Gå til innhold

Det går veldig dårlig med USA

Michaelhe

Anbefalte innlegg

Callista skrev (På 10.4.2023 den 14.50):

Dette bekymrer meg også. Høyresiden i USA i dag undergraver det amerikanske politiske systemet. Polariseringen bare øker, noe som antagelig vil få konsekvenser for resten av verden også. Ron DeSantis er en mer polert utgave av Trump, noe som gjør at han er mer populær blant det ytterliggående segmentet av republikanere som følte de ikke kunne stemme på Trump på grunn av hans bøllete oppførsel.

Det jeg håper er at DeSantis kan tilby noe av det Trump tilbyr, men samtidig følge reglene og ikke prøve på statskupp eller rare ting. På radioen på nettet hørte jeg nylig en veldig fornuftig republikaner fra Utah som het john Curtis. Og det var faktisk litt rørende å høre at mannen argumenterte bare på bakgrunn av sak, og det var ingen som var ute etter ham, simpelthen fordi de var uenig med ham. Jeg er selvsagt ikke enig med ham i så mye politisk, men det hadde vært en lettelse om Trump ble erstattet av folk som ham. Men han er antagelig ikke Karismatisk nok? Jeg vet ikke hva de der ute på høyresiden vil ha?

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Michaelhe skrev (3 minutter siden):

Det jeg håper er at DeSantis kan tilby noe av det

Jeg tror DeSantis ligger veldig bra an, Mange republikanere støtter han. Jeg tror han har opp mot 20 % på enkelte målinger. 

DeSantis har jo fått heltestatus hos republikanerne etter at han begynte å shippe ut mexianske migranter til demokratiske stater.

De sørlige statene var jo helt fortvilet over antallet som kom inn over grensa, og Biden ville ikke høre på det øret. Da sendte DeSantis disse med fly til feriehuset til Biden, og mange mange busser med innvandrere til New York.  Det falt ikke i god jord hos demokratene. 

Etter den første tiden der innvandrerne fikk fine hoteller, så brøt jo dette systemet litt sammen. Republikanerne frydet seg over at 20-30 000 innvandrere ble et problem for byen, mens ingen brydde seg om de 2 millionene som hadde kommet over grensa det siste året og var i sørlige byer. En enorm utfordring for Texas og Florida. . 

Det har vært morsomt å følge dette. Men nå steg jo dessverre Trump igjen på målingene etter at demokratene tiltalte han for å bruke sine egne penger. Så det var litt annoying..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har alltid vært splittet. Landet ble ikke samlet før 1900-ish. Man hadde flere fri-stater inntil da...

Men økonomisk er de nr.1 og med ChatGPT beviser de at Kina fortsatt er langt bak. 

Økonomisk er de, enten du liker det eller ikke, Simply the best!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (28 minutter siden):

USA har alltid vært splittet. Landet ble ikke samlet før 1900-ish. Man hadde flere fri-stater inntil da...

Men økonomisk er de nr.1 og med ChatGPT beviser de at Kina fortsatt er langt bak. 

Synes USA er mer polarisert nå enn tidligere. Dessverre er Kina på vei til å bli en supermakt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (7 minutter siden):

Synes USA er mer polarisert nå enn tidligere. Dessverre er Kina på vei til å bli en supermakt. 

For Kina vil demografien hindre dem i å bli noen supermakt, det har tiårene med etbarnspolitikk sørget for. Selv etter at de opphevet det har fødselstallene fortsatt å falle, i 2022 opplevde de befolkningsnedgang, og den er ventet å fortsette fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (På 10.4.2023 den 16.26):

Fullstendig skivebom. Problemet til USA er sin agressive utenrikspolitikk som har ført til at andre nasjoner vender seg bort fra dollaren og vil handle olje osv i andre valutaer.

Jeg er enig i at det har vært et stort problem at USA i mange land har brutt den tilliten de ble gitt da de ble sluppet inn. Jeg mener at USA har skapt mange fiender for seg selv som de ikke har trengte å ha, og at flere historiske motstandere, som Ho Chi Mihn, Lumumba, Allende, Nkrumah og et par andre kanskje ikke i utgangspunktet ikke trengte å være dette. Ikke alle av dem var radikale, men de ble drevet til ytterkanten fordi USA på det tidspunktet projiserte sin egen oppfatning av hvordan samfunnet måtte styres inn i andre land. Det vesentlige er vel heller at folkeviljen respekteres i disse landene, og at styret er demokratisk. Hva slags skattesystem de velger er vel opp til dem? Samtidig skal vi være glad for at vi selv ikke ble stalinistisk. Men som alle nordmenn, svensker og dansker vet så kan man godt ha et progressivt skattesystem uten ha noe til felles med stalin?

