Gjest ii nå Skrevet 3. januar 2006 #21 Skrevet 3. januar 2006 Vil bare begynne med å si at jeg synes det er utidig at enkelte forsøpler tråden ved å være fiendtlige mot trådstarter, kalle henne "sånne som deg" og slenge ut av seg at de er glad de slipper å feire jul med henne... Veldig unødvendig å være så usakelig mot en som tross alt ikke sa sin mening til tåteflaske-mammaen, men bare ville ha andres synspunkter på saken. Når det er sagt, vil jeg komme med min mening; Hadde det vært folk jeg ikke har noen "fortrolighet" med, ville jeg nøyd meg med å tenke mitt, men holde munnen. Hadde det vært en av mine venninner, ville jeg sagt ifra på en ordentlig måte, fordi jeg vet de ville gjort det samme til meg. Vi setter pris på hverandres synspunkter og råd, og vi kjenner hverandre godt nok til å vite at det er godt ment. Hadde det vært min bror eller søster, gjelder samme greia. ← Er forøvrig svært enig med den første delen av innlegget ditt. I mitt tilfelle så har det vist seg at familiemedlemmet det gjelder ikke vil ha råd om noe som helst, man skal lære av egne feil... Og jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal ordlegge meg ang den manglende bordskikken. Og er vel litt redd for diskusjonen som vil komme i etterkant. Så jeg antar at vi alle sitter bare stille å ser på...
Gjest Bodillen Skrevet 3. januar 2006 #22 Skrevet 3. januar 2006 Er forøvrig svært enig med den første delen av innlegget ditt. I mitt tilfelle så har det vist seg at familiemedlemmet det gjelder ikke vil ha råd om noe som helst, man skal lære av egne feil... Og jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal ordlegge meg ang den manglende bordskikken. Og er vel litt redd for diskusjonen som vil komme i etterkant. Så jeg antar at vi alle sitter bare stille å ser på... ← Skjønner at dere i din familien mangler det vi heldigvis har i min - evnen til å gi og ta imot kritikk på en konstruktiv måte. Det er veldig synd, men antagelig handler det om mye mer enn det vi har forutsetninger til å diskutere her.
Gjest ii nå Skrevet 3. januar 2006 #23 Skrevet 3. januar 2006 Skjønner at dere i din familien mangler det vi heldigvis har i min - evnen til å gi og ta imot kritikk på en konstruktiv måte. Det er veldig synd, men antagelig handler det om mye mer enn det vi har forutsetninger til å diskutere her. ← Nå er det ikke "min" familie - og dette gjelder kun et menneske.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #24 Skrevet 3. januar 2006 Trådstarter her - takk for innspill. Må nesten kommentere litt her: Først; jeg har absolutt ikke noe "behov" for å si fra. Men i og med at de gjør dette, så lurer jeg på om de faktisk har gått glipp av denne kunnskapen (uten at jeg helt kan skjønne at det er mulig). Og da føler jeg nesten at det er min plikt (ovenfor ungen) å si fra. Hvis de allerede vet det derimot, men gir blaffen, så er det som jeg skrev et valg de har tatt. Men jeg synes de er temmelig ulogiske når de først gir han store mengder saft, og så omtrent truer ungen til å spise ved måltidene, fordi han ikke har apetitt da. Mat mellom måltidene er de veldig nøye med å unngå. Jeg har lav terskel for å si fra til unger direkte når jeg synes at de går over grensen. Synes nok det er mye vanskeligere å korrigere foreldrene. ← Generelt helt enig. Jeg sier også ifra da, spesielt dersom det går ut over andre barn, eller dersom vi er i vårt hus (våre regler osv). Nei, jeg blander meg selvsagt ikke oppi hvordan mine venninner oppdrar sine barn. De eneste som kan si ifra om slikt er de som er selv er feilfrie i sin barneoppdragelse - altså ingen. Men det er svært mange som tror de er det - og de er faktisk 100 ganger verre å omgås enn de som gir barna saft på tåteflaske eller snop på en onsdag. ← Jeg tror ikke jeg er feilfri, det kan du ta helt med ro. Som nevnt har jeg heller ikke noe behov for å si fra (jeg vet det blir ubehagelig for meg selv), men føler at jeg svikter ungen litt