Gå til innhold

Gode råd ved angst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Minombre skrev (39 minutter siden):

Jeg forstår at angsten din er reell med tanke på hva du har opplevd før, men i noen av situasjonene som nå trigger angsten er det jo ingen reell fare akkurat nå? Som å gå ut av huset og gå seg en liten tur,

Jeg skjønner hva du mener, men dessverre har jeg flere ganger opplevd ting som gjør at jeg føler de fleste av stedene som utrygge, slik jeg beskriver. 

For eksempel å gå tur: En gang opplevde jeg at en løs hund angrep meg. En annen gang kjørte en bil forbi og kastet søppel på meg. Jeg skjønner at det er lite sannsynlig at det skal skje igjen, og at det sikkert bare var tilfeldigheter, likevel går kroppen i full alarmberedskap når jeg hører en hund, ser en hund eller ser/hører en bil. 

Jeg har også opplevd blind vold (ble angrepet av en fremmed, ruset mann), og da var det ingen som hjalp meg og det var helt ut av det blå. Jeg har altså lært at jeg ikke kommer til å få hjelp om noe skjer og det kan komme plutselig. 

Orker ikke ramse opp, men håper du skjønner hva jeg mener. 

Hilsen ts

Anonymkode: b8f4d...f4c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ok. Det skrev du ikke. 

Anonymkode: c4539...5af

Nei, jeg håpte at anonymkoden var nok for å identifisere meg :) 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vanskelig men er du i en vanskelig situasjon så forestill deg noe annet og steng ting ute. 

Anonymkode: dc2bc...66d

AnonymBruker
Skrevet

Bare en liten kommentar til dette med yoga. Jeg slet med angst i mange år. Testet yoga og meditasjon med jevne mellomrom i sikkert et tiår. Men jeg fikk det aldri til å fungere, alt ble bare verre. Det hjalp ikke på at jeg følte meg mislykket som ikke engang fikk til det liksom. Jeg tenkte at jeg måtte være helt håpløs. Yoga skal jo være så bra! 

Så oppdaget jeg metakognitiv terapi og lærte at hvis det var noe jeg IKKE trengte, så var det å gå mer inn i meg selv. Tvert imot, når livet består av grubling, bekymring, uro og angst, må man lære å vende blikket utover. Det var først da jeg klarte å distansere meg fra tankene og alle triggerne at jeg ble bedre. 

Stå på TS, håper du får den hjelpen du trenger! 

Anonymkode: 2a77d...7c5

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener, men dessverre har jeg flere ganger opplevd ting som gjør at jeg føler de fleste av stedene som utrygge, slik jeg beskriver. 

For eksempel å gå tur: En gang opplevde jeg at en løs hund angrep meg. En annen gang kjørte en bil forbi og kastet søppel på meg. Jeg skjønner at det er lite sannsynlig at det skal skje igjen, og at det sikkert bare var tilfeldigheter, likevel går kroppen i full alarmberedskap når jeg hører en hund, ser en hund eller ser/hører en bil. 

Jeg har også opplevd blind vold (ble angrepet av en fremmed, ruset mann), og da var det ingen som hjalp meg og det var helt ut av det blå. Jeg har altså lært at jeg ikke kommer til å få hjelp om noe skjer og det kan komme plutselig. 

Orker ikke ramse opp, men håper du skjønner hva jeg mener. 

Hilsen ts

Skjønner hva du mener og det høres forferdelig ut. Uansett, som du sier, det vil trolig ikke skje igjen og dersom man ikke får hjelp til å bearbeide og komme seg videre, vil det jo legge enorm begrensning på alt det fantastiske livet har å by på fordi man er redd. Skjønner godt at du ikke klarer å jobbe med dette helt alene, så desto viktigere er det å jobbe hardt for å få den hjelpen du trenger. Du fortjener jo å ha det bra, på lik linje som alle andre her i livet ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det hjalp ikke på at jeg følte meg mislykket som ikke engang fikk til det liksom. Jeg tenkte at jeg måtte være helt håpløs. Yoga skal jo være så bra! 

Måtte le litt nå, har følt det akkurat sånn selv! Så sier yogalæreren «dette er ikke en konkurranse, lukk øynene og pust» og så prøver jeg intenst å ikke tenke på at jeg tenker på at jeg ikke får det til 😛 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Metakognitiv terapi er kjempefint. MKT-Oslo har noen gratis ressurser på nett.

