Gå til innhold

God kronikk på NRK om sutrende menn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden):

Her ser du - noen damer liker til og med syke pervs!

Ja, jeg nevnte for mange sider siden at selv Adolf ble gift, som eksempel på at noen kvinner ser bort fra lange tog med røde flagg. Det var noen, jeg er ganske sikker på det ikke var du, som nektet for at det finnes kvinner som gjør det.

Anonymkode: f55fe...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vera skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det negativt at en mann forklarer noe for en kvinne? Jeg som kvinne forklarer jo også ting for menn - uten at jeg ser noe giftig med dette? 

Det er patriarkalsk. Menn tror de vet bedre fordi de er født med en tisseladd mellom bena.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er patriarkalsk. Menn tror de vet bedre fordi de er født med en tisseladd mellom bena.

Om en kvinne forklarer noe for en mann da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet var ikke om det var nødvendig, spørsmålet var hva toksisk maskulinitet er for noe. Når menn føler de må forklare noe for kvinner er det et godt eksempel på toksisk maskulinitet (bedre kjent som mansplaining).

Så når en mann forklarer noe for ei dame så er det toksisk maskulinitet? Det høres faktisk veldig ut som toksisk feminisme. :vetikke:

Anonymkode: cfbd2...95a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vera said:

Hvorfor er det negativt at en mann forklarer noe for en kvinne? Jeg som kvinne forklarer jo også ting for menn - uten at jeg ser noe giftig med dette? 

Hmm, om noen oppfører seg som du beskriver i første avsnitt - handler det vel mer om personlighet, enn giftig maskulinitet? Både menn og kvinner kan utvise denne type oppførsel..at enkelte menn tror at steroider gjør dem mer mandige - vel..hvordan er personligheten i utgangspunktet? Jeg liker ikke disse samlebegrepene, fordi det ikke tar hensyn til individ og personlighet. Enkelte har rett og slett bare en bedriten personlighet - uavhengig av deres kjønn. 

Hva er det tradisjonelt maskuline - og hvordan blir det i dag pushet ut i det ekstreme og destruktive? Å åpne en dør for en kvinne, eller holde ut stolen for henne? Er det giftig maskulinitet? 

Haha, ja, det er et konkret og godt eksempel. Men..kan det være at han egentlig bare er veldig usikker?

Det er (dessverre) en del som tror maskulinitet er å ha autoritet over andre, og å bruke det til å dominere. Det er derfor vi har dette begrepet kalt "toxic masculinity", for å skille disse tankene fra sunnere sider ved det maskuline, for eksempel empati.

Det tradisjonelt maskuline er jo f.eks. mannen som "sjefen". Du vet, det som gjorde at kvinner har måttet kjempe for alle rettighetene mannen fikk først. At mannen var kvinnens verge en god stund. You get the point. Så har du dem som ikke har klart å fri seg fra disse hinsides ideene og i en del tilfeller drar det enda lenger.

Selvsagt er ikke å åpne en dør for en kvinne eller holde ut stolen giftig maskulinitet. Hvordan kan det være destruktivt? Altså, jeg ville ikke gjort det mot en feminist, man må jo se an personen. Noen kvinner liker ikke den følelsen av at mannen tror man ikke får til enkle ting selv (jeg har selv dummet meg ut på det før), men alle skjønner jo at det ikke er vondt ment i utgangspunktet. Følgelig skjønner jeg ikke hvorfor du spør. Du vet jo svaret hvis du tenker deg om.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så når en mann forklarer noe for ei dame så er det toksisk maskulinitet? Det høres faktisk veldig ut som toksisk feminisme. :vetikke:

Lager dere en ordbok over moteord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Vera said:

Et eksempel på womansplaining er når kvinner skal fortelle menn hvor priviligerte de er. Det skjer. Dog ikke i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 minutter siden):

Det finnes en god tråd om mansplaining her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Helene1982 said:

Lager dere en ordbok over moteord?

Dere? Jeg er kun ett menneske. Hva andre mennesker gjør eller sier får de svare for selv. Det var et forsøk på å få vedkommende til å se dobbeltmoralen, og det forsøkte jeg å gjøre ved å male med samme farger som den jeg svarte. Det var null skjulte meninger eller beskjeder i innlegget. 🙂 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det så mye bedre at ei dame tror hun vet bedre enn menn, fordi at hun vet bedre enn menn, fordi at de er menn?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad jeg har en liste så vil den ha på førsteplass at jeg definitivt ikke ønsker meg en sutrende mann. 

Jeg tenker at det jeg foretrekker i en partner er normale ting, som evne til å vise omsorg/empati, sette ord på hva man tenker/ønsker/føler, ha en hjelpsom innstilling. Når jeg skriver dette så merker jeg at det er mye jeg tar som en selvfølge; at du tjener dine egne penger/forsørger deg selv, at du har en normal/god hygiene, at du er sosialt ok i den forstand at du behandler folk bra ... 

Hvis en mann tenker at det er å kreve for mye. Javel. Jeg tenker at det er grunnleggende ferdigheter alle mennesker bør ha. 

Endret av Nooni
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sånn bortsett fra at Aase

- Er høy

- Er etter alt å dømme sterk

- Har kjendiskarriere

- Tjener godt

Og at det er snakk om individer. Dette er som tidligere presisert ikke en debatt På individnivå. 

Anonymkode: baaf0...dad

La oss være ærlige: Om han hadde vært ufør eller hadde hatt lav utdannelse/inntekt hadde han vært evig singel. Det skjønner han sikkert selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (2 timer siden):

Et meget godt innlegg.

Du har også helt rett i det med preferanser for både kvinner og menn. De varierer fra individ til individ. Men nå var det slik at artikkelen ts linket til var en kvinne som generaliserte menn ved å putte en stor gruppe menn i en bås. "Gutta som ikke får damer". Hun snakket ikke om én kjendis eller én person hun kjente. Hun omtalte en gruppe. Da vil også diskusjonen gå på "kjønn som gruppe" nivå her inne. Noe jeg syntes flere menn her svarer utfyllende, saklig og godt på, men som likefullt blir møtt med harme fra et par kvinner som hevder forskning er irrelevandt fordi de selv har veninner som ikke velger og har preferanser slik forskning hevder. Også har vi dem som ikke har fått med seg at det har blitt gjort omfattende forskning på temaet og kaller det sludder fordi det ikke blir lenket til....

Preferanser er individuellt. Men dersom en internasjonal studie viser til at f.eks 95.000 av 100.000 spurte kvinner, velger den høye, mørke, rike og dominerende mannen med makt, så hjelper det lite for den lave, rødhårede mannen uten høy utdannelse, at kvinner på kg hevder at han er svært ettertraktet.....fordi preferansene til kvinner er individuelle. Ideellt sett burde han innse at det sikkert er et par kvinner der ute som finner ham attraktiv fordi han leser bøker. Det hjelper heller ikke for ham å sutre. Men jeg forstår frustrasjonen hans. Han blir fortalt at han har egenskaper kvinner ser etter, men ser selv at kvinner velger det rake motsatte. Og når menn i tillegg bare blir møtt med nedlatende svar som vi ser mange eksempler på her, selv når de underbygger sine meninger svært godt, ja da forstår jeg hvorfor gapet mellom kvinner og menn har blitt uopprettelig stort!

Jeg registrerer også at flere kvinner hevder at preferansene varierer på individnivå og at menn som ikke lykkes på damefronten bør fokusere på det. Men mye av problemet er jo idag at man ikke blir vurdert som et individ lenger i datingsituasjon. Menn er jo bare en stor sausmasse kåte, desperate bildeprofiler på Tinder. Der blir man betraktet av kvinner som én av mange alternativer. Der hjelper det ikke om man er både følsom, snill og intelligent. Man blir sveipet bort på et overfladisk førsteinntrykk. Dette var ikke et problem før internett. Da kunne han rødhårede lave mannen vise sine sosiale sterke sider og humor til en kvinne han møtte og faktisk bli oppfattet som interssant fordi hun ikke kunne sveipe ham bort. Jeg tror veldig mye av problemet som har oppstått med stadig flere ensomme menn og kvinner, skyldes nettopp dette.

PS: Jeg spissformulerer hardt nå, men du forstår hvor jeg vil?

