Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #1 Skrevet 2. januar 2006 Når man er sammen med andre barnefamilier over flere dager (som nå i jula), kan man slumpe til å se mye rart mht kosthold og barneoppdragelse. Har dere høy terskel for å si noe eller "blande dere" i det andre gjør? Jeg har ganske høy terskel, men tenker jo likevell mitt. Og noen ganger er jeg litt i tvil om jeg bør si noe. Altså ikke når det er ting som bare irriterer meg, men når det er ting jeg mener går utover barna. For eksempel: Saft på flaske. Den ene familien vi var sammen med i jula ga 2-åringen sin saft på tåteflaske (!) omtrent konstant. Det var altså ikke snakk om saft eller brus til måltidene, men om ei saftflaske som var tilgjengelig hele tiden og ble fyllt opp med en gang den var tom. De nevnte tilogmed at han ikke tålte en bestemt type saft, så de måtte bruke denne (var såvidt jeg klarte å holde meg da). Det er nesten så jeg lurer på om de vet hvor skadelig det er, men så tenker jeg at ingen kan da ha gått glipp av den kunnskapen nå? De må jo vite at det er skadelig for tennene og at det gir dårlig apetitt og dermed fortrenger annen (sunn) mat? Og da er det jo forsåvidt et valg de tar. Ville dere sagt noe? Og hvilken terskel har dere for å si fra om ting generelt? Har jo flere eksempel, men de får vente... Det er vel mange som har meninger om dette?
Amanlis Skrevet 2. januar 2006 #2 Skrevet 2. januar 2006 Tror jeg hadde nevnt at dette er skadelig for tenna. Og melk er enda verre. Blir ikke det opplyst på helsestasjonen at det er skadelig?
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2006 #3 Skrevet 2. januar 2006 Kom helt an på hva slags forhold jeg hadde til disse menneskene. Om det var søsteren min ville jeg kommentert det, men om det var venner av mine foreldre for eksempel ville jeg ikke blandet meg.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Og melk er enda verre. ← Melk er verre enn saft? Denne må du utdype?
Gjest Embla s Skrevet 2. januar 2006 #5 Skrevet 2. januar 2006 Det er vanskelig å bry seg med sånne ting, men tror jeg ville sagt noe sånt som: "oi, så glad han er i saft, du er ikke redd det skal ødelegge tenna hans da"? på en litt undrende/troskyldig/naiv måte.
Gjest LoisLane Skrevet 2. januar 2006 #6 Skrevet 2. januar 2006 Jeg har lav terskel for å si fra til unger direkte når jeg synes at de går over grensen. Synes nok det er mye vanskeligere å korrigere foreldrene.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #7 Skrevet 2. januar 2006 Det er vanskelig å bry seg med sånne ting, men tror jeg ville sagt noe sånt som: "oi, så glad han er i saft, du er ikke redd det skal ødelegge tenna hans da"? på en litt undrende/troskyldig/naiv måte. ← Men jeg kan også si fra til barn, jeg går ikke til foreldrene hvis barnet oppfører seg teit. F.eks. var jeg og søsteren min på Oslo City før jul med en venninne av meg og sønnen hennes. Søsteren min oppførte seg pent, mens denne gutten hang under vognen la seg ned på gulvet osv. Han er snart fem. Da sa jeg fra til han om at han måtte gå ordentlig osv. Han hører mer på meg enn på moren sin, men det er vel kanskje vanlig
Gjest Betty Boop Skrevet 2. januar 2006 #8 Skrevet 2. januar 2006 Min yngste nektet og drikke melk fra han var ganske ung. Han var ikke allergisk. Han ville rett og slett ikke ha det. Å i og med at noen faktisk er allergisk så regnet jeg ikke melken som livsviktig. Tok det opp med barnelegen, som ikke kunne finne noen motargumenter. Vann var heller ikke særlig interessant. Nå syntes jeg at det viktigste var at han fikk i seg væske. Jeg var langt mer bekymret for at han ikke skulle få i seg væske nok, enn over at han drakk saft. Sukkerfri. Nå som han er større må jeg fortsatt mase på ham for at han skal huske å drikke. Men nå ønsker han oftere vann selv. Melk er fortsatt ikke interessant. Eldstebarnet derimot drikker melk som en kalv.
Gjest Fru Medister Skrevet 2. januar 2006 #9 Skrevet 2. januar 2006 Jeg har lav terskel for å si fra til unger direkte når jeg synes at de går over grensen. Synes nok det er mye vanskeligere å korrigere foreldrene. ← Dette er jeg veldig enig i! Det er mye lettere å si fra til unger, og de blir ikke sure og såre sånn som noen foreldre kan bli.
Amanlis Skrevet 2. januar 2006 #10 Skrevet 2. januar 2006 Beklager at jeg ikke forklarte meg godt nok da jeg skrev at melk er verre enn saft. Jeg mente som "Gjest" skriver at melk i tåteflaske er verre enn saft i tåteflaske. Har en artikkel skrevet av en tannlege om temaet, så jeg regner med at det stemmer. Det er visst sukkeret i melka som er mer skadelig for tenna enn sukkeret i safta. Hvorfor sår det ingenting om.
Gjest Hilde Skrevet 2. januar 2006 #11 Skrevet 2. januar 2006 Nei, jeg blander meg selvsagt ikke oppi hvordan mine venninner oppdrar sine barn. De eneste som kan si ifra om slikt er de som er selv er feilfrie i sin barneoppdragelse - altså ingen. Men det er svært mange som tror de er det - og de er faktisk 100 ganger verre å omgås enn de som gir barna saft på tåteflaske eller snop på en onsdag.
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 2. januar 2006 #12 Skrevet 2. januar 2006 Sånne folk som deg gir meg NELLER!! Nei, ikke bland deg. Fei for din egen dør, og la de få feie for sin. Det er mange ting som er skadelig for barn, noen reagerer på det ene, andre reagerer på helt andre ting. Noe har sikkert du også, som andre reagerer på når det gjelder kosthold, oppdragelse eller annet for dine barn. Eller er du heilt feilfri? Takk og pris at du ikke er blant mine venner eller familie, kunne ikke tenkt meg å feire jul eller noe annet med sånne folk som kun sitter og leter etter feil hos andre. Kanskje de hadde behov for å slappe av og få snakke litt med andre voksne, og at tåteflaska var et hjelpemiddel for dette, kanskje bare i julen??
LilleBille Skrevet 2. januar 2006 #13 Skrevet 2. januar 2006 Jeg ville ikke blandet meg inn i oppdragelsen - når det gjelder sånne ting som drikke fra flaske etc. Noe annet ville det selvfølgelig være om barna ble utsatt for overgrep. Men jeg anser det som min rett å sette grenser for barns oppførsel når de er hjemme hos meg, og om ikke foreldrene feks. stopper unger som hopper i sofaen - eller tegner på vegger etc. sier jeg fra.
Gjest LoisLane Skrevet 2. januar 2006 #14 Skrevet 2. januar 2006 Sånne folk som deg gir meg NELLER!! Nei, ikke bland deg. Fei for din egen dør, og la de få feie for sin. Det er mange ting som er skadelig for barn, noen reagerer på det ene, andre reagerer på helt andre ting. Noe har sikkert du også, som andre reagerer på når det gjelder kosthold, oppdragelse eller annet for dine barn. Eller er du heilt feilfri? Takk og pris at du ikke er blant mine venner eller familie, kunne ikke tenkt meg å feire jul eller noe annet med sånne folk som kun sitter og leter etter feil hos andre. Kanskje de hadde behov for å slappe av og få snakke litt med andre voksne, og at tåteflaska var et hjelpemiddel for dette, kanskje bare i julen?? ← Det var da fælt så hårsår! Det er da ikke å lete etter feil hvis man legger merke til at en unge går med saft-tåteflaske non-stop? Jeg er ikke feilfri, men jeg må da få lov til å mene at det er forkastelig. Hadde det vært søsteren min, hadde jeg garantert sagt fra. En venninne - antagelig ikke.
finnfemfeil Skrevet 2. januar 2006 #15 Skrevet 2. januar 2006 Nei, jeg blander meg selvsagt ikke oppi hvordan mine venninner oppdrar sine barn. De eneste som kan si ifra om slikt er de som er selv er feilfrie i sin barneoppdragelse - altså ingen. Men det er svært mange som tror de er det - og de er faktisk 100 ganger verre å omgås enn de som gir barna saft på tåteflaske eller snop på en onsdag. ← Neimen kjære deg da! Vi må vel kunne gi hverandre kritikk selv om vi ikke er feilfrie selv?! Det er ingen av oss som er feilfrie, men det er faktisk ikke alltid vi er klar over hvilke feil vi gjør. Jeg setter pris på mine venner som tør være ærlige med meg! Ikke like hyggelig alltid, men det gir meg jo en mulighet til å gjøre noe med feilene mine. Og hvis jeg skulle ha en annen mening og ikke vil rette opp "feilen" min,så får omverdenen respektere det også! -f-f-f
Kittykat Skrevet 3. januar 2006 #16 Skrevet 3. januar 2006 Nei, jeg hadde ikke sagt noe. Det er ikke min sak om noen gir barna sine saft fra flaske. F eks var vi i middagsbesøk hos svigermor 1 juledag. Hun er skilt og gift på ny og datteren til mannen hennes var der med sin familie. Hun har to barn. Vi har 3 barn. Hennes barn fikk vann å drikke til middagen, våre fikk brus. Barna våre er 2-6 år. Hennes er vel ca 2 år og 4 år tror jeg. Ikke det at dette betyr noe, men hadde noen sagt noe på dette, så hadde jeg bedt dem om å passe sine egne saker. Ja, vi vet det er skadelig, men når brus og saft står der synlig og tilgjengelig på bordet, så er det ikke rart at ungene ikke vil ha vann. Og nå drikker ikke ungene våre saft fra flaske 24/7 heller da, men likevel..... Folk kan reagere så mye de vil, men jeg synes de skal la være å si noe. Det er ikke deres sak. Men selv om foreldrene gjør dette, så betyr ikke det at foreldrene er stokk dumme av den grunn. Så jeg hadde ikke sagt noe. Man kan jo si: la den som aldri har syndet, kaste den første steinen.......
