Gå til innhold

Sviende utslett hva er det (bilde)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. For noen år siden så fikk jeg et utslett på underarmene. Jeg aner ikke grunnen og slet med det lenge før det plutselig gikk over. Jeg husker ikke hva jeg brukte den tid. 

Nå ser det ut som det kommer tilbake, og jeg trenger rett og slett om noen kan se hva det ser ut som og om hva som kan fungere.. 

Det blir mer irritert av oppvask og kontakt med mat. 

Fikk ikke lagt til mer enn ett bilde, men det er sånn på begge håndleddene plus oppå den ene hånda. 

20230403_090604.jpg

Anonymkode: 86972...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Elveblest?

Anonymkode: 23316...ce0

Hvor lenge kan det vare..? Trodde det skulle være mer heftig og typisk allergisk liksom. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Atopisk eksem?

Anonymkode: 2d421...68b

Har tenkt tanken ja.. 😨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør legen din. Hvorfor orker du å gå rundt og slite med noe lenge når du kan gå til legen og få noe å smøre på som hjelper? Ingen her kan skrive resept til deg. 

Anonymkode: ad160...947

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spør legen din. Hvorfor orker du å gå rundt og slite med noe lenge når du kan gå til legen og få noe å smøre på som hjelper? Ingen her kan skrive resept til deg. 

Jeg har akkurat flyttet, så jeg har faktisk ikke fastlege. Er vel ikke helt innafor å dra til legevakt heller for et utslett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har akkurat flyttet, så jeg har faktisk ikke fastlege. Er vel ikke helt innafor å dra til legevakt heller for et utslett. 

Jo da, så lenge du ikke har fastlege, så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanlig fuktighetskrem lindrer ikke?

Hør på apoteket, der får man blant annet en mild kortisonkrem uten resept. Virker ikke den så må du til lege.

Anonymkode: fc33c...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk en god fuktighetskrem og smør med kortison, jeg bruker mildison, smør tynt lag. 

Anonymkode: 4bd3b...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vanlig fuktighetskrem lindrer ikke?

Hør på apoteket, der får man blant annet en mild kortisonkrem uten resept. Virker ikke den så må du til lege.

Anonymkode: fc33c...d80

Takk for tipset, kan jo dra dit

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Bruk en god fuktighetskrem og smør med kortison, jeg bruker mildison, smør tynt lag. 

Takk. Jeg bruker spenol nå, det er det eneste som holder det roligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo da, så lenge du ikke har fastlege, så. 

Visste ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Takk for tipset, kan jo dra dit

Takk. Jeg bruker spenol nå, det er det eneste som holder det roligere. 

Jeg bruker cicaplast mains fra la roche-posay når jeg har utbrudd, synes den er god. Til vanlig er det litt hipp som happ, f.eks cosmica hand creme rich, som har litt olje i seg. Ville brukt hansker ved oppvask, så sant du ikke reagerer på det, og skylle hendene jevnlig ved tilberedning av mat. Min hud reagerer fort på saften fra tomater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er eksem, er det beste du kan gjøre å holde huden godt smurt hele tiden.  (Det er veldig vanlig med eksem på hender og underarmer, spesielt på vinteren).

Smør med en krem som inneholder karbamid, og smør hver gang du har vasket hender, dusjet o.l. minimum 3 ganger  om dagen.

image.thumb.png.454c962f7b1104bdcd231e76f39756d0.png

Ikke bruk sterk såpe til håndvask, bruk heller en vaskeolje om det trengs.

Bruk hansker om du skal vaske opp for å unngå å komme i kontakt med Zalo, og ikke bruk mikrofiberklut uten hansker. 

Om  dette ikke løser problemet, få hydrokortison av legen og følg rådene om hyppighet og nedtrapping.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Elle Melle skrev (15 minutter siden):

Om det er eksem, er det beste du kan gjøre å holde huden godt smurt hele tiden.  (Det er veldig vanlig med eksem på hender og underarmer, spesielt på vinteren).

Smør med en krem som inneholder karbamid, og smør hver gang du har vasket hender, dusjet o.l. minimum 3 ganger  om dagen.

Bruk hansker om du skal vaske opp for å unngå å komme i kontakt med Zalo, og ikke bruk mikrofiberklut uten hansker. 

Om  dette ikke løser problemet, få hydrokortison av legen og følg rådene om hyppighet og nedtrapping.

Tusen takk for godt tips 💕 jeg har brukt engangshansker under matlaging og vasking osv, men ser for meg at oppvask hansker kan være kjekt å ha. 

Mikrofiberklut er ganske heavy når det er tørt😨

Får stikke innom apoteket å kjøpe den der. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Elle Melle skrev (24 minutter siden):

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for godt tips 💕 jeg har brukt engangshansker under matlaging og vasking osv, men ser for meg at oppvask hansker kan være kjekt å ha. 

Mikrofiberklut er ganske heavy når det er tørt😨

Får stikke innom apoteket å kjøpe den der. 😊

Ikke canoderm på aktivt eksem, det svir. Brukes kun forebyggende på frisk hud, så det kan du smøre når utslettet er borte for å unngå å få nye utslett. 

Med aktivt (synlig) utslett er det bedre å bruke miniderm som har en annen fuktighetsbevarende ingrediens som ikke svir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke canoderm på aktivt eksem, det svir. Brukes kun forebyggende på frisk hud, så det kan du smøre når utslettet er borte for å unngå å få nye utslett. 

Med aktivt (synlig) utslett er det bedre å bruke miniderm som har en annen fuktighetsbevarende ingrediens som ikke svir. 

Det står til og med "forebyggende" på tuben, som du ser på bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enig om det gjelder barn, men synes selv det er verd de minuttene med sviing for å få en mer effektiv krem. Er selvsagt en vurderingssak og kommer an på hvor hissig utslettet er og hva man selv synes fungerer på egen hud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt nye armbånd eller lignende i det siste? Jeg får slikt utslett blant annet av nikkel og andre elementer i billige armbånd.

Jeg får det også om jeg spiser appelsin.

Du sier det blir verre med oppvask og kontakt med mat. Er du sikker på at det er kontakt med mat, og ikke håndvasken eller annet renhold i forbindelse med matlaging?

Hvilke hansker bruker du? Husk at flere typer hansker kan være irriterende og allergifremkallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...