Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn 3, Nrk

MalloryK

Anbefalte innlegg

Nutz skrev (På 12.4.2023 den 17.44):

Her må jeg si meg helt enig, hver gang jeg ser en eier med flexibånd tenker jeg alltid "idiot". Vi hilser aldri på hunder i flexi og det er ikke pga båndet, men fordi jeg bare antar at eier er mindre hundekyndig.

Jeg går alltid med fleksibånd og jeg tror du ville syntes at det å passere oss hadde vært en glede. Kort bånd og hunden på «utsiden» av meg ved passering. Aldri kontakt uten at hundene kjenner hverandre eller vi kommer i prat og blir enige om det. Min hund er aldri ute etter bråk, men jeg stoler ikke på andres vurdering av sin hund - har mange eksempler på det. 

Hver dag på tur møter jeg hundeeiere - med greie og ugreie hunder. Mange evner ikke å passere andre hundeeiere på skikkelig vis. De går med hunden i for langt bånd og på feil side. Dette har ingenting med type bånd å gjøre… 😅 Jeg mener hunden skal gå i fot på utsiden ved passering, uansett hvor grei og omgjengelig min er. 

Jeg synes det er veldig rart og generaliserende at du tenker idiot om en stooor gruppe mennesker og uten forbehold mener de er mindre hundekyndig? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er spent på om Cobain består mentaltesten, men vet han lever enda, så jeg forstår det ikke helt. Framstiller de han verre en han er eller klarer de faktisk kurere han? Jeg nekter å tro at noen har en livsfarlig hund enda etter å ha fått «påvist» at han er umulig å fikse..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (2 timer siden):

Jeg er spent på om Cobain består mentaltesten, men vet han lever enda, så jeg forstår det ikke helt. Framstiller de han verre en han er eller klarer de faktisk kurere han? Jeg nekter å tro at noen har en livsfarlig hund enda etter å ha fått «påvist» at han er umulig å fikse..

En mentaltest er ikke noe man består eller ikke består. Den gir en god pekepinn på hvordan en hund er skrudd sammen, hvilke egenskaper den har, reaksjonsmønsteret etc, og alt dette gjør det enklere å vurdere best treningsmetode, om hunden er en reell fare eller ikke osv. 

Man kan kanskje si at f.eks potensielle politihunder vil bestå eller ikke bestå en mentaltest, men da kun fordi i slike tilfeller er det visse kriterier som må nås. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous33 skrev (1 time siden):

En mentaltest er ikke noe man består eller ikke består. Den gir en god pekepinn på hvordan en hund er skrudd sammen, hvilke egenskaper den har, reaksjonsmønsteret etc, og alt dette gjør det enklere å vurdere best treningsmetode, om hunden er en reell fare eller ikke osv. 

Man kan kanskje si at f.eks potensielle politihunder vil bestå eller ikke bestå en mentaltest, men da kun fordi i slike tilfeller er det visse kriterier som må nås. 

Det kommet an på. Vi har tre ulike typer mentaltester her i landet.

MH=mentalbeskrivelse av hund. Resultatet gis som gjennomført/ikke gjennomført. 

FA=funksjonsanalyse som har bestatt/ikke bestått som resultat. 

K-test= Karaktertest som er den korteste mentaltesten. Resultatet gis som bestått/ikke bestått. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/23/2023 at 11:45 AM, BobbySocks said:

Eieren vil heller skilles fra kona enn å avlive. Det vil overraske om han vil ta konsekvensen av en negativ metaltest.
Conan hadde neppe vært med i programmet dersom han ble avlivet. Mentaltesten er også kun ift mennesker, ikke hunder.

Vannvittig at raser som Dogo Canario er lovlig i Norge. Hunderase vekker uro

Endret av Bymus
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bymus skrev (1 time siden):

Eieren vil heller skilles fra kona enn å avlive. Det vil overraske om han vil ta konsekvensen av en negativ metaltest.
Conan hadde neppe vært med i programmet dersom han ble avlivet. Mentaltesten er også kun ift mennesker, ikke hunder.

Vannvittig at raser som Dogo Canario er lovlig i Norge. Hunderase vekker uro

Anvisningar-MT-2012-01-01.pdf 3.3 MB · 2 Nedlastninger

Den er ikke kun "i forhold til mennesker". De er til for å testes hunders mentalitet. Altså ikke kun for å teste hundens reaksjon overfor mennesker, men også jaktlyst, lekelyst, om de er lydberørt, hvordan de avreagerer på brå lyd og bevegelse etc. 

