Gå til innhold

Hvem betaler på date?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det med betaling på date? Er det alltid mannen som betaler? Vippser du han halvparten? 

Anonymkode: a2f4c...9fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Varierer, men blir som regel mindre direkte spleising ettersom man blir kjent, siden det utligner seg mer eller mindre uansett når man ikke dater gjerrigknarker eller snyltere.

Anonymkode: 4acda...4c4

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg betaler for meg, han betaler for seg.

Jeg syns også at det kommer litt an på hvordan daten blir avtalt. Om den ene sier "jeg ønsker å ta deg med ut på middag" så sier man også egentlig at man spanderer, men selv da tilbyr jeg å betale for meg selv. Jeg tar det ikke for gitt.

Om daten kommer til ved en slags "overenskommelse" av typen "skal vi treffes på lørdag?", så tenker jeg at det er helt gitt at man betaler hver for seg om ikke den ene tilbyr/insisterer å ta regningen.

Endret av Loonsta
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mannen. Og han insiterer. Han er en ordentlig mann, vet å sette pris på en bra dame.

Anonymkode: 4b3d6...fae

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke snylte og liker best om man betaler hver for seg, da er det ingenting å tenke på liksom. Men ofte så vil han betale og om jeg tilbyr meg å vippse så sier han nei. Men synes likevel det er litt urettferdig at en skal betale for den andre. Vil tro vi tjener omtrent likt 

Anonymkode: a2f4c...9fc

• Liker 3
Skrevet (endret)

Første date synes jeg det er greit å dele, og de fleste damer jeg har møtt er enig, en del damer kjenner på at mannen får en slags forventing om at det skal skje noe mer, om han spanderer, og det er litt kjipt om daten var dårlig.

Og selv om jeg kan like å spandere på en dame, så blir det nesten en test å se om hun synes det er greit å dele, for en dame som forventer å bli spandert på er helt uaktuelt, da er det ikke hyggelig å spandere. Stor forskjell på å sette pris på å bli spandert på, og det å forvente det 

Endret av Arild37
  • Liker 10
Skrevet (endret)
Arild37 skrev (9 minutter siden):

Første date synes jeg det er greit å dele, og de fleste damer jeg har møtt er enig, en del damer kjenner på at mannen får en slags forventing om han spanderer, og det er litt kjipt om daten var dårlig.

Og selv om jeg kan like å spandere på en dame, så blir det nesten en test å se om hun synes det er greit å dele, for en dame som forventer å bli spandert på er helt uaktuelt, da er det ikke hyggelig å spandere. Stor forskjell på å sette pris på å bli spandert på, og det å forvente det 

Den delen der syns jeg er kjip å kjenne på selv. De gangene jeg har vært på date (som typ første, andre.. tidlig i datingen), og han tar regningen, har jeg alltid gjort det helt klart at jeg absolutt ikke forventer å bli betalt for, og at jeg ikke har noen problemer med å betale for meg selv. Det er jo ikke noe bra om mannen betaler fordi han tror vi forventer det, framfor at han faktisk har lyst.

EDIT

Ser nå at jeg misforstod det uthevede - du mente at kvinner tror at mannen forventer "betaling" på andre måter hvis han tar regningen. Jeg tolket det som at han tenkte at hun forventet at han betalte.
Beklager det :)

Endret av Loonsta
Skrevet
Loonsta skrev (14 minutter siden):

Den delen der syns jeg er kjip å kjenne på selv. De gangene jeg har vært på date (som typ første, andre.. tidlig i datingen), og han tar regningen, har jeg alltid gjort det helt klart at jeg absolutt ikke forventer å bli betalt for, og at jeg ikke har noen problemer med å betale for meg selv. Det er jo ikke noe bra om mannen betaler fordi han tror vi forventer det, framfor at han faktisk har lyst.

EDIT

Ser nå at jeg misforstod det uthevede - du mente at kvinner tror at mannen forventer "betaling" på andre måter hvis han tar regningen. Jeg tolket det som at han tenkte at hun forventet at han betalte.
Beklager det :)

Jeg formulerte meg litt dårlig tror jeg, redigerte nå. Mente at kvinner kan kjenne på at mannen forventer det skal skje noe mer, om han spanderer, etter hva jeg har hørt fra mange damer ihvertfall 

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det kvinnen som skal betale på date. Vi har da likestilling, og kvinnene må da gjøre opp for århundrer hvor menn er blitt tvunget til å betale for dette. Kvinnene må betale reparasjon for alle disse årene med undertrykking av mannen de har gjort økonomisk.

Anonymkode: 6669d...8f4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mannen. Og han insiterer. Han er en ordentlig mann, vet å sette pris på en bra dame.

Hvor ble det av likestillingen damer? Lik lønn for likt arbeid osv?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg betaler alltid på alle dater. Ser på det en del av datingen, og det å være gentleman.  Har aldri fått noen negative tilbakemeldinger på det, og forventer aldri noe tilbake. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

I en datingfase ville jeg betalt for meg selv. Hadde nok insistert på det i de aller fleste tilfeller. Men er middagen hjemme med daten eller lignende ville det vært turnoff med et vippskrav 😆

Når man er sammen mener jeg mannen godt kan skjemme vekk dama litt og spandere litt her og der. Spesielt om mannen tjener mer. 

Anonymkode: ca51f...1e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville insistert på å betale for min egen mat og drikke, i hvert fall. Vil ikke gå rundt og føle at jeg "skylder han noe", eller at han skal begynne og innbille seg at jo mer han spanderer, jo mer "rett" har han på "å få sex" i retur. Enkelte menn innbiller seg det, og blir rasende og bitre om det ikke ender med sex når de har betalt på både en og to eller tre datemiddager.

Anonymkode: fab46...d04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man betaler for seg selv,selvfølgelig. Det er bare ubehagelig at mannen skal betale for begge. Man blir da sittende der med en følelse av å skylde han noe. Jeg forstår meg ikke på andre kvinner som ikke føler på det. Jeg føler meg ihvertfall kjøpt og betalt,og tenker at han ser på meg som hjelpesløs og avhengig.

Anonymkode: 1d728...646

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tar det som en selvfølge at man betaler hver for seg på en date. I et forhold så kan den som tjener mest spandere litt ekstra på den andre. Dette at mannen skal betale hører til i en fortid hvor kvinner ikke tjente egne penger og var avhengig av mannen. Vi har kommet lenger enn det, heldigvis.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Lmao

Hva er prisen på deg da? 289 kr?

Hørtes billig ut

Anonymkode: 11de9...7cc

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bumoa skrev (1 time siden):

Hvor ble det av likestillingen damer? Lik lønn for likt arbeid osv?

Nå er det dessverre langt igjen før likestilling er et faktum. Og lik lønn for likt arbeid eksisterer ikke. 
Når det er sagt så liker jeg å betale for meg selv. Men hvis daten insisterer så takker jeg pent for det. 

Anonymkode: 95b11...6ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den som får sex.

Anonymkode: a6f0b...a31

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet

Begge eller den som inviterer. Det er frivillig. Ingen regel som bestemmer hvem som skal betale.
Jeg har ingen problem med å spandere på en date. 

Skrevet

Jeg synes man skal betale hver for seg på første date. Det er ikke sikkert det blir noe mer, og det er da helt upassende at en av partene skal betale for begge.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...