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

odin33 skrev (På 8.4.2023 den 6.36):

De får færre barn for hvert år.

Men folketallet stiger likevel, på grunn av innvandring.

Sitat

De har styrt landet mot inflasjon siden Bill Clinton.

Det er vel stort sett republikanske presidenter som har økt underskuddet og akselerert pengebruken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (På 8.4.2023 den 9.28):

Slik England tok over for Nederland og USA tok over for England, ser vi nå begynnelsen på at Kina vil ta over rollen til USA. 

Tidligere har det fremgangsrike "ledelandet" stått for vesentlig utvikling og blitt investert tungt i av andre land. Så har landet som er up and coming kopiert løsninger og bygget med hjelp av lave lønninger. Det var slik England fikk verdens største marineflåte, de første skipene var kopiert av Nederland og bygget billig. Vi ser det samme med Kina og USA. 

Denne nyheten ble ikke dekket i Trump - kaoset, men dollaren ble fjernet som den eneste måten å estimere prisen på olje på. Dette virker ikke så stort, men det er tett knyttet opp til sanksjoner USA tidligere har kunnet true med. Grovt forenklet såklart. Poenget er at vi ser starten på slutten for USA som supermakt. Bare å kjøpe Yen nå som den er billig. 

Nei, Kina vil ikke ta over rollen til USA. Ikke bare er Kina på vei mot en befolkningskollaps, men hele økonomien er bygget på en boligboble man ikke har sett maken til.

Dollarens undergang har blitt spådd i mange, mange år. Problemet er - hva annet skal man handle i? Det finnes ikke andre valutaer som er like solide. Den kinesiske valutaen er rent klovneri. En valuta krever ting som troverdighet og stabilitet. Det har man ikke i jukselandet Kina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (På 9.4.2023 den 14.59):

For noe tøv.

Demokratiets største trussel i USA er det fascistiske partiet som ironisk nok kaller seg "Demokratene". 

Nei, det er republikanerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (På 9.4.2023 den 21.30):

spørs nå hvordan det blir nå da det kommer ut at usa har infiltrert alt som er i russland og pluss spionerer på allierte. 

https://www.tv2.no/nyheter/etterretningslekkasje-kan-skape-problemer-for-ukraina/15645723/

Samler det nato enda mer eller kommer det til å splitte?

Dette var kjent fra før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elidaa skrev (På 10.4.2023 den 0.51):

At det ikke går så bra med Usa er helt greit for meg.. Er lei av at de får holde på som de gjør. Håper vi ikke får amerikanske militærbaser her til lands. Norge burde slutte å være nikkedukker for et land som holder på som de gjør. Dollaren begynner å miste verdi i rasende fart. Kommer til å bli interressant fremover

Du kan elske eller hate USA, men uten USA så ville verden sannsynligvis i større grad ha blitt dominert av diktaturer.

Man kan si at amerikanere har ofret sin egen velferd for at USA skal bli verdens mektigste stat, og enten man liker det eller ikke, det landet som kan forsvare demokratiet.

Dollaren har økt i verdi i det siste. Dollarens død har som sagt blitt spådd en snarlig død veldig lenge nå, men det finnes ingen reelle alternativer. Verden kommer for eksempel aldri til å anse den kinesiske valutaen som en trygg havn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (På 10.4.2023 den 16.26):

Fullstendig skivebom. Problemet til USA er sin agressive utenrikspolitikk som har ført til at andre nasjoner vender seg bort fra dollaren og vil handle olje osv i andre valutaer.

Som sagt, dette er ren fantasi. Det finnes ingen alternativer til dollaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (På 11.4.2023 den 12.56):

Når det gjelder republikanerne og motstand mot feks Ukrainakrigen, så er det jo en grunn til det. De har et USA som går tomt for penger i juni! De kjører med underskudd, og har brukt trillioner på krig i andre verdensdeler. Det har de jo ikke bare gjort av sin hjertens godhet, .,..men også for å forsvare den amerikanske stormaktpolitikken og dollaren. Det er vel ikke alle som synes at det USA har drevet med, enten det var røde eller blå som satt ved makta, har vært helt stuerent. Da snakker jeg om Irak og Libya. Muligens Syria. Deres bombing for demokrati har jeg- selv som NATO-barn og vokst opp på ulike baser- litt vanskeligheter for å fordøye.

Nei, det republikanske partiet støtter hjelpen til Ukraina. Det er bare en liten ekstrem minoritet som ikke gjør det.

Underskudd har det alltid vært. Det er ikke noe nytt. Du bør roe ned med krisemaksimeringen.

Sitat

Det er ikke bare republikanerne som angriper folkestyret, det vil jeg jo si at demokratene også gjør.

På hvilken måte?

Sitat

Ja, vi må bli selvstendig. Det er long overdue....for å si det på amerikansk vis. Vi har ingen utenrikspolitikk. Vi har ingen selvstendige meninger utenom hva USA har. Makron har tatt turen til Kina ser jeg, og det er jo litt interessant dette med hvordan Europa plasserer seg i landskapet. 

Eh, Kina er uendelig mye verre enn USA. Kina er et brutalt diktatur.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

totti_1 skrev (På 11.4.2023 den 19.59):

USA har ikke alltid vært så splittet som de har vært de siste tiårene, politikken er polarisert - de er så langt fra hverandre som det er mulighet for. Og at Republikanerne lovpriser NRA og nekter for strengere våpenlover, er bare så hårreisende i seg selv. Jeg skjønner ikke helt hva slags hjerne disse folka har. 

Kina ligger godt an med AI, de har begynt å bygge AI-jagerfly som de kan bruke i krig, prototype selvfølgelig.

USA har konsekvent brukt Trumandoktrinen for i blande seg inn i alle andre land sine affærer, fordi de er engstelige for kommunismen og skal slå ned den store fienden - kommunismen. Det er også derfor Kongressen er samstemte ifht krigen i Ukraina, Trumandoktrinen definerer mye av utenrikspolitikken deres. De har fokusert så mye på utenrikspolitikk, at de har glemt sitt eget land fullstendig - av andre vellykkede land og nasjoner blir jo USA ansett som et u-land. Jeg undres over om de forstår dette selv. 

Det er mye man kan sette fingeren på ved USA.

Kan du utdype hvorfor USA er "simply The best"?

Endret av kraftwerk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer, samt svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (På 11.4.2023 den 20.30):

70-tallet og Vietnam da? Var mer splittet da tør jeg påstå. Jeg tror det går i bølger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
kraftwerk skrev (8 timer siden):

Kan du utdype hvorfor USA er "simply The best"?

Jeg tenker økonomisk - både nå og mht. fremtiden.

De har en mye mer fordelaktig energi-situasjon og demografi. Europa vil aldri ta igjen dem som nr. 1.

Kina er et diktatur og med en elendig demografi... Jeg tror ryktene om USAs fall er betydelig overdrevet pga. den sterke økonomien i landet 😀

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (1 time siden):

70-tallet og Vietnam da? Var mer splittet da tør jeg påstå. Jeg tror det går i bølger.

Og midten av 1800-tallet, da debatten om slaveri førte til borgerkrig. Du har nok rett i det du skriver, at det går i bølger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (2 timer siden):

Er enig i at USA har vært splittet før, og at det går i bølger, som du sier, men jeg synes at Trump er den mest polariserende presidenten USA har hatt på lang tid. Det er lenge siden sist at USA har hatt en såpass polariserende president, som fremdeles har mange tilhengere. Ytterfløyene i begge partier har blitt sterkere.

Endret av Callista
Nye setninger, skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/10/2023 at 12:51 AM, Elidaa said:

At det ikke går så bra med Usa er helt greit for meg.. Er lei av at de får holde på som de gjør. Håper vi ikke får amerikanske militærbaser her til lands. Norge burde slutte å være nikkedukker for et land som holder på som de gjør. Dollaren begynner å miste verdi i rasende fart. Kommer til å bli interressant fremover

Hvorfor er det greit at det ikke går bra med USA? Om det ikke var for at USA tok del i 2. verdenskrig eller er en del av NATO så tipper jeg du hadde pratet tysk eller russisk i dag – kanskje ikke engang vært født. 

Næringslivet har gode vilkår med lave skatter i USA. Det gjør at USA fortsatt vil være et lokomotiv når det kommer til innovasjon, utvikling og verdiskapning - ja, rikdom er ingen kake som deles. Rikdom er noe som skapes. 
Når det gjelder dollaren så er det en interessant sak. Hvem er det som taper på all dollartrykkingen – jo de som har lån til USA vil tape på det. Likevel har dollaren holdt seg såpass sterk og det forundrer meg litt.

Endret av Selvsagt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...