når jeg sitter og vet dette, og foreldrene kanskje ikke har fått det med seg. Førøvrig er det fullt mulig å kombinere det å gi masse saft på flaske med å tro man er feilfri. Disse det er snakk om her er absolutt ikke redde for å blande seg i andres barneoppdragelse. De gjemmer f.eks. vekk leker for andres barn, dersom de ikke oppfører seg helt etter oppskriften (deres). De setter dem opp på ei hylle, f.eks, og sier de skal få de tilbake hvis de gjør sånn og sånn... Det mener jeg for min del er å gå alt for langt. Sånne folk som deg gir meg NELLER!! Nei, ikke bland deg. Fei for din egen dør, og la de få feie for sin. Det er mange ting som er skadelig for barn, noen reagerer på det ene, andre reagerer på helt andre ting. Noe har sikkert du også, som andre reagerer på når det gjelder kosthold, oppdragelse eller annet for dine barn. Eller er du heilt feilfri? Takk og pris at du ikke er blant mine venner eller familie, kunne ikke tenkt meg å feire jul eller noe annet med sånne folk som kun sitter og leter etter feil hos andre. Kanskje de hadde behov for å slappe av og få snakke litt med andre voksne, og at tåteflaska var et hjelpemiddel for dette, kanskje bare i julen?? ← Ja, du må gjerne få neller, det viser bare at du har et større problem med å irritere deg enn jeg har. Jeg reagerer på mye de gjør, men det er altså dette jeg har vurdert å si fra om, fordi jeg lurer på om det kan være opplysninger de har gått glipp av. Ja, selvfølgelig er jeg feilfri selv, og at noen andre kan irritere seg over noe jeg gjør har aaaaaldri fallt meg inn. Jeeez! Jeg ville ikke blandet meg inn i oppdragelsen - når det gjelder sånne ting som drikke fra flaske etc. Noe annet ville det selvfølgelig være om barna ble utsatt for overgrep. Men jeg anser det som min rett å sette grenser for barns oppførsel når de er hjemme hos meg, og om ikke foreldrene feks. stopper unger som hopper i sofaen - eller tegner på vegger etc. sier jeg fra. ← Enig i det siste du skriver. Og forsåvidt det første også - blander meg selvfølgelig ikke i hvor ofte andre gir ungene godteri eller lignende. Nei, jeg hadde ikke sagt noe. Det er ikke min sak om noen gir barna sine saft fra flaske. F eks var vi i middagsbesøk hos svigermor 1 juledag. Hun er skilt og gift på ny og datteren til mannen hennes var der med sin familie. Hun har to barn. Vi har 3 barn. Hennes barn fikk vann å drikke til middagen, våre fikk brus. Barna våre er 2-6 år. Hennes er vel ca 2 år og 4 år tror jeg. Ikke det at dette betyr noe, men hadde noen sagt noe på dette, så hadde jeg bedt dem om å passe sine egne saker. Ja, vi vet det er skadelig, men når brus og saft står der synlig og tilgjengelig på bordet, så er det ikke rart at ungene ikke vil ha vann. Og nå drikker ikke ungene våre saft fra flaske 24/7 heller da, men likevel..... Folk kan reagere så mye de vil, men jeg synes de skal la være å si noe. Det er ikke deres sak. Men selv om foreldrene gjør dette, så betyr ikke det at foreldrene er stokk dumme av den grunn. Så jeg hadde ikke sagt noe. Man kan jo si: la den som aldri har syndet, kaste den første steinen....... ← Det er ikke snakk om å kaste noen stein her. Jeg gir da også ungene brus om det er det som serveres til maten (og det er det gjerne i jula). Det er ikke sånn at jeg mener alle bare må gi barna sin 100% sunn mat 365 dager i året for å være gode foreldre. Men her var det faktisk snakk om 24/7, eller ihvertfall ca 16/7. Og jeg synes faktisk ikke man er så enormt smart dersom man gir en 2-åring flere liter saft, for så å klage på at han ikke spiser. Jeg har også hørt foreldre fortelle om barn som nekter å drikke vann for eksempel, så hvis man først blander seg inn så bør man kanskje ha en løsning å foreslå? Jeg har ikke det, derfor har jeg heller ikke blandet meg i sånne situasjoner. ← Tja, løsningen (ihvertfall når det er første ungen) er vel å ikke introdusere den for andre ting enn vann (og MME selvfølgelig, om man bruker det) på flaske. Men det er jo litt sent å si til disse, og ikke noe jeg har noe ønske om å si heller. Vil bare begynne med å si at jeg synes det er utidig at enkelte forsøpler tråden ved å være fiendtlige mot trådstarter, kalle henne "sånne som deg" og slenge ut av seg at de er glad de slipper å feire jul med henne... Veldig unødvendig å være så usakelig mot en som tross alt ikke sa sin mening til tåteflaske-mammaen, men bare ville ha andres synspunkter på saken. Når det er sagt, vil jeg komme med min mening; Hadde det vært folk jeg ikke har noen "fortrolighet" med, ville jeg nøyd meg med å tenke mitt, men holde munnen. Hadde det vært en av mine venninner, ville jeg sagt ifra på en ordentlig måte, fordi jeg vet de ville gjort det samme til meg. Vi setter pris på hverandres synspunkter og råd, og vi kjenner hverandre godt nok til å vite at det er godt ment. Hadde det vært min bror eller søster, gjelder samme greia. ← Takk Bodillen Det var vel omtrent den løsningen du beskriver jeg valgte selv også. Vi har ikke et fortrolig forhold, nei.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #25 Skrevet 3. januar 2006 Har dere aaaaaldir kranglet, Bodillen? Om sånt? Sier dere f.eks. fra til den søsteren med det eldstebarnet som noen ganger er litt, skal vi si "betenkelig" i oppførselen sin?
Gjest Bodillen Skrevet 3. januar 2006 #26 Skrevet 3. januar 2006 Har dere aaaaaldir kranglet, Bodillen? Om sånt? Sier dere f.eks. fra til den søsteren med det eldstebarnet som noen ganger er litt, skal vi si "betenkelig" i oppførselen sin? ← Ja, kjære, det gjorde faktisk din kjære far for ett års tid siden... Og hun var bare glad for tilbakemeldingen
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #27 Skrevet 3. januar 2006 Ja, kjære, det gjorde faktisk din kjære far for ett års tid siden... Og hun var bare glad for tilbakemeldingen ← Haha, det vet jeg jo Denne omtalte var sååå hissig etter å finne ut hvem som hadde sladret!
Gjest Bodillen Skrevet 3. januar 2006 #28 Skrevet 3. januar 2006 Haha, det vet jeg jo Denne omtalte var sååå hissig etter å finne ut hvem som hadde sladret! ← Det får hun ikke vite. Men jeg synes vel at mye stiller seg annerledes når det er voksne barn det dreier seg om.. De har jo også et ansvar selv, og må naturlig nok være en del av diskusjonen om hvordan man f.eks oppfører seg...
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #29 Skrevet 3. januar 2006 Når man er sammen med andre barnefamilier over flere dager (som nå i jula), kan man slumpe til å se mye rart mht kosthold og barneoppdragelse. Har dere høy terskel for å si noe eller "blande dere" i det andre gjør? Jeg har ganske høy terskel, men tenker jo likevell mitt. Og noen ganger er jeg litt i tvil om jeg bør si noe. Altså ikke når det er ting som bare irriterer meg, men når det er ting jeg mener går utover barna. For eksempel: Saft på flaske. Den ene familien vi var sammen med i jula ga 2-åringen sin saft på tåteflaske (!) omtrent konstant. Det var altså ikke snakk om saft eller brus til måltidene, men om ei saftflaske som var tilgjengelig hele tiden og ble fyllt opp med en gang den var tom. De nevnte tilogmed at han ikke tålte en bestemt type saft, så de måtte bruke denne (var såvidt jeg klarte å holde meg da). Det er nesten så jeg lurer på om de vet hvor skadelig det er, men så tenker jeg at ingen kan da ha gått glipp av den kunnskapen nå? De må jo vite at det er skadelig for tennene og at det gir dårlig apetitt og dermed fortrenger annen (sunn) mat? Og da er det jo forsåvidt et valg de tar. Ville dere sagt noe? Og hvilken terskel har dere for å si fra om ting generelt? Har jo flere eksempel, men de får vente... Det er vel mange som har meninger om dette? ← Nå skal man være veldig forsiktig å blande seg inn. I julen er det vel litt flytende til noen og enhver. Om det er helt unge foreldre i fam med litebarn, så ville jeg gitt hint. Tror du virkelig du hadde endret situasjonen ved å si noe?
Gjest christineemily Skrevet 4. januar 2006 #30 Skrevet 4. januar 2006 Jeg har en i omgangskretsen med 4 barn. Den eldste er voksen, de tre andre er ennå små. Begge foreldrene har proteser både i over- og under-kjeven, - derav seriøs tannlegeskrekk. Alikevel presterer de å dytte i unga sine kaker og godteri 24/7 !!! Når de selv har følt på kroppen hva det kan føre til! Alle de tre minste mangla fortenner (les:råtne) som to-åringer, og foreldrene fikk så mye pepper hos tannlegen at moren nektet å gå dit, det var faren som måtte gå med barna... Vi er flere som har ymtet frempå om årsak & virkning i dette tilfellet, - men utakk er som kjent verdens lønn så... , - hun ble ikke så veldig takknemlig for gode råd, for å si det sånn! Når det går så langt er jeg dessverre ikke langt unna å tenke barnemishandling. Unga har jo til tider utrolig vondt i tenna! Og foreldrene der i huset er ikke så blåst at de ikke vet hvordan det kunne vært unngått! Men det er vel kanskje vanskelig å motstå mas om godteri når barna alltid har vært vant til å få det til alle døgnets tider, hva vet jeg... ? Det jeg vet er ihvertfall at det er vi som foreldre som har ansvar for våre barns helse og velferd på alle plan!!!
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #31 Skrevet 4. januar 2006 Trådstarter her - takk for innspill. Må nesten kommentere litt her: Først; jeg har absolutt ikke noe "behov" for å si fra. Men i og med at de gjør dette, så lurer jeg på om de faktisk har gått glipp av denne kunnskapen (uten at jeg helt kan skjønne at det er mulig). Og da føler jeg nesten at det er min plikt (ovenfor ungen) å si fra. Hvis de allerede vet det derimot, men gir blaffen, så er det som jeg skrev et valg de har tatt. ← Er veldig overrasket over så mange her inne mener det er helt akseptabelt å kritisere andre mødre, og ikke skjønner at noen kan bli hårsåre for det. Og de få (2 stk?)som mente at det ikke er greit, blir pepret... Jeg er selvfølgelig enig i at i "grove" tilfeller og det man kan se på nærmest som mishandling, ville nok jeg også sagt noe, men når det gjelder vaner og uvaner, kosthold, rutiner osv. på andre folk sine unger, så har jeg ikke NOE med det å gjøre i det hele tatt. Jeg har ingen bakgrunn for å vite hvorfor de gjør som de gjør, det er ikke opp til meg å dømme og heller ikke meg som må ta konsekvensene av det. Ungen lider neppe noen nød heller. Så til dere som mener det er greit å si ifra, og til trådstarter som jeg har sitert ovenfor her: Tror dere virkelig at det finnes noen mødre som tror saft er sunt, og at de trenger noen til å fortelle dem dette? Vet dere noe om bakgrunnen for dette tilfellet som tråden startet med: F.eks. drikker denne ungen så mye saft hver dag eller var det kanskje bare i desse juledagene? Hvis det er sånn at denne familien har fått med seg desse opplysningene om saft som du viser til, men tenker at "nå i julen får han få kose seg med flaska" og du/dere kommer og kritiserer dem for dette, forstår du/dere da at dette kanskje kan provosere eller såre dem litt? Jeg er heller ikke feilfri, men jeg vet vel det meste om hva som er skadelig og ikke skadelig for barn. Velger jeg likevel noe som er skadelig for mine barn, så er det mitt valg som jeg har tatt av mine grunner. Jeg trenger ingen til å fortelle meg det, og jeg setter heller ikke pris på noen forteller meg det. Greit nok hvis det er "nye" ting man kan gjøres oppmerksom på, men noe så elementert som dette mener jeg de fleste er klar over, og de som kritiserer andre for sånne ting faller for meg inn i kategorien "mennesker som bare må klage på andre og fremstå som bedre enn andre". Ser dere er litt hårsåre på "kraftige" uttrykk i tidligere innlegg, så jeg prøver å si det på en fin måte: Mennesker som går inn under denne kategorien er nok ikke slike som jeg heller kunne tenke meg å ha så mye omgang med.
Dru Skrevet 4. januar 2006 #32 Skrevet 4. januar 2006 Tråden er delt. Debatten om melk og saft finner dere her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=167598 Druscilla - mod
Iceglow Skrevet 4. januar 2006 #33 Skrevet 4. januar 2006 Tråden er delt. Debatten om melk og saft finner dere her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=167598 Druscilla - mod ← Takker
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #34 Skrevet 5. januar 2006 1.Tror dere virkelig at det finnes noen mødre som tror saft er sunt, og at de trenger noen til å fortelle dem dette? 2. Vet dere noe om bakgrunnen for dette tilfellet som tråden startet med: F.eks. drikker denne ungen så mye saft hver dag eller var det kanskje bare i desse juledagene? 3. Hvis det er sånn at denne familien har fått med seg desse opplysningene om saft som du viser til, men tenker at "nå i julen får han få kose seg med flaska" og du/dere kommer og kritiserer dem for dette, forstår du/dere da at dette kanskje kan provosere eller såre dem litt? 4. Jeg er heller ikke feilfri, men jeg vet vel det meste om hva som er skadelig og ikke skadelig for barn. Velger jeg likevel noe som er skadelig for mine barn, så er det mitt valg som jeg har tatt av mine grunner. Jeg trenger ingen til å fortelle meg det, og jeg setter heller ikke pris på noen forteller meg det. Greit nok hvis det er "nye" ting man kan gjøres oppmerksom på, men noe så elementert som dette mener jeg de fleste er klar over, og de som kritiserer andre for sånne ting faller for meg inn i kategorien "mennesker som bare må klage på andre og fremstå som bedre enn andre". 5. Ser dere er litt hårsåre på "kraftige" uttrykk i tidligere innlegg, så jeg prøver å si det på en fin måte: Mennesker som går inn under denne kategorien er nok ikke slike som jeg heller kunne tenke meg å ha så mye omgang med. ← Jeg tok meg den frihet å nummerere kommentarene dine, så det blir litt enklere å svare. 1. Hallo? Det er jo noe av det jeg spør om i innelggene mine: Kan de ha gått glipp av denne kunnskapen? Men generelt har jeg faktisk inntrykk av at "alle" har fått med seg at brus og godteri er skadelig for tennene, mens de ikke har fått med seg at det samme gjelder saft og juice. Fra gammelt av er liksom saft ansett som greit - det er jo "naturlig". Og juice er jo sunt (men ikke 16 timer i døgnet). 2. Ja, jeg vet noe om bakgrunnen, og det var heller ikke slik at vi bare var sammen noen få timer i jula. Det virker som om du tror vi var sammen med de et par timer i kaffebesøk, og deretter konkluderer med at de har usunt kosthold . Det er ikke første gangen jeg har reagert på dette, men hver gang har jeg tidd stille og hatt litt dårlig samvittighet for det etterpå. Men ifølge deg burde jeg vel heller vært kjempestolt over meg selv da? Fordi jeg klarte å holde munn, og dermed spare meg selv for masse ubehageligheter. Det spørs hvilket utgangspunkt man har, vet du: For meg er det en utfordring å få sagt noe (ønsker ikke konflikt), mens for deg er det kanskje en utfordring å IKKE si noe? 3/4. Hvis det hadde vært slik, kan jeg selvfølgelig forstå at det kan provosere eller såre. Jeg sa da også i startinnlegget mitt at jeg har høy terskel for å si noe. Jeg sa også at jeg synes problemstillingen (si fra eller ikke) er vanskelig når det går utover ungene. Jeg forbeholder meg retten til å synes synd på unger som må ligge å skrike i timesvis, eller som blir proppet i mat når de ikke er sultne. Så får du bare mene at det gjør at jeg "tror jeg er bedre enn andre". Man skal respektere andre foreldres avgjørelser - JA, men jeg mener likevel at barn ikke er foreldres eiendom som de kan gjøre absolutt hva de vil med. Og siden du nå sikkert vil tro at jeg likestiller saftdrikking noen få dager i jula, eller å få brus til middag med de andre eksemplene jeg nevnte her, så kan jeg forsikre deg om at neida, jeg gjør ikke det. Jeg bruker forøvrig aldri å kommentere/kritisere ting som går på at folk ikke "greier" noe. F.eks hvis man ikke får til legging/nattero eller hvis ungene ikke vil ha sunn mat eller slike ting. Uavhengig av om det er ting vi har fått til greit selv eller ikke. "Det er da bare"-kommentarer i slike tilfeller er utrolig irriterende. OG det paret du synes så synd på, fordi det måtte feire julen med meg, har adskillig færre slike sperrer enn jeg har. Jeg tror likevel ikke de leter etter feil, men bitelitegrann bedre enn andre kan de nok innimellom tro de er. Men hvem gjør ikke det? Du definerer deg jo som bedre enn de aller fleste i denne tråden, f.eks. 5. Helt greit at du ikke vil tilbringe tid med meg Men jeg synes nå du fremstår som adskillig mer dømmende og kategoriserende enn de aller fleste i denne tråden. Jeg er nå veldig glad for at det var "saftparet" jeg tilbragte noen dager med, og ikke deg Sånn sett har du hatt en funksjon. Og par små ting til slutt: 1. Jeg "irriterte" meg ikke over saft-fra-flaske-fenomenet. Jeg bekymret meg bare litt. Og jeg regner ikke dette som en feil ved dem som mennesker eller foreldre, men noe de GJØR som er litt feil. Og det er en ganske stor forskjell. 2. Jeg synes det er naturlig å snakke om "foreldrene" i slike tilfeller, ikke "moren". Det var da slett ikke bare hun som foret ungen med saft.
Rusket Skrevet 5. januar 2006 #35 Skrevet 5. januar 2006 Kommer litt an på. Hadde det vært noen av mine brødres barn, så hadde jeg nok sagt noe. Hadde det vært f.eks kusines barn som jeg ikke ser så ofte hadde jeg nok ikke blandet meg. Situasjoner er jo så ulike. Om f.eks broren min lar sønnen sitte å kaste plantejord utover hele stuegulvet hjemme så har ikke jeg noe med det, men om han prøver seg med det hos meg så sier jeg ifra til ungen med en gang, at det ikke er lov her. Andre unger får følge mine regler hos meg og jeg innretter meg etter andres regler hjemme hos de.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #36 Skrevet 5. januar 2006 Sånne folk som deg gir meg NELLER!! Nei, ikke bland deg. Fei for din egen dør, og la de få feie for sin. Det er mange ting som er skadelig for barn, noen reagerer på det ene, andre reagerer på helt andre ting. Noe har sikkert du også, som andre reagerer på når det gjelder kosthold, oppdragelse eller annet for dine barn. Eller er du heilt feilfri? Takk og pris at du ikke er blant mine venner eller familie, kunne ikke tenkt meg å feire jul eller noe annet med sånne folk som kun sitter og leter etter feil hos andre. Kanskje de hadde behov for å slappe av og få snakke litt med andre voksne, og at tåteflaska var et hjelpemiddel for dette, kanskje bare i julen?? ← Ja la oss feie for vår egen dør først,ikke bry seg med hva andre gjør,enten det er stupidity eller omsorgssvikt. Legg ned barnevernet og kast alle tannkoster,spylt vitamintablettene ned i do og boikott grønnsakene og for all del hyl og skrik til barna,bann gjerne mye,like greit at de lærer det hjemme for ute får de jo kvota si uansett og husk nå endelig og bytt ut saften med en flaske øl på lørsdagskvelden. Så ja ikke bry deg.la det skure å gå,...................fint med skylapper, en utrolig fin ting å ha når det ikke finnes tak i mennesket.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #37 Skrevet 5. januar 2006 Helt greit at du ikke vil tilbringe tid med meg Men jeg synes nå du fremstår som adskillig mer dømmende og kategoriserende enn de aller fleste i denne tråden. Jeg er nå veldig glad for at det var "saftparet" jeg tilbragte noen dager med, og ikke deg Sånn sett har du hatt en funksjon. Og par små ting til slutt: 1. Jeg "irriterte" meg ikke over saft-fra-flaske-fenomenet. Jeg bekymret meg bare litt. Og jeg regner ikke dette som en feil ved dem som mennesker eller foreldre, men noe de GJØR som er litt feil. Og det er en ganske stor forskjell. 2. Jeg synes det er naturlig å snakke om "foreldrene" i slike tilfeller, ikke "moren". Det var da slett ikke bare hun som foret ungen med saft. ← Takk, vi er vel enige om det første. Men tror ikke jeg er så dømmende. Jeg er bare veldig opptatt av å passe mine egne saker og la andre passe sine, så lenge det ikke er fare for liv eller helse. Og det tror jeg ikke er tilfellet her. Ellers har jeg hatt en "venninne" (merk:har hatt!) og kjent et par stykker til som alltid er veldig opptatt av å "bekymre" seg over andre, kunnskapsløse foreldre sine barn. Det var fryktelig slitsomt, og ikke minst provoserende etterhvert. Så derfor vet jeg at jeg selv ikke ønsker å være sånn. Beklager, men jeg tror de fleste foreldre som forer ungen sin med saft, vet at det ikke er spesielt sunt. Og hvis dette paret ikke visste det, så er det mulig at de ville ha satt pris på din ekspertise Mulig jeg er kategoriserende, men så har jeg vel heller ikke sagt at det er noe galt i å være det?? Og til slutt: Du kan nok sove godt om natten og ikke bekymre deg for dette barnet. Det går nok bra uten din hjelp skal du se
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #38 Skrevet 5. januar 2006 Ja la oss feie for vår egen dør først,ikke bry seg med hva andre gjør,enten det er stupidity eller omsorgssvikt. Legg ned barnevernet og kast alle tannkoster,spylt vitamintablettene ned i do og boikott grønnsakene og for all del hyl og skrik til barna,bann gjerne mye,like greit at de lærer det hjemme for ute får de jo kvota si uansett og husk nå endelig og bytt ut saften med en flaske øl på lørsdagskvelden. Så ja ikke bry deg.la det skure å gå,...................fint med skylapper, en utrolig fin ting å ha når det ikke finnes tak i mennesket. ← Hallo!! Vi snakker ikke om omsorgssvikt, mishandling,alkoholmisbruk, incest eller noe sånt her. Vi snakker tross alt om litt saft
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #39 Skrevet 5. januar 2006 Takk, vi er vel enige om det første. Men tror ikke jeg er så dømmende. Jeg er bare veldig opptatt av å passe mine egne saker og la andre passe sine, så lenge det ikke er fare for liv eller helse. Og det tror jeg ikke er tilfellet her. Ellers har jeg hatt en "venninne" (merk:har hatt!) og kjent et par stykker til som alltid er veldig opptatt av å "bekymre" seg over andre, kunnskapsløse foreldre sine barn. Det var fryktelig slitsomt, og ikke minst provoserende etterhvert. Så derfor vet jeg at jeg selv ikke ønsker å være sånn. Beklager, men jeg tror de fleste foreldre som forer ungen sin med saft, vet at det ikke er spesielt sunt. Og hvis dette paret ikke visste det, så er det mulig at de ville ha satt pris på din ekspertise Mulig jeg er kategoriserende, men så har jeg vel heller ikke sagt at det er noe galt i å være det?? Og til slutt: Du kan nok sove godt om natten og ikke bekymre deg for dette barnet. Det går nok bra uten din hjelp skal du se ← Helt enig ....
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #40 Skrevet 5. januar 2006 Ja la oss feie for vår egen dør først,ikke bry seg med hva andre gjør,enten det er stupidity eller omsorgssvikt. Legg ned barnevernet og kast alle tannkoster,spylt vitamintablettene ned i do og boikott grønnsakene og for all del hyl og skrik til barna,bann gjerne mye,like greit at de lærer det hjemme for ute får de jo kvota si uansett og husk nå endelig og bytt ut saften med en flaske øl på lørsdagskvelden. Så ja ikke bry deg.la det skure å gå,...................fint med skylapper, en utrolig fin ting å ha når det ikke finnes tak i mennesket. ← Er det å ha skylapper når man ikke legger seg opp i andre sine unger sitt kosthold?? Og ja, mennesker som gjør det er det jammen tak i!! Hva skulle vi gjort uten dem??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå