Gå til innhold

God kronikk på NRK om sutrende menn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sikkert. For den artikkelen handlet om at kvinner lyver, ikke fordi kvinner er onde, men fordi kvinner prøver å tilfredsstille det sosiale press som kvinner utsettes for. Menn har ikke samme sosiale press, de har det mye lettere slik.

Men har du noen forskning som avkrefter at kvinner i Norge utsettes for sosialt press så kom med det?

Anonymkode: f55fe...bff

Den jeg svarte kom med en påstand som hen understrekte validiteten til med en 20 år gammel undersøkelse blant kinesiske kvinner. Jeg påpekte at kinesiske kvinner i 2003 ikke = norske kvinner i 2023. Det er den påstanden jeg trenger å forsvare, ikke noe angående sosialt press generelt. Og nei, jeg kjenner ingen forskning som har vist at kvinner i Kina 2003 ikke hadde de samme utfordringene som kvinner i Norge har i 2023. Jeg har heller ingen forskning som viser at livet var helt likt i Kina i 2003 som i Norge i 2023, men det er lov å bruke hodet. 

Du påstår, slik jeg leser det, at menn er utsatt for mindre sosialt press enn kvinner. Har du forskning som viser det? 

Anonymkode: 53ead...1ca

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (2 minutter siden):

Jeg tror vi først og fremst må lære gutter og menn hva som skal til. Å si til dem "å være snill" holder ikke. Å være snill er en god egenskap for alle mennesker, men det er ikke noe som nødvendigvis hjelper så mye på datingmarkedet. 

De må læres opp til å forstå at kvinner ønsker menn med litt tak i. De må lære seg å bli selvstendige mennesker som skal klare seg selv og satse på utdanning og arbeid. Det koker gjerne ned til dette. Med dette kommer også selvtillit og selvrespekt som kvinner finner attraktivt. 

I tillegg bør kvinner øve på å være mer ærlige og lære seg selv og kjenne. Hva er det egentlig de liker med menn? At han leser en bok på trikken er noe som kan gjøre han interessant, men det er også fordi han allerede virker å være over basisen for hva som kreves i utgangspunktet. 

Da må menn også være ærlige mot seg selv og prøve å kjenne etter hva de egentlig liker. Er det virkelig den blonde, tjue år yngre bimboen? I tilfellet hvorfor? Er det noe de bare føler, tenker de med kuken osv?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Og likevel er det kvinner som bør senke kravene, selv om de etter sigende ikke har så store problemer med å finne partner? Logikk?

Er det noen som har sagt kvinner bør senne kravene? De bør vel heller øke dem.

Anonymkode: baaf0...dad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi først og fremst må lære gutter og menn hva som skal til. Å si til dem "å være snill" holder ikke. Å være snill er en god egenskap for alle mennesker, men det er ikke noe som nødvendigvis hjelper så mye på datingmarkedet. 

De må læres opp til å forstå at kvinner ønsker menn med litt tak i. De må lære seg å bli selvstendige mennesker som skal klare seg selv og satse på utdanning og arbeid. Det koker gjerne ned til dette. Med dette kommer også selvtillit og selvrespekt som kvinner finner attraktivt. 

I tillegg bør kvinner øve på å være mer ærlige og lære seg selv og kjenne. Hva er det egentlig de liker med menn? At han leser en bok på trikken er noe som kan gjøre han interessant, men det er også fordi han allerede virker å være over basisen for hva som kreves i utgangspunktet. 

Jeg syns også de må innse at kvinner er like ulike som det menn er, å at det handler om å finne de man har god kjemi med

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (Akkurat nå):

Hvor har jeg sagt det?