Tinder er dårlig utformet for kvinner egentlig. Å vurdere menn kun ut fra bilder er kvinner egentlig dårlige på. Tinder er derfor også dårlig pekepinn på hva kvinner virkelig har som preferanser, fordi det kun er bilder og lite informasjon å vurdere ut fra. Og ja, da blir menn som en masse med kåtinger. Ikke minst fordi svært mange menn vinkler enhver kontakt seksuelt med en gang. 

Det alle bør være bevisst på er at de fleste ikke passer sammen, og at å finne den rette er krevende. Virker som mange unge ikke forstår det, men tror at sex og kjærlighet skal shoppes like enkelt som enhver netthandel. For det er hva Tinder lærer dem å tro. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden):

https://www.globalcitizen.org/en/content/27-famous-men-proud-to-be-feminists/

Her har du masse høye, kjekke, veltrente og steinrike menn. Feminister. Men du er sikkert mye penere enn Chris Hemsworth og Ian Somerhalder 🤣🤣🤣

Ååå… du tror mannlige Hollywood-kjendiser har noe annet valg enn å late som om de er feminister…? 🤣🤣🤣

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (52 minutter siden):

Et eksempel på womansplaining er når kvinner skal fortelle menn hvor priviligerte de er. Det skjer. Dog ikke i denne tråden.

Forferdelig tåpelige begreper begge to. "Du kan ikke si sånn og sånn fordi du er mann/kvinne". Beskriver vel egentlig hvor selvmotsigende woke er.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden):

Han påstår at man ikke finner feminister blant høye, kjekke, veltrente menn. Det er feil. 

Nei. Men du har for lengst vist deg for dum til å forstå forskjellen på

1) at høye kjekke menn typisk er feminister

2) at det finnes høye kjekke menn som er feminister

Hvilket i realiteten betyr at du befinner deg under det nivået der en intelligent samtale kan finne sted.

Og derfor forventer jeg heller ikke bedre fra deg.

Men igjen: Du er jo feminist, så… 😏

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ClausSaus skrev (5 minutter siden):

Ååå… du tror mannlige Hollywood-kjendiser har noe annet valg enn å late som om de er feminister…? 🤣🤣🤣

Ok. Så alle juger og later som, både kvinner og menn. Bare du har fasit og forteller sannheten. Og så lurer du på hvorfor du er singel? 🤣🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClausSaus skrev (2 minutter siden):

Nei. Men du har for lengst vist deg for dum til å forstå forskjellen på

1) at høye kjekke menn typisk er feminister

2) at det finnes høye kjekke menn som er feminister

Hvilket i realiteten betyr at du befinner deg under det nivået der en intelligent samtale kan finne sted.

Og derfor forventer jeg heller ikke bedre fra deg.

Men igjen: Du er jo feminist, så… 😏

Igjen, så lurer du på hvorfor du ikke får damer 🤣🤣🤣

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pappadrømmen said:

La oss være ærlige: Om han hadde vært ufør eller hadde hatt lav utdannelse/inntekt hadde han vært evig singel. Det skjønner han sikkert selv også.

Hvis han og kona hadde vært i samme situasjon og klart å finne hverandre, skulle de nok blitt et bra par - uansett.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Godhet er godhet. Altfor mange menn som sier de er snille, ser på godhet som instrumentelt. De blir sure og ufine når de ikke får det de mener de fortjener ved å være gode. Det er ikke godhet. 

Anonymkode: 0e3f4...94e

Ja det stemmer, fordi de som jeg skrev tror at det å ikke være direkte voldelige og slem er å være snill. Mange menn som sier og mener at de er snille klarer kanskje å oppføre seg noenlunde anstendig, men er gjerne passiv aggressiv og sur/furt når ting ikke går deres vei. Det er ikke slik snillhet/godhet vi kvinner finner attraktivt, for det er bare å noenlunde kunne oppføre seg. Den snillhet/godhet vi finner attraktivt er å virkelig være trygg, tillitsskapende, omsorgsfull og ha evne til bra dialog og kompromisser. En grunnleggende velvilje til omtenksom og god samhandling med partner og andre. Man har ikke slike egenskaper når man er passiv aggressiv, ufin når ting butter mot, furt når man ikke får viljen sin, og så videre, selv om man stort sett klarer å oppføre seg slik at man kan anses som et oppegående og anstendig menneske. Å være noenlunde oppegående og anstendig er bare selvfølgelig, ikke å være snill /god. Fravær av ondskap er ikke å være snill/god. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...