Gå til innhold

God kronikk på NRK om sutrende menn


MyMichelle

Anbefalte innlegg

Nilb skrev (10 minutter siden):

Gang på gang får menn skylda og blir tråkka på og bli sagt til at de må tåle det. Hvordan er kvinners krav til menn "latterlig lave" når studier viser at kvinner går for de topp 5% av mennene? Enkelt og greit er det ingen av kjønnene sin feil i datingmarkedet, men heller sosiale medier og datingappenes feil. Selvfølgelig blir det da skjevhet i markedet, da det blir overflod av de kjekkeste mennene på tinder, osv.

Internasjonal studie i februar viser at 64% av unge menn er single i dag, mens bare 30% av kvinner er single. Dette betyr at kvinner ofte dater samme fyren. Dette eksempleres også på Facebook-sider som "are we dating the same guy?". Så dette vil si at mennene på toppen av stigen får det meste, mens de fleste menn under får ingenting. Er ikke så utenkelig at det er slik i Norge eller andre vestlige land, da de fleste vestlige land opplever et likt fenomen. Så enkelt er svaret, men folk må alltid gjøre det så komplisert, med å skylde på hverandre, og se til feil beskyldninger. Ironisk at i samfunnet i Norge i dag som aldri har vært så seksualisert enn nå, så har det aldri vært flere single.


Eh, seriøst.

Nå viser jeg storsinn og tar premisset ditt for god fisk.

Om 64 % av unge menn er single, og bare 30 % av unge kvinner.

Så er din krumspring forklaring at veldig mange jenter dater samme fyren…? Skal ikke si at det ikke skjer selvfølgelig.

Det mer åpenbare er at kvinner dater menn som er litt eldre enn seg.

Kanskje spesielt når en er ung, fordi gutter på samme alder fremstår umodne.

Dessuten - veldig mange unge gutter/menn ønsker ikke selv å være i et fast forhold.

Noe som igjen driver unge kvinner, som gjerne foretrekker fast forhold, til å velge en eldre partner, som er ferdig med ‘å rase fra seg’.

Det er nemlig ikke automatisk kvinners ‘feil’ at menn ikke er i forhold.

Tvert imot er det et ganske kjent problem blant unge kvinner, at det er svært vanskelig å finne seg en jevnaldrende kjæreste som ønsker seg fast forhold og barn.

Gutta tror de har så jævlig god tid. Helt til de er 40 og barnløse og ikke får napp hos 20-åringene.

Anonymkode: 9c1bd...524

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dessuten - veldig mange unge gutter/menn ønsker ikke selv å være i et fast forhold.

Der er svaret som forskerne også er enige med deg i.

Anonymkode: f55fe...bff

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du vil diskutere høyde gjør du nok det.

Om du ikke vil diskutere høyde gjør du nok det.

Anonymkode: f55fe...bff

Jeg finner ikke den konklusjonen i denne studien. Den konkluderer med at folk har ulike preferanser i ulike aldere. Det finnes forskjeller mellom menn og kvinner der flere menn enn kvinner vekter fysisk utseende som viktigere enn kvinner. Studien handler også om hva vi blir tiltrukket av sexuelt og ikke hva vi velger i en partner.

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror single menn burde starte med å finne opp/ oppsøke arenaer der det faktisk finnes single kvinner i rimelig antall.

Tinder er ikke et slikt sted. Det er 4-5 menn per kvinne der, og mange kvinner har motforestillinger mot å møte noen derfra så de swiper ikke ja eller møter noen i det hele tatt.

Byen er heller ikke et slikt sted. Det er som regel mange fler menn enn kvinner på byen.  

Så hvor er de single kvinnene?

Mange er med i frivillige foreninger eller aktiviteter. De reiser, er med i hobbyklubber, deltar i det politiske liv osv. Noen hobbyer har flere kvinner enn andre, f.eks. yoga, dyrevern, miljøvernorganisasjoner osv. Sier ikke at man må fake interesser for å møte kvinner, men man kan jo prøve å gjøre litt research og finne arenaer der interessene overlapper. 

Men et uoverseeøig problem er også at mange single kvinner ikke ser etter noen mann. 

Jeg mistenker at en stor andel av de single kvinnene faktisk er hjemme og ser på netflix med venninnene sine, eller scroller på sosiale medier i stedet for å være ute på let. De er ikke ute med en eller annen superfyr. Og de er i hvert fall ikke på tinder. 

Det kan faktisk virke som om kvinner ikke har like stort behov/ønske om å treffe menn, som menn har for å treffe kvinner. 

Det er det dere single menn må overvinne. Ikke en eller annen superfyr på 2 meter med sixpack og millionlønn. 

Hvis dere vil ha dame må dere finne ut hvordan dere kan lokke norges tusener av single kvinner ut av sofaen og til arenaer der menn og kvinner kan møtes organisk.

Og dere må finne ut hvordan et forhold med dere kan bli et bedre enn en kveld alene med fred, ro, netflix, potetgull og scrolling (som mange kvinner rett og slett elsker). 

Per nå virker mange kvinner fornøyd med å være hjemme og se på skjerm fremfor å date.

Anonymkode: f49ec...358

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (2 minutter siden):

Det finnes forskjeller mellom menn og kvinner der flere menn enn kvinner vekter fysisk utseende som viktigere enn kvinner.

Nemlig!

Og beklager, det forsvant både ett og to "ikke" i begge setningene mine over der. Jeg driver på med flere ting på en gang.

Anonymkode: f55fe...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (6 timer siden):

Men da må du slutte å si at alle menn vil ha hjemmeværende husmødre som tar vare på dem i senga og tar seg av barn alene. For dette er langt fra virkeligheten.

Example har da heller ikke skrevet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nilb skrev (Akkurat nå):

Det er det å "tenke selv" som gjør at en tråd med et så enkelt svar når du bare tenker deg om det og gir mest mening, ender opp i 20+ sider.

Jeg forstår, det jeg mener er vel at man burde ha noen faktorer i bak hodet når man møter en påstand, forskning eller ei

Hvem er med i undersøkelsen? Det er det mest logiske. Om ikke alle er med er den allerede upålitelig

Kan resultatet ha blitt slik av andre faktorer? Som en video jeg så hvor de skulle se, hvem av kvinnene menn ser mest og først på i et rom for å "bevise" hvilken kropp menn liker best, åsså setter de ei i en tyrkisk farget topp og resten kledd helsvart, som om ikke det tiltrekker seg oppmerksomhet 😅

Små ting som det

Som på tinder, har alle gode nok profiler til å tiltrekke noen? Når det kommer til bilder og det å fremstille segselv i en bio

Det at menn der inne swiper på fler en de er tiltrukket av gir også et feilaktig bilde på hvor mange menn genuint er interisert i, å får det til å se ut som menn liker kvinner mer enn kvinner liker menn i en større skala enn det som kanskje er reelt.

Også, hvorfor er folk der inne? Vil de i det hele tatt møte noen alle som er der? Også det at det er mange ferre kvinner på Tinder enn menn

Alt sånnt kan det være lurt å tenke på når man blir møtt med en slags undersøkelse

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):


Eh, seriøst.

Nå viser jeg storsinn og tar premisset ditt for god fisk.

Om 64 % av unge menn er single, og bare 30 % av unge kvinner.

Så er din krumspring forklaring at veldig mange jenter dater samme fyren…? Skal ikke si at det ikke skjer selvfølgelig.

Det mer åpenbare er at kvinner dater menn som er litt eldre enn seg.

Kanskje spesielt når en er ung, fordi gutter på samme alder fremstår umodne.

Dessuten - veldig mange unge gutter/menn ønsker ikke selv å være i et fast forhold.

Noe som igjen driver unge kvinner, som gjerne foretrekker fast forhold, til å velge en eldre partner, som er ferdig med ‘å rase fra seg’.

Det er nemlig ikke automatisk kvinners ‘feil’ at menn ikke er i forhold.

Tvert imot er det et ganske kjent problem blant unge kvinner, at det er svært vanskelig å finne seg en jevnaldrende kjæreste som ønsker seg fast forhold og barn.

Gutta tror de har så jævlig god tid. Helt til de er 40 og barnløse og ikke får napp hos 20-åringene.

Anonymkode: 9c1bd...524

Ja det er det jeg kom fram til. Hvor ofte ser du unge kvinner med eldre menn? Bare en liten andel eldre menn har evne til å være forsørger for unge kvinner, for ikke å snakke om alle menn oppi åra som er kan anses å være uattraktiv, som hårtap, overvektig, osv. Den beslutningen gir ingen mening for meg, at de fleste, over 30%, dater eldre menn. Så ja, når bare toppen av pyramiden menn på tinder får det meste av oppmerksomheten, og med Facebook sider som "are we dating the same guy", så er jeg sikker det er en stor del av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymVestlending
6 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Nettopp. Det er enklere for menn å oppnå det kvinner vil ha, enn omvendt. Menn kan få seg bedre jobb, trene og bli mer lydhøre overfor partner. De fleste kvinner må operere seg for å bli penere. 

Det de aller fleste kvinner i dagens overvektige Norge kan gjøre er å gå ned i vekt. På samme måte som damer vil ha større (høyere) menn, så vil menn ha damer som er mindre i størrelsen (feminine).

Jeg ser sjelden en slank, trent jente som er totalt uaktuell som partner. Ser hele tiden overvektige damer som jeg aldri kunne vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Du beskrev begge eksene mine. Joggebukse, "hva skal du med bøker? fyre i ovnen?" og gaming/fotball. 

Det sier vel mest om dine evner til å vurdere menn, og ikke om hvordan menn flest er?

Anonymkode: 39be0...590

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (53 minutter siden):

Det er jo gjerne en sterk sammenheng med utdanning og økonomi. Selvstudium på gutterommet kombinert med en deltidsstilling på Rema 1000 vil neppe kvalifisere som "skolert" selv om vedkommende er aldri så oppegående og vellest. 

Det er en del slike ting som er underforstått og selvsagt, men som ikke nødvendigvis blir snakket om til gutter og yngre menn. 

Det er gjerne en sterk sammenheng mellom utdanning og økonomi og selvfølelse og selvtillit også. Selvtillit og god selvfølelse er attraktivt. 

Selvstudie på gutterommet og deltidsjobb på Rema 1000 har gjerne en sterk sammenheng med å være tiltaksløse og lite fremtidsrette. Tiltaksløs og lite fremtidsrettet er ikke attraktivt. 

Jobb på Rema 1000 har imidlertid ikke nødvendigvis sterk sammenheng med mangel på gode egenskaper. En mann jeg finner attraktiv var ikke flink på skolen, tok ikke utdanning, men har jobbet seg opp innen en dagligvarehandel. Ok så var ikke skole noe han utmerket seg i, men han er så arbeidssom og dyktig at han har skapt sin egen vei, og har god selvfølelse og selvtillit på det han driver med. Vi er begge godt gift, så det er ikke annet der enn at jeg gjerne tenker på ham når det hevdes at vi kvinner har slike og sånne krav, for han har absolutt de egenskapene mange av oss kvinner finner attraktivt. God selvfølelse og selvtillit, gode sosiale evner, driv og tiltakslyst, humor, en god venn, en god far og en god partner. 

Er det egentlig rart at kvinner finner gode egenskaper attraktivt og dårlige egenskaper uattraktivt? Jeg synes det er absolutt logisk. 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymVestlending skrev (3 minutter siden):

Det de aller fleste kvinner i dagens overvektige Norge kan gjøre er å gå ned i vekt. På samme måte som damer vil ha større (høyere) menn, så vil menn ha damer som er mindre i størrelsen (feminine).

Jeg ser sjelden en slank, trent jente som er totalt uaktuell som partner. Ser hele tiden overvektige damer som jeg aldri kunne vurdert.

Damer vil ha menn som lytter. Så godt som alle damene i tråden sier at de vil ha en mann som behandler andre mennesker med respekt. Det er det veldig lett for alle å bli bedre på. Ingen sier at du skal bli sammen med en som er overvektig, men jeg tror også de som er "din standard" utseendemennsig" foretrekker en mann som de kan ta med utendørs uten at han er ufin mot andre mennesker.

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
AnonymVestlending skrev (3 minutter siden):

Det de aller fleste kvinner i dagens overvektige Norge kan gjøre er å gå ned i vekt. På samme måte som damer vil ha større (høyere) menn, så vil menn ha damer som er mindre i størrelsen (feminine).

Jeg ser sjelden en slank, trent jente som er totalt uaktuell som partner. Ser hele tiden overvektige damer som jeg aldri kunne vurdert.

Det er litt (tragi-)komisk at en tråd som handler om en kronikk om sutrende menn og hva de kan gjøre på datingmarkedet ender med å handle om hva kvinner bør gjøre, hvordan kvinner ikke er gode nok, og negative karakteristikker om kvinner. 

Her har menn en gylden anledning til å diskutere hvordan det finnes andre faktorer enn dårlig hygiene, offerrolle og manglende interesser som gjør at de ikke lykkes på markedet. Men neida, i stedet for å se på saken, så deflecter man og går over til å få det til å handle om hva som er feil med kvinner og hva kvinner burde gjøre. Tar det oss noe videre egentlig? Hjelper det menn? 

Det føles sikkert godt å spre fettfobien sin i enda en tråd som ikke handler om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artikkelen tar for seg kvinners opplevelser. Hvordan de føler det, hva de opplever, og hva de forventer.
Opplevelsen deres er faktum. Opplevelsene og forventningene til kvinner i tråden er også sannhet.

Mennene i tråden forsøker å underminere gyldigheten av kvinners opplevelser og egentlige krav , ved å vise til internasjonal forskning, som om det gjorde dem mer viktige eller fikk dem til å framstå som mer opplyst. Det er en bommert. Det er rett og slett bare avsporing fra det man drøfter ut fra artikkelen i ts.

  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

supernova_87 skrev (Akkurat nå):

Det er litt (tragi-)komisk at en tråd som handler om en kronikk om sutrende menn og hva de kan gjøre på datingmarkedet ender med å handle om hva kvinner bør gjøre, hvordan kvinner ikke er gode nok, og negative karakteristikker om kvinner. 

Her har menn en gylden anledning til å diskutere hvordan det finnes andre faktorer enn dårlig hygiene, offerrolle og manglende interesser som gjør at de ikke lykkes på markedet. Men neida, i stedet for å se på saken, så deflecter man og går over til å få det til å handle om hva som er feil med kvinner og hva kvinner burde gjøre. Tar det oss noe videre egentlig? Hjelper det menn? 

Det føles sikkert godt å spre fettfobien sin i enda en tråd som ikke handler om det. 

Personen gjør det samme flere kvinner har gjort i tråden, prater om sine personlige preferanser. Men personen er ikke alle menn, akkurat som kvinnene i denne tråden ikke er alle kvinner.

Det hjelper ikke på debatten å diskutere enkeltbrukere.

Anonymkode: f55fe...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nilb skrev (7 minutter siden):

Ja det er det jeg kom fram til. Hvor ofte ser du unge kvinner med eldre menn? Bare en liten andel eldre menn har evne til å være forsørger for unge kvinner, for ikke å snakke om alle menn oppi åra som er kan anses å være uattraktiv, som hårtap, overvektig, osv. Den beslutningen gir ingen mening for meg, at de fleste, over 30%, dater eldre menn. Så ja, når bare toppen av pyramiden menn på tinder får det meste av oppmerksomheten, og med Facebook sider som "are we dating the same guy", så er jeg sikker det er en stor del av problemet.

Det er vel ingen som mener at disse kvinnene mellom 18 og 29 dater menn på 60 i særlig stort omfang. Men kvinnene på 26 dater ofte noen på 30, dd på 29 noen som er 32. Eller lignende. Det betyr at en stor andel av kvinnene i de kanskje fire øverste årskullene dater menn som er eldre enn 29. 

Og hvis vi skal begynne å synse vilt, slik du gjør med "deg betyr at mange av damene dater samme fyren", så kan jeg jo kaste inn denne: en god del menn later som de er intetesserte i noe seriøst, men vil egentlig bare ha sex. Kvinnene de lyver for tror dermed genuint at de er i et forhold som er på vei noe sted, mens mennene bare leker med følelsene deres og anser seg som single. Tror det er en vel så vanlig forklaring som din. 

Anonymkode: b91c3...c88

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror single menn burde starte med å finne opp/ oppsøke arenaer der det faktisk finnes single kvinner i rimelig antall.

Tinder er ikke et slikt sted. Det er 4-5 menn per kvinne der, og mange kvinner har motforestillinger mot å møte noen derfra så de swiper ikke ja eller møter noen i det hele tatt.

Byen er heller ikke et slikt sted. Det er som regel mange fler menn enn kvinner på byen.  

Så hvor er de single kvinnene?

Mange er med i frivillige foreninger eller aktiviteter. De reiser, er med i hobbyklubber, deltar i det politiske liv osv. Noen hobbyer har flere kvinner enn andre, f.eks. yoga, dyrevern, miljøvernorganisasjoner osv. Sier ikke at man må fake interesser for å møte kvinner, men man kan jo prøve å gjøre litt research og finne arenaer der interessene overlapper. 

Men et uoverseeøig problem er også at mange single kvinner ikke ser etter noen mann. 

Jeg mistenker at en stor andel av de single kvinnene faktisk er hjemme og ser på netflix med venninnene sine, eller scroller på sosiale medier i stedet for å være ute på let. De er ikke ute med en eller annen superfyr. Og de er i hvert fall ikke på tinder. 

Det kan faktisk virke som om kvinner ikke har like stort behov/ønske om å treffe menn, som menn har for å treffe kvinner. 

Det er det dere single menn må overvinne. Ikke en eller annen superfyr på 2 meter med sixpack og millionlønn. 

Hvis dere vil ha dame må dere finne ut hvordan dere kan lokke norges tusener av single kvinner ut av sofaen og til arenaer der menn og kvinner kan møtes organisk.

Og dere må finne ut hvordan et forhold med dere kan bli et bedre enn en kveld alene med fred, ro, netflix, potetgull og scrolling (som mange kvinner rett og slett elsker). 

Per nå virker mange kvinner fornøyd med å være hjemme og se på skjerm fremfor å date.

Anonymkode: f49ec...358

😄👏👏😂 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (Akkurat nå):

Det er en bommert. Det er rett og slett bare avsporing fra det man drøfter ut fra artikkelen i ts.

Nei. Det er et forsøk på å skape en objektiv debatt heller enn "jeg føler at". Å diskutere følelser er meningsløst.

Anonymkode: f55fe...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (1 time siden):

Kvinner skriver hva de liker og ser etter i en mann. Får litt støtte fra noen normale menn.
Så er det en sverm av konservative menn som samler seg om å fortelle kvinnene om at de tar feil, at de lyver om sin egen smak, og hva de forventer av en partner. Det er om å gjøre å gaslighte kvinner til å ikke tro på seg selv, så man kan framstille dem som kravstore, og skyldige i enslige menns misærer.
 

Jeg tror dette er en misforståelse. Det er antagelig ikke så mange som mener andre lyver om sine preferanser, men det som påpekes er en manglende refleksjon rundt disse, som jeg tror også du vil se om du tenker litt over det. Når en eksempelvis tror en har lave krav fordi en ble sjarmert av at noen leser bok glemmer en antagelig at det er en del andre ting som skal være på plass for at en skal finne dette sjarmerende. Dette er sikkert du også enig i?

Det som gjerne påpekes er at en ut fra litt refleksjon og statistikk på feltet gjerne ser at både kvinner og menn har noen preferanser som en velger ut fra, ut over "snill", "leser bok" eller lignende og at på samme måte som det virker lite lurt å tro at kvinner kun vil ha "alfamenn" virker det lite lurt å tro at kvinner kun bryr seg om en mann leser bok eller er snill. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Det er et forsøk på å skape en objektiv debatt heller enn "jeg føler at". Å diskutere følelser er meningsløst.

Nei, relasjoner er basert på følelser. Man føler ikke noe godt for den som ikke tar ens ønsker og forventninger alvorlig, men sitter og konstruerer tåpeligheter for å underminere det som er viktig. Det viktige er å føle seg vel med noen.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...