Gå til innhold

Polygami i islam, en fornuftig regel!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Regelen om at en mann kunne ta fire koner (polygami) var faktisk ikke en ny praksis som ble introdusert av Muhammed og islam, men en eksisterende praksis som var utbredt i mange samfunn på den tiden, inkludert i Arabia før Muhammeds tid.

Men til poenget: det var mange krigførende stammer på Muhammeds tid, og krigene førte til at det var et stort underskudd på menn. Polygami-regelen sikret at kvinner som ellers ville blitt uten ektemenn kunne få muligheten til å gifte seg og stifte familier i stedet for å bli stigmatisert som ugifte og muligens utsatt for fattigdom og sosial isolasjon, i tillegg til at det var positivt for befolkningsutviklingen at de fleste kvinner ble familiemødre, mtp. å erstatte de drepte i krigene.

Ideen om at polygami skulle være tillatt for å sikre at alle kvinner hadde en mann å gifte seg med, ble dermed sett på som en fornuftig løsning på denne utfordringen på den tiden. Det var også en tankegang om at en mann som tok flere koner på seg, hadde et større ansvar og skulle sørge for å forsørge dem alle på en rettferdig måte.

Men selv om polygami var tillatt i islam, så er det også andre prinsipper som må følges, for eksempel skal mannen behandle alle konene rettferdig og likeverdig, og dette er ikke alltid enkelt å oppnå i praksis.

Som kritikk kan man si at det i dag ikke er like stort underskudd på menn, men polygami er ikke praksis i absolutt alle muslimske samfunn, det er nemlig mange muslimske samfunn hvor monogami er vanligere.

Anonymkode: 9313d...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hele premisset er jo feil. Det har aldri vært underskudd på menn. Så mange menn døde ikke i krige. Dessuten fødes fra naturens side 105 gutter for hver 100 jenter. 

I tidlig islamsk tid hadde de neppe kontroll på hvor mange menn det var i forhold til kvinner. Så at kriger skulle være årsaken til polygami i islam er bare tull fra ende til annen. 

Polygami i islam må ses i sammenheng med menns rett til å ha slavekvinner tatt i krig. At en mann har mange kvinner, enten i form av kone eller slavinne, handler om at kvinner blir sett på eiendom i islam. Det er det som er roten til polygami i islam.

Anonymkode: ff407...f9b

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hele premisset er jo feil. Det har aldri vært underskudd på menn. Så mange menn døde ikke i krige. Dessuten fødes fra naturens side 105 gutter for hver 100 jenter. 

I tidlig islamsk tid hadde de neppe kontroll på hvor mange menn det var i forhold til kvinner. Så at kriger skulle være årsaken til polygami i islam er bare tull fra ende til annen. 

Polygami i islam må ses i sammenheng med menns rett til å ha slavekvinner tatt i krig. At en mann har mange kvinner, enten i form av kone eller slavinne, handler om at kvinner blir sett på eiendom i islam. Det er det som er roten til polygami i islam.

Anonymkode: ff407...f9b

«Som kjent er jo dette mest aktuelt i Islam og opprinnelig så ble det innført i den tiden da Mohammed herjet som verst og mange menn falt i krig. Konene ble sittende igjen uten noen til å forsørge seg og barna, for det var selvsagt heller ikke da lov for kvinner å gå utenfor hjemmet og i alle fall ikke lov for dem å ha jobb! 

For å løse problemet sier «profeten» at en mann kunne ha inntil 4 koner.»

https://sfm.no/nei-til-flerkoneri/

Selv om kilden er svært kritisk til flerkoneri, anerkjenner den at det var grunner for at dette ble innført på 600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

«Som kjent er jo dette mest aktuelt i Islam og opprinnelig så ble det innført i den tiden da Mohammed herjet som verst og mange menn falt i krig. Konene ble sittende igjen uten noen til å forsørge seg og barna, for det var selvsagt heller ikke da lov for kvinner å gå utenfor hjemmet og i alle fall ikke lov for dem å ha jobb! 

For å løse problemet sier «profeten» at en mann kunne ha inntil 4 koner.»

https://sfm.no/nei-til-flerkoneri/

Selv om kilden er svært kritisk til flerkoneri, anerkjenner den at det var grunner for at dette ble innført på 600-tallet.

Den logiske løsningen burde da heller ha vært at kvinner - som menn - kunne bevege seg utenfor hjemmet uten fare for egen sikkerhet, og også kunne ta seg en jobb.

Istedenfor valgte de å la kvinnene være innestengte og uten påvirkning på eget liv.

Anonymkode: 7836b...18e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det leder bare til at kun de kjekkeste og rikeste mennene får ha dame(r) mens de resten 80% er evig single (og dør i krig). Høres ut som menns værste mareritt spør du meg 😆

Anonymkode: 7f007...8d5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det leder bare til at kun de kjekkeste og rikeste mennene får ha dame(r) mens de resten 80% er evig single (og dør i krig). Høres ut som menns værste mareritt spør du meg 😆

Anonymkode: 7f007...8d5

Er det ikke da de 70 jomfruene i det hinsidige kommer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt for flerforhold. Mitt drømmescenario er å være gift med to bifile menn som er glade i hverandre, men at jeg også kan ha ei elskerinne på si. Innser at dette kan være kronglete å få til i praksis 😂

Endret av Andro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt for flerforhold. Mitt drømmescenario er å være gift med to bifile menn som er glade i hverandre, men ha ei elskerinne på si. Innser at dette kan være kronglete å få til i praksis 😂

Hvorfor ikke bare være samboere? Eller kjærester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså nå er jo dette bare info om det men det er absolutt helt sant at de fleste forhold i islamske land og samfunn at majoriteten er monogamiske. DU kan ha fire koner men det er blitt bredt enighet blant de største lærdene i islam om at du kan ha det SÅFREMT at du behandler alle likt og alle er en for alle og alle for en. Men i de fleste tilfeller viser det seg at det ikke er sånn. 

Så kulturene i mange muslimske land blander med religion og da blir det feil. Dette vet jeg selv Som muslim. Mange muslimske  menn vet  ikke hva det innebærer det er derfor jeg vil trekke frem at de fleste ekteskap er monogamiske. Og majoriteten av kvinner idag ville overhodet IKKE godtatt en 2 3 og hvertfall ikke 4 kone. 

Anonymkode: 4dd17...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

handler om at kvinner blir sett på eiendom i islam

De blir ikke det

Anonymkode: e67da...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det var en bra regel for sin tid og det var vel i utgangspunktet enker som skulle bli flerkoner også om jeg ikke har forstått det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså nå er jo dette bare info om det men det er absolutt helt sant at de fleste forhold i islamske land og samfunn at majoriteten er monogamiske. DU kan ha fire koner men det er blitt bredt enighet blant de største lærdene i islam om at du kan ha det SÅFREMT at du behandler alle likt og alle er en for alle og alle for en. Men i de fleste tilfeller viser det seg at det ikke er sånn. 

Så kulturene i mange muslimske land blander med religion og da blir det feil. Dette vet jeg selv Som muslim. Mange muslimske  menn vet  ikke hva det innebærer det er derfor jeg vil trekke frem at de fleste ekteskap er monogamiske. Og majoriteten av kvinner idag ville overhodet IKKE godtatt en 2 3 og hvertfall ikke 4 kone. 

Hvem godtar i det hele tatt polygami? Så forskrudde er ikke muslimske kvinner idag hvis dere tror det.  Verden er modernisert seg stort siden 600 tallet. Som sagt det skal være likt. Det får dem ikke til for majoriteten er ikke akkurat millionærer. Det er en av ti jeg vet om som har alt og som gir alle sine fire koner alt. Resten er historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flintis skrev (11 minutter siden):

Er det ikke da de 70 jomfruene i det hinsidige kommer inn?

Det står ingenting om jomfruer i Koranen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De blir ikke det

Senest idag var det oppslag om at Iran bruker kameraovervåkning for å sjekke om kvinner går med hijab. Kvinner blir i deler av islam sett på som dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De blir ikke det

De blir jo det. Hvis en mann dør så arver broren hans eiendelene inkludert kona.

Anonymkode: 2c6a8...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (9 minutter siden):

Senest idag var det oppslag om at Iran bruker kameraovervåkning for å sjekke om kvinner går med hijab. Kvinner blir i deler av islam sett på som dyr

De blir ikke akkurat sett som dyr, da kvinner i Iran har i snitt høyere utdannelse enn menn, og andelen øker stadig i prestisje utdanninger. 

Hvis kvinner får lov til å ta av seg hijab, er regimet redd for at neste steg vil være krav om at regimet skal fjernes.

Menn overvåkes og tar flere risikoer mot regime.

Endret av Akryl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Flintis skrev (19 minutter siden):

Hvorfor ikke bare være samboere? Eller kjærester?

Det handler om juridisk sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (3 minutter siden):

De blir ikke akkurat sett som dyr, da kvinner i Iran har i snitt høyere utdannelse enn menn, og andelen øker stadig i prestisje utdanning.

Hvis kvinner for lov til å ta av seg hijab, er regimet redd for at neste steg vil være krav om at regimet skal fjernes.

Menn overvåkes og tar flere risikoer mot regime.

Ja. Det er i Iran. I Afghanistan er det forbudt med prevensjon mens kvinner og barn dør som fluer under svangerskap, fødsel og nyfødtperioden fordi kvinner ikke har tilgang til vanlige helsetjenester hvis legen er en mann, som de aller fleste leger er, og ingen flere kvinner får utdanne seg

Da blir man behandlet som avlsdyr, ikke mennesker

Endret av Topsi
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De blir jo det. Hvis en mann dør så arver broren hans eiendelene inkludert kona.

Anonymkode: 2c6a8...c59

Nei.  Kona arver deler av fra mannen og barna arver deler.

I tillegg beholder kvinnen alt hun arver fra sine foreldre. Hun har ikke plikt til å bruke den arven i felles økonomi med mannen. Kvinnen kan i praksis sløse bort arven sin uten å gi noe som helst til mannen og barna.

Men derimot stakkars mannen må bruke sin egen  arv på hus og felles økonomi og kone.  Det er også noe av årsaken til at menn arver litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men nå praktiseres ikke polygami i noe særlig grad i moderne Islam heller. Kanskje de skjønte at det ikke var en god ide?

Topsi skrev (13 minutter siden):

Synes det blir veldig rart og trekke frem Iran her, da det religiøse diktaturet har ganske lite støtte blant befolkningen generelt. Menn behandles ikke stort bedre av regimet enn det kvinner gjør. Ingen land i verden henretter flere mennesker enn Iran og det er stort sett menn som blir henrettet.

Er samboer med en iraner og har naturlig nok en ganske stor iransk omgangskrets. Ingen kvinner bruker hodeplagg, ingen jeg kjenner er religiøse og de er stort sett like mye eller mer liberale/progressive enn de fleste nordmenn jeg kjenner.

Anonymkode: daaae...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...