Gjest Inverto Skrevet 5. april 2023 #1 Del Skrevet 5. april 2023 Jeg må bare lufte tankene og si.... Jeg føler at religion oppfordrer dumhet. Jeg synes det er obskønt at mennesker som er utdannede kan tillate seg selv å tro på noe så spinnvilt uten solid bevis som støtter det. Den mest skremmende typen, er de som velger å tro på dette......rett og slett bare fordi foreldrene deres gjorde det. De fraskriver seg selvstendig og kritisk tenking. Dette er en usunn og potensielt farlig uvane, uansett om det er snakk om religion eller andre ting La meg klarifisere at selv om jeg har store fordommer mot religiøse folk, så er det ikke folkene jeg hater. Det er religion. Religion oppfordrer dumskap. Religion oppforder deg til å forlate kritisk tenking og realitet. Systemet oppfordrer deg også til å skremme barn (myten om helvete eller gudommelig straff), diskriminering (homofile etc) osv. Det er selvsagt ikke alle religiøse som er slemme, men sant er sant: det er masse shady ting i dine hellige skrifter. I dagens vitenskapelige og edukerte verden, mener jeg religion holder oss tilbake Mitt spørsmål er: hvorfor? Hvorfor vil du være en del av dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 5. april 2023 #2 Del Skrevet 5. april 2023 (endret) Inverto skrev (3 minutter siden): Jeg må bare lufte tankene og si.... Jeg føler at religion oppfordrer dumhet. Jeg synes det er obskønt at mennesker som er utdannede kan tillate seg selv å tro på noe så spinnvilt uten solid bevis som støtter det. Den mest skremmende typen, er de som velger å tro på dette......rett og slett bare fordi foreldrene deres gjorde det. De fraskriver seg selvstendig og kritisk tenking. Dette er en usunn og potensielt farlig uvane, uansett om det er snakk om religion eller andre ting La meg klarifisere at selv om jeg har store fordommer mot religiøse folk, så er det ikke folkene jeg hater. Det er religion. Religion oppfordrer dumskap. Religion oppforder deg til å forlate kritisk tenking og realitet. Systemet oppfordrer deg også til å skremme barn (myten om helvete eller gudommelig straff), diskriminering (homofile etc) osv. Det er selvsagt ikke alle religiøse som er slemme, men sant er sant: det er masse shady ting i dine hellige skrifter. I dagens vitenskapelige og edukerte verden, mener jeg religion holder oss tilbake Mitt spørsmål er: hvorfor? Hvorfor vil du være en del av dette? Tja, jeg er sykepleier, og jeg må si at det mest vitenskapelige av vår undervisning, det vil si anatomi og fysiologi, samt kroppens respons på sykdom, var noe som bekreftet min tro på Gud. Menneskekroppen er fantastisk! Det er helt usannsynlig at et slikt mesterverk skal oppstå som følge av mutasjoner hele veien fra en encellet amøbe eller hva som var den første cellulære organismen, tatt i betraktning at de aller aller fleste mutasjoner er negative. Endret 5. april 2023 av Topsi 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 5. april 2023 #3 Del Skrevet 5. april 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Det er helt usannsynlig at et slikt mesterverk skal oppstå som følge av mutasjoner Og hvor mye har du forsøkt å lese deg opp og edukere deg om dette før du valgte heller å si: "åh ja! det er nødt til å være Gud. Intet annet gir mening!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 5. april 2023 #4 Del Skrevet 5. april 2023 Inverto skrev (1 minutt siden): Og hvor mye har du forsøkt å lese deg opp og edukere deg om dette før du valgte heller å si: "åh ja! det er nødt til å være Gud. Intet annet gir mening!" Jeg brukte tiden til å studere sykepleie, ikke filosofi, og innrømmer glatt at det passer inn i min virkelighetsforståelse, men det er altså ikke bare å lese Bibelen som gjør at jeg tror på gud, verden omkring meg, inkludert faget mitt, viser det gang på gang for meg, at Gud er til. Men du må bare synes jeg er dum, det plager meg ikke 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 5. april 2023 #5 Del Skrevet 5. april 2023 Fordi jeg tror. Har flere ganger ønsket at jeg ikke trodde på Gud, men jeg kan ikke la være. Jeg vet at Gud ikke kan bevises, men heller ikke motbevises. Erfaringene jeg har kan bortforklares, jeg er flink til det selv. Samtidig er det forskjell på å tro og organisert religion. Jeg forsvarer ikke noe av det som gjøres i religioners navn. Det er fint å møte andre som tror, prøve sammen å sette ord på det som er ufattelig. Sikkert ikke svar på det du er frustrert over, beklager det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #6 Del Skrevet 5. april 2023 Jeg er enig med deg TS. Som deg er det religionen i seg selv jeg har et problem med. Samt en irritasjon av at noen kan være såpass lettlurte at de tror på noe sånt. Men kanskje man skal la de få ha høytiden sin i fred, så lenge de ikke plager oss andre med den. Anonymkode: d1e42...954 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #7 Del Skrevet 5. april 2023 Inverto skrev (29 minutter siden): I dagens vitenskapelige og edukerte verden, mener jeg religion holder oss tilbake Nei, religion skaper en bedre verden med mer omtanke og varme overfor andre mennesker, noe atester mangler. Religiøse gir mat og klær til fattige, drar til fattige land og bygger hus, skoler og sykehus noe alle religioner oppfordrer til. Religiøse er fullt i stand til å tenke selv, men ønsker selv å følge Guds ord fordi de ser at det fører til bedre liv for seg selv og for andre. Ingen religioner truer med straff, men forklarer bare at valgene vi tar får konsekvenser. Anonymkode: 6856a...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 5. april 2023 #8 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen religioner truer med straff, men forklarer bare at valgene vi tar får konsekvenser. Anonymkode: 6856a...cc5 La oss ta kristendommen som eksempel her Kristendom sier tydelig at alle de som ikke velger å tro på den Kristne gud, inkludert (tenkende) barn, havner i helvete. Alle mennesker fra andre kulturer og religioner havner også i helvete, bare fordi de tilba "feil" gud Du sier "konsekvenser". Der er ingen konsekvenser. Det er kun de ikke-troende som får konsekvenser. Den mest horrible pedofile for eksempel, kan unnslippe straff og komme til himmelen om han bare konverterer til gud før han dør. Det er helt meningsløst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 5. april 2023 #9 Del Skrevet 5. april 2023 (endret) Inverto skrev (6 minutter siden): La oss ta kristendommen som eksempel her Kristendom sier tydelig at alle de som ikke velger å tro på den Kristne gud, inkludert (tenkende) barn, havner i helvete. Alle mennesker fra andre kulturer og religioner havner også i helvete, bare fordi de tilba "feil" gud Du sier "konsekvenser". Der er ingen konsekvenser. Det er kun de ikke-troende som får konsekvenser. Den mest horrible pedofile for eksempel, kan unnslippe straff og komme til himmelen om han bare konverterer til gud før han dør. Det er helt meningsløst Nei, det kristendommen sier er at vi alle er dømt til helvete allerede pga synd, men at ved tro gir Gud oss en mulighet til å unnslippe og bli frelst. På en måte det samme, men på mange måter ikke Det er som om vi alle er i et brennende hus, og det kommer et helikopter med et redningstau når vi står på taket. Vi velger selv om vi tar det eller ikke, men vi kan ikke skylde på piloten hvis vi sier nei. Det hele handler om at gud, i tillegg til å være nådig, er HELLIG! Endret 5. april 2023 av Topsi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 5. april 2023 #10 Del Skrevet 5. april 2023 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #11 Del Skrevet 5. april 2023 Topsi skrev (54 minutter siden): Tja, jeg er sykepleier, og jeg må si at det mest vitenskapelige av vår undervisning, det vil si anatomi og fysiologi, samt kroppens respons på sykdom, var noe som bekreftet min tro på Gud. Menneskekroppen er fantastisk! Det er helt usannsynlig at et slikt mesterverk skal oppstå som følge av mutasjoner hele veien fra en encellet amøbe eller hva som var den første cellulære organismen, tatt i betraktning at de aller aller fleste mutasjoner er negative. Hva du selv opplever som sannsynlig eller usannsynlig er jo irrelevant. Det er helt naturlig at menneskekroppen er slik den er i dag (i all sin prakt). Millioner av år med evolusjon ligger bak. Anonymkode: bf8d5...795 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 5. april 2023 #12 