Du skriver jo hva menn finner attraktivt. Men siden kvinner får partner okke som, bør ikke mennene revurdere hva de finner attraktivt? Slik at de får større mengde kvinner å velge mellom? Det sier seg selv at hvis de kun går etter de få, perfekte kvinnene, vil de ikke finne noen. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den jeg svarte kom med en påstand som hen understrekte validiteten til med en 20 år gammel undersøkelse blant kinesiske kvinner. Jeg påpekte at kinesiske kvinner i 2003 ikke = norske kvinner i 2023. Det er den påstanden jeg trenger å forsvare, ikke noe angående sosialt press generelt. Og nei, jeg kjenner ingen forskning som har vist at kvinner i Kina 2003 ikke hadde de samme utfordringene som kvinner i Norge har i 2023. Jeg har heller ingen forskning som viser at livet var helt likt i Kina i 2003 som i Norge i 2023, men det er lov å bruke hodet. 

Du påstår, slik jeg leser det, at menn er utsatt for mindre sosialt press enn kvinner. Har du forskning som viser det? 

Kinesiske kvinner? I USA?

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

En 20 år gammel artikkel. Fra USA.
Sikkert heeeelt likt i Norge i 2023 🙄

Kommentaren du siterte skrev ingenting om kinesiske kvinner. Det handlet om at kvinner utsettes for sosialt press.

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Women change their answers depending on whether or not they believe they will be caught out not telling the truth, the researchers found. The number of sexual partners a woman reported nearly doubled when women thought they were hooked up to a lie detector machine.

Women are more sensitive to social expectations for their sexual behaviour and may be less than honest when asked about their behaviour in some survey conditions,” says Fisher, a psychologist. She says women appeared to feel under pressure to meet expectations of being more relationship-orientated and not promiscuous.
https://www.newscientist.com/article/dn3936-fake-lie-detector-reveals-womens-sex-lies/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ItchyBitchySpider skrev (5 timer siden):

Men vi blir tiltrukket av mye forskjellig. Jeg har både vært sammen med en 20 år eldre mann, en overvektig mann, en som var lavere enn meg og en mann som var ufør. Mannen min er den første objektivt kjekke partner jeg noen gang har hatt. 

Jeg har også datet kjekke menn som var fullstendig uaktuelle som partnere på grunn av manglende omsorg eller intellekt. Så ikke fortell meg hva jeg har opplevd. Du vet ikke alltid best. 

At jeg "forteller deg hva du har opplevd" eksisterer bare inni hodet ditt. Søk eventuelt hjelp dersom vrangforestillingene fortsetter.

Og hva du er tiltrukket av vet bare du. Enkelte er tiltrukket av voksne menn i bleier, det er utrolig hva folk kan bli tiltrukket av.

Men at du blir tiltrukket? Det er ikke åpent for debatt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Du skriver jo hva menn finner attraktivt. Men siden kvinner får partner okke som, bør ikke mennene revurdere hva de finner attraktivt? Slik at de får større mengde kvinner å velge mellom? Det sier seg selv at hvis de kun går etter de få, perfekte kvinnene, vil de ikke finne noen. 

Hvor ofte opplever man å møte en kvinne, som ufrivillig aldri har hatt partner, og som er passert 30, og gjerne er godt opp i 30-årene?

Slike menn møter man relativt ofte på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DuMåkkeKommeHer skrev (21 minutter siden):

Tror vi er inne på essensen. Mener ikke at det er noe galt i å selektere basert på dette, man liker dem man liker og det er helt greit. Utfordringen er bare om vi blankt fornekter at for eksempel utseende spiller inn i vurderingen, og sier at "det er bare å lese en bok på t-banen, problem løst", så det er fint at du ser mer nyansert på det.

Det blir så klart også feil å si at utseende og status betyr alt, det tror jeg svært få mener uansett, men så lenge det er en faktor er jo det verdt å ha med i beskrivelsen. 

Oppsummert:

• Kvinner opplever, gjerne rette, at menn fokuserer på feil ting 
  • Kvinner opplever at det ikke skal store ting til for å imponere
  • Samtidig vil nok det å lese en bok kun være flatterende dersom andre faktorer også spiller inn. Hvis man så en narkoman lesende på t-banen hadde man nok ikke blitt like imponert for å sette det litt på spissen. Og det er så klart helt naturlig det.
  • For en del menn kan det nok være utilstrekkelig å lese en bok for å få draget, og da er det potensielt en blanding av selvforskyldte og uheldige/medfødte faktorer som spiller inn 

Selvfølgelig spiller utseende en rolle for oss alle, men vi har jo ikke engang lik preferanse på utseende, så at noen treffer på flere sin preferanse angående utseende medfører ikke at det ikke finnes noen for dem som ser veldig annerledes ut. Til og med mennesker med fysiske skavanker og vansiring av kropp og ansikt finner kjærlighet, om de er flotte mennesker, så det blir for grunt å skylde på utseende når man faktisk er innen det normale spekteret. Å finne kjærlighet er dessuten ikke nødvendigvis enkelt for dem som er heldige med utseende heller. 

Å være et bra menneske og en god potensiell partner fører som regel til at man får partner. Dog ikke nødvendigvis uten mye bom og avvisninger. Det er få som påstår at å finne kjærlighet er enkelt. De fleste mennesker passer jo ikke sammen. 

Kvinner kan iallefall få sex hevdes det ofte. Det å kunne bli høvlet over av menn som kun ser deg som et hull å putte penisen inni er ikke noe vi kvinner opplever som en voldsom fordel. Det kan til og med være svært skremmende og et problem. Vi blir ikke akkurat hoppende begeistret når vi fra vi fremdeles er barn får kåte blikk og ord. Vi er fysisk svakere enn menn. Vi er ikke restriktive angående å dele ut våre hull til trengende menn fordi vi er egoistiske og slemme, men fordi det fort kan utgjøre en fare for oss. Om evolusjonen gjorde menn fysisk svakere enn kvinner kunne rollene fort bli snudd. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (11 minutter siden):

Enig. Å være snill i motsetning til slem er ikke nok for å være en god partner, verken for kvinner eller menn. Jeg er enig med deg i at om man ikke har alt på stell, er det stor forskjell på å ha gitt opp og jobbe mot små og store mål. Jeg tror både menn og kvinner generelt foretrekker partnere som har selvrespekt og respekt for andre mennesker.

Poenget med "mann som leser bok på trikken" er ikke at han leser bok på trikken. Det er at av og til er en felles interesse en inngang for en relasjon. De fleste ser etter en person de har noe til felles med.

Endret av Helene1982
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Heller ikke av jobb, kukk, høyde, utdannelse og lønning.

Anonymkode: 176ed...bfc

Jo, i ikke uvesentlig grad – sammen med selvtillit, fysisk form, og et par andre prominente kriterier.

Les litt forskning på området, istedet for å bare sitte og sutte på dine egne følelser i irritert tilstand.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Ja, så ikke det du skrev over her..

Menn bør absolutt tilpasse seg det kvinner ønsker, ja, for det vil ikke endre seg noe særlig. Det jeg kunne håpet på, og hva som er grunnlaget for at jeg er i denne tråden, er at kvinner må bli tydeligere på hva de faktisk ønsker. De nevner i liten grad det som for mange er åpenbart, nemlig at kvinner, rent biologisk, ofte søker menn som er gode forsørgere og kan beskytte dem og barna. Dette er ikke kontroversielt i forskningsmiljøer, men ganske kontroversielt blant en del kvinner, også I denne tråden, som hardnakket hevder noe annet. De forvirrer dermed en del unge menn, og det er lite heldig. Det er ikke heldig for de mennene det gjelder, for kvinner som får et dårligere utvalg og for samfunnet som helhet. Vi trenger at det fødes mer barn, og vi har ikke godt av mange sinte menn som hater kvinner. Det fører ikke noe godt med seg.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Menn bør absolutt tilpasse seg det kvinner ønsker, ja, for det vil ikke endre seg noe særlig. Det jeg kunne håpet på, og hva som er grunnlaget for at jeg er i denne tråden, er at kvinner må bli tydeligere på hva de faktisk ønsker. De nevner i liten grad det som for mange er åpenbart, nemlig at kvinner, rent biologisk, ofte søker menn som er gode forsørgere og kan beskytte dem og barna. Dette er ikke kontroversielt i forskningsmiljøer, men ganske kontroversielt blant en del kvinner, også I denne tråden, som hardnakket hevder noe annet. De forvirrer dermed en del unge menn, og det er lite heldig. Det er ikke heldig for de mennene det gjelder, for kvinner som får et dårligere utvalg og for samfunnet som helhet. Vi trenger at det fødes mer barn, og vi har ikke godt av mange sinte menn som hater kvinner. Det fører ikke noe godt med seg.

Men vi gjør jo ikke det. Vi vil ikke bli beskyttet. Fra hva da, liksom? Vi er ikke små barn som må bli beskyttet og forsørget. Vi er voksne, selvstendige mennesker. 

Når det gjelder det å føde flere barn, så må mennene få ut fingeren tidligere. De kan ikke regne med å være fri og frank hele 20- og 30-årene for så å bli sammen med en mye yngre, fruktbar, barnløs kvinner å få barn med. Det er ikke nok unge, pene, fruktbare, barnløse kvinner til alle menn som foretrekker å leve uten forpliktelser i de unge årene. 

Endret av ItchyBitchySpider
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (3 minutter siden):

Og løsningen på å få færre menn til å hate kvinner er ikke å ha sex med disse mennene mot egen vilje. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Kan du beskrive mannen forskning mener kvinner skal like, som kvinner sier seg uenig i å like, som forvirrer menn

Føler mange kvinner er raske på å være tydelige på hva de ønsker 😅 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Helene1982 said:

Så det å bli avvist statistisk sett, gjør at en del menn ikke tør å skape relasjoner til kvinner de liker?

Det gjelder nok for meg i alle fall. Innimellom treffer jeg kvinner som jeg rett og slett ikke evner å prate med en gang. En livstid med avvisninger har satt spor, for å si det mildt.

Anonymkode: 46e98...352

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Selvsagt er det en faktor. En annen faktor kan jo f.eks. være #villebarepratelitt.

Som etter min mening handler om sosial kompetanse. Der en del menn er redd for å bli avvist er en del kvinner redde for å bli utsatt for overgrep. Om man sier noe til en man finner attraktiv, og man merker at de trekker seg tilbake, la dem være i fred. Er du full og i en bakgate, ikke ta kontakt. Det kan skremme livskiten av kvinner. Er dere sammen med flere er det ok, Men trekker hun seg tilbake, respekter det.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare kvinner som er SINKer. Det er flere menn enn kvinner blant SINKene.

Jeg mistenker at urbaniseringen også spiller en stor rolle her. Uten at jeg har noen store beviser for det. Det handler om at det historisk sett også har vært slik i tidligere perioder (grekerne, romerne, og tidligere rikere har historier om lignende), når mennesket blir for urbant har fødselstallene gått nedover. Det har ikke bare med partnervalg å gjøre.

Men det er bare et inntrykk jeg har, jeg har ingen beviser for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjelder nok for meg i alle fall. Innimellom treffer jeg kvinner som jeg rett og slett ikke evner å prate med en gang. En livstid med avvisninger har satt spor, for å si det mildt.

Anonymkode: 46e98...352

Synes du det er lettere i en liten gruppe eller sammen med venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 minutter siden):

Veldig gode poenger her.

Problemet er at feminisme er en ideologi, preget av ønsketenking, og nøler ikke med å fornekte vitenskap over en lav sko dersom det ikke passer med Den Rette Lære™.

Men feminisme trenger vi faktisk ikke bry oss om. Feminisme er bare støy. Det vesentlige er at vi får på bordet hva sannheten om kvinners (generelle) preferanser faktisk er, og får kommunisert dette ut til unge menn.

Dette er kuren mot incel-vanviddet.

Som en viss ufyselig propagandaminister påpekte:

Du kan lure hele folket deler av tiden, og du kan lure deler av folket hele tiden. Men du kan ikke lure hele folket hele tiden.

Feminismens tid går mot slutten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...