Endret av Linazer
Autokorrekt suger!
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamphunder er først og fremst farlige for andre hunder. Om testen er ment å sjekke dette, hvorfor har ingen av markørene utseende som en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bymus said:

Kamphunder er først og fremst farlige for andre hunder. Om testen er ment å sjekke dette, hvorfor har ingen av markørene utseende som en hund?

De skal jo ikke teste om den er farlig, sånn isolert. At hunden gjør utfall mot andre hunder vet vi jo. Det de vil finne ut er hvordan den er skrudd sammen, for å vite om han er stabil og kan trenes av den uønskede adferden eller ikke. Så ser de på sånt som om hvordan han reagerer på ulike typer stimuli, og hvor fort han klarer å hente seg inn igjen etter en forstyrrelse og sånne ting. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bymus skrev (8 timer siden):

Norsk Schäferhund Klub avdeling Oslo har en fin beskrivelse av MH med link til videre lesing av regelverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, den var bedre enn den svenske.

Men den synes fortsatt å være laget for å teste hundens aggresjon ovenfor mennesker. Samt  harejakt og skuddreddhet.

Conan må også testes ift aggresjon mot andre innen flokken, altså hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bymus skrev (21 minutter siden):

Conan må også testes ift aggresjon mot andre innen flokken, altså hunder.

Hvorfor? Vi vet jo allerede at Conan viser aggressiv atferd overfor andre hunder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mot mennesker også. Slik jeg forstod skal testen avgjøre om han blir med videre og da bør oppførsel ift hunder også inngå.

Hvor ble det forresten av @metteli, ut fra det hun skrev er det neppe tvilsomt at han går videre i programmet og lever i dag. 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund selv, og det handler rett og slett om at jeg (per i dag) ikke orker å gå gjennom oppdragelsen og treningen som kreves med å skaffe en hund. Har flere andre, mindre krevende, dyr og lever fint med det. 

Derfor må jeg si jeg er ganske forbløffet over endel av kombinasjonene eier/hund i denne serien. En god del av problemene kunne vært unngått hvis eierne bare hadde satt seg inn i hva slags rase som passer dem og deres familie, samt lest seg opp på hva rasen faktisk trenger av trening og mosjon. Det er påfallende at det er mye av de samme rasetypene (fks gjeterhunder) som går igjen. Og i noen av tilfellene er det tydelig at det er eierens egne problemer som blir overført til hunden. Greit nok at dette programmet er lagt opp til at det skal være litt sånn "haha, se på de umulige hundene og eksentriske eierne" men jeg har jo møtt på endel sånne caser selv og. Er det virkelig så mange som skaffer hund på impuls? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (50 minutter siden):

Jeg har ikke hund selv, og det handler rett og slett om at jeg (per i dag) ikke orker å gå gjennom oppdragelsen og treningen som kreves med å skaffe en hund. Har flere andre, mindre krevende, dyr og lever fint med det. 

Derfor må jeg si jeg er ganske forbløffet over endel av kombinasjonene eier/hund i denne serien. En god del av problemene kunne vært unngått hvis eierne bare hadde satt seg inn i hva slags rase som passer dem og deres familie, samt lest seg opp på hva rasen faktisk trenger av trening og mosjon. Det er påfallende at det er mye av de samme rasetypene (fks gjeterhunder) som går igjen. Og i noen av tilfellene er det tydelig at det er eierens egne problemer som blir overført til hunden. Greit nok at dette programmet er lagt opp til at det skal være litt sånn "haha, se på de umulige hundene og eksentriske eierne" men jeg har jo møtt på endel sånne caser selv og. Er det virkelig så mange som skaffer hund på impuls? 

Hvem tenker du på da? Det er jo tre små hunder med denne gangen, av raser/blandinger som ikke bør være utpreget vanskelige. Grand danoisen er vel litt atypisk GD, de pleier vel å være ganske rolige? Og så er det den omplasseringshunden da, men eieren virker veldig flink og med omplasseringshunder er det jo ofte en del problemadferd, særlig når de har blitt mishandlet slik den har blitt. Conan sin rase er vel den eneste som krever spesielt hundekyndige eiere. Eller har jeg glemt noen?

Er forøvrig enig med deg i at mange setter seg altfor lite inn i hva slags raser som passer til livet de lever før de velger. Og at mange blir overrasket over de tingene som oppstår, selv om det er veldig typisk for rasen. Men så kan man jo også få atypiske hunder som ikke helt passer inn i rasebeskrivelsen. Har selv en type hund som beskrives som veldig enkel, men min er ikke det. Vi må trene utrolig mye, mye mer enn jeg hadde sett for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Cookiesandcream skrev (13 minutter siden):

Hvem tenker du på da? Det er jo tre små hunder med denne gangen, av raser/blandinger som ikke bør være utpreget vanskelige. Grand danoisen er vel litt atypisk GD, de pleier vel å være ganske rolige? Og så er det den omplasseringshunden da, men eieren virker veldig flink og med omplasseringshunder er det jo ofte en del problemadferd, særlig når de har blitt mishandlet slik den har blitt. Conan sin rase er vel den eneste som krever spesielt hundekyndige eiere. Eller har jeg glemt noen?

Er forøvrig enig med deg i at mange setter seg altfor lite inn i hva slags raser som passer til livet de lever før de velger. Og at mange blir overrasket over de tingene som oppstår, selv om det er veldig typisk for rasen. Men så kan man jo også få atypiske hunder som ikke helt passer inn i rasebeskrivelsen. Har selv en type hund som beskrives som veldig enkel, men min er ikke det. Vi må trene utrolig mye, mye mer enn jeg hadde sett for meg.

Jeg tenker særlig på den lille hunden til han stressa fyren som reiser rundt hele tiden (Stian?). Ja, det er en liten hund. Men det betyr ikke at den har godt av å fraktes rundt på konstant og treffe masse folk. Det virker jo også som at hun med den bull dog-hunden Jarle er utrolig sosete og for inkonsekvent for en såpass livlig hund. Men mulig hun bare har vært uheldig med akkurat ham. Grand Danois er jo en ganske lugn hund, men den er jo enorm. Så kanskje ikke passende for en alenemor med flere barn? Hun med husken virker dritflink, men såklart enormt krevende å ta over en traumatisert hund. 

I tidligere sesonger av serien er det også eksempler på folk som skaffer seg krevende hunder som trenger mye stimuli, fks. Schäfer og Boarder Collie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker særlig på den lille hunden til han stressa fyren som reiser rundt hele tiden (Stian?). Ja, det er en liten hund. Men det betyr ikke at den har godt av å fraktes rundt på konstant og treffe masse folk. Det virker jo også som at hun med den bull dog-hunden Jarle er utrolig sosete og for inkonsekvent for en såpass livlig hund. Men mulig hun bare har vært uheldig med akkurat ham. Grand Danois er jo en ganske lugn hund, men den er jo enorm. Så kanskje ikke passende for en alenemor med flere barn? Hun med husken virker dritflink, men såklart enormt krevende å ta over en traumatisert hund. 

I tidligere sesonger av serien er det også eksempler på folk som skaffer seg krevende hunder som trenger mye stimuli, fks. Schäfer og Boarder Collie. 

Ja, enig med deg. Det er vel egentlig få hunder som hadde likt å fraktes rundt på den måten. Om man har en sånn livsstil, tenker jeg kanskje man burde vente med å skaffe seg hund. Hun med boston terrieren har jo hvertfall en til av samme rase. Virker som det har gått bra med den. Har ikke så mye kjennskap til rasen, men har møtt et par stykker og de har vært greie hunder. Hadde aldri skaffet meg en så enorm hund som GD, selv, nei. Synes det er galskap når man er alene med mange barn. Men jeg kunne aldri hatt stor hund generelt da. Både fordi det upraktisk og fordi jeg ikke er sterk nok. Er også enig i at det har vært ymse i tidligere sesonger. Spesielt de enorme schæferne er jeg skeptisk til, særlig når tanken er at de bare skal fungere som vanlige familiehunder på tur med barn osv. Og border collier, som gjerne må jobbe for å trives. De som hadde Iris var jo veldig flinke, aktive og hadde planer om agility osv., men mange av den rasen blir jo fort stresset.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ang eieren til Bamse. Trist å se at han bare ler når hunden tydelig er engstelig. Ikke riktig hund til et så travelt liv.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (1 time siden):

Får skikkelig vondt av Bamse, og eieren som bare ler det vekk. Synes Maren sa det fin når hun sa at, hadde Bamse vært stor så hadde de vært på same sted som Conan. Tror han fikk opp øya litt da. 

Jarle og eieren er jo skikkelig artige, og hun har hatt flere hunder før som ikke har hatt trøbbel. Så det virker som at to sose kopper har funnet hverandre, og det blir litt kaos 😂

Hun med Huskyen er skikkelig flink, det er ikke bare å ta over en traumatiseet hund. Så tror de skal klare seg bra 😊

Både Iris (Border Collien) og Odin ( schæferen) ble jo som helt nye hunder etter å ha vært med. Iris kunne gå uten bånd i skogen uten noen utagering på folk og syklister, og gjorde det bra i agillity. Hun ble desverre syk, og fikk slippe 😢 Odin er med eier på jobb, og har sluttet å utagere på både folk og hunder. Møtt de noen ganger i parken😊

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...