Gå til innhold

Spise hvor ofte

Fremhevede innlegg

Gjest Tjukka
Skrevet

Jeg skulle gjerne litt kjapt ned i vekt.

Hvor ofte bør jeg spise for å oppnå dette. Kostholdet består i hovedsak av frukt og grønnsaker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel mange av oss som gjerne skulle gått kjapt ned i vekt.

Det er bare det at det hverken er sunt eller smart, og ikke går det så bra heller.

Du ble ikke tjukk over natta. Ikke tro at du skal bli tynn over natta heller. Vær tålmodig og legg langsiktige planer, så skal du se det går fint!

hilsen ei som sakte blir litt lettere.

Gjest Tjukka
Skrevet

Takk for svar. :)

Jeg vet alt det der - og det er ikke snakk om tiltalls kilo heller.

Jeg vet man bør spise ofte, men ikke hvor ofte - det er det jeg spør om her.

Hvis jeg ikke går ned kjapt må jeg ut og handle masse klær, og det er så dumt siden jeg skal ned uansett.

Skrevet

Vel, OK. Da har jeg ikke noe godt råd å komme med. Men lykke til!

Gjest gjest 0
Skrevet

Det jeg har hørt er hver 3 time for da holder man forbrenningen gående...

Gjest Tjukka
Skrevet

Takk for svar Vampyra, men det blir nok for sjleden siden det er snakk om frukt, bær og grønnsaker. :)

Er litt redd for å spise for ofte da.

Gjest gjest 0
Skrevet

Hvorfor velger du et så lite variert kosthold?

Husk at du trenger et visst antall kcal for å gå ned i vekt også. Hvis ikke fyker du rett opp igjen.

Skrevet

Det er vel ikke lite variert?

Epler, gulrøtter, rød paprika, tomater, purre, løk, kiwi, kinakål, gulrot, blåbær + kokt skinke, egg og cottage cheese er dagens fangst.

Mitt kosthold består normalt av mest frukt og grønt. :)

Gjest -eline-
Skrevet
Det er vel ikke lite variert?

Epler, gulrøtter, rød paprika, tomater, purre, løk, kiwi, kinakål, gulrot, blåbær + kokt skinke, egg og cottage cheese er dagens fangst.

Mitt kosthold består normalt av mest frukt og grønt. :)

Det høres ikke veldig sunt ut. For det første så får du ikke i deg nok kalorier med et slikt kosthold, bortsett fra egg&cottage cheese så inneholder jo ikke noen av de matvarene noe særlig med kalorier. Siden du ikke skal gå ned så mye i vekt så antar jeg du er normalt slank, og da bør du nok _hvertfall_ få i deg 1500-1600 kcal, aller helst skal man ikke gå under 1800 kcal i dagsinntak! Får du i deg for lite mat så kan det ende med at forbrenninga settes ned, og tro meg, du vil ikke det! For å holde styr på hvor mye du får i deg så kan feks et medlemsskap (gratis) i Vektklubben være noe? Der kan du legge inn hvor mye du spiser og se hvor lite det faktisk er...

I tillegg til at kosten din er altfor kalorifattig så inneholder den verken fett, noe kroppen _må_ ha for å kunne forbrenne fett, mye fiber (det er ikke allverdens av det i de grønnsakene der), så fryktelig mye proteiner er det heller ikke og ikke noe særlig med karbohydrater... Spis sunt fett; fet fisk (laks&makrell feks), olivenolje, oliven, nøtter... Kaloririke matvarer men veldig sunne i små mengder! Og spis grovt brød/fullkornsknekkebrød/havregrynsgrøt til frokost/lunsj og fullkornspasta/villris til middag sammen med sunt kjøtt som svinefilet/kyllingfilet & grønnsaker til middag. Selv om man slanker seg så skal man jo spise normalt, bare i mindre mengder. Det hele handler jo om å forandre vaner, det er ikke mer sunt å spise fløtegratinerte poteter/sjokolade/chips hver dag om man er er heldig å ha høy forbrenning og er slank ;)

Og siden du ikke har så mange kiloene om å gjøre så bør du kanskje passe på å trene styrke. Ved å stramme opp kroppen vil du se slankere ut selv om du ikke nødvendigvis går ned i kilo. Trening er viktig uansett mål, så forsøk å få inn en god rutine på feks gåturer/sykling/skiturer/eller annet du måtte like, det viktigste er at du beveger deg!

Lykke til!

Gjest Tjukka
Skrevet

Kjære all verdens rike - det er da ikke usunt å spise for det meste frukt, bær og grønt vel? :overrasket:

Jeg har spist det i mange år - og har ikke hatt verken influensa, forkjølelse eller andre sykdommer på det jeg kan huske. En influensasyk kan hoste meg opp i ansiktet uten at det biter på immunforsvaret mitt.

Saken er at jeg har beveget meg for lite det siste året, og jeg har krydret kostholdet mitt med litt mye snop i tillegg til frukte/grønt.

Nå skal jeg ned, og lurer kun på hvor ofte jeg bør spise.

Jeg vil ikke registrere meg hos noen Vektklubb eller annet slankekurs, jeg hadde fått helhetta av å være registrert et sånt sted. :ler:

Jeg kommer også til å spise litt brød innimellom, men ikke hver dag (for jeg har ikke lyst på det hver dag). Brødene inneholder bl.a. linfrø og olivenolje, så da får jeg jo fett der. Hvor mye fett bør jeg ha hver dag da?

Jeg bruker også å spise litt røkt makrell og laks - kanskje fortsette med det da.

Jeg er forresten ikke slank nå, klærne mine (med unntak av bukser med strikk) passer meg ikke - jeg ser ut som et stappa pølseskinn i dem, og det er ikke noe moro. Slitsomt er det også, for jeg sitter nesten og holder pusten. :ler:

Er det greit med masse frukt, bær og grønnsaker hvis jeg f.eks. spiser 100 g fet fisk i tillegg?

Skrevet

Eline: Jeg tror kanskje forbrenninga mi er satt ned allerede. Kan jeg gjøre noe for å forandre på det? Litt dumt hvis jeg ikke kan skeie ut med å lukte på en sjokolade uten å legge på meg.

Gjest gjesta
Skrevet

Hva med å supplere kostholdet ditt med forskjellige typer nøtter? De inneholder en del kalorier, men også det sunne fettet som du MÅ ha. Fet fisk er også bra.

Jeg er desverre ingen kostholdsekspert, men jeg har gått ned 15 kg nå ved å prøve meg frem når det gjelder kosthold. Jeg spiser hver 3,5 time og du bør ikke la det gå mer enn 4 timer mellom hver gang du spiser. Jeg vet ikke hvordan det er å spise oftere enn dette, men jeg tviler på at det er særlig gunstig, siden "småspising" i hytt og pine gjør at en fort fyker opp i vekt :)

Ikke spis det samme hver eneste dag, men få i deg esktra kalorier noen dager for å lure kroppen. Hvis du spiser eksakt det samme hver dag, får du i deg like mange kalorier, og da greier kroppen å venne seg til det og forbrenner bare det den får tilført. Ta en ekstra frukt, brødskive, hva som helst noen dager.

Gå en tur hver dag, det setter fart på forbrenninga, hverdagstrimmen er også viktig. Gå masse i trapper hvis du har muligheten, gå eller sykle til butikken når du bare skal gjøre små innkjøp, gå av bussen en busseholdeplass før du egentlig skal, gå til jobben hvis det er mulig noen dager i uka. Styrketrenings anbefales også..

Lykke til :)

Gjest Tjukka
Skrevet

Takk for svar Aylana.

Skal se litt på det om jeg får lurt inn noen ekstra kalorier noen dager, men jeg trodde det var de ekstra godtekaloriene som har gjort at ejg har gått opp.

3,5 timer mellom hvert måltid er helt utelukket for meg, fordi jeg spiser så mye frukt, bær og grønnsaker - og det fordøyes så fort at man må ha litt raskere påfyll.

Lurer på om det er galt å spise for ofte, hvis det man spiser er sunt.

Gjest -eline-
Skrevet
Kjære all verdens rike - det er da ikke usunt å spise for det meste frukt, bær og grønt vel? :overrasket:

Hvis du såogsi bare spiser det (slik det høres ut) så får du faktisk ikke i deg alt det kroppen trenger for å fungere rett. Frukt og grønt er kjempesunt og styrker immunforsvaret (noe du har funnet ut siden du sjelden er syk), selvsagt, men du må få i deg nok proteiner, fett (viktig!) og også karbohydrater! Et variert kosthold er det sunneste, så jeg sier ikke at du skal slutte å spise frukt&grønt, men at du bør spise mer annen mat slik at du får et bedre sammensatt kosthold, og dette er mye sunnere enn slik du spiser nå.

Nå skal jeg ned, og lurer kun på hvor ofte jeg bør spise.

Det har du fått svar på; hver 3. til 4. time er det som er anbefalt. Småspising er ikke sunt, så dersom du føler du ikke klarer å gå 3-4 timer uten å spise så spiser du rett og slett for lite og feil.

Feks. en typisk dag for meg (167/63 kg) ser da slik ut:

40 min gåtur før frokost (får fart på kroppen :))

Frokost (ca 08.45): havregrynsgrøt laget på melk m/litt sukker&kanel, litt margarin(sunt fett), et glass eplejuice (havregrynsgrøt metter godt)

Lunsj (ca 12.30): 2 skiver grovbrød m/laks, tomat&agurksalat

Mellommåltid (ca 15.30): 1 banan, 1 naturell yoghurt m/blåbær (evt annen frukt eller smoothies).

De dagene jeg trener så gjør jeg det vanligvis her :) (og spiser gjerne en banan rett etter rening for å fylle på glykogenlagrene i kroppen)

Middag (ca 18.30): Linsesuppe (stooor porsjon) m/rundstykke (eller wok eller pasta eller...)

Evt kvelds (ca 21.30): 1-2 knekkebrød m/pålegg eller frukt/grønt eller en neve nøtter, spiser bare kvelds de dagene jeg trener eller rett og slett er litt fysen ;)

Dette er bare en typisk dag, jeg spiser ikke det samme dag etter dag, da hadde jeg blitt sprø, men det er bare for å illustrere hvor mye mat man faktisk bør spise. Har spist omtrent like mye som dette de siste 15 kiloene etter at jeg innså at det ikke var gunstig å ligge på 1000 kcal og trene som en gal i tillegg...Det sa rett og slett stopp etter en stund.

Når det kommer til hvor mye fett du bør ha hver dag så anbefales det vel 2-3 "porsjoner" med sunt fett, måtte det være en ss olivenolje som dressing til salaten eller 100-150 gram fet fisk til middag, en neve nøtter som mellommåltid... :) De "offisielle" anbefalingene er vel at 25% av kcalinntak skal komme fra (sunt) fett (20% fra proteiner og 55% fra karbohydrater). Men dette sitter man ikke ned og regner ut for hånd ;) Bare vær fokusert på å få i deg sunt fett 2-3 ganger i løpet av dagen.

Ellers så bør du drikke mye vann og grønn te (godt for forbrenninga og vanndrivende, i tillegg greit å lage seg når man er fysen....), og TRENE :) Det er gjerne der nøkkelen ligger, man former kroppen, setter opp forbrenninga og man kan spise mer om man trener! :D Hardt å komme i gang er det, men det blir jo en vane etterhvert :) I tillegg så anbefaler jeg en dag i uka, feks lørdag, hvor du unner deg litt kos, enten det er litt snop eller alkohol eller...alt med måte selvsagt, men det er lettere å holde ut om man ikke er fullstendig avholden. Det er jo en kostholdsendring, du skal jo ned i vekt og holde deg der, ikke bare ned og så spise som før! :)

Gjest -eline-
Skrevet
Takk for svar Aylana.

Skal se litt på det om jeg får lurt inn noen ekstra kalorier noen dager, men jeg trodde det var de ekstra godtekaloriene som har gjort at ejg har gått opp.

3,5 timer mellom hvert måltid er helt utelukket for meg, fordi jeg spiser så mye frukt, bær og grønnsaker - og det fordøyes så fort at man må ha litt raskere påfyll.

Lurer på om det er galt å spise for ofte, hvis det man spiser er sunt.

Spis heller mer grønnsaker (rotgrønnsaker tar lengere tid å fordøye enn de som vokser over jorda) enn frukt mellom måltidene i såfall, det anbefales ikke å spise for ofte, spesielt ikke frukt, da man senker pH-verdien i munnen hver gang man spiser og da blir det surt slik at kariesaktiviteten økes og tennene kan få etseskader. Og dette gjelder spesielt frukt, da for mye fruktsyre sliter på tennene.

Spis noe kli/gryn/nøtter sammen med frukt&grønt slik at du får noe som tar lengere tid å fordøye, så klarer du deg med å spise hver 3. time.

Gjest Fruktfat
Skrevet

en venn åt hver 2.time da han skulle forbrenne fett (trente mye og åt mye), kanskje prøve det?

ang fett; så oprah anbefalte ca 23g fett pr dag, da gikk man uansett ned i vekt.

(vet ikke om dette er sunt da ;) )

Skrevet

Takk for svar Eline.

:)

Da skal jeg forsøke å legge inn noe fett.

Det blir nok fremdeles frukt og grønnsaker til frokost, men legger inn ei spiseskje med olivenolje.

Skal se om jeg får puttet bærene i yoghurt (liker egentlig ikke yoghurt).

Så skal jeg forsøke å få i meg litt brød hver dag. Jeg baker selv, så de inneholder godt med havregryn og linfrø. Vanlige kornblandinger med melk klarer jeg ikke å spise.

De tre første timene i dag har jeg spist:

2 kiwi

2 klementiner

1 stor gulrot

1 eple

Kaffe

Lunsj:

1 halv kopp blåbær

1 brødskive med pepperskinke

3 rugsprø med cottage cheese

1 glass skummet melk

1 kopp grønn te.

Dette er vel ikke så verst?

Til middag skal jeg lage meg salat med olivenolje og skinke.

Så skal jeg stupe ned i fryseren og ta opp noe røkt ørret til fortæring i morgen.

Jeg liker ikke grønn te, men drikker to krus hver dag. Jeg bør opp i fire krus om dagen, så jeg jobber med saken.

Også er jeg nok altfor dårlig på å drikke vann - det skal jeg bli flinkere med fra nå av.

Etter at man har spist frukt eller drukket te eller brus bør man skylle munnen med skummet melk for å nøytralisere.

Takk for svar Fruktfat.

:)

Gjest Tjukka
Skrevet

Mellom lunsj og middag spiste jeg 4 klementiner.

Til middag spiste jeg salat: 1 tomat, 1 rød paprika, kinakål, 2 skiver skinke, noen spiseskjeer purre og 70 g mais med 1 spiseskje olivenolje over. Spiste også 2 harde polarbrød med geitost og en halv kopp med blåbær. Skulle hatt egg i salaten, men hadde ikke kokt ferdig. Drakk en kopp earl grey te og et glass melk.

Noen som kan si om jeg har spist fornuftig i dag, og om jeg bør fortsette sånn fremover en stund?

Muligens jeg burde ha spist polarbrødene og blåbærene som mellommåltid en stund etter middagen. Jeg vet også at jeg burde ha drukket mer grønn te.

Håper jeg får tilbakemelding, for jeg trenger litt mer veiledning for helt å få grepet på dette. :)

Lurer også litt på hvor mye væske man bør få i seg hver dag.

Jeg får stort sett i meg en halvliter kaffe, en halvliter te, en halvliter skummet melk og et glass vann.

Gjest gjest 0
Skrevet

Både kaffe og te er vanndrivende, så hvis du drikker mye av dette bør du drikke enda mer vann.

2 liter vann er det som anbefales

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...