Gå til innhold

Finnes denne sadistiske leken på norske skoler ennå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er født i 97, og jeg husker med skrekk tilbake på en sanglek vi hadde i dans og drama da jeg gikk i femteklasse. Den gikk sånn:

"Ut og plukke blomster, ut og plukke bær, Amalie er forelska så lita som ho er. Han Jonas he ho elska, han Jonas he ho kjær. Han Jonas he ho kyssa både her og der. På livets vei, sa han til meg: sett deg på ein stein, så skal eg rundkysse deg!" 

Hele klassen sto på en rekke, og så var det hver sin tur å gå frem og tilbake langs rekka og velge seg en partner man skulle ta med på en liten dans foran alle, mens man sang sangen over. Navnene ble byttet ut med de to det var sin tur, og det var kun lov med gutter og jenter, så man kunne ikke velge en venninne for å gjøre det mindre kleint. 

Jeg er kanskje over gjennomsnittet redd for å bli avvist og har alltid vært det, men det er vel ikke bare jeg som synes dette grenser til sadistisk? (Forholdsmessig i hvert fall) Teksten er jo dritflau for en tiåring, og jeg kjenner jeg hadde blitt klein i dag også 😅 Om jeg var lærer hadde jeg ikke tvunget elevene mine igjennom det i hvert fall. Det finnes jo hundrevis av andre sangleker å velge mellom?!

Anonymkode: dfb5f...e90

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Født i 91, og har aldri vært med på denne leken.

Den eneste «sang» legen jeg husker er «Slå på ringen».

Syntes den var flau nok med teksten «slå på kjæresten din».

Men har aldri hørt om den du snakker om.

Jeg hater enda slike leker 😅 og om jeg var lærer hadde jeg ikke tvunget det på elever.

Anonymkode: 19314...406

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enda verre var sånne tikken-leker når man var den tjukke ungen. Det var gjennomsyret sadistisk lek. 

Anonymkode: ffa85...940

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snabeltann skrev (51 minutter siden):

Aldri hørt om, heldigvis! Hilsen Lærer

Godt å høre! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg så for meg noe ala squid games da jeg leste overskriften. Men har jo litt traumer etter "avskjed på grått papir" på 80-tallet når jeg tenker etter. :D 

Anonymkode: d8887...4e5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er født i 97, og jeg husker med skrekk tilbake på en sanglek vi hadde i dans og drama da jeg gikk i femteklasse. Den gikk sånn:

"Ut og plukke blomster, ut og plukke bær, Amalie er forelska så lita som ho er. Han Jonas he ho elska, han Jonas he ho kjær. Han Jonas he ho kyssa både her og der. På livets vei, sa han til meg: sett deg på ein stein, så skal eg rundkysse deg!" 

Hele klassen sto på en rekke, og så var det hver sin tur å gå frem og tilbake langs rekka og velge seg en partner man skulle ta med på en liten dans foran alle, mens man sang sangen over. Navnene ble byttet ut med de to det var sin tur, og det var kun lov med gutter og jenter, så man kunne ikke velge en venninne for å gjøre det mindre kleint. 

Jeg er kanskje over gjennomsnittet redd for å bli avvist og har alltid vært det, men det er vel ikke bare jeg som synes dette grenser til sadistisk? (Forholdsmessig i hvert fall) Teksten er jo dritflau for en tiåring, og jeg kjenner jeg hadde blitt klein i dag også 😅 Om jeg var lærer hadde jeg ikke tvunget elevene mine igjennom det i hvert fall. Det finnes jo hundrevis av andre sangleker å velge mellom?!

Aldri hørt om denne leken

Anonymkode: 507b7...45a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her tenker jeg vi har å gjøre med en lokal og litt i overkant kreativ lærer. Og tankene til lærern din mens det pågikk får du nok aldri vite noe om.🤢

Endret av PITTY
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PITTY skrev (8 timer siden):

Her tenker jeg vi har å gjøre med en lokal og litt i overkant kreativ lærer. Og tankene til lærern din mens det pågikk får du nok aldri vite noe om.🤢

Hun var utvilsomt av gamlesorten 😂 Synes det var en smule spesielt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en grusom lek! Aldri hørt om, heldigvis. 

Tenk at det finnes folk som enda kjører slike grusomme leker i voksenselskap, bryllup og bursdager. Hva er det med de folka? Psykopater?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sang ofte den sangen, men mest for å erte. Var ikke noe tilhørende lek. Synes fangerekka/ringen var verst. Gjeng med unger som omringet en eller to andre. 
«syng en sang fortell en vits eller si kem du like!! hvis ikkje sleppe du ikkje ut»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (5 minutter siden):

For en grusom lek! Aldri hørt om, heldigvis. 

Tenk at det finnes folk som enda kjører slike grusomme leker i voksenselskap, bryllup og bursdager. Hva er det med de folka? Psykopater?

Jeg lurer på det samme! 

Minitroll skrev (4 minutter siden):

Vi sang ofte den sangen, men mest for å erte. Var ikke noe tilhørende lek. Synes fangerekka/ringen var verst. Gjeng med unger som omringet en eller to andre. 
«syng en sang fortell en vits eller si kem du like!! hvis ikkje sleppe du ikkje ut»

Hjelpes!! 😅 Dette innlegget aktiverte fight or flight-responsen min.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født på 80-tallet. Kun hørt denne sangen som erteregle i skolegården.

Men var tilfeldigvis vitne til en av gymtimene på skolen til ungene her en dag. De lekte "haien kommer" og " alle mine duer". Da skjedde det flere ganger at de ropte "Alle tar Per" uten at læreren reagerte. Per ble da offerer hele tiden og skulle bli tatt først. Synes det var spesielt at læreren synes det var greit.

Anonymkode: f5731...b4b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Interessant at sangen er kjent som en erteregle. Kanskje læreren har noe uoppgjort med sangen fra barndommen og tok det ut på de uskyldige elevene sine!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo en helt vanlig sanglek. Vi lekte den i friminuttene på barneskolen på 70-tallet, sammen med mange andre sangleker som også hadde kjærester/kyssing som tema.

Spør du meg, er det «Skjære, skjære havre» som bør glemmes og begraves (tenk på slutten…).

Anonymkode: 81c1c...8b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født på 80-tallet og har aldri hørt den sangen der før. Det eneste "flaue" jeg kan huske fra gymtimene var at vi danset pardans, men selv da ble vi satt i tilfeldige par av læreren, vi trengte ikke å gå bort og spørre noen selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 15.18):

Det er jo en helt vanlig sanglek. Vi lekte den i friminuttene på barneskolen på 70-tallet, sammen med mange andre sangleker som også hadde kjærester/kyssing som tema.

Spør du meg, er det «Skjære, skjære havre» som bør glemmes og begraves (tenk på slutten…).

Anonymkode: 81c1c...8b9

Hva er slutten?

Anonymkode: 6699b...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er slutten?

Never mind. Fant den :,( 

image.png.1c5a269b89419756a132d7374c41c653.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 80 tallet lekte vi svarte madam. Man stod i et mørkt rom og sa foran speilet “svarte madam, svarte madam, kom fram” for deretter se om man kunne se noe i det mørke speilet. Dette var en okkult lek. 

Fire barn på skolen min ble drept av svarte madam. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...