AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #1 Del Skrevet 8. april 2023 Hei Jeg må innrømme at jeg gruer meg litt til mitt første egguttak. I håp om å gå inn i prosessen med mest mulig åpne øyne, har jeg noen spørsmål som jeg hadde satt stor pris på å få svar på.🙂 Bakgrunnsinformasjon; Fikk en datter i 2022 naturlig. Er 35 år og nå singel. Ønsker kun barn med partner i fremtiden og fryser ned egg med håp om det. 1. Jeg har lav smerteterskel og gruer meg veldig til å bli utsatt for nåler på et så sensitivt område. Hvilken type smertestillende bør jeg be om? 2. Gynekologen mener at eggene mine har høy kvalitet, og hvis vi får ut 20 stk er det godt nok. Selv har jeg hørt at man bør ha minimum 20 gode egg av kvalitet fryst ned for å ha gode sjanser senere. Jeg har lest en del om dette. Forstår at befruktet egg/donorsæd er best, men det er ikke mulig for meg. For det første har jeg ett barn, og jeg ønsker kun å få nummer to dersom jeg møter en partner i fremtiden. 3. Har man mye smerter etter egguttaket? 4. Kan befruktede egg fra privat klinikk overføres til offentlige sykehus hvis det blir aktuelt? 5. Hvor mye er det vanlig å betale per uttak? Jeg har lagt ut 17.000 for medisiner, 1500 for konsultasjon og selve uttaket etc. koster 40.000. I tillegg kommer oppbevaringskostnad som jeg har fått forespeilet på ca 4000 per år. 6. Vil kvaliteten på eggene påvirkes av hvor lenge de er nedfryst? En venninne sa at det er bedre å bruke dem etter to år enn fem år. Jeg regnet med at kvaliteten ville være den samme når de uansett ble fryst ned. 7. Hva er deres tanker om fryseforsøk vs innsett i samme syklus? Er det noen her inne som har lykkes og kan si litt om det? På forhånd takk for svar.🙂 Anonymkode: 5a0e7...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #2 Del Skrevet 8. april 2023 Ut i fra hva jeg har lest her inne, og egne erfaringer, så er det veldig stor variasjon i hvor vondt egguttaket er. For egen del oppleves det som ganske vondt akkurat når de er inne og henter ut eggene, men det er kortvarig. Klinikken styrer medisiner, så du trenger ikke spørre om noe. Hva som er godt nok er umulig å si. Jeg har vel hentet ut ca 80 friske egg gjennom mine forsøk, uten graviditet. For andre holder det med ett. Å få ut 20 egg av en kvalitet som er gode nok for frys på ett forsøk høres for meg veldig lite realistisk ut, men jeg har kun erfaring med ICSI, og der fryser de jo først ned når de ser at blastocycsten er av god kvalitet (fin og jevn celledeling, og klarhet), da er normalt antall for frys 0-4. Ingen smerter etter uttaket, men jeg var i en døs noen timer fremover på grunn av medisinene, så du må ha noen som kan kjøre deg hjem. Overføring av egg er dyrt/vanskelig, og jeg tror det er enkelte klinikker som nekter dette. Offentlige er de vanskeligste her. Samtidig vil jeg anta at det du velger her blir mer vanlig, og at de må løsne litt på dette med overføringer fremover. Kostnadene dine høres ganske normale ut for privatklinikk i Norge. Resten kan jeg ikke svare på, da jeg kun har erfaring med ICSI. Anonymkode: 071ca...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #3 Del Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ut i fra hva jeg har lest her inne, og egne erfaringer, så er det veldig stor variasjon i hvor vondt egguttaket er. For egen del oppleves det som ganske vondt akkurat når de er inne og henter ut eggene, men det er kortvarig. Klinikken styrer medisiner, så du trenger ikke spørre om noe. Hva som er godt nok er umulig å si. Jeg har vel hentet ut ca 80 friske egg gjennom mine forsøk, uten graviditet. For andre holder det med ett. Å få ut 20 egg av en kvalitet som er gode nok for frys på ett forsøk høres for meg veldig lite realistisk ut, men jeg har kun erfaring med ICSI, og der fryser de jo først ned når de ser at blastocycsten er av god kvalitet (fin og jevn celledeling, og klarhet), da er normalt antall for frys 0-4. Ingen smerter etter uttaket, men jeg var i en døs noen timer fremover på grunn av medisinene, så du må ha noen som kan kjøre deg hjem. Overføring av egg er dyrt/vanskelig, og jeg tror det er enkelte klinikker som nekter dette. Offentlige er de vanskeligste her. Samtidig vil jeg anta at det du velger her blir mer vanlig, og at de må løsne litt på dette med overføringer fremover. Kostnadene dine høres ganske normale ut for privatklinikk i Norge. Resten kan jeg ikke svare på, da jeg kun har erfaring med ICSI. Anonymkode: 071ca...20a Takk for svar. Det er dette jeg har forsøkt å lese meg opp på, og konklusjonen min er at 3-4 egguttak burde gjøres? Får spørre klinikken mer inngående når det nærmer seg. Det ideelle hadde vært å få 4 blasto på frys, men for meg er dessverre bruk av donor uaktuelt. Jeg tror at gynekologen tenker at antallet holder fordi jeg har blitt gravid før og jeg har høy AMH. Men jeg er enig med deg i at ett forsøk i seg selv virker bortkastet. Det er jo vanskelig å vite hvor mange egg som er gode nok og hvor mange som forsvinner på veien når man ikke har befruktede egg. Anonymkode: 5a0e7...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #4 Del Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk for svar. Det er dette jeg har forsøkt å lese meg opp på, og konklusjonen min er at 3-4 egguttak burde gjøres? Får spørre klinikken mer inngående når det nærmer seg. Det ideelle hadde vært å få 4 blasto på frys, men for meg er dessverre bruk av donor uaktuelt. Jeg tror at gynekologen tenker at antallet holder fordi jeg har blitt gravid før og jeg har høy AMH. Men jeg er enig med deg i at ett forsøk i seg selv virker bortkastet. Det er jo vanskelig å vite hvor mange egg som er gode nok og hvor mange som forsvinner på veien når man ikke har befruktede egg. Anonymkode: 5a0e7...34c Jeg kan som sagt lite om egguttak for ditt formål, så håper du får bedre svar. Men bare spør etterhvert om du har flere spørsmål til selve prosessen og uttak, her har jeg dessverre mengdetrening.. Lykke til Anonymkode: 071ca...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå