Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn 3, Nrk

MalloryK

Anbefalte innlegg

Dere som har eller kjenner til raser av typen som Conan. Er det ikke vanlig å gå med bredt halsbånd, og trene bort trekking i halsbåndet? Løser ikke det mange av problemene med reaktivitet? Såvidt jeg har sett i serien, så virker det som om han går dit han vil og gjør det han vil. Og hvordan trener de han fysisk/mentalt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arx skrev (12 timer siden):

Da har jeg sett nyeste episoden. Ragnar framstår som totalt fjern og nekter å innrømme hundens problemer, sier han har kjøpt en presa "for kos"?? Jeg lurer litt på hvilken oppdretter som har solgt til en person som absolutt ikke skulle hatt den rasen, jeg. Er oppdretter selv og forhører meg jo alltid om hva valpekjøper vil bruke hunden til osv.

Ja, denne Ragnar tar jo overhodet ingenting innover seg. Sitter bare og gliser med tomt blikk.

Mulig jeg er fordomsfull, men hadde jeg vært oppdretteren her så hadde han vært fullstendig svartelistet av meg..

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (10 timer siden):

Jeg vet at de ikke er undersøkt. Det har aldri vært et tema engang

Alle hundene ble undersøkt hos veterinær før innspilling.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, elskermenn said:

For en rar mentaltest. Så klart er hunden roligere under veldig kontrollerte forhold. Det gjenspeiler jo ikke det daglige virkelig liv. Hunden må tilpasses virkeligheten, ikke omvendt. 

Dette et en standard mentaltest i Norge, brukes både som et avlsverktøy og mot problemhunder. For å illustrere det: jeg har sett hund som røk rett i kjeledressen og ville riste den i filler. Og når de gikk forbi en gang til mens dressen var oppe smalt den i en gang til. Så det kan absolutt se annerledes ut. Så viste de jo bare et brøkdel av testen. På kjeledressen er jo en stor del av testen å gå forbi flere ganger etterpå for å se hundens avreagering og evne til å slippe følelsen/hendelsen. 

Et morsomt verktøy som ofte sier mye om feks hundens alvor og aggressivitet, som man jo var nysgjerrig på med Conan.

10 hours ago, Carrot said:

Jeg ble også veldig overrasket over at denne hunden besto testen, det hadde jeg overhode ikke forventet og det tror jeg ikke noen av de som var der hadde ventet heller men når det er sagt så tenker jeg at det i denne saken er ganske tydelig at det er eierene som er det største problemet, og kanskje ikke hunden som jo bare har fått utvikle seg i feil retning fordi eieren ikke har hatt noe begrep om hva som skal til for å ha en slik hund. Jeg ser frem til å se om de får skikk på de folka der og hunden for der må det MYE jobb til tror jeg.. 

For å flisespikke så er dette egentlig en mentalbeskrivelse, testens resultat vil gi en rekke karakterer og det som er riktig og ønskelig på en rase kan være helt uønsket på en annen. 

Jeg synes det var fint hunden gjorde det greit her, for eieren virker jo å ha skylapper på og det et med farlig hund pluss skylapper det blir skikkelig farlig. Nå betyr ikke det at ikke hunden kan gjøre noe farlig om den blir presset, eller at den kan være til belastning for andre fordi den er stor og virker skummel, så det er litt leit med en eier som virker helt blind på utfordringene. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirius skrev (27 minutter siden):

Dette et en standard mentaltest i Norge, brukes både som et avlsverktøy og mot problemhunder. For å illustrere det: jeg har sett hund som røk rett i kjeledressen og ville riste den i filler. Og når de gikk forbi en gang til mens dressen var oppe smalt den i en gang til. Så det kan absolutt se annerledes ut. Så viste de jo bare et brøkdel av testen. På kjeledressen er jo en stor del av testen å gå forbi flere ganger etterpå for å se hundens avreagering og evne til å slippe følelsen/hendelsen. 

Et morsomt verktøy som ofte sier mye om feks hundens alvor og aggressivitet, som man jo var nysgjerrig på med Conan.

For å flisespikke så er dette egentlig en mentalbeskrivelse, testens resultat vil gi en rekke karakterer og det som er riktig og ønskelig på en rase kan være helt uønsket på en annen. 

Jeg synes det var fint hunden gjorde det greit her, for eieren virker jo å ha skylapper på og det et med farlig hund pluss skylapper det blir skikkelig farlig. Nå betyr ikke det at ikke hunden kan gjøre noe farlig om den blir presset, eller at den kan være til belastning for andre fordi den er stor og virker skummel, så det er litt leit med en eier som virker helt blind på utfordringene. 

Flisespikke eller ikke så ble jeg veldig overrasket for jeg hadde ikke sett for meg t hund og eier skulle fikse den testen, og jeg tror også resultatet hadde vært et annet om HUN hadde gått med hunden da det i serien virker som om hunden oppfører seg ulikt etter hvem av de som har båndet? 
Og joda, jeg er enig i at testen i seg selv gir indikasjoner, men i denne saken var den en overraskelse.

Så skal det sies da at Bamse og eieren også overrasker for det virker som om det blir vei i vellinga der 😊 fint å se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (12 timer siden):

Dette!

Arx skrev (13 timer siden):

Da har jeg sett nyeste episoden. Ragnar framstår som totalt fjern og nekter å innrømme hundens problemer, sier han har kjøpt en presa "for kos"?? Jeg lurer litt på hvilken oppdretter som har solgt til en person som absolutt ikke skulle hatt den rasen, jeg. Er oppdretter selv og forhører meg jo alltid om hva valpekjøper vil bruke hunden til osv.

Vel, det er der skoen trykker. Det ER ikke så voldsomt mange ting presaen og lignende store voktere kan brukes til i Norge. Dette er jo ikke en rase som kan brukes med stort hell til å bli brukshund. Klart den kan gå noen kurs (og vil selvfølgelig ha glede og nytte av den på lik linje med andre raser). Men det den er skapt til å gjøre, gjøres veldig lite i Norge. Og i hvert fall ikke i et vanlig hus på et vanlig byggefelt.

Maren er flink og kunnskapsrik, men dessverre også konfliktsky. Hun burde ha adressert det reelle problemet her: At Ragnar (og dessverre mange andre) skaffer seg en hund som skal se stor og tøff ut , og som er akkurat passe skarp at man føler seg litt konge når man går med den på gata.

Ragnar kunne skaffet seg en Grand Danois om det bare var størrelsen han var ute etter, men han ville ha en litt tøff hund også, og nå har han problemet.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor de ikke bare setter på han munnkurv på tur, det ville kunne senket skuldrene til kona noen hakk.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Galanga skrev (1 time siden):

At Ragnar (og dessverre mange andre) skaffer seg en hund som skal se stor og tøff ut , og som er akkurat passe skarp at man føler seg litt konge når man går med den på gata.

👏Dette synes jeg kunne stått med store bokstaver i rulleteksten..

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (17 timer siden):

Ragnar er utrolig provoserende å høre på 😠 Han sier han har skaffet seg rasen for "kos" 🙄 Det forteller bare meg at de ikke har gjort mye research FØR de kjøpte Conan. Hunden er kjøpt fordi Ragnar skal føle seg tøffere med å gå rundt med en stor og potensielt farlig hund. Han har rett og slett skaffet seg en penis-forlenger..... 😆 At han ikke klarer å se problemene til Conan, forteller meg masse om hvilken person Ragnar er 🙄 Skremmende å se hvor lite alvorlig han tar problemene til Conan. Han burde hatt en liten puddel og vært singel, det hadde passet bedre 😆

Det er derfor jeg mener raseforbud er veien er å gå. Ingen trenger slike farlige raser i Norge i dag, og det er på høy tid at NRK viser hvor farlig slike raser potensielt kan bli, hovedsaklig ovenfor andre hunder

Kjenner folk som har fått bikkja si nærmest revet i filler av slike på tur, og hele nabolag kan føle seg som gisler i nærområdet - fordi det sitter en eier der uten kontroll, eller så mye som en brøkdel av omtanke for andre hundeeiere.

Kjøp heller en sportsbil eller noe annet som dekker over mikropenisen. Hunder er selvstendig tenkende, og agerende, skapninger. Ikke alle ble avlet opp til kos.

• Liker 15
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous33 skrev (På 8.4.2023 den 23.07):

Vi vet faktisk ikke om problemet til Conan er alvorlig. Maren sa ingenting om hva hun tror ligger bak utageringen til Conan. Overslagshandling (bite det nærmeste) er ikke unormalt ved høy opphisselse, spesielt i kombinasjon med å bli, holdt i bånd (og mer normalt i noen raser enn andre), og denne opphisselsen trenger ikke å bunne i aggressivitet. Jeg så ingenting konkret i episoden som fortalte meg at hunden var aggressiv. Jeg så en utagerende hund som ble rykket i og holdt tilbake. Jeg så en hund som virket helt ok med en ny person (Maren) etter at han fikk bort til henne (forventninger?).

