Gå til innhold

God kronikk på NRK om sutrende menn


MyMichelle

Anbefalte innlegg

ClausSaus skrev (11 minutter siden):

Nei.

Forskning viser at alle kvinner vil ha rike og høye menn. Å bli behandlet som et menneske og ikke et høl er sekundert? Har det blitt forsket på det? Jeg er skuffet over deg. Ja jeg er myk og følsom, men jeg har diskutert mye med deg og trodde vi hadde en gjensidig respekt. Som viste seg å være kun jeg som respekterte deg.

Endret av Helene1982
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (2 timer siden):

Vi må skille mellom de som prøver å være maskuline, men misforstår hva det er, og maskulinitet.

Å sitte på grupperommet å rage på nett og ikke tørre å gå ut av døra og møte kvinner er gjerne ikke så maskulint. Selv om noen av dem kanskje tror det selv.

Nei, det må vi ikke for skillet er ikke absolutt. Maskulinitet er et ord som brukes av både menn og kvinner om forskjellige ting, fra helt menneskelige egenskaper som menn tror er maskuline eller ved statistikk som skal avsløre kjønnsforskjeller (som yrkesvalg og voldsstatistikk). Begrepet maskulinitet består i stor grad av tolkningsgymnastikk. Veldig mange menn synes det er viktig å bli oppfattet som maskulin, og det synes, nesten alltid, fordi når mennesker prøver å styre inntrykket man har av en, så ser man dem i forsøket. Det er et identitetsskapende ord og identitet kaller alltid på den menneskelige forfengeligheten og herming av form.

Anonymkode: 0e3f4...94e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut denne her. Den viser det jeg har sagt i alle fall et par ganger i denne tråden, om at det er ulike kriterier for ONS og forhold - og at gode menn faktisk blir sett på som attraktive. Uavhengig av om det er såkalt "maskulint" eller ikke.

https://www.nettavisen.no/kvinner-onsker-seg-uselviske-menn/s/12-95-3423211375

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClausSaus skrev (17 minutter siden):

 

Erkekonservativ frepper, faktisk. Bare å gratulere.

"Tverrfaglige kjønnsstudier" har enda mindre vitenskapelig gehalt enn teologi har. Der har man faktisk forlatt den sfæren der "akademikerne" later som om det i det minste er et faktisk fag de sysler med.

Normale mennesker lar forøvrig folk gjøre som de vil, i fred, så lenge de ikke skader andre. Og et sunt sinn blander seg ikke opp i andres ting som ikke er problematiske, uten å være invitert.

Men for all del, Jens Kristus – fortsett å "redde verden", ett hurra for menn i kjoler av gangen,

Nå snakker du om ting du ikke kan, igjen. Det faller deg for lett.

Anonymkode: 0e3f4...94e

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (7 minutter siden):

Forskning viser at alle kvinner vil ha rike og høye menn. Å bli behandlet som et menneske og ikke et høl er sekundert? Har det blitt forsket på det? Jeg er skuffet over deg. Ja jeg er myk og følsom, men jeg har diskutert mye med deg og trodde vi hadde en gjensidig respekt. Som viste seg å være kun jeg som respekterte deg.

Først og fremst tror jeg nok at jeg har respektert deg mer enn motsatt vei.

Men respekt er mer enn noe annet å behandle andre voksne mennesker som voksne.

Hvis det du heller vil er å bli strøket med hårene finnes det helt sikkert endel creepy mannlige feminister som med glede påtar seg jobben her på KG.

Det får du ikke av meg. Jeg behandler deg som en voksen.

Endret av ClausSaus
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det må vi ikke for skillet er ikke absolutt. Maskulinitet er et ord som brukes av både menn og kvinner om forskjellige ting, fra helt menneskelige egenskaper som menn tror er maskuline eller ved statistikk som skal avsløre kjønnsforskjeller (som yrkesvalg og voldsstatistikk). Begrepet maskulinitet består i stor grad av tolkningsgymnastikk. Veldig mange menn synes det er viktig å bli oppfattet som maskulin, og det synes, nesten alltid, fordi når mennesker prøver å styre inntrykket man har av en, så ser man dem i forsøket. Det er et identitetsskapende ord og identitet kaller alltid på den menneskelige forfengeligheten og herming av form.

Anonymkode: 0e3f4...94e

Nettopp. Jeg syns det er ufint hvis folk skal kalle meg feminin basert på mine meninger og aktiviteter. Nå sitter jeg mye foran PCen, men jeg var jo ikke "guttegutteguttegutten" på skolen som måtte løpe 50 ganger rundt skolegården for å rast fra seg, heller. Jeg var en maskulin gutt som likte å sitte på første rad og lære meg ting.

Er jeg mindre maskulin fordi jeg syns det å bake kake til folk er morsomt? Neppe. Det har ingenting med femininitet i menn å gjøre.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ItchyBitchySpider skrev (8 timer siden):

Det nytter ikke å si at forskning viser at de fleste liker popmusikk, hvis jeg heller liker rock. Vi er ikke uenige i forskning. Vi er uenige i at vi alle sammen har akkurat de samme preferansene. Ellers hadde kun en eneste type menn vært samboere og gift, noe som da ikke er tilfellet. 

Either/or fallacy

Anonymkode: eb03e...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Helene1982 said:

Jeg synes du skal finne ut om du har aspergers, men ikke streb etter å være normal. Jeg pleier å si at jeg skulle ønske at jeg skulle ønske at jeg var normal. Det å utfordre andre menneskers måte å tenke på, stille spørsmål og jobbe med egne styrker og svakheter mener jeg er viktigere enn at alle skal passe inn i A4-boksen.

Jeg er ikke A4, og det synes jeg er helt greit, men jeg kjenner veldig på at jeg er for lite A4 for samfunnet. Jeg har egentlig ikke noen trang etter å være "normal", men det hadde vært fint å vært bare litt mere normal, så jeg i det minste hadde fungerte sammen med andre mennesker. Pandemien har vært laaang, for å si det sånn.

Anonymkode: 46e98...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClausSaus skrev (5 minutter siden):

Først og fremst tror jeg nok at jeg har respektert deg mer enn motsatt vei.

Men respekt er å behandle andre voksne mennesker som voksne.

Hvis det du heller vil er å bli strøket med hårene finnes det helt sikkert endel creepy mannlige feminister som med glede påtar seg jobben her på KG.

Det får du ikke av meg. Jeg behandler deg som en voksen.

Da hadde du visst at jeg tar vare på meg selv. Hallo! Jeg er et menneske. Det føles ikke kult å bli omtalt som en truse, og jeg mener selv at jeg fortjener bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (15 minutter siden):

Forskning viser at alle kvinner vil ha rike og høye menn. Å bli behandlet som et menneske og ikke et høl er sekundert? Har det blitt forsket på det? Jeg er skuffet over deg. Ja jeg er myk og følsom, men jeg har diskutert mye med deg og trodde vi hadde en gjensidig respekt. Som viste seg å være kun jeg som respekterte deg.

Denne uttalelsen synes jeg du skal vise til. Du er nemlig ikke så dum at du ikke skjønner at påstanden din ikke stemmer.

Anonymkode: baaf0...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 timer siden):

Helt riktig. Problemet ser vi dog her, når enkelte kvinner blir sjokkert når menn skriver om sine preferanser. Det er åpenbart at mange aldri har tenkt over at menn også har ønsker for hvem de velger å være sammen med.

Der er jeg faktisk helt enig med deg. Jeg blir dessuten like oppgitt hver gang kvinner hevder seg brukt og lurt, fordi en mann har gitt uttrykk for at han ønsker seg fast partner, men avslutter dating med dem. Som om menn da må velge dem for fast forhold, om kvinnen ønsker forhold, og ikke har samme rett som kvinner til å avslutte noe han føler ikke var riktig for seg, på hvilket som helst tidspunkt han innser at dama ikke er rett for ham. Det er prinsessefakter, og rasjonelle kvinner vet at ingen kan love at det blir fast forhold og ekteskap tidlig i en relasjon. Det er alltid størst sjanse for at ene eller begge finner ut at dette ikke var noe å satse på. De samme kvinner som hevder seg lurt og brukt dumper med største selvfølge menn om det er de som finner ut at mannen ikke var noe å satse på. Når de kommer frem til den konklusjonen, uavhengig av om det er før eller etter sex, og uavhengig av hva mannen ønsker, eller om de selv sa til mannen at de var på jakt etter seriøst forhold. Rasjonelle kvinner vet og forholder seg også til at menn ofte ser enklere på å ha sex, uten at å ha sex er et løfte om forhold, så derfor tar rasjonelle kvinner et valg om å ha sex ut fra egne ønsker om å gå til det skrittet, selv om det å ha sex ikke er garanti for varig forhold. Fordi det aldri kan være garanti for varig forhold tidlig i en relasjon. Det tar tid å bli godt nok kjent til å være sikker på det. Å ikke passe sammen seksuelt kan dessuten også være en årsak til å gå videre. 

Det er selvfølgelig vondt å bli dumpet når man ønsker noe annet selv, men det er det for menn også, og ingen skal, bør eller kan gå inn i et forhold bare fordi den andre vil det, uten å ønske det selv. Den rette er ikke en som ikke vil ha deg. 

Det sagt er jeg ganske lei av menn som presenterer sine egne preferanser som gjeldende for alle menn, samt av menn som hevder hvilke preferanser vi kvinner har, som at det er fast fasit på slikt. Både menn og kvinner har ulike preferanser. Selv ellers ganske like kvinner og menn kan ha helt ulike partnerpreferanser. Jeg kunne (heldigvis egentlig) ikke vært sammen med mine venninners menn for eksempel. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (5 minutter siden):

Nettopp. Jeg syns det er ufint hvis folk skal kalle meg feminin basert på mine meninger og aktiviteter. Nå sitter jeg mye foran PCen, men jeg var jo ikke "guttegutteguttegutten" på skolen som måtte løpe 50 ganger rundt skolegården for å rast fra seg, heller. Jeg var en maskulin gutt som likte å sitte på første rad og lære meg ting.

Er jeg mindre maskulin fordi jeg syns det å bake kake til folk er morsomt? Neppe. Det har ingenting med femininitet i menn å gjøre.

Hva folk anser som maskulint/feminint er vel individuelt? Folk må snart gro seg selvtillit nok til å ta egne valg og stole på egne preferanser. Grunnen til denne hun/han «krigen» er jo nettopp fordi alle skal mene det samme, og alle skal oppføre seg prikk likt. For en kjedelig verden det har blitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle seg feminist og samtidig rakke ned på kvinner som velger å operere pupper og fylle lepper blir så dumt at jeg faktisk ikke har ord.

Anonymkode: 694ce...26b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Vera said:

Hva folk anser som maskulint/feminint er vel individuelt? Folk må snart gro seg selvtillit nok til å ta egne valg og stole på egne preferanser. Grunnen til denne hun/han «krigen» er jo nettopp fordi alle skal mene det samme, og alle skal oppføre seg prikk likt. For en kjedelig verden det har blitt. 

Det er og det jeg mener. Begrepene "maskulin" og "feminin" er igrunn ganske irrelevante, men det er vanskelig å begrave dem når konservativ-gjengen til stadighet henger seg opp i dette med "menn skal være maskuline" og "kvinner skal være feminine". Da blir jo innholdet i begrepene relevant å debattere.

Jeg står ikke på barrikadene for at alle skal være like. Tvert imot. For min del, kan menn gjerne ta til seg noen elementer av stereotypisk maskulinitet, men man bør helst holde seg unna å forvente/kreve at kvinner skal spille med på det - og samtidig holde seg unna det vi tenker på som "toxic masculinity". Det er DA det blir et problem, både for individet, og for samfunnet. Og forsåvidt for kvinnene som har rotet seg borti dem, også.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å kalle seg feminist og samtidig rakke ned på kvinner som velger å operere pupper og fylle lepper blir så dumt at jeg faktisk ikke har ord.

Anonymkode: 694ce...26b

Det må du forklare nærmere.

Anonymkode: 0b4fb...6c0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Å kalle seg feminist og samtidig rakke ned på kvinner som velger å operere pupper og fylle lepper blir så dumt at jeg faktisk ikke har ord.

Anonymkode: 694ce...26b

Hvem gjør det?

Hun kronikkforfatteren har vel heller vært den som bortforklarer det med "kapitalisme" og "patriarkat", fremfor å gi skjenn til dem (noe hun kanskje burde gjort, hvis hun skulle vært konsekvent i sin retorikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

knooters skrev (6 minutter siden):

Hvem gjør det?

Hun kronikkforfatteren har vel heller vært den som bortforklarer det med "kapitalisme" og "patriarkat", fremfor å gi skjenn til dem (noe hun kanskje burde gjort, hvis hun skulle vært konsekvent i sin retorikk).

TS skrivet det.

Anonymkode: 694ce...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mener du dette helt seriøst? 🤯

Anonymkode: cfbd2...95a

Nei, spør du @Andro om hvorfor det oppstår fotoner av at elektroner hopper fra et energistadie til et annet (fra en bane til en annen) så vil vedkommende være ute av stand til å forklare det, for han skjønner ikke det.

Anonymkode: f55fe...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS skrivet det.

Anonymkode: 694ce...26b

TS er 53 sider siden, sånt har jeg glemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (21 minutter siden):

Slenger ut denne her. Den viser det jeg har sagt i alle fall et par ganger i denne tråden, om at det er ulike kriterier for ONS og forhold - og at gode menn faktisk blir sett på som attraktive. Uavhengig av om det er såkalt "maskulint" eller ikke.

https://www.nettavisen.no/kvinner-onsker-seg-uselviske-menn/s/12-95-3423211375

Ja godhet i menn er absolutt attraktivt, men virker som menn ikke bestandig skjønner hva som menes med det. "Jeg er en snill mann" kan menn hevde og selv tro på, fordi han ikke er fysisk og verbalt ufin/voldelig, og mener han behandler kvinner generelt med respekt. Det er selvfølgelige ting, ikke snille ting, og ekte godhet vises i handlinger utover slike opplagte krav til ren anstendig oppførsel. Godhet/snillhet vi kvinner faller for er å i handlinger og ord ha omtanke og godhet for mennesker rundt seg. Å ikke være ufin og voldelig, og ha evne til å opptre anstendig, er ikke å være snill, men å ikke være fæl. Den snillhet vi kvinner tiltrekkes av er å være en virkelig god og omsorgsfull person i ord og handlinger, en positiv kraft i sine omgivelser. Det holder ikke å ikke være direkte slem. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...