Gå til innhold

Dere som ligger 20 km/t under fartsgrensen, men BÅNNGASSER når gudfryktige mennesker prøver å kjøre forbi dere.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fartsgrensene er en maksimalgrense, ikke et påbud, så her har du misforstått noe helt grunnleggende. Jeg følger hovedregelen i vegtrafikkloven § 3. Foreslår at du tar førerprøven på ny.

Anonymkode: e1e19...3e0

Nei du gjør jo ikke det for den sier du skal være hensynsfull først.. Videre sier den kanskje det viktigste av alt: 

Sitat
§ 3.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. 

du hindrer og forstyrrer andre så du bryter den regelen du bruker for å forsvare deg med.. 

Anonymkode: 5de8a...4e5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ikke når veibanen er våt og fungerer som et speil. Da hjelper det ikke med solbriller eller ny frontrute.

Anonymkode: e1e19...3e0

Jo, det gjør det. Jeg har f eks aldri hatt dette problemet, og jeg kjører 40-50000 km i året. Derimot er tåkelys på våt asfalt i mørket forferdelig for meg, mens andre ikke blir plaget av det overhodet. 

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det burde vært tilsvarende bot for å kjøre under fartsgrensen som det er for å kjøre over fartsgrensen. Såfremt det ikke er forhindringer, is, oljesøl, veiarbeid osv i veibanen. 
 

Sinker i trafikken lager mange farlige situasjoner som potensielt kan føre til alvorlige ulykker.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnregelen bygger på de to viktigste målsettinger for trafikklovgivningen: trafikksikkerhet og en effektiv og smidig trafikkavvikling. Et forhold er uaktsomt og straffbart allerede når det kan oppstå fare ved kjøringen

Anonymkode: 5de8a...4e5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Grunnregelen bygger på de to viktigste målsettinger for trafikklovgivningen: trafikksikkerhet og en effektiv og smidig trafikkavvikling. Et forhold er uaktsomt og straffbart allerede når det kan oppstå fare ved kjøringen

Anonymkode: 5de8a...4e5

og for å presisere en sinke er en fare for andre i trafikken :P

Anonymkode: 5de8a...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

uenig. Jeg bor i et av de mest tettbygde strøkene i landet, og når 1 tulling kjører dust og krasjer, så hindrer han tusenvis av mennesker. Og dette skjer ofte.  Trafikk som stopper helt er sykt mye mer irriterende enn en som kjører litt sent. Senest for en time siden skjedde det igjen, og jeg kom for sent på jobb idag, pga denne tullingen: 

Trafikken direkte (aftenbladet.no)

"Det er lange køer i nordgående retning på E39 etter en trafikkulykke ved Bekkefaret torsdag morgen.

- Vi fikk melding om uvøren kjøring av en bilfører på strekningen fra Forus til Stavanger. Det var flere nestenuhell. Før vår patrulje kom i posisjon til å stanse bilen, hadde den kjørt inn i en lyktestolpe ved avkjørselen til Bekkefaret, sier operasjonsleder Helen Rygg Ims ved Sør-Vest politidistrikt.

Fører tilses av ambulanse, foreløpig ikke meldt om personskade.

Det er lange køer i nordgående retning."

Anonymkode: e1e19...3e0

Jeg bor i et av de mindre tettbygde stedene i landet. Her blir man gjerne liggende vak slike som kjører langt under fartsgrensene i km etter km og innimellom mil etter mil. Ofte. Dettar vannvittig mye mer tid enn de relativt få uhellene gjør. 

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

og for å presisere en sinke er en fare for andre i trafikken :P

Anonymkode: 5de8a...4e5

Feil! Det er den som på død liv MÅ forbi, er en stor fare i trafikken!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2023 at 12:00 PM, AnonymBruker said:

Skaff dere en tesla så slipper dere det problemet der.

Anonymkode: e46be...11f

Nå har jeg en Tesla, men jeg oppfører meg ikke som en fjott for det  <_< 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (1 minutt siden):

Feil! Det er den som på død liv MÅ forbi, er en stor fare i trafikken!