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva du selv opplever som sannsynlig eller usannsynlig er jo irrelevant. Det er helt naturlig at menneskekroppen er slik den er i dag (i all sin prakt). Millioner av år med evolusjon ligger bak. Anonymkode: bf8d5...795 Jeg tenker det er helt ulogisk at vi alle stammer fra en organisme på nivå med en amøbe, og evolusjonsteorien er jo heller ikke bevist. Det er bevist at det foregår evolusjon blant arter, men at vi mennesker stammer fra en amøbelignende organisme langt tilbake er overhodet ikke bevist, Og ja, absolutt usannsynlig, når man tenker på at de fleste genetiske avvik fører til tidlig død heller enn utvikling 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #13 Del Skrevet 5. april 2023 Inverto skrev (13 minutter siden): Kristendom sier tydelig at alle de som ikke velger å tro på den Kristne gud, inkludert (tenkende) barn, havner i helvete. Alle mennesker fra andre kulturer og religioner havner også i helvete, bare fordi de tilba "feil" gud Helvete er fravær av Gud, så om man lever et syndig liv blir konsekvensen at man ikke får gjenoppståelse og evig liv. Det er ingen trussel, bare en forklaring av ens valg får konsekvenser. Anonymkode: 6856a...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 5. april 2023 #14 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ingen trussel, bare en forklaring av ens valg får konsekvenser. Anonymkode: 6856a...cc5 Pølsevev! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #15 Del Skrevet 5. april 2023 Topsi skrev (8 minutter siden): Jeg tenker det er helt ulogisk at vi alle stammer fra en organisme på nivå med en amøbe, og evolusjonsteorien er jo heller ikke bevist. Det er bevist at det foregår evolusjon blant arter, men at vi mennesker stammer fra en amøbelignende organisme langt tilbake er overhodet ikke bevist, Og ja, absolutt usannsynlig, når man tenker på at de fleste genetiske avvik fører til tidlig død heller enn utvikling Evolusjonsteorien er bevist i mye større grad en alle religioner. Anonymkode: bf8d5...795 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #16 Del Skrevet 5. april 2023 Jeg velger å tro på Gud da det ikke gir mening for meg at universet kom ut av intet, eller at universet har lover og regler. Selv at noen ting eksisterer i det hele tatt gjør meg overbevist på at det må være en overmakt. For meg er det forbausende at folk ikke tror på Gud, når en tenker på universet. Anonymkode: f8566...550 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 5. april 2023 #17 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Evolusjonsteorien er bevist i mye større grad en alle religioner. Anonymkode: bf8d5...795 Jeg har ikke sagt at religion er bevist, og det er heller ikke evolusjonsteorien. Du prøver jko heller ikke å argumentere for at våre forfedre var amøber eller andre encellede organismer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #18 Del Skrevet 5. april 2023 Inverto skrev (14 minutter siden): Pølsevev! Nei, det er sannheten. Slik de fleste lærer allerede som barn at valg får konsekvenser, ikke ateistene da tydeligvis. Anonymkode: 6856a...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 5. april 2023 #19 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Slik de fleste lærer allerede som barn at valg får konsekvenser Anonymkode: 6856a...cc5 Barn av ikke-religiøse foreldre lærer at deres ugjerninger resulterer i en jordisk straff som er forbigående. Ditt folk lærer barn at om de ikke konverterer til den kristne gud, så vil de pines i helvete for evighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #20 Del Skrevet 5. april 2023 Inverto skrev (12 minutter siden): Barn av ikke-religiøse foreldre lærer at deres ugjerninger resulterer i en jordisk straff som er forbigående. Ditt folk lærer barn at om de ikke konverterer til den kristne gud, så vil de pines i helvete for evighet Nei, de lærer ikke det. De lærer at konsekvensen av valgene en tar kan bli at man ikke får gjenoppståelse og evig liv, ikke at man havner i en varm plass hvor man pines. Selv barn vet at valg får konsekvenser, men ikke ateister... Anonymkode: 6856a...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå