Gå til innhold

God kronikk på NRK om sutrende menn


MyMichelle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han viser hele tiden til forskningsresultater. Er forskningen feil?

Anonymkode: baaf0...dad

Bruken av forskningen er spekulativ. 

For å ta et veldig likt eksempel har vi Gift ved første blikk. Også her fundamenterer man relasjonsdynamikk i fagfellevurdert forskning. Hadde dette fungert på denne måten hadde majoriteten i parene som var med i Gift ved første blikk forblitt par for livet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ClausSaus skrev (2 timer siden):

Tull og tøys.

Bare ca 4% av norske menn identifiserer seg som feminister:

https://www.dagbladet.no/kultur/feminismens-overdrevne-kroppsfokus/60211752

Mens ca 30% av norske menn har høyere utdanning. Altså 7-8 ganger så mange, i tilfelle det du studerte var et av de ytterst få tøysefagene som faktisk produserer feminister – og altså ikke lærer deg å regne.

Nå må du slutte å dikte opp "fakta".

(Forøvrig: Har du sett mannlige feminister noen gang? "Høy, kjekk og veltrent" er ikke akkurat ord som beskriver denne forskrudde lille klikken din av fremtidige sovevoldtektsforbrytere…)

 

https://www.globalcitizen.org/en/content/27-famous-men-proud-to-be-feminists/

Her har du masse høye, kjekke, veltrente og steinrike menn. Feminister. Men du er sikkert mye penere enn Chris Hemsworth og Ian Somerhalder 🤣🤣🤣

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

https://www.globalcitizen.org/en/content/27-famous-men-proud-to-be-feminists/

Her har du masse høye, kjekke, veltrente og steinrike menn. Feminister. Men du er sikkert mye penere enn Chris Hemsworth og Ian Somerhalder 🤣🤣🤣

Jeg har aldri hørt om noen som innbiller seg at folk har mer rett, jo penere de er. Før nå.

Anonymkode: f55fe...bff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (11 minutter siden):

Ja godhet i menn er absolutt attraktivt, men virker som menn ikke bestandig skjønner hva som menes med det. "Jeg er en snill mann" kan menn hevde og selv tro på, fordi han ikke er fysisk og verbalt ufin/voldelig, og mener han behandler kvinner generelt med respekt. Det er selvfølgelige ting, ikke snille ting, og ekte godhet vises i handlinger utover slike opplagte krav til ren anstendig oppførsel. Godhet/snillhet vi kvinner faller for er å i handlinger og ord ha omtanke og godhet for mennesker rundt seg. Å ikke være ufin og voldelig, og ha evne til å opptre anstendig, er ikke å være snill, men å ikke være fæl. Den snillhet vi kvinner tiltrekkes av er å være en virkelig god og omsorgsfull person i ord og handlinger, en positiv kraft i sine omgivelser. Det holder ikke å ikke være direkte slem. 

Godhet er godhet. Altfor mange menn som sier de er snille, ser på godhet som instrumentelt. De blir sure og ufine når de ikke får det de mener de fortjener ved å være gode. Det er ikke godhet. 

Anonymkode: 0e3f4...94e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kronikken imponerte ikke meg. Noen menn sutrer og mange damer synes det er dårlig sjekketriks. Men det er  jo ikke noen bombe. Sutring er  slitsomt uansett om det er kvinner eller menn som driver med det. De som sutrer må prøve å finne noen som blir lykkelig av å høre på sutring, og det kan muligens være vanskelig. Det verste er at de som liker sutrefolk kan bli lurt. Den som sutrer kan bli lykkelig og slutte å sutre. 

Jeg tror sutrere bør være åpne om det. Skriv på tinderprofilen: Jeg øsker meg partner som elsker å høre på  sutring! Denne teksten vil filtrere bort de uaktuelle, og man slipper å bruke tid og ressurser på ufruktbar dating.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri hørt om noen som innbiller seg at folk har mer rett, jo penere de er. Før nå.

Anonymkode: f55fe...bff

Han påstår at man ikke finner feminister blant høye, kjekke, veltrente menn. Det er feil. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

knooters skrev (31 minutter siden):

Det er og det jeg mener. Begrepene "maskulin" og "feminin" er igrunn ganske irrelevante, men det er vanskelig å begrave dem når konservativ-gjengen til stadighet henger seg opp i dette med "menn skal være maskuline" og "kvinner skal være feminine". Da blir jo innholdet i begrepene relevant å debattere.

Jeg står ikke på barrikadene for at alle skal være like. Tvert imot. For min del, kan menn gjerne ta til seg noen elementer av stereotypisk maskulinitet, men man bør helst holde seg unna å forvente/kreve at kvinner skal spille med på det - og samtidig holde seg unna det vi tenker på som "toxic masculinity". Det er DA det blir et problem, både for individet, og for samfunnet. Og forsåvidt for kvinnene som har rotet seg borti dem, også.

Hva er egentlig toxic masculinity? Det er jo også et samlebegrep oppfunnet av noen som mener alle bør se verden gjennom deres øyne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 minutter siden):

Hva er egentlig toxic masculinity? Det er jo også et samlebegrep oppfunnet av noen som mener alle bør se verden gjennom deres øyne. 

Jeg synes det er et dårlig begrep. Det er noen som har brukt det for å fremheve dårlige egenskaper ved menn de mener kommer av maskulinitet. Men mye av det de kaller toxic maskulinity er også ting kvinner driver med. 

Anonymkode: 0e3f4...94e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er et dårlig begrep. Det er noen som har brukt det for å fremheve dårlige egenskaper ved menn de mener kommer av maskulinitet. Men mye av det de kaller toxic maskulinity er også ting kvinner driver med. 

Anonymkode: 0e3f4...94e

Eksempler på toxic masculinity?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (6 minutter siden):

Der er jeg faktisk helt enig med deg. Jeg blir dessuten like oppgitt hver gang kvinner hevder seg brukt og lurt, fordi en mann har gitt uttrykk for at han ønsker seg fast partner, men avslutter dating med dem. Som om menn da må velge dem for fast forhold, om kvinnen ønsker forhold, og ikke har samme rett som kvinner til å avslutte noe han føler ikke var riktig for seg, på hvilket som helst tidspunkt han innser at dama ikke er rett for ham. Det er prinsessefakter, og rasjonelle kvinner vet at ingen kan love at det blir fast forhold og ekteskap tidlig i en relasjon. Det er alltid størst sjanse for at ene eller begge finner ut at dette ikke var noe å satse på. De samme kvinner som hevder seg lurt og brukt dumper med største selvfølge menn om det er de som finner ut at mannen ikke var noe å satse på. Når de kommer frem til den konklusjonen, uavhengig av om det er før eller etter sex, og uavhengig av hva mannen ønsker, eller om de selv sa til mannen at de var på jakt etter seriøst forhold. Rasjonelle kvinner vet og forholder seg også til at menn ofte ser enklere på å ha sex, uten at å ha sex er et løfte om forhold, så derfor tar rasjonelle kvinner et valg om å ha sex ut fra egne ønsker om å gå til det skrittet, selv om det å ha sex ikke er garanti for varig forhold. Fordi det aldri kan være garanti for varig forhold tidlig i en relasjon. Det tar tid å bli godt nok kjent til å være sikker på det. Å ikke passe sammen seksuelt kan dessuten også være en årsak til å gå videre. 

Det er selvfølgelig vondt å bli dumpet når man ønsker noe annet selv, men det er det for menn også, og ingen skal, bør eller kan gå inn i et forhold bare fordi den andre vil det, uten å ønske det selv. Den rette er ikke en som ikke vil ha deg. 

Det sagt er jeg ganske lei av menn som presenterer sine egne preferanser som gjeldende for alle menn, samt av menn som hevder hvilke preferanser vi kvinner har, som at det er fast fasit på slikt. Både menn og kvinner har ulike preferanser. Selv ellers ganske like kvinner og menn kan ha helt ulike partnerpreferanser. Jeg kunne (heldigvis egentlig) ikke vært sammen med mine venninners menn for eksempel. 

Et meget godt innlegg.

Du har også helt rett i det med preferanser for både kvinner og menn. De varierer fra individ til individ. Men nå var det slik at artikkelen ts linket til var en kvinne som generaliserte menn ved å putte en stor gruppe menn i en bås. "Gutta som ikke får damer". Hun snakket ikke om én kjendis eller én person hun kjente. Hun omtalte en gruppe. Da vil også diskusjonen gå på "kjønn som gruppe" nivå her inne. Noe jeg syntes flere menn her svarer utfyllende, saklig og godt på, men som likefullt blir møtt med harme fra et par kvinner som hevder forskning er irrelevandt fordi de selv har veninner som ikke velger og har preferanser slik forskning hevder. Også har vi dem som ikke har fått med seg at det har blitt gjort omfattende forskning på temaet og kaller det sludder fordi det ikke blir lenket til....

Preferanser er individuellt. Men dersom en internasjonal studie viser til at f.eks 95.000 av 100.000 spurte kvinner, velger den høye, mørke, rike og dominerende mannen med makt, så hjelper det lite for den lave, rødhårede mannen uten høy utdannelse, at kvinner på kg hevder at han er svært ettertraktet.....fordi preferansene til kvinner er individuelle. Ideellt sett burde han innse at det sikkert er et par kvinner der ute som finner ham attraktiv fordi han leser bøker. Det hjelper heller ikke for ham å sutre. Men jeg forstår frustrasjonen hans. Han blir fortalt at han har egenskaper kvinner ser etter, men ser selv at kvinner velger det rake motsatte. Og når menn i tillegg bare blir møtt med nedlatende svar som vi ser mange eksempler på her, selv når de underbygger sine meninger svært godt, ja da forstår jeg hvorfor gapet mellom kvinner og menn har blitt uopprettelig stort!

Jeg registrerer også at flere kvinner hevder at preferansene varierer på individnivå og at menn som ikke lykkes på damefronten bør fokusere på det. Men mye av problemet er jo idag at man ikke blir vurdert som et individ lenger i datingsituasjon. Menn er jo bare en stor sausmasse kåte, desperate bildeprofiler på Tinder. Der blir man betraktet av kvinner som én av mange alternativer. Der hjelper det ikke om man er både følsom, snill og intelligent. Man blir sveipet bort på et overfladisk førsteinntrykk. Dette var ikke et problem før internett. Da kunne han rødhårede lave mannen vise sine sosiale sterke sider og humor til en kvinne han møtte og faktisk bli oppfattet som interssant fordi hun ikke kunne sveipe ham bort. Jeg tror veldig mye av problemet som har oppstått med stadig flere ensomme menn og kvinner, skyldes nettopp dette.

PS: Jeg spissformulerer hardt nå, men du forstår hvor jeg vil?

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (4 minutter siden):

Eksempler på toxic masculinity?

Mansplaining, en mann som forklarer noe for en kvinne.

Anonymkode: f55fe...bff

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Vera said:

Hva er egentlig toxic masculinity? Det er jo også et samlebegrep oppfunnet av noen som mener alle bør se verden gjennom deres øyne. 

Sånn jeg bruker det, handler det om det å be kvinner om å "lage maten min fordi jeg er sulten", når det å være "direkte" blir til trusler og hets (f.eks. innen gaming, du har sikkert lest litt om det i det siste), å late som at feminismen er et samfunnsproblem er også toxic masculinity. Andre ting du kan flette inn her, handler om det å stappe kroppen full av steroider for å skaffe seg store muskler, eller å ha usunne kroppsidealer fordi man tror at alt handler om å være fysisk sterk (de siste to er selvsagt relatert, men ikke samme ting).

Det finnes mer også, men den røde tråden er jo det å ta det tradisjonelt maskuline (som ikke lenger avgrenser det maskuline) og pushe det ut i det ekstreme og destruktive.

Det er ikke et vanskelig begrep å ha en viss oversikt over, selv om det selvsagt er noen nyanseforskjeller i hva en putter i det. Det handler ikke om å svartmale menn, men om å kritisere verdier som ikke er bra for hverken mannen eller mannens omgivelser.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (8 minutter siden):

Eksempler på toxic masculinity?

Kan det være testosteronbomber. Menn som er  så maskuline at det tipper over? Jeg tenkte litt på en veldig vakker veltrent, intelligent og høy mann som heter Frank Løke, som velger livsfarlig fjellklatring  foran familieliv.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mansplaining, en mann som forklarer noe for en kvinne.

Anonymkode: f55fe...bff

Nå mansplainer du. Du forklarer Vera hva mansplaining er. Tror du hun er dum ;)

 

See what I did there?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (21 minutter siden):

Han påstår at man ikke finner feminister blant høye, kjekke, veltrente menn. Det er feil. 

Hvor mange har du funnet i den gruppen?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (5 minutter siden):

Et meget godt innlegg.

Du har også helt rett i det med preferanser for både kvinner og menn. De varierer fra individ til individ. Men nå var det slik at artikkelen ts linket til var en kvinne som generaliserte menn ved å putte en stor gruppe menn i en bås. "Gutta som ikke får damer". Hun snakket ikke om én kjendis eller én person hun kjente. Hun omtalte en gruppe. Da vil også diskusjonen gå på "kjønn som gruppe" nivå her inne. Noe jeg syntes flere menn her svarer utfyllende, saklig og godt på, men som likefullt blir møtt med harme fra et par kvinner som hevder forskning er irrelevandt fordi de selv har veninner som ikke velger og har preferanser slik forskning hevder. Også har vi dem som ikke har fått med seg at det har blitt gjort omfattende forskning på temaet og kaller det sludder fordi det ikke blir lenket til....

Preferanser er individuellt. Men dersom en internasjonal studie viser til at f.eks 95.000 av 100.000 spurte kvinner, velger den høye, mørke, rike og dominerende mannen med makt, så hjelper det lite for den lave, rødhårede mannen uten høy utdannelse, at kvinner på kg hevder at han er svært ettertraktet.....fordi preferansene til kvinner er individuelle. Ideellt sett burde han innse at det sikkert er et par kvinner der ute som finner ham attraktiv fordi han leser bøker. Det hjelper heller ikke for ham å sutre. Men jeg forstår frustrasjonen hans. Han blir fortalt at han har egenskaper kvinner ser etter, men ser selv at kvinner velger det rake motsatte. Og når menn i tillegg bare blir møtt med nedlatende svar som vi ser mange eksempler på her, selv når de underbygger sine meninger svært godt, ja da forstår jeg hvorfor gapet mellom kvinner og menn har blitt uopprettelig stort!

Jeg registrerer også at flere kvinner hevder at preferansene varierer på individnivå og at menn som ikke lykkes på damefronten bør fokusere på det. Men mye av problemet er jo idag at man ikke blir vurdert som et individ lenger i datingsituasjon. Menn er jo bare en stor sausmasse kåte, desperate bildeprofiler på Tinder. Der blir man betraktet av kvinner som én av mange alternativer. Der hjelper det ikke om man er både følsom, snill og intelligent. Man blir sveipet bort på et overfladisk førsteinntrykk. Dette var ikke et problem før internett. Da kunne han rødhårede lave mannen vise sine sosiale sterke sider og humor til en kvinne han møtte og faktisk bli oppfattet som interssant fordi hun ikke kunne sveipe ham bort. Jeg tror veldig mye av problemet som har oppstått med stadig flere ensomme menn og kvinner, skyldes nettopp dette.

PS: Jeg spissformulerer hardt nå, men du forstår hvor jeg vil?

Men virkeligheten viser at din 170 cm høy, rødhåret kollega har kone og barn. Det samme har naboen med stor mage, som kjører langtransport. Den litt merkelige, nerdete IT-fyren som fikser datamaskinen på jobben din, har også ring på fingeren. Her er jo problemet - hvis 95 prosent av kvinner velger høye, trente og rike menn, hvordan klarte disse tre typene å bli gift? Hvis ingen velger dem?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Thanos skrev (3 minutter siden):

Nå mansplainer du. Du forklarer Vera hva mansplaining er. Tror du hun er dum ;)

 

See what I did there?

Ja, du feilkjønner.

Anonymkode: f55fe...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (Akkurat nå):

Hvor mange har du funnet i den gruppen?

Les linken. I tillegg til mannen min, svigerbrødrene hans, to kollegaer osv. Respekt for kvinner gjør også menn mer attraktive. Jeg har et eksempel fra min forrige jobb. En av kollegaene virket gretten, pirkete og rar, og jeg syntes ikke det var så morsomt å jobbe med ham. Men så begynte han en dag å fortelle om kona si i lunsjen - hun hadde akkurat fått doktorgrad. Det var ikke måte på hvor mye han skrøt av henne, med stjerner i øynene, så sa han at hun var jo så flink til å bake, så snill og alltid tok seg tid til å hjelpe naboer og familie. Jeg så straks annerledes på denne mannen, og samarbeid med ham gikk som en lek. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (4 minutter siden):

Men virkeligheten viser at din 170 cm høy, rødhåret kollega har kone og barn. Det samme har naboen med stor mage, som kjører langtransport. Den litt merkelige, nerdete IT-fyren som fikser datamaskinen på jobben din, har også ring på fingeren. Her er jo problemet - hvis 95 prosent av kvinner velger høye, trente og rike menn, hvordan klarte disse tre typene å bli gift? Hvis ingen velger dem?

Det finnes andre veier. Jeg kjente han med rødt hår på 170 med vakker kone og to barn. Han hadde energi og karisma. Og så finnes det damer som velger menn de liker  å bruke tiden med. Noen setter den gode samhandingen høyere enn superskjønnhet, mens andre er motsatt, og andre igjen sier "ja takk begge deler".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mansplaining, en mann som forklarer noe for en kvinne.

Anonymkode: f55fe...bff

Denne tråden tyder vel på at noen ganger er det nødvendig.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...