Gjest christineemily Skrevet 3. januar 2006 #17 Skrevet 3. januar 2006 Neimen kjære deg da! Vi må vel kunne gi hverandre kritikk selv om vi ikke er feilfrie selv?! Det er ingen av oss som er feilfrie, men det er faktisk ikke alltid vi er klar over hvilke feil vi gjør. Jeg setter pris på mine venner som tør være ærlige med meg! Ikke like hyggelig alltid, men det gir meg jo en mulighet til å gjøre noe med feilene mine. Og hvis jeg skulle ha en annen mening og ikke vil rette opp "feilen" min,så får omverdenen respektere det også! -f-f-f ← enig i denne. men det er meg.Vet at det er en del fryktelig hårsåre mennesker i min omgangskrets som det kunne vært vanskelig å si fra til, mens andre, som f.eks mine søstre eller beste venninner ville jeg ikke hatt noen problemer med å si min mening. Og jeg vet at de sier sin til meg. Og når det gjelder å sette grenser for andres barn, det har jeg ingen problemer med - særlig ikke i mitt hus. Skal mine tantebarn eller mine barns kamerater feks. ha et minimum av respekt for meg må de vite at jeg ikke lar meg pelle på nesa! Og som mor er jeg bevisst på at jeg ikke kan få med meg alt til enhver tid, og håper virkelig at andre voksne tar tak i dem hvis de går over streken! Og helst gir meg beskjed også!
Klips Skrevet 3. januar 2006 #18 Skrevet 3. januar 2006 Jeg har også hørt foreldre fortelle om barn som nekter å drikke vann for eksempel, så hvis man først blander seg inn så bør man kanskje ha en løsning å foreslå? Jeg har ikke det, derfor har jeg heller ikke blandet meg i sånne situasjoner.
Gjest ii nå Skrevet 3. januar 2006 #19 Skrevet 3. januar 2006 Dette er et ganske så ømtålig tema, derfor velger jeg å skrive dette som ikke innlogget nå: Før hadde jeg store problemer med å holde munn i sammenhenger der hele familien var samlet. Nå som årene har gått, har jeg ganske enkelt funnet ut at jeg får det bedre med meg selv om jeg overser en del ting. Når barn bruker duk eller klær som serviett, putter mat i drikkeglasset, spiser med fingrene, hiver mat på hverandre, forsyner seg av serveringsfatet med fingrene osv. Her kunne jeg ha skrevet mer, men jeg regner med dere skjønner tegningen nå. Slik har det vært i mange år, og nå har det blitt litt bedre heldigvis. I mitt eget hjem sier jeg fra, men velger å overse alt når vi er samlet andre steder. Man kan velge å overse om noen av disse tingene hendte enkeltvis, og av svært små barn, men det er nok ikke slik i dette tilfellet... Enkelte ganger har det vært direkte uappetittelig å spise sammen med de, men nå begynner de å bli såpass store at de ser at folk rundt de reagerer. Foreldrene er nok ikke så veldig mye bedre, og de sier selv at de alle spiser som noen griser. Etter at denne familien har vært på besøk, så må alt vaskes: gulv, stoler, bord osv Det er svært synd at det skal være sånn, men når man ikke lærer barna bordskikk, så er det for sent å kjefte når man er på besøk hos andre.
Gjest Bodillen Skrevet 3. januar 2006 #20 Skrevet 3. januar 2006 Vil bare begynne med å si at jeg synes det er utidig at enkelte forsøpler tråden ved å være fiendtlige mot trådstarter, kalle henne "sånne som deg" og slenge ut av seg at de er glad de slipper å feire jul med henne... Veldig unødvendig å være så usakelig mot en som tross alt ikke sa sin mening til tåteflaske-mammaen, men bare ville ha andres synspunkter på saken. Når det er sagt, vil jeg komme med min mening; Hadde det vært folk jeg ikke har noen "fortrolighet" med, ville jeg nøyd meg med å tenke mitt, men holde munnen. Hadde det vært en av mine venninner, ville jeg sagt ifra på en ordentlig måte, fordi jeg vet de ville gjort det samme til meg. Vi setter pris på hverandres synspunkter og råd, og vi kjenner hverandre godt nok til å vite at det er godt ment. Hadde det vært min bror eller søster, gjelder samme greia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå