Gå til innhold

Hva menes med "utfordrende adferd" hos psykisk utviklingshemmede?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 8.19):

Jeg søker sommerjobb. På kommunens hjemmesider er det spesielt stor etterspørsel etter ansatte til bolig for funksjonshemmede som har utfordrende adferd. I stillingen legges det vekt på psykiatri hos funksjonshemmede. I en av stillingene stod det at beboere har volderlig adferd.

Dette høres jo skummelt ut, men er det virkelig det? Vurdere vernepleien til høsten og ønsker å jobbe med funksjonshemmede for å prøve. Men jeg ønsker ikke å være redd på jobb eller bli utsatt for skade. :)

Noen tips eller erfaringer...

Anonymkode: ed57d...e4a

Ja. Jeg har mange års erfaring med «utfordrende atferd» i jobbsammenheng. Både som assistent, student, miljøterapeut, faglig ansvarlig og som leder.

Hva konkret er det du lurer på?

Om man syntes det er skummelt kommer an på så mange ulike faktorer. Også hvordan du er som person. Hvor «robust» du er.

Så kommer jo alle de tiltakene som er ment å redusere frekvens at atferden, redusere risiko når den forekommer osv osv. På dette er det enorme forskjeller rundt fra sted til sted på hvordan faglig kompetanse man har. 

Har i varierende grad jobbet med «utfordrende» atferd i 25 år, men har sjeldent vært redd. 
Men jeg har vært med om en del situasjoner som har vært dramatiske. Det er ikke til å legge skjul på. Da spesielt episoder hvor våpen har vært involvert, alvorlige voldsepisoder med omfattende skader, invalidiserende selvskading, et par som har drap bak seg, trusler mot egne barn/familie og en haug andre enkelthendelser. 

Lettere å gi noen svar om du kan konkretisere hva du lurer på😊

Anonymkode: 07608...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...