Rights Skrevet 5. april 2023 #21 Del Skrevet 5. april 2023 Vi er et produkt av random clusterfucks av dimensjoner. Fascinerende det! En troende... ? Himler med øynene som en fjorten år gammel drama queen. Bare spøker. Jeg kan vise overfor dem at jeg respekterer dem, slik alle mennesker skal respekteres. Men jeg tar avstand. Kan ikke fordra skylapper, så vik fra meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 5. april 2023 #22 Del Skrevet 5. april 2023 (endret) Jeg har ingen tro, slik er det bare. Jeg tenker at tro er noe man enten har eller ikke, det er ikke et valg, og det er nok en grunn til at det blir færre religiøse jo høyere utdanning man har. Ikke fordi religiøse er dumme, men fordi man innehar mer kunnskap, refleksjonsevne og kritisk tankegang jo mer man studerer (generelt, ikke bare i skole), noe som sjelden passer inn med religiøs tro. Men ingen regel uten unntak. Allikevel mener jeg det er noe positivt ved religion. Religion har gitt mange en mening med livet, et inkluderende samfunn og forskning viser at religiøse er rausere og mer takknemlige så kanskje de også har mer indre ro. Dette gjelder oftest ikke de som er strengt religiøse, indoktrinerte eller i ekstreme sekter/ ytterpunkter, nå snakker jeg om de milde/ moderate religiøse som tror på noe som ikke kan forklares og ikke er opptatt av å «frelse» andre. Jeg vil aldri tro på overnaturlige ting, det faller ikke meg naturlig, men jeg kan synes andres tro er interessant. Jeg tror en svensk dokumentar hadde et poeng når de snakket om at Norden har erstattet religion med livsstiler. I andre land deler befolkningen seg i ulike religiøse retninger, mens her i Norden deler vi oss inn i ulike dietter/ livsstiler. Mennesket trenger nok en felles arena hvor vi føler utvikling, samhold og mening, og om det ikke er religion så erstatter vi det med noe annet. Kort sagt heier jeg på sunn skepsis, åpenhet for ulikheter og engasjert nysgjerrighet. Jeg heier på inkluderende samfunn og takknemlighet. Forresten; jeg er verken religiøs eller ateist. Jeg er agnostiker, fordi jeg har ikke peiling på om gud eksisterer eller ikke. Ikke bryr det meg så veldig heller, utover litt sunn nysgjerrighet. Endret 5. april 2023 av *blueberry* 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abendstern Skrevet 5. april 2023 #23 Del Skrevet 5. april 2023 For du vet så meget bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abendstern Skrevet 5. april 2023 #24 Del Skrevet 5. april 2023 Inverto skrev (1 time siden): La oss ta kristendommen som eksempel her Kristendom sier tydelig at alle de som ikke velger å tro på den Kristne gud, inkludert (tenkende) barn, havner i helvete. Alle mennesker fra andre kulturer og religioner havner også i helvete, bare fordi de tilba "feil" gud Du sier "konsekvenser". Der er ingen konsekvenser. Det er kun de ikke-troende som får konsekvenser. Den mest horrible pedofile for eksempel, kan unnslippe straff og komme til himmelen om han bare konverterer til gud før han dør. Det er helt meningsløst Hvor står dette skrevet? Alt du skriver er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 5. april 2023 #25 Del Skrevet 5. april 2023 Abendstern skrev (3 minutter siden): Hvor står dette skrevet? Alt du skriver er feil. Du kan lese og høre om Helvete fra flere kilder. Men her er et startpunkt https://en.wikipedia.org/wiki/Hell_in_Christianity Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #26 Del Skrevet 5. april 2023 Topsi skrev (1 time siden): Nei, det kristendommen sier er at vi alle er dømt til helvete allerede pga synd, men at ved tro gir Gud oss en mulighet til å unnslippe og bli frelst. På en måte det samme, men på mange måter ikke Det er som om vi alle er i et brennende hus, og det kommer et helikopter med et redningstau når vi står på taket. Vi velger selv om vi tar det eller ikke, men vi kan ikke skylde på piloten hvis vi sier nei. Det hele handler om at gud, i tillegg til å være nådig, er HELLIG! Det en av delene jeg har mest problemer med i denne spesifikke religionen. At vi er dømt til helvete fra starten av. Veldig bra funnet på for den som vil lage en religion folk følger. Høresveldig menneskeskapt ut. Jeg er ikke troende. Men om jeg skulle gå med på at det fantes en Gud ville jeg ikke tro på at en Gud (ev Guder) ville ha bruk for slike dustete manipulerende barnsligheter som dette er i mine øyne. Bibelen er nå da i allefall beviselig skreve av mennesker. Og mennesker har bestemt hvilke deler som skulle være med i den og av det de fant. Anonymkode: b2e46...a4a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abendstern Skrevet 5. april 2023 #27 Del Skrevet 5. april 2023 Inverto skrev (Akkurat nå): Du kan lese og høre om Helvete fra flere kilder. Men her er et startpunkt https://en.wikipedia.org/wiki/Hell_in_Christianity Du får henvise til bibelen, ikke Wikipedia. Hvor gammel er du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 5. april 2023 #28 Del Skrevet 5. april 2023 Abendstern skrev (1 minutt siden): Du får henvise til bibelen, ikke Wikipedia. Hvor gammel er du? Hvorfor nekter du å lese akkumulert informasjon og kunnskap samlet fra flere kristne kilder gjennom religionens historie. Om det er fra bibelen eller ikke er irrelevant. Her kritiserer jeg religionen, og religionen er ikke bare skriften. Det er et helt system formet av andre faktorer og variater av troen Dere skapte dette rotet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #29 Del Skrevet 5. april 2023 Hvorfor stille så mange spørsmål til religiøse hele tiden når man ikke er interessert i å lytte til svarene? Hvorfor er så mange ateister så opptatt av religion? Anonymkode: c510f...8ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #30 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, religion skaper en bedre verden med mer omtanke og varme overfor andre mennesker, noe atester mangler. Religiøse gir mat og klær til fattige, drar til fattige land og bygger hus, skoler og sykehus noe alle religioner oppfordrer til. Religiøse er fullt i stand til å tenke selv, men ønsker selv å følge Guds ord fordi de ser at det fører til bedre liv for seg selv og for andre. Ingen religioner truer med straff, men forklarer bare at valgene vi tar får konsekvenser. Anonymkode: 6856a...cc5 Her var det ikke mye innsikt i verdenshistorien gitt. Hvordan i all verden får du det til at ateister mangler omtanke til andre mennesker? Faktisk så viser forskning både at religiøse i snitt er mindre intelligente enn ateister, samt at de religiøse barna er mer egoistiske enn ateistiske barn. Å følge "Guds ord" fører ikke til bedre liv for noen. Det fører bare til at man kaster bort livet sitt på å følge tåpelige regler, og muligens litt hjernevask på kjøpet. Anonymkode: d1e42...954 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 5. april 2023 #31 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her var det ikke mye innsikt i verdenshistorien gitt Anonymkode: d1e42...954 Hvis deres definisjon av en "bedre verden" er å slakte og krige i guds navn og brenne "hekser" så tror jeg ikke de kan så mye om fortiden til religionen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abendstern Skrevet 5. april 2023 #32 Del Skrevet 5. april 2023 Inverto skrev (50 minutter siden): Hvorfor nekter du å lese akkumulert informasjon og kunnskap samlet fra flere kristne kilder gjennom religionens historie. Om det er fra bibelen eller ikke er irrelevant. Her kritiserer jeg religionen, og religionen er ikke bare skriften. Det er et helt system formet av andre faktorer og variater av troen Dere skapte dette rotet Bibelen er religionen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 5. april 2023 #33 Del Skrevet 5. april 2023 Abendstern skrev (6 minutter siden): Bibelen er religionen. Det er opprinnelsen ja. En opprinnelig kilde som har ført til mange flere faktorer og elementer som til slutt formet et ganske overveldende system Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abendstern Skrevet 5. april 2023 #34 Del Skrevet 5. april 2023 Inverto skrev (Akkurat nå): Det er opprinnelsen ja. En opprinnelig kilde som har ført til mange flere faktorer og elementer som til slutt formet et ganske overveldende system Nei. Kristne leser bibelen, ikke Wikipedia. Sakramentene i den norske kirke er forankret i bibelen, da bibelen er religionen. Hva mener du med et overveldende system? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 5. april 2023 #35 Del Skrevet 5. april 2023 (endret) Abendstern skrev (6 minutter siden): Hva mener du med et overveldende system? Jeg mener et forvirrende system med mange logiske brister. Et system som dets følgere ser ut til å tolke fritt og deretter forkynne sin egen variant som mest sannsynlig er en "falsk" versjon. "Jeg velger å tro på denne delen SLIK, og jeg forkynner den" osv Endret 5. april 2023 av Inverto Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abendstern Skrevet 5. april 2023 #36 Del Skrevet 5. april 2023 Inverto skrev (2 minutter siden): Jeg mener et forvirrende system med mange logiske brister. Et system som dets følgere ser ut til å tolke fritt og deretter forkynne sin egen variant som mest sannsynlig er en "falsk" versjon. "Jeg velger å tro på denne delen SLIK, og jeg forkynner den" osv Troen på at Jesus var guds sønn som ofret seg for menneskenes synder er kjernen i kristendommen. Tror man på Jesus Kristus og følger man Jesu ord og gjerninger, så er man kristen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 22. april 2023 #37 Del Skrevet 22. april 2023 Abendstern skrev (På 5.4.2023 den 21.43): Tror man på Jesus Kristus og følger man Jesu ord og gjerninger, så er man kristen. Det er det du sier ja. Andre kristne vil si noe annet. Helt rotete system Denne tråden burde ikke dø enda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #38 Del Skrevet 23. april 2023 Topsi skrev (På 5.4.2023 den 18.02): Tja, jeg er sykepleier, og jeg må si at det mest vitenskapelige av vår undervisning, det vil si anatomi og fysiologi, samt kroppens respons på sykdom, var noe som bekreftet min tro på Gud. Menneskekroppen er fantastisk! Det er helt usannsynlig at et slikt mesterverk skal oppstå som følge av mutasjoner hele veien fra en encellet amøbe eller hva som var den første cellulære organismen, tatt i betraktning at de aller aller fleste mutasjoner er negative. En kreasjonist faktisk. 🤣😂 Anonymkode: 2bcc1...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #39 Del Skrevet 23. april 2023 Topsi skrev (På 5.4.2023 den 17.02): Tja, jeg er sykepleier, og jeg må si at det mest vitenskapelige av vår undervisning, det vil si anatomi og fysiologi, samt kroppens respons på sykdom, var noe som bekreftet min tro på Gud. Menneskekroppen er fantastisk! Det er helt usannsynlig at et slikt mesterverk skal oppstå som følge av mutasjoner hele veien fra en encellet amøbe eller hva som var den første cellulære organismen, tatt i betraktning at de aller aller fleste mutasjoner er negative. Unnskyld, bare måtte🤭 Anonymkode: b0ee9...c44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 23. april 2023 #40 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Unnskyld, bare måtte🤭 Anonymkode: b0ee9...c44 😋 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå