etter, det er ganske hardt å leve med barn i hus da. 

Så jeg kommer ikke til å være organisert mer. 

Anonymkode: 1d17c...77e

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er organisert, men har stor forståelse for at folk velger å la være. LO driver politikk på en måte som går langt ut over sitt mandat.

For eksempel er Peggy Følsvik ivrig på å øke statens inntekter på bekostning av næringslivet hvor mange av medlemmene jobber.

Det viktigste er at de er så tett koblet på AP mens mange medlemmer stemmer Frp.

Man kan med stolthet melde seg ut når det er sånn.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Regulerte forhold i arbeidslivet ang. blant annet lønn, ferie, arbeidstid etc. er det fagforeningene som har jobbet fram. Ikke kom å si at fagforeningene ikke har gjort noe for deg! De som ikke er organisert er snyltere som drar nytte av fordelene, uten å ha vært med på å få de jobbet fram/beholde de!

Anonymkode: c544a...e9c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Isambard skrev (40 minutter siden):

Jeg er organisert, men har stor forståelse for at folk velger å la være. LO driver politikk på en måte som går langt ut over sitt mandat.

For eksempel er Peggy Følsvik ivrig på å øke statens inntekter på bekostning av næringslivet hvor mange av medlemmene jobber.

Det viktigste er at de er så tett koblet på AP mens mange medlemmer stemmer Frp.

Man kan med stolthet melde seg ut når det er sånn.

Det er flere andre hovedsammenslutninger man kan være organisert i, så man trenger heldigvis ikke å være organisert i LO.

Anonymkode: 0ddb9...084

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, Lykkedykker said:

Jeg forstår at fagforeninger har spilt en viktig rolle i å fremme arbeidstakerrettigheter og sikre rettferdige arbeidsforhold osv osv. 

Omlag 49 prosent av norske arbeidstakere er medlemmer i en fagforening. Dette tallet har vært stabilt de siste ti årene. Så hvorfor er det så stor stigma mot oss som ikke ønsker å være organisert? 

Hver eneste jobb jeg har begynt i så har det poppet frem en eller annen tillitsvalgt som ønsker å verve meg. Har alltid takket nei, og noen dager senere så vet hele arbeidsplassen at jeg ikke er organisert. Og blir nærmest fryst ut/mobbet. Kan overhøre de si seg i mellom "alle uorganiserte skulle hatt juling"

Jeg respekterer deres valg i å være organisert, er det virkelig så vanskelig å forvente at de også respekterer mitt valg? 

Da er du usolidarisk! 

Anonymkode: 63711...5e1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Regulerte forhold i arbeidslivet ang. blant annet lønn, ferie, arbeidstid etc. er det fagforeningene som har jobbet fram. Ikke kom å si at fagforeningene ikke har gjort noe for deg! De som ikke er organisert er snyltere som drar nytte av fordelene, uten å ha vært med på å få de jobbet fram/beholde de!

Hvor hevder jeg at de ikke har gjort noe for meg? 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da er du usolidarisk! 

Anonymkode: 63711...5e1

Ja, det har jeg forstått. Er ikke det som er saken her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (5 minutter siden):

Hvor hevder jeg at de ikke har gjort noe for meg? 

Det bare spiller ingen rolle for deg om du har rettigheter i arbeidslivet, eller ikke?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det bare spiller ingen rolle for deg om du har rettigheter i arbeidslivet, eller ikke?

Korrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men i alle dager! For en usmakelig holdning, skjønner godt du valgte en AB kode for den.. Det er en grunn for at man ikke MÅ velge en fagforening men kan velge både å stå utenfor eller hvilken man vil være en del av for de aller fleste, heldigvis. Og selv om jeg er medlem selv og har vært det mesteparten av mitt yrkesaktive liv så har jeg like stor respekt for de som velger å ikke delta som de som er skikkelig hyperorganisert for å ta de to ytterpunktene, og du er kanskje en sånn hyperorganisert type som ikke klarer la diskusjonene gå på et sakelig grunnlag men bare må spy ut ufinehter og bekrefter egentlig TS sin påstand om at de som er medlem fryser ut de som ikke ønsker være det - i så fall er man en mobber i arbeidsmiljøet, enkelt og greit og det må man jo gjerne velge være om man føler det er en fin greie som fagorganisert....

Endret av Carrot
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...