Jeg synes personlig også filosofi er fint. "Hva er egentlig tanker" "hvem er det som tror på tankene" etc er jo evige temaer i filosofien oppigjennom årtusenene. 

Du høres intelligent og oppegående ut ellers, og angst har jo ingenting med slikt å gjøre. Les om f.eks tidligere ordførere Fabian Stang og  Bondevik, de måtte ta pauser fra sitt embete pga enorm angst. Stian Blipp er vel en av de nyere som har stått fram. Enormt mange kjendiser. Jeg er HELT sikker på at du får masse empati med dem når du leser om deres problemer. Da kan du prøve å sette deg selv i sentrum, kjenne den samme empatien for den personen du var DA de tingene skjedde med deg. Du er her og nå, og ser tilbake på et bilde / minne / tanke. Kan du finne den samme empatien for damen som helt uskyldig ble skremt av en hund? ❤

Anonymkode: c73a7...1a9

AnonymBruker
Skrevet
Minombre skrev (2 minutter siden):

Skjønner godt at du ikke klarer å jobbe med dette helt alene, så desto viktigere er det å jobbe hardt for å få den hjelpen du trenger. Du fortjener jo å ha det bra, på lik linje som alle andre her i livet

Takk. Nei, jeg klarer ikke det. Og så gjør hele denne situasjonen dessverre også at jeg føler meg enda mer avvist og isolert og ødelagt, og tenker at det er noe galt med meg siden ingen vil hjelpe meg (!), relasjonsskadet som jeg er. 

Dessverre har jeg ingen flere verktøy når det gjelder å få hjelp, jeg har prøvd alle veier jeg kan eller har googlet meg til, den veien er stengt. Men kanskje noe dukker opp senere :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Nei, jeg klarer ikke det. Og så gjør hele denne situasjonen dessverre også at jeg føler meg enda mer avvist og isolert og ødelagt, og tenker at det er noe galt med meg siden ingen vil hjelpe meg (!), relasjonsskadet som jeg er. 

Dessverre har jeg ingen flere verktøy når det gjelder å få hjelp, jeg har prøvd alle veier jeg kan eller har googlet meg til, den veien er stengt. Men kanskje noe dukker opp senere :) 

Når du er så langt nede kan siste utvei være nødhjelp 116 123

https://psykiskhelse.no/trenger-du-hjelp/hjelpetelefoner-og-nettsteder/

Anonymkode: 8e1da...122

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan du finne den samme empatien for damen som helt uskyldig ble skremt av en hund? ❤

Takk for denne fine tanken 💕

• Liker 1
Skrevet

Vil bare sende deg varme tanker. Sliter veldig om dagen også. Har vart i over et år nå. Det som hjelper meg er å gråte, og detached mindfulness. Men det hjelper ikke nok. 

AnonymBruker
Skrevet
Hellian skrev (1 minutt siden):

Vil bare sende deg varme tanker. Sliter veldig om dagen også. Har vart i over et år nå. Det som hjelper meg er å gråte, og detached mindfulness. Men det hjelper ikke nok. 

Aldri hørt om detached Mindfulness, interessant. Sender mange varme tanker tilbake til deg, ting bli bedre for oss begge. Det bare må det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri hørt om detached Mindfulness, interessant. Sender mange varme tanker tilbake til deg, ting bli bedre for oss begge. Det bare må det. 

Huffja. Det vil det sikkert bli ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Hellian skrev (16 minutter siden):

Huffja. Det vil det sikkert bli ❤️

Jeg er kronisk pessimist, så jeg sier aldri at ting kommer til å bli bra, men at det må bli en endring. I min verden er det mye mer sannsynlig. 

There’s never a forever thing 💜

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hei du. Jeg har ikke lest hele tråden, men en del. Ikke antidepressiva og benzo altså, men det jeg tenker du kanskje skulle snakket med legen din om er om du kanskje kunne hatt nytte av en lavdose antipsykotika. Slik du beskriver angsten din og  det du sliter med tror jeg kanskje det kunne vært noe for deg. Det er altså ikke slik at du må være psykotisk i utgangspunktet for å bruke medisiner i denne gruppen. De brukes til søvn, angst og mye forskjellig. 

Endret av Anna Maria
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvordan vet du at det kommer til å skje deg? 

Anonymkode: c4539...5af

Ingen kan se framtiden, og alle får ta de valgene de selv er bekvemme med. 

AnonymBruker
Skrevet

Cry me a river! Ta deg sammen!

Anonymkode: 4ebbc...a49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...