AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #1 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg søker sommerjobb. På kommunens hjemmesider er det spesielt stor etterspørsel etter ansatte til bolig for funksjonshemmede som har utfordrende adferd. I stillingen legges det vekt på psykiatri hos funksjonshemmede. I en av stillingene stod det at beboere har volderlig adferd. Dette høres jo skummelt ut, men er det virkelig det? Vurdere vernepleien til høsten og ønsker å jobbe med funksjonshemmede for å prøve. Men jeg ønsker ikke å være redd på jobb eller bli utsatt for skade. Noen tips eller erfaringer... Anonymkode: ed57d...e4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 12. april 2023 #2 Del Skrevet 12. april 2023 At de slår når de blir frustrert eller vil noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg søker sommerjobb. På kommunens hjemmesider er det spesielt stor etterspørsel etter ansatte til bolig for funksjonshemmede som har utfordrende adferd. I stillingen legges det vekt på psykiatri hos funksjonshemmede. I en av stillingene stod det at beboere har volderlig adferd. Dette høres jo skummelt ut, men er det virkelig det? Vurdere vernepleien til høsten og ønsker å jobbe med funksjonshemmede for å prøve. Men jeg ønsker ikke å være redd på jobb eller bli utsatt for skade. Noen tips eller erfaringer... Anonymkode: ed57d...e4a Det finnes mange ulike yrker innen vernepleien og man trenger absolutt flere både innen vernepleie, spesialpedagog o.l. Mennesker med PU enten de er barn, ungdom eller voksne kan ha mange flere ting enn bare PU de kan ha syndromer/genfeil, autismespektervansker, ADHD, OCD osv. Her må du være tålmodig og ha personlig egnelse og jobben er viktig og man kan lage problemer dersom man møter personen på en måte som skaper stress. Kurser du trenger i jobben får du tilbud om via jobben. Det kan gjerne være spennende å skikke litt på statped.no og prøve å lære litt tegn til tale og litt om pecs og så gjerne se litt videoer om denne typen arbeide slik at du kan innstille deg korrekt. Kanskje å varme opp med å jobbe ei helg innimellom i forkant kan gjøre starten mindre brutal for deg og gi deg muligheten til å finne ut av ting litt i forkant av sommeren? Anonymkode: 673c8...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #4 Del Skrevet 12. april 2023 Utfordrende adferd kan være så mangt. Min ungdom har ikke språk og har også en kropp der armer og ben rykker ufrivillig. Da kan man få seg en kilevink hvis ikke man er obs. I tillegg kan hen ved frustrasjon fordi hen ikke blir forstått, for eksempel ved ubehag/ vil ikke være med på det som skal skje/ i stell noenganger prøve å ta tak i klær og håret til folk. Slike ting gjør at de som skal jobbe med hen, og også vi foresatte må kunne hens form for nonverbal kommunikasjon og lese kroppsspråk og lyder. Når vi/ ansatte har god kunnskap og kjenner signaler går dette veldig greit og det skjer få uheldige hendelser. Det viktigste når man jobber med funksjonshemmede er å bli kjent med den enkelte. På en arbeidsplass skal det være trygt for både deg som arbeidstaker og også for brukerne, slik at bruk av unødvendig tvang unngås. Det er veldig viktig for alle at god opplæring gis. Noen kan selvfølgelig ha enda større utfordringer enn min ungdom. Da har de ofte to til en oppfølging. Anonymkode: 22851...eda 2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Del Skrevet 12. april 2023 Jeg fikk et bord i hodet av en psykisk utviklingshemmede med "utfordrende adferd" på en sommerjobb da jeg var 17 år. Anonymkode: 25abd...3dd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #6 Del Skrevet 12. april 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det finnes mange ulike yrker innen vernepleien og man trenger absolutt flere både innen vernepleie, spesialpedagog o.l. Mennesker med PU enten de er barn, ungdom eller voksne kan ha mange flere ting enn bare PU de kan ha syndromer/genfeil, autismespektervansker, ADHD, OCD osv. Her må du være tålmodig og ha personlig egnelse og jobben er viktig og man kan lage problemer dersom man møter personen på en måte som skaper stress. Kurser du trenger i jobben får du tilbud om via jobben. Det kan gjerne være spennende å skikke litt på statped.no og prøve å lære litt tegn til tale og litt om pecs og så gjerne se litt videoer om denne typen arbeide slik at du kan innstille deg korrekt. Kanskje å varme opp med å jobbe ei helg innimellom i forkant kan gjøre starten mindre brutal for deg og gi deg muligheten til å finne ut av ting litt i forkant av sommeren? Anonymkode: 673c8...508 Tusen takk for ett flott svar Jeg synes stillingen høres spennende ut og kan absolutt tenke meg å prøve. Samtidig har jeg fått tilbud om fat jobb på barnevernsinstitusjon. Så hva skal man velge? Etter å ha lest div nyheter om vold, branner, voldtekt, selvmord osv på institusjon så må jeg jo si at jeg føler meg veldig usikker. Derfor kanskje bolig for utviklingshemmede være noe. Men der er det liksom - utageringer der også Men tusen takk jeg skal se nærmere på det som du nevner Anonymkode: ed57d...e4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #7 Del Skrevet 12. april 2023 Det kan være alt fra spytting, stygg språkbruk, hyl og skrik, hytting med neven til slag, spark, lugging, kasting av gjenstander og videre til livsfarlig vold. Dette varierer fra bruker til bruker og fra situasjon til situasjon. Man skal ikke overdrive risikoen, men heller aldri undervurdere faren når man jobber med voldelige mennesker. https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/norge/2016/09/25/195244633/else-59-dod-etter-vold-utviklingshemmet-mann-mistenkt Anonymkode: 98b70...ad3 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #8 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan være alt fra spytting, stygg språkbruk, hyl og skrik, hytting med neven til slag, spark, lugging, kasting av gjenstander og videre til livsfarlig vold. Dette varierer fra bruker til bruker og fra situasjon til situasjon. Man skal ikke overdrive risikoen, men heller aldri undervurdere faren når man jobber med voldelige mennesker. https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/norge/2016/09/25/195244633/else-59-dod-etter-vold-utviklingshemmet-mann-mistenkt Anonymkode: 98b70...ad3 PU er ikke voldelige mennesker, det er ikke derfor de bor der. Anonymkode: 673c8...508 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #9 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): PU er ikke voldelige mennesker, det er ikke derfor de bor der. Anonymkode: 673c8...508 Har jobbet med både PU og mennesker som har ulike funksjonshemmelser, og de er like forskjellige som andre folk. "PU" kan også være voldelige, drive seksuell trakassering/utsette andre for seksuelle handlinger, slå, bite, hyle, rømme, selvskade. Står det utfordrende adferd så er det nettopp det som menes, og den adferden kan ha alle mulige uttrykk. Anonymkode: d9b9a...b4e 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #10 Del Skrevet 12. april 2023 Det er litt vanskelig å se hva stillingen består i. Er det funksjonshemmede? Psykisk utviklingshemmede? Andre syndromer og lidelser? Når det gjelder de med nedsatt funksjonsevne kan det være det med mangel på språk som kan gi utfordringer, dersom det ikke er snakk om en utviklingshemming. Noen har funksjonsnedsettelse som går utover språket, selv om det ikke er noe galt med tankevirksomheten. Å ikke kunne gi uttrykk for hva man ønsker og vil, kan medføre mye frustrasjon, sinne og sorg og kan derfor medføre utagering. At mennesker med PU ikke er voldelige mennesker som en skriver, stemmer ikke. Alle med psykisk utviklingshemming er ikke voldelige nei, men noen kan bli det, f.eks pga lite stimuli, manglende evne til kommunikasjon eller manglende evne for konsekvenser. Så kan det være andre atferdsproblemer. Jeg har jobbet litt med ulike grupper, men mest i psykiatrien. Jobbet f.eks med en som hadde fått en hjerneskade etter en ulykke. Han var noe utagerende selv om det ikke var så ofte. Det eneste han gjorde var å putte alt i munnen. Jeg måtte egentlig bare løpe rundt hele dagen for å passe på at han ikke skadet seg og sørge for at han hadde det best mulig. Ofte handler det om å få god opplæring, samme om det er snakk om psykisk utviklingshemming, psykatri, barnevernsbarn eller autisme. Jeg jobbet som assistent før jeg fikk utdanning, og jeg fikk altfor dårlig opplæring og var ikke rustet for jobben. Ofte hjelper det jo å ha noen år med annen erfaring også, slik at man vet hvordan man skal løse ulike utfordringer. Det kan være veldig meningsfullt arbeide dersom det er en god arbeidsplass og man får god opplæring så man føler seg trygg og ivaretatt som arbeidstaker. Men dersom man settes f.eks 1:1 på en pasient som man ikke har fått nok opplæring på, bør man også være tydelig på at man trenger mer opplæring for å ha en god arbeidsdag. Her har lederne et veldig stort ansvar. Det kan være kjempefint å jobbe med brukere med ulike behov, men det er veldig avhengig av arbeidsplassen og ressurser. 😊 Anonymkode: 73692...a72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #11 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): PU er ikke voldelige mennesker, det er ikke derfor de bor der. Anonymkode: 673c8...508 TS spør om hva utfordrende adferd innebærer og det er det jeg svarer på. Og enten du tror det eller ikke, og uansett hvor politisk korrekt du prøver å være så har faktisk svært mange psykisk utviklingshemmede utagerende adferd i ulik grad. Jeg har selv jobbet med brukergruppen i over 10 år. Anonymkode: 98b70...ad3 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #12 Del Skrevet 12. april 2023 Kanskje det kommer litt an på hvem av disse to du ligner mest? Anonymkode: d6802...19a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #13 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kanskje det kommer litt an på hvem av disse to du ligner mest? Fordi? Anonymkode: bae37...f29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 12. april 2023 #14 Del Skrevet 12. april 2023 Du bør absolutt prøve en sommerjobb om du vurderer vernepleie. Sommervikarer har krav på opplæring, og du vil få veiledning. Når en bruker har utagerende adferd foreligger det sannsynligvis et tvangsvedtak (spør om det på intervju). Da er det krav om å alltid være to hos den brukeren, og at en av dere har utdanning på minst bachelornivå. Det er for å ivareta rettighetene til brukeren, og det er for å ivareta sikkerheten til personalet. Du skal ikke stå alene i de situasjonene. Ingen kan garantere deg en jobb der du aldri er redd eller ikke kan skade deg, men arbeidsgiveren har plikt til å aktivt sette inn tiltak for å forhindre skade. Arbeidsmiljøet skal være helsefremmende og fullt forsvarlig, og det skal ikke være noen videre risiko ved å gå inn i en slik sommerjobb. De vernepleierne jeg kjenner er veldig glade i jobben sin, og brukerne sine - også dem som kommuniserer med utagering. Norge mangler 20.000 vernepleiere, så du får garantert en jobb, og det er mange slags stillinger. Jeg syns at du skal prøve. Ring gjerne og spør mer om jobben, for arbeidsgivere setter pris på søkere med genuin interesse for jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #15 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg søker sommerjobb. På kommunens hjemmesider er det spesielt stor etterspørsel etter ansatte til bolig for funksjonshemmede som har utfordrende adferd. I stillingen legges det vekt på psykiatri hos funksjonshemmede. I en av stillingene stod det at beboere har volderlig adferd. Dette høres jo skummelt ut, men er det virkelig det? Vurdere vernepleien til høsten og ønsker å jobbe med funksjonshemmede for å prøve. Men jeg ønsker ikke å være redd på jobb eller bli utsatt for skade. Noen tips eller erfaringer... Anonymkode: ed57d...e4a Med utfordrende adferd kan det menes at de jobber etter kapittel 9. Er dette tilfelle kan det være utfordrende adferd, og du vil møte utfordrende situasjoner. God læring, og du vil antagelig gå med alarm. Er bare å prøve Anonymkode: 3812f...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #16 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kanskje det kommer litt an på hvem av disse to du ligner mest? Anonymkode: d6802...19a Hehe denne var morsom. Det er nok ikke tilfelle. Anonymkode: 3812f...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 12. april 2023 #17 Del Skrevet 12. april 2023 Begrepet "utfordrende adferd" betyr ikke nødvendigvis fysisk utagering. Det betyr at det vil være utfordrede for dem rundt å takle adferden, blant annet vanskelig å skjønne hva som utløser adferden eller hva beboeren vil kommunisere med adferden. Utfordrede adferd kan være å bruke en time på å bestemme seg for å reise seg fra sofaen når man skal ut, rope eller synge mye på butikken, løpe naken i hagen, ha problemer med gjennomføring av daglige oppgaver, manipulering, store følelsesutbrudd, verbal utagering, manglende forståelse for andres reaksjoner osv. Det krever en særlig tålmodighet som ikke alle har. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 13. januar 2024 #18 Del Skrevet 13. januar 2024 Andro skrev (På 12.4.2023 den 15.08): Begrepet "utfordrende adferd" betyr ikke nødvendigvis fysisk utagering. Det betyr at det vil være utfordrede for dem rundt å takle adferden, blant annet vanskelig å skjønne hva som utløser adferden eller hva beboeren vil kommunisere med adferden. Utfordrede adferd kan være å bruke en time på å bestemme seg for å reise seg fra sofaen når man skal ut, rope eller synge mye på butikken, løpe naken i hagen, ha problemer med gjennomføring av daglige oppgaver, manipulering, store følelsesutbrudd, verbal utagering, manglende forståelse for andres reaksjoner osv. Det krever en særlig tålmodighet som ikke alle har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 13. januar 2024 #19 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 8.37): Jeg fikk et bord i hodet av en psykisk utviklingshemmede med "utfordrende adferd" på en sommerjobb da jeg var 17 år. Anonymkode: 25abd...3dd Ouch. Ikke bra. Men dette hadde jeg nok reagert paa uavhengig av diagnose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #20 Del Skrevet 14. januar 2024 Betyr vel at du må ha en personlighet som ikke blir trigget av utfordrende atferd. vet med seg selv at jeg ikke hadde fikset å jobbe i skole feks, for blir trigget av drittunge oppførsel. Så man bør ha erfaring og kjenne seg selv godt i møte med utfordrende mennesker/atferd Anonymkode: af210...36d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå