Gå til innhold

God kronikk på NRK om sutrende menn


MyMichelle

Anbefalte innlegg

I Grosny skrev (Akkurat nå):

Det finnes andre veier. Jeg kjente han med rødt hår på 170 med vakker kone og to barn. Han hadde energi og karisma. Og så finnes det damer som velger menn de liker  å bruke tiden med. Noen setter den gode samhandingen høyere enn superskjønnhet, mens andre er motsatt, og andre igjen sier "ja takk begge deler".

Nettopp. Derfor er slutningen "alle damer velger høye, mørke, kjekke/beskytter og forsørger/insert what you want-menn" misvisende, hvis man evner å se rundt seg. Det er behagelig for evig single menn å trøste seg med at de blir avvist fordi de ikke er kjekke, rike, trente osv. Fordi sannheten svir. 

Jeg har aldri vært megapopulær blant menn, blant annet fordi jeg er svært lite ansiktspen. Likevel sa jeg aldri til meg selv at alle menn bare ville ha supermodeller. Jeg forstod aldri det med å "bli omsvermet" av menn, for du kan jo ikke ha forhold til flere enn en mann om gangen. Jeg er gift med en veldig kjekk, omsorgsfull og smart mann nå, som elsker meg over alt. 

Jeg forstår derfor ikke hvilken verdi det er for menn å kunne "dra damer". Du kan ikke være sammen med flere enn en dame om gangen. Det gjelder å finne denne spesielle dama.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (2 minutter siden):

Denne tråden tyder vel på at noen ganger er det nødvendig.

Spørsmålet var ikke om det var nødvendig, spørsmålet var hva toksisk maskulinitet er for noe. Når menn føler de må forklare noe for kvinner er det et godt eksempel på toksisk maskulinitet (bedre kjent som mansplaining).

Anonymkode: f55fe...bff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 minutter siden):

Denne tråden tyder vel på at noen ganger er det nødvendig.

Og det er typisk noe kvinnehatende menn sier. Kvinner er dumme og må guides av menn. Så lurer de på hvorfor de ikke får dame.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørsmålet var ikke om det var nødvendig, spørsmålet var hva toksisk maskulinitet er for noe. Når menn føler de må forklare noe for kvinner er det et godt eksempel på toksisk maskulinitet (bedre kjent som mansplaining).

Anonymkode: f55fe...bff

De tør jo ikke å forklare og være spydige mot menn, for da kan de få seg en på trynet. Typisk mobbertaktikk - angrip dem som er svakere enn deg 🤣🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Derfor er slutningen "alle damer velger

Ingen har gjort det heller. Det har vært diskutert og henvist til generelle trender blant de to gruppene kjønn. Det betyr ikke at alle velger ditt eller datt. Det betyr at flertallet av menn velger si, flertallet av kvinner velger så.

Anonymkode: f55fe...bff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen har gjort det heller. Det har vært diskutert og henvist til generelle trender blant de to gruppene kjønn. Det betyr ikke at alle velger ditt eller datt. Det betyr at flertallet av menn velger si, flertallet av kvinner velger så.

Anonymkode: f55fe...bff

Men diskusjon av de generelle trendene hjelper jo ikke disse mennene som ikke får damer. De skal jo ikke ha den generelle dama. De skal ha en spesiell dame som passer for dem. Jeg kjenner for eksempel flere ungdommer som har funnet hverandre via gaming. Verken jenter og gutter i dette spesielle miljøet er førstevalget til det motsatte kjønn. Men de passer godt sammen med hverandre. 

Det stemmer heller ikke at flertallet av menn velger pene, unge damer, og flertallet av kvinner velger rike, kjekke menn. Det er simpelthen ikke nok pene, unge damer og rike, kjekke menn for alle. Hadde alle valgt kun det de drømte om og anså som idealet sitt, ville de fleste av oss ha vært alene. 

De fleste kvinner og menn er verken kjekke, rike, pene eller superfeminine/supermaskuline. De fleste er VANLIGE. Vanlige menn er sammen med vanlige kvinner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden):

Og det er typisk noe kvinnehatende menn sier. Kvinner er dumme og må guides av menn. Så lurer de på hvorfor de ikke får dame.

Nei. Jeg forventer å kunne diskutere med kvinner på samme måte som menn, og dermed forklare hva jeg mener. Jeg har like høye forventninger til begge kjønn når det kommer til å forstå et argument. 

Å rope "manplaining" er kun en hersketeknikk når man er tom for argumenter. Det fungerer dårlig. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Men diskusjon av de generelle trendene hjelper jo ikke disse mennene som ikke får damer.

Det er rørende å se krokodilletårene dine for disse stakkars incellene som ikke får seg noe.

Men jeg kan berolige deg; det er større sjanse for at de får seg noe om de velger det flest kvinner ser etter i en menn fremfor det en tilfeldig venninne av noen på KG hevder hun ser etter hos en random fyr på t-banen.

