Gå til innhold

Tror dere de døde kan se alt vi gjør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finnes ingen beviser og kommer aldri til å finnes noen beviser for noe liv etter døden. Men når man rivar av vingene til en flue og knærter den, eller dreper en maur, fisk har dem også nytt liv etter døden? Tror dere det? Er det kun oss mennesker som har det?

Anonymkode: 95552...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Overvåkelse av de døde? De er i en annen dimensjon. En helt annen eksistens. De bryr seg vel ikke om hva mennesker gjør på jorden. Vi kan ikke forestille oss hvor enormt det er å være død. Hva vi gjør i livet har ingen betydning i dødens dimensjon. 

Anonymkode: ce8d0...2e2

Ikke overvåkelse av de døde, men at de døde er her og følger med på oss (ut av kjærlighet), og at dette gir meg følelsen av å være overvåket, siden vi ikke vet hvor mye de er her hos oss, eller hva de får med seg av våre private liv. Jeg har ikke vrangforestillinger som en over her nevner😄 Og det er ikke sånn at jeg går og tenker på dette til vanlig, men når jeg sitter og undrer litt over hvordan dette henger sammen, så kommer disse tankene opp. Ingen av oss kan gi noe svar på dette da, selvsagt. Enig i at vi ikke kan forestille oss noe om hvordan etterlivet er, det er altfor stort og eksepsjonelt til at vi kan forstå.

Anonymkode: b5f4c...cab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lite som gir mening, hvorfor vi er den vi er. hvorfor bevisstheten vår er i hver sin kropp. Mye som ikke gir mening utenom hvordan alt i kroppen fungerer. Synes det hadde vært litt kjedelig/umusikalsk hvis alt hadde bare vært over etter døden. Når vi har fått sånne fantastiske velfungerende kropper.

Anonymkode: 7dac9...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg er overbevist om at vi har mange vesener rundt oss, våre kjære som er døde, engler og sikkert mange andre vesener. Og jeg har tenkt mye på det ts spør om, og når jeg tenker på den muligheten at noen stadig følger med oss, så får jeg følelsen av å være overvåket, som igjen fører til angstfølelse. Det er fint at vi mennesker har hjelp og støtte rundt oss hele tiden, men at de er her hele tiden, er direkte guffent å tenke på.

Anonymkode: b5f4c...cab

Hadde vært mer bekymra for den digitale overvåkninga..

Anonymkode: ae62c...461

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/10/2023 at 1:15 AM, AnonymBruker said:

Det er lite som gir mening, hvorfor vi er den vi er. hvorfor bevisstheten vår er i hver sin kropp. Mye som ikke gir mening utenom hvordan alt i kroppen fungerer. Synes det hadde vært litt kjedelig/umusikalsk hvis alt hadde bare vært over etter døden. Når vi har fått sånne fantastiske velfungerende kropper.

Anonymkode: 7dac9...ceb

Hva med alle dem nå og gjennom historien som ikke har hatt en "fantastisk velfungerende kropp"?

Jeg synes ikke den alltid er så imponerende, den kroppen. Jeg er frisk og har god helse, men jeg har også havnet på sykehus med blodforgiftning pga. flis i fingeren. For 120 år siden uten moderne medisin hadde fort armen min blitt amputert. 

Anonymkode: af028...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er en veldig arrogant forestilling at sjelen bare er knyttet til et enkelt liv og en enkel kropp, hvis man ser på verdenshistorien. Tanken om at mennesker har hatt forestillingen om at sjelen reiser videre etter at kroppen råtner bort, har eksistert i utallige varianter rundt omkring i verden i all tid. Hvordan kan folk ha trodd dette, i litt forskjellige varianter, fullstendig uavhengig av hverandre ute å ha kunne kommunisert med hverandre? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 9.52):

Tror dere de får med seg alt? Begynte å tenke på dette. Har hatt en periode for noen år siden som jeg drakk litt mye

Anonymkode: 569b5...fea

Tvilsomt

Anonymkode: e9759...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det er mer etter døden, men er skeptisk. Tenker på før vi ble født så var det jo ingenting. Jeg tror kanskje det er sånn etter døden og. 

Men jeg tenker på tanker og sjel. Det er jo ikke fysiske ting. Hvordan kan det bare forsvinne lissom? 

Så er det jo en serie tror jeg på netflix som handler om akkurat det, hva som skjer etter døden der er det mange forskjellige meninger i hvertfall og folk som har opplevd "nær døden opplevelser". 

Jeg vet jeg holdt på å dø en gang. Hadde jeg ikke vært på sykehuset da så hadde jeg nok ikke vært her, men det jeg husker er at alt bare ble svart. Så jeg tror egentlig det å dø er at alt bare blir svart noe mer vil du ikke huske eller se. Så nei men håper det er noe etter døden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, GrønnNellik68 said:

Men jeg tenker på tanker og sjel. Det er jo ikke fysiske ting. Hvordan kan det bare forsvinne lissom? 

Tja. Hvor 'forsvinner' flammen når du slukker fyrstikken? 

Vi er jo en biologisk maskin som forbrenner og brenner (sakte) helt til vi ikke gjør det. 

Hva mener du er forskjellen på tanker og sjel? Hva er denne sjelen? Si ifra om du klarer å lokalisere den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja. Hvor 'forsvinner' flammen når du slukker fyrstikken? 

Vi er jo en biologisk maskin som forbrenner og brenner (sakte) helt til vi ikke gjør det. 

Hva mener du er forskjellen på tanker og sjel? Hva er denne sjelen? Si ifra om du klarer å lokalisere den. 

Vil si sjel og tanker er d samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...