Kanskje er han aggressiv, men jeg så ikke konkrete tegn på det i den første episoden. Det er godt mulig at hunden rett og slett kun trenger mer aktivisering, tryggere rammer, stressredusering og passeringstrening.

Ikke misforstå meg. Slik adferd er ikke bra, spesielt når det er snakk om en så stor hund og eiere som går med flex-bånd, men jeg er ikke overbevist om at hunden er aggressiv. 

Med tanke på at dette er et underholdningsserie, vil jeg tro at de la frem problemet til Conan som verre enn det faktisk er, så vi seerne kan bli vitne til en fantastisk transformasjon på slutten av serien

Oj.. Her imponerer du. Eller så er du en ordentlig juksemaker, kanskje til og med en av testerne. For dette antok du med nøysom beskrivelse allerede 8 april.

Om jeg riktignok ikke har fått helt tak i noen andre innspill fra deg her på tråden, det er kanskje bare meg, så skal du i alle fall ha kred for denne... 👏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, regalofruta said:

Alle hundene ble undersøkt hos veterinær før innspilling.

Merkelig at du påstår dette da jeg kjenner en av deltakerne svært godt og her var det ikke et tema engang….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt overrasket over at de bare tok en MH (mentalbeskrivelse) av Conan og ikke en ordentlig FA (funksjonsanalyse). Mulig Conan er for ung til FA (Husker ikke hvor gammel han er under innspilling)? Forskjellen på MH og FA er jo at MH beskriver hva som bor i hunden, og hvordan den avreagerer, mens FA virkelig tester nervekonstitusjonen og om den faktisk er aggressiv eller ikke. 
Ble litt overrasket over både Maren og Kjønstad (han som utførte testen) der. 

Ellers er jeg enig i det som har blitt sagt om sesongen i år, virker mye dårligere klippet, man blir ikke ordentlig kjent med noen av de, så man får ikke "favoritter" slik som i de andre sesongene. Og at man ikke får vite om de har vært hos dyrlegen for å utelukke skader/sykdommer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Roar Kjønstad en kontroversiell person i schæfer miljøet, men han beskrev Conan godt på slutten. 

Og FOR en imponerende MH Conan leverte! Han viste jo hvor mye av instinktene som fremdeles bor i en presa canario. Litt svikt i mot, men det er en alder/eier ting. Hadde rasen fått lov å stille i IGP i Norge, kunne han virkelig fått utløp for mye drifter og energi! 

Jeg må også skryte litt av fører av Conan. Ragnar "bare gjorde" i stedet for å overtenke/overanalysere beskjedene han fikk av testleder. Det er ikke sikkert at testen ville blitt likedan hvis hun hadde gått med han. Der var det for mye følelser, noe som kunne gjort at Conan ville valgt å gå mer i forsvar. Noe som også får meg til å tenke at det kun er én av de som skal ha hovedansvaret for den hunden. 

Eier av Ante lever litt mye i hundens fortid. Hun må legge det bort og begynne å leve mer i nuet, slik som hunden gjør. Og hun må slutte å passivisere hunden. Skal hun svømme, bruk 20 min på å la hunden svømme/løpe i dypt vann, i langline først. Hunden må få utløp for det den trenger. Å sette lydighet på en husky (Mistenker at det er en husky/jämthund blanding) på den måten de krever, blir ikke på hundens premisser. 

Resten av hundene føler jeg kommer litt i skyggen av disse to. Men Bamse har en eier som ikke tar hensyn til hundens grenser. Bamse har én person i sin familie. Han har ikke behov for andre i sin sfære. Det vil si at eier må fortelle alle rundt at de bare skal ignorere Bamse. Kun dersom Bamse tar kontakt selv, kan de si hei til han. 

Endret av Troyamin
Staveleifer. Alt for tidlig oppe til å være på KG...
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (17 timer siden):

Merkelig at du påstår dette da jeg kjenner en av deltakerne svært godt og her var det ikke et tema engang….

Jeg er en av deltakerne, så dette vet jeg godt. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troyamin skrev (5 timer siden):

Nå er Roar Kjønstad en kontroversiell person i schæfer miljøet, men han beskrev Conan godt på slutten. 

Og FOR en imponerende MH Conan leverte! Han viste jo hvor mye av instinktene som fremdeles bor i en presa canario. Litt svikt i mot, men det er en alder/eier ting. Hadde rasen fått lov å stille i IGP i Norge, kunne han virkelig fått utløp for mye drifter og energi! 

Hva er grunnen til at de ikke får det egentlig? 