Årsaken til at den bak må kjøre forbi er jo at den foran kjører langt saktere enn det forholdene tillater for den som kommer bak. Slipp forbi, så slipper man farlige forbikjøringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (2 minutter siden):

Årsaken til at den bak må kjøre forbi er jo at den foran kjører langt saktere enn det forholdene tillater for den som kommer bak. Slipp forbi, så slipper man farlige forbikjøringer. 

ikke alltid det stemmer. Ofte kjører de som stresser med at de må forbi laaangt over fartsgrensen etter de har kommet seg forbi

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

ikke alltid det stemmer. Ofte kjører de som stresser med at de må forbi laaangt over fartsgrensen etter de har kommet seg forbi

Og så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (33 minutter siden):

Jeg mener det burde vært tilsvarende bot for å kjøre under fartsgrensen som det er for å kjøre over fartsgrensen. Såfremt det ikke er forhindringer, is, oljesøl, veiarbeid osv i veibanen. 
 

Sinker i trafikken lager mange farlige situasjoner som potensielt kan føre til alvorlige ulykker.

Å kjøre under fartsgrensen er helt greit. Det er når man også hindrer annen trafikk det blir et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kokeplate skrev (16 minutter siden):

Jeg bor i et av de mindre tettbygde stedene i landet. Her blir man gjerne liggende vak slike som kjører langt under fartsgrensene i km etter km og innimellom mil etter mil. Ofte. Dettar vannvittig mye mer tid enn de relativt få uhellene gjør. 

har du egentlig regnet på hvor mange sekunder du taper per mil ved å ligge 10 eller 20 km under?

I 80 km/t tar det 7,5 min å kjøre en mil. Hvis du derimot kjører i 70 tar det 8,5 min og i 60 tar det 10 min. Du taper altså 2,5 min i det helt usannsynlige scenariet det er at du blir liggende jevnt i 60 en hel mil. 

Jeg derimot kom 3 kvarter for sent på jobb idag pga køen en råkjører som krasjet skapte. Og det var bare idag. Dette skjer ofte.

Du skal altså ligge 10 km under i 45 mil (dvs hele distansen fra Oslo til Bergen) eller 20 km under i 18 mil før du har tapt like mye tid som jeg tapte bare i dag på en distanse på 8 km.

På tide å revurdere hvor irriterende det egentlig er?

Anonymkode: e1e19...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 10.53):

Fordi du ikke klarer å kjøre forbi noen som ligger 20kmt under uten å selv bryte fartsgrensen en del i en 80-sone. Så da får du bare lære deg å ligge bak til du kan komme forbi uten å bryte loven. 

Anonymkode: 45afc...42f

Håper nesten en eller annen kjører i ræva på deg før eller siden hvis du ligger 20 under der det ikke er nødvendig... ego.

Det er forøvrig å regne som vikepliktsbrudd(hindring), når det kjøres unødig sakte og du hindrer øvrig trafikk. Står i vedtekter og politi bruker denne paragrafen for bøteleggelse. Oftere enn man tror.

Anonymkode: 8dd6e...c71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

ja de bryter loven

Det er vel i de aller fleste tilfellene ikke UP som kjører foran og ikke slipper forbi. Blir man tatt igjen slipper man forbi. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

har du egentlig regnet på hvor mange sekunder du taper per mil ved å ligge 10 eller 20 km under?

I 80 km/t tar det 7,5 min å kjøre en mil. Hvis du derimot kjører i 70 tar det 8,5 min og i 60 tar det 10 min. Du taper altså 2,5 min i det helt usannsynlige scenariet det er at du blir liggende jevnt i 60 en hel mil. 

Jeg derimot kom 3 kvarter for sent på jobb idag pga køen en råkjører som krasjet skapte. Og det var bare idag. Dette skjer ofte.

Du skal altså ligge 10 km under i 45 mil (dvs hele distansen fra Oslo til Bergen) eller 20 km under i 18 mil før du har tapt like mye tid som jeg tapte bare i dag på en distanse på 8 km.

På tide å revurdere hvor irriterende det egentlig er?

Anonymkode: e1e19...3e0

Ja, det har jeg. Og når det samme skjer 3-400000 mennesker hver dag, så blir det vannvittig mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kokeplate skrev (Akkurat nå):

Ja, det har jeg. Og når det samme skjer 3-400000 mennesker hver dag, så blir det vannvittig mye tid.

så du tenker at jeg var den eneste som ble hindret i rushet på Nord-Jæren i dag?

:klo:

For å være helt ærlig så tror jeg IKKE du har regnet på det. 

Anonymkode: e1e19...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

så du tenker at jeg var den eneste som ble hindret i rushet på Nord-Jæren i dag?

:klo:

For å være helt ærlig så tror jeg IKKE du har regnet på det. 

Anonymkode: e1e19...3e0

Jeg har ikke skrevet at jen tenker du er den eneste. Men det trumfer selvsagt ikkk hver dag - hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...