Anonymkode: f55fe...bff

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er rørende å se krokodilletårene dine for disse stakkars incellene som ikke får seg noe.

Men jeg kan berolige deg; det er større sjanse for at de får seg noe om de velger det flest kvinner ser etter i en menn fremfor det en tilfeldig venninne av noen på KG hevder hun ser etter hos en random fyr på t-banen.

Anonymkode: f55fe...bff

Men de fleste kvinner er sammen med vanlige menn. 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Men virkeligheten viser at din 170 cm høy, rødhåret kollega har kone og barn. Det samme har naboen med stor mage, som kjører langtransport. Den litt merkelige, nerdete IT-fyren som fikser datamaskinen på jobben din, har også ring på fingeren. Her er jo problemet - hvis 95 prosent av kvinner velger høye, trente og rike menn, hvordan klarte disse tre typene å bli gift? Hvis ingen velger dem?

Etter hva jeg har skjønt (ved å lese hva andre menn skriver på KG) er målet på suksess innen dating å ha så stort utvalg som mulig å velge og vrake blant. Hvis ikke skal man ha rett til å definere seg selv som taper. Overfor Chad, alfamenn, høye mørke rikinger osv.

 Mulig at dette skyldes tinder osv. fremfor noe, men hvis man i stedet vil finne en god person man matcher med som det går an å bli glad i og være i et godt forhold med, så handler ikke det om å ha 10,000 damer i kø på døra - som likte bildet ditt. Det handler om å finne den rette for akkurat deg. Det handler om personlighet og mye annet enn overfladiske egenskaper. Det kan jo være pokkers vanskelig likevel det, men man kan spørre seg om det ikke helst er disse tåpelig overfladiske datingstedene på nett som snarere er problemet enn brukerne der i seg selv.

 Hadde man laget en app a la tinder hvor alt var bygget opp rundt å skrive mest mulig reflekterte tekster om seg selv og hva man står for, og bilder ble delt i neste omgang, ville brukerne fattet første interesse for hverandre på helt annet grunnlag, og man ville forstått hvor toskete det er å basere for mye på overfladiske inntrykk av personer. Og hele denne diskusjonen ville sett helt annerledes ut.

 

Anonymkode: d789a...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er rørende å se krokodilletårene dine for disse stakkars incellene som ikke får seg noe.

Men jeg kan berolige deg; det er større sjanse for at de får seg noe om de velger det flest kvinner ser etter i en menn fremfor det en tilfeldig venninne av noen på KG hevder hun ser etter hos en random fyr på t-banen.

Anonymkode: f55fe...bff

Sure. Om de velger å være høye og rike. Lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Example said:

Denne tråden tyder vel på at noen ganger er det nødvendig.

Så får du også svar ;) Jeg motmainsplainer deg lett. Og andre womansplainer. Fordi nødvendighet. Tadaaa.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter hva jeg har skjønt (ved å lese hva andre menn skriver på KG) er målet på suksess innen dating å ha så stort utvalg som mulig å velge og vrake blant. Hvis ikke skal man ha rett til å definere seg selv som taper. Overfor Chad, alfamenn, høye mørke rikinger osv.

 Mulig at dette skyldes tinder osv. fremfor noe, men hvis man i stedet vil finne en god person man matcher med som det går an å bli glad i og være i et godt forhold med, så handler ikke det om å ha 10,000 damer i kø på døra - som likte bildet ditt. Det handler om å finne den rette for akkurat deg. Det handler om personlighet og mye annet enn overfladiske egenskaper. Det kan jo være pokkers vanskelig likevel det, men man kan spørre seg om det ikke helst er disse tåpelig overfladiske datingstedene på nett som snarere er problemet enn brukerne der i seg selv.

 Hadde man laget en app a la tinder hvor alt var bygget opp rundt å skrive mest mulig reflekterte tekster om seg selv og hva man står for, og bilder ble delt i neste omgang, ville brukerne fattet første interesse for hverandre på helt annet grunnlag, og man ville forstått hvor toskete det er å basere for mye på overfladiske inntrykk av personer. Og hele denne diskusjonen ville sett helt annerledes ut.

 

Anonymkode: d789a...26f

Altså, suksess i dating handler om å finne dem man vil ha, ikke å ha mange hypotetiske menn/damer.

Jeg har også en tinderprofil, og jeg har vurdert å endre den litt så den skiller mer (f.eks. ved å slenge litt politikk inn i den). Jeg vil heller ha færre matcher, men hvor matchene faktisk er bra. DET er suksess, ikke en "god grandiosaprofil" som ikke sier en dritt om deg og folk sveiper fordi de ikke skjønner hvem du er og bare håper det er noe bra der.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er rørende å se krokodilletårene dine for disse stakkars incellene som ikke får seg noe.

Men jeg kan berolige deg; det er større sjanse for at de får seg noe om de velger det flest kvinner ser etter i en menn fremfor det en tilfeldig venninne av noen på KG hevder hun ser etter hos en random fyr på t-banen.

Anonymkode: f55fe...bff

Ønsker dem strålende lykke til, tror det kommer til å gå helt supert 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (2 minutter siden):

Altså, suksess i dating handler om å finne dem man vil ha, ikke å ha mange hypotetiske menn/damer.

Jeg har også en tinderprofil, og jeg har vurdert å endre den litt så den skiller mer (f.eks. ved å slenge litt politikk inn i den). Jeg vil heller ha færre matcher, men hvor matchene faktisk er bra. DET er suksess, ikke en "god grandiosaprofil" som ikke sier en dritt om deg og folk sveiper fordi de ikke skjønner hvem du er og bare håper det er noe bra der.

Nettopp. La oss si en mann har 150 interesserte damer. Skal han date alle 150? Gifte seg med alle 150? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (3 minutter siden):

Altså, suksess i dating handler om å finne dem man vil ha, ikke å ha mange hypotetiske menn/damer.

Jeg har også en tinderprofil, og jeg har vurdert å endre den litt så den skiller mer (f.eks. ved å slenge litt politikk inn i den). Jeg vil heller ha færre matcher, men hvor matchene faktisk er bra. DET er suksess, ikke en "god grandiosaprofil" som ikke sier en dritt om deg og folk sveiper fordi de ikke skjønner hvem du er og bare håper det er noe bra der.

Det samme gjelder for øvrig kvinner. 100 menn som sender slibrige meldinger og dickpics er 0 potensielle partnere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ItchyBitchySpider skrev (12 minutter siden):

Det samme gjelder for øvrig kvinner. 100 menn som sender slibrige meldinger og dickpics er 0 potensielle partnere. 

Jeg vet om noen vars søsters medarbeiders sjefs nabo ble sammen med en fyr som hadde sendt henne et dickpic før de ble skikkelig kjent. De er likevel sammen, så hah!

Anonymkode: f55fe...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet om noen vars søsters medarbeiders sjefs nabo ble sammen med en fyr som hadde sendt henne et dickpic før de ble skikkelig kjent. De er likevel sammen, så hah!

Anonymkode: f55fe...bff

Her ser du - noen damer liker til og med syke pervs!

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Mansplaining, en mann som forklarer noe for en kvinne.

Anonymkode: f55fe...bff

Hvorfor er det negativt at en mann forklarer noe for en kvinne? Jeg som kvinne forklarer jo også ting for menn - uten at jeg ser noe giftig med dette? 

knooters skrev (40 minutter siden):

Sånn jeg bruker det, handler det om det å be kvinner om å "lage maten min fordi jeg er sulten", når det å være "direkte" blir til trusler og hets (f.eks. innen gaming, du har sikkert lest litt om det i det siste), å late som at feminismen er et samfunnsproblem er også toxic masculinity. Andre ting du kan flette inn her, handler om det å stappe kroppen full av steroider for å skaffe seg store muskler, eller å ha usunne kroppsidealer fordi man tror at alt handler om å være fysisk sterk (de siste to er selvsagt relatert, men ikke samme ting).

Det finnes mer også, men den røde tråden er jo det å ta det tradisjonelt maskuline (som ikke lenger avgrenser det maskuline) og pushe det ut i det ekstreme og destruktive.

Det er ikke et vanskelig begrep å ha en viss oversikt over, selv om det selvsagt er noen nyanseforskjeller i hva en putter i det. Det handler ikke om å svartmale menn, men om å kritisere verdier som ikke er bra for hverken mannen eller mannens omgivelser.

Hmm, om noen oppfører seg som du beskriver i første avsnitt - handler det vel mer om personlighet, enn giftig maskulinitet? Både menn og kvinner kan utvise denne type oppførsel..at enkelte menn tror at steroider gjør dem mer mandige - vel..hvordan er personligheten i utgangspunktet? Jeg liker ikke disse samlebegrepene, fordi det ikke tar hensyn til individ og personlighet. Enkelte har rett og slett bare en bedriten personlighet - uavhengig av deres kjønn. 
 

Hva er det tradisjonelt maskuline - og hvordan blir det i dag pushet ut i det ekstreme og destruktive? Å åpne en dør for en kvinne, eller holde ut stolen for henne? Er det giftig maskulinitet? 
 

I Grosny skrev (40 minutter siden):

Kan det være testosteronbomber. Menn som er  så maskuline at det tipper over? Jeg tenkte litt på en veldig vakker veltrent, intelligent og høy mann som heter Frank Løke, som velger livsfarlig fjellklatring  foran familieliv.

Haha, ja, det er et konkret og godt eksempel. Men..kan det være at han egentlig bare er veldig usikker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (1 time siden):

TS er 53 sider siden, sånt har jeg glemt :)

... i hovedinnlegget sitt, altså det første innlegget. 

Anonymkode: 694ce...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...