Jeg må også skryte litt av fører av Conan. Ragnar "bare gjorde" i stedet for å overtenke/overanalysere beskjedene han fikk av testleder. Det er ikke sikkert at testen ville blitt likedan hvis hun hadde gått med han. Der var det for mye følelser, noe som kunne gjort at Conan ville valgt å gå mer i forsvar. Noe som også får meg til å tenke at det kun er én av de som skal ha hovedansvaret for den hunden. 

Skulle ønske hun også gikk med han, sånn at man fikk sett mer. Men ja han gjorde faktisk en god jobb. Å det er som du sier sånn at bare en av de burde ha hovedansvaret. 

Å over analysere og få litt panikk/angst er jo ofte det folk gjør, og da får de en hund som reagerer fordi den føler eier sin usikkerhet. Å når eier ikke tar kontroll, så gjør hunden det selv.

Så jo hvordan Staffen Joey reagerte når mor i huset skrek og holdt på i sesong 2. 

Eier av Ante lever litt mye i hundens fortid. Hun må legge det bort og begynne å leve mer i nuet, slik som hunden gjør. Og hun må slutte å passivisere hunden. Skal hun svømme, bruk 20 min på å la hunden svømme/løpe i dypt vann, i langline først. Hunden må få utløp for det den trenger. Å sette lydighet på en husky (Mistenker at det er en husky/jämthund blanding) på den måten de krever, blir ikke på hundens premisser. 

Helt enig!

Resten av hundene føler jeg kommer litt i skyggen av disse to. Men Bamse har en eier som ikke tar hensyn til hundens grenser. Bamse har én person i sin familie. Han har ikke behov for andre i sin sfære. Det vil si at eier må fortelle alle rundt at de bare skal ignorere Bamse. Kun dersom Bamse tar kontakt selv, kan de si hei til han. 

Ja, det føler jeg også. Det er helt kræsj på eiere og hundens behov for sosialt liv. I forrige sesonger har man sett mye av flere. Mens nå så er ser kun disse og de andre havner liksom i helt i skyggen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Sozzen said:

De er fortsatt lykkelig gift og hunden er blitt mye bedre. Syns synd i de som sitter å leser at folk dømmer ekteskapet deres nord og ned utifra et tvprogram. På jodel har det hanglet med beskyldninger om usunt ekteskap og at Ragnar er så slem. Datteren deres var tilslutt inne å svarte.

Seerne vet jo ikke hvordan de har der i hverdagen. Men av det lille vi ser i programmet så virker det som han er en fullstendig empatiløs idiot som driver å truer med skilsmisse i stedet for å innrømme at han har dumma seg ut med å kjøpe en hund som absolutt ikke passer hans bruk. 

Bra de fikk kartlagt hvordan han fungerer, håper han nå får det han trenger av aktivitet, sosialisering og stimuli i hverdagen. 

Ble så glad av å se at det går bedre for Bamse, det virker som eieren har begynt å skjønne en del mer av hvilke behov han har. Tror nok det kommer til å gå bra.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissPierce skrev (1 time siden):

Norsk Kennel Klub har jobbet i mange år for å få godkjent IGP. Etterhvert ble det bestemt at kun enkelte brukshund raser fikk delta. Såkalte tjenestehunder. Jeg har rett og slett ikke satt meg godt nok inn i sporten til å kunne svare på hvorfor det ble kun de få rasene som det ble. Regner med at IGP Norge på Facebook kan gi et godt svar. NKK har også mye lesestoff om hva og hvordan de har jobbet for sporten. 

For øvrig er rasene som er tillatt: 

Screenshot_20230430_153230_Samsung Notes.jpg

Endret av Troyamin
staveleifer
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Troyamin skrev (2 timer siden):

Norsk Kennel Klub har jobbet i mange år for å få godkjent IGP. Etterhvert ble det bestemt at kun enkelte brukshund raser fikk delta. Såkalte tjenestehunder. Jeg har rett og slett ikke satt meg godt nok inn i sporten til å kunne svare på hvorfor det ble kun de få rasene som det ble. Regner med at IGP Norge på Facebook kan gi et godt svar. NKK har også mye lesestoff om hva og hvordan de har jobbet for sporten. 

For øvrig er rasene som er tillatt: 

Screenshot_20230430_153230_Samsung Notes.jpg

Takk 😊 Sto jo ganske enkelt forklart ang vekter/politi/forsvar der, og tjenestehundraser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for persondebatt, spekulasjoner og avsporinger, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imorgen er det nest siste episode og vi har knapt få se folkene trene. De med grand danoisen har vi jo ikke sett i heletatt.. Rimelig kjedelig sesong.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å se Zlatan igjen! De legger ut episoden kl 6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...