Gå til innhold

USA sin grunnlov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ble den kalt? Hva må man kunne om dette på eksamen? Jeg finner ikke ut av det:) jeg finner alt for mye, hehe. Vanskelig å skille ut det viktige

Anonymkode: 4dcd8...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kalles The Constitution of the United States. 

Det er et 250 år gammelt dokument som styrer alt i samfunnet den dag i dag. Litt som som Afghanistan som lar den 1500 år gamle koranen styre alt i samfunnet. 

Det er generelt en uting at gamle skrifter fra middelalderen skal styre samfunn i dag.

Anonymkode: 59b58...a99

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva ble den kalt? Hva må man kunne om dette på eksamen? Jeg finner ikke ut av det:) jeg finner alt for mye, hehe. Vanskelig å skille ut det viktige

Anonymkode: 4dcd8...4b6

Står det virkelig så dårlig til med dagens skoleungdom? 

Anonymkode: 2f055...3e2

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Står det virkelig så dårlig til med dagens skoleungdom? 

Anonymkode: 2f055...3e2

Nei, det er mer et dårlig utvalg av ord, eller enklere sagt en dårlig bok. Når jeg googler får jeg lott av hvert til svar. . Noen kaller grunnloven Bill of rights, noen Constitusion. Jeg prøver å sortere hva som er rett. 

Anonymkode: 4dcd8...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bill of rights er de 10 første tilleggene til grunnloven

Anonymkode: c3108...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bill of rights er de 10 første tilleggene til grunnloven

Anonymkode: c3108...8cc

Ikke sant. Det var det jeg fant også. Men så kom det opp en tekst om at det ikke var USA, men Storbritannia sin grunnlov.. så ble jeg usikker igjen

Anonymkode: 4dcd8...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også UK har en Bill of Rights i sitt lovverk, men det er vel irrelevant mår du studerer USAs grunnlov

Anonymkode: c3108...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Den kalles The Constitution of the United States. 

Det er et 250 år gammelt dokument som styrer alt i samfunnet den dag i dag. Litt som som Afghanistan som lar den 1500 år gamle koranen styre alt i samfunnet. 

Det er generelt en uting at gamle skrifter fra middelalderen skal styre samfunn i dag.

Anonymkode: 59b58...a99

Blir veldig overfladisk å sammenligne grunnloven med koranen. Grunnloven utgir seg ikke for å være skrevet av en gud og den er også mulig å endre. Det er også gjort veldig mange viktige endringer i den amerikanske grunnloven siden den ble laget. Er allerede nevnt Bill of rights, men man har jo også avskaffet slaveriet, gitt svarte og kvinner stemmerett, osv. 

Finnes selvsagt problemer med den amerikanske grunnloven. F.eks er det ekstremt vanskelig å gjøre endringer i grunnloven og det igjen har gitt svært stor politisk makt til høyestererettsdommerne som tolker grunnloven. 

Men konseptet grunnlov virker nesten alle demokratier å støtte. Tanken bak en grunnlov er jo å sette opp reglene for hvordan landet skal styres og å si at visse rettigheter er så viktige at ikke et simpelt flertall skal kunne frata noen disse rettighetene. UK er vel unntaket, der har de vel ikke en tradisjonell grunnlov. Selv om de har ulike tekster for hvordan ladet skal styres. Men de har ikke samlet det i en bok og i UK kan også simpelt flertall i parlamentet endre hvilken som helst lov. 

Anonymkode: 71413...523

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Blir ikke alle lover gjennomgått og oppdatert kontinuerlig da? Vår grunnlov er gammel og har gammelt språk, men er ikke det fordi nye lover skal skrives i opprinnelig form?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Adobyen said:

Blir ikke alle lover gjennomgått og oppdatert kontinuerlig da? Vår grunnlov er gammel og har gammelt språk, men er ikke det fordi nye lover skal skrives i opprinnelig form?  

1) Lovene blir jo ikke oppdatert automatisk. Lovendringene må skje etter spillereglene som er satt opp i grunnloven. 

2) Den norske grunnloven har ikke et gammelt språk. Den ble oppdatert i 2014 og da fikk vi en bokmåsversjon og en nynorskversjon. 

Anonymkode: 71413...523

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

1) Lovene blir jo ikke oppdatert automatisk. Lovendringene må skje etter spillereglene som er satt opp i grunnloven. 

2) Den norske grunnloven har ikke et gammelt språk. Den ble oppdatert i 2014 og da fikk vi en bokmåsversjon og en nynorskversjon. 

Anonymkode: 71413...523

Haha, jeg følger ikke med 😂 takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 21.40):

Den kalles The Constitution of the United States. 

Det er et 250 år gammelt dokument som styrer alt i samfunnet den dag i dag. Litt som som Afghanistan som lar den 1500 år gamle koranen styre alt i samfunnet. 

Det er generelt en uting at gamle skrifter fra middelalderen skal styre samfunn i dag.

Anonymkode: 59b58...a99

Det fungerer like godt idag som det gjorde den gangen. Og grunnloven kan endres med tiden, slik amerikanerne har gjennom ulike grunnlovstillegg for å fjerne slaveriet.

Hva mener du alternativet til en grunnlov er?

Anonymkode: 58760...ce4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/8/2023 at 9:40 PM, AnonymBruker said:

Den kalles The Constitution of the United States. 

Det er et 250 år gammelt dokument som styrer alt i samfunnet den dag i dag. Litt som som Afghanistan som lar den 1500 år gamle koranen styre alt i samfunnet. 

Det er generelt en uting at gamle skrifter fra middelalderen skal styre samfunn i dag.

Anonymkode: 59b58...a99

Hvordan mener du man skal gjøre det da?

Anonymkode: 74d99...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er takket være USA sin grunnlov at det er enkelt for hvem som helst å skaffe maskingevær og plaffe løs på skoler og kjøpesenteret. God bless America.... :roll:

Anonymkode: 2a4b8...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er takket være USA sin grunnlov at det er enkelt for hvem som helst å skaffe maskingevær og plaffe løs på skoler og kjøpesenteret. God bless America.... :roll:

Anonymkode: 2a4b8...9eb

Det med våpen kunne vært fjernet eller endret hvis de amerikanerne hadde ønsket det, kan ikke skylde på grunnloven gitt...

Anonymkode: 74d99...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er takket være USA sin grunnlov at det er enkelt for hvem som helst å skaffe maskingevær og plaffe løs på skoler og kjøpesenteret. God bless America.... :roll:

Anonymkode: 2a4b8...9eb

Våpenrettighetene er ikke gitt av selve grunnloven, men av Bill of rights, så et resultat av endring/tillegg.

Anonymkode: c3108...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 0.46):

Har du ikke en lærer?

Anonymkode: e2772...bc1

Nei:) hadde… men hadde uflaks med mengden fag. Jeg klarte ikke fullføre alle fagene jeg kjøpte. Kjipt men sånn er det

Anonymkode: 4dcd8...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maatte_ha_konto skrev (21 timer siden):

Skriver inni her.. sorry. Men den botten kan ikke tenke så langt, jeg finner det lite nyttig . Den kjenner ikke læreplanen heller, så det er bare dumt 

Anonymkode: 4dcd8...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...