Gå til innhold

God kronikk på NRK om sutrende menn


MyMichelle

Anbefalte innlegg

Lee Jones skrev (10 timer siden):

Det skjer eller skjedde mye i min vennegjeng da vi var studenter eller på byen. Gå etter den dama du tror du har sjanse på. 

Nitrist. Alle jeg kjenner går etter den de liker, synes ser interessant ut, og det er ofte ikke nødvendigvis samme fordi vi har ulike typer. Ei liker de slaskete og typisk pene, en liker de mer rocka, jeg liker de mannfolka som er ville på dansegulvet og ser ut som de ikke bryr seg om resten. Man prøver seg på de man liker og tar sjansen, safer ikke med det man tror kan gå. Hvis det er sånn at menn liker samme dame er det synd for dere, men jeg opplever langt ifra at alle menn oppfører seg sånn.

Anonymkode: 0e3f4...94e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lee Jones skrev (14 timer siden):

ChatGPT er kunstig intelligens som lynraskt finner kilder på internett som er valide. Mye bedre enn mennesket kan om en bruker flere timer på å gjøre research selv. Har ingenting med at jeg ikke kan formulere meg selv.

Da burde du heller prøve å formulere egne setninger og argumenter. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 5.4.2023 den 22.01):

Så du mener at kvinner vil ha en dørmatte som ikke har egne meninger, eller tør å være uenig med kvinner?

Selv du skjønner vel at det er en mellomting her eller?

Anonymkode: e15ad...33c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Lee Jones said:

Det er garantert høye mørketall. Men poenget mitt var at det ikke er et samfunnsproblem siden det har liten innvirkning på samfunnet som helhet.

Dette er direkte feil. Det har stor innvirkning på samfunnet når de fleste jenter har et forhold til problemet - enten direkte gjennom faktiske erfaringer, eller fordi det skjer ofte nok til at de må ta forhåndsregler. Dette er, per definisjon, at det har stor innvirkning på samfunnet.

Hadde det vært et dusin kvinner uppi dalom, javel - men det er det ikke. Det påvirker halvparten av befolkningen (ish).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

 I den grad dette du beskriver stemmer, og i tilfellet incels definitivt, handler det tror jeg mest om en mannlig hang til rivalisering og konkurranse, og hvordan mange menn er opptatt av status blant og validering fra andre menn når det kommer til hvilke kvinner (og hvor mange!) mannen klarer å tiltrekke seg.

 Dette er underlagt omtrent samme dynamikk og psykologi som i et jaktlag hvor det gjelder å felle den største oksen med det flotteste geviret. Veldig ur-mannete.

 Jeg syns det er dustete, og derfor er jeg sikkert ikke en såkalt "alfa", men det driter jeg i, jeg er bare meg og bryr meg ikke om hva andre menn mener om meg eller min partner. (Har en skjønn kvinne som elsker meg som jeg er, og som opplever å bli elsket som hun er.) 

 For meg handler det om å oppleve kjærlighet og alt det innebærer mellom to personer. Alt dette andre har ikke noe med saken å gjøre for min del.

 Ordskiftet på dette underforumet er tytende fullt av snakk om "nivå", "liga" osv. som er symptomatisk for hvordan mange menn tenker hierarkisk om tiltrekning mellom mann og kvinne. Det defineres vinnere og tapere, hvor vinnerne er de som får "de fineste" damene og taperne er de som (hevdes det) "tar til takke" osv. Jeg er mann og syns alt dette er fullkomment til å spy av, fordi det oser av to ting jeg personlig syns er tåpelig på denne arenaen: konkurransementalitet/misunnelse og overfladiskhet/utseendefokus.

 ...Noe seriøse partnervalg aldri burde handle om, men det virker for mange, spesielt menn, som noe innlært. Menn definerer seg imellom hvilke kvinner som er mest attraktive osv. Dette er man som mann forventet å slutte opp om. Det skal ikke utfordres, og "høye krav" er underforstått det samme som kresenhet på utseende og kropp samt alder.

 Er man seriøst tiltrukket av kvinner som ikke oppfattes som de mest attraktive blant flertallet av menn, blir man garantert belært - av andre menn - om at man "tar til takke" (med ei man virkelig tiltrekkes av!!!) SÅ STUPID er denne tankegangen faktisk.

 Den handler om en antatt konsensus rundt såkalt "objektiv attraktivitet" som jeg mer anser som en skjønnmaling av et hodeløst knefall for populære skjønnhetsidealer.

 Videre er det markedstankegangen der man definerer seg selv som innehaver av en slags kjøpekraft til bruk i partnershopping, hvor målet er å kapre den mest mulig såkalt attraktive (=som flest mulig andre også tiltrekkes av) med hva man selv "er god for". 

 Når det kommer til å finne et annet menneske man kan leve godt sammen med og oppleve sterk gjensidig tiltrekning til og få følelser for, er alt det ovennevnte bortimot meningsløst.

 Mer enn noe skal man faktisk bare være HELDIG for å finne en/ei man virkelig matcher med på alle de punktene som betyr aller mest for en god relasjon og hvor gjensidig tiltrekning og kjærlighet også oppstår.

Ingen markedslover eller spilleregler kan forutsi samnsynligheten for å være heldig.

 Kjøpekraft i kjøttmarkedet og statusjag og selvhevdelse blant andre menn gjør ingen mer heldige med å oppleve virkelig kjærlighet med et annet menneske. 

 

Anonymkode: d789a...26f

Tusen takk for dette fantastiske innlegget, som jeg håper mange leser, så mange kan forstå at vi kvinner og menn ofte ikke har samme utgangspunktet for å diskutere slike ting. Idealet til kvinner er å finne kjærlighet. Når vi deltar i dette er det hva vi er opptatt  av og kan vinne. Når menn deltar i dette er de ofte mer opptatt av å konkurrere mot andre menn, stige oppover i mannshiarkiet og vinne beundring og status fra andre menn. Fra andre menn!!! Dermed blir jo vi kvinner remedier, ting, for oppnåelse av noe annet. Ikke bare fitte, som noen så sjarmerende uttaler det, og dermed også røper at vi kvinner er objekter for dem, men statussymboler de kan vifte foran andre menn. 

Nivå, liga, markedsverdi, ja alt dette viser til menns hierarkiske tenkning. Likevel snakkes dette ikke om. Vi kvinner klør oss i hodet og hevder at dette handler om tiltrekning og kjærlighet, og blir gjort til latter ved at vi ikke forstår en tankegangen som helt ærlig ikke engang krysset kvinners hode. Den utøves av menn og tilhører menn. Kvinner leter etter kjærlighet. 

Veldig fint å høre at du tok avstand fra dette. Jeg måtte moderere meg litt, for slik jeg ordla meg først virket jeg å påstå at absolutt alle menn driver med slik, men jeg har også observert de menn som ikke ville delta i slikt, allerede som unge (fordi de oppriktig  ønsket/trengte å finne kjærlighet), og de som etterhvert har våknet i å finne dette idiotisk, og ikke egnet til noe bra. Virker for meg som at samtlige menn som trekker seg bort fra denne kampen mellom menn gjør det fordi de oppriktig ønsker å finne gjensidig kjærlighet. Den ene å knytte seg spesielt til. Mange menn virker imidlertid ikke å forstå det ønsket og behovet, og anser kjærlighet som en byttehandel som skal være verdt det, og de trår aldri ut av den hierarkiske tankegangen. De forstår ikke egentlig dette med å knytte kjærlighetsbånd. Det er noe teit for dem. Partner vil de likevel etterhvert ha, men etter byttehandels- prinsippet mer enn det er oppriktig kjærlighet, og de velger seg partner strategisk etter den beste de kan få, og fortsetter med å ulme om det ikke var en så bra som de ønsket, for de er fremdeles opptatt av konkurranse og hierarki i dette. Hvor beundringsverdig de er i forhold til andre menn. Deres plassering i mannshierarkiet har evig deres egentlige fokus. De fortsetter med å hate menn over dem, og de kvinner de ikke fikk. Kan også i ytteste konsekvens begynne å hate og se ned på de kvinner/den kvinnen de fikk, fordi det ikke var hva de ville ha. 

Jeg var som yngre en kvinne som var kilde til slik mannskamp, men jeg var også ekstremt nysgjerrig av natur, og en ganske kynisk observator, med spesiell interesse for menneskers dynamikk, samhandling og relasjoner. Derfor både betraktet jeg dette mannsspillet i smug, og ble på mange måter dypt rystet/skremt av dette mannsspillet, men i min nysgjerrighet flyttet jeg også til tider bevisst på brikkene i spillet for å se hva reaksjonen da ble. Som å overse de som var øverst i et mannshierarki, men gi hele min oppmerksomhet til en av dem de andre ikke anså som konkurranse. Man skulle tro kamerater da ble glad på den kameratens vegne, men de øverste i den hierarkiske gruppa ble da stille rasende. Utad smilende, men raseriet glødet innvendig, på samme måte som hos de menn som ikke når opp. Jeg har sett rent hat i øynene til en bror som like før erklærte at han og broren var utrolig nært knyttet, da jeg ga min oppmerksomhet til den broren det var uventet for dem begge at jeg valgte. Joda de var nok nært knyttet, så lenge den som var etablert underst i hierarkiet dem mellom "holdt seg på sin plass ". Den som var vant til å få mest oppmerksomhet fra kvinner av dem taklet det overhodet ikke da en eneste ukjent kvinne "rotet med " det eksisterende hierarkiet. Da ulmet det i raseri og tilnærmet hat i den som følte seg nedgradert. 

Dette snakker vi ikke om, menns enorme konkurranseinstinkt og hierarkiske kamp. Dette skal vi liksom være for utviklet og moderne for, men det er likevel en stor del i hvorfor kvinner og menn ikke forstår hverandre i slike diskusjoner. Vi kvinner skriver om å finne kjærlighet, noen menn forstår det og søker det samme, mens mange menn også er så låst i å konkurrere mot andre menn at de egentlig skriver om noe helt annet, uten å egentlig være bevisst på det også. For vi kvinner må i deres hode bare skjønne at menn er menn. Å oppnå det best mulige for å ha god status er hva de tenker og tror er kjærlighet, fordi det gjør dem tilfreds og lykkelig, OM de er tilfreds med "byttet". En kvinne å være stolt av. En god byttehandel. En kvinne som viser at de har bra status blant menn. Det er hva de vil ha, og streber etter, og de er lykkelig eller lite tilfreds i forhold til DET. 

Vel vi kvinner deltar ikke i den konkurransen, og ikke gjør alle menn det heller. Vi som søker ekte kjærlighet søker det mennesket vi føler oppriktig for, ikke en best mulig byttehandel, og ikke å vise andre hvilken status vi har i kjønnsmarkedet. Dermed er det naturligvis slik at det blir ampert og vanskelig å bli enige, for vi diskuterer egentlig ikke det samme ofte. Å elske ekte og oppriktig er ikke det samme som en byttehandel som stadfester en posisjon som dårlig, god nok eller egnet til å være stolt ovenfor andre menn. Vi som søker ekte kjærlighet forstår like lite det som de som vektlegger sin status i hierarkiet forstår dette med ekte og oppriktig kjærlighet som selve målet og drivkraften. Dermed blir det umulige diskusjoner. 

Ja man er svært heldig dersom man opplever gjensidig kjærlighet. Det kan det heller ikke være noe konkurranse i, for å oppleve det er å oppleve det. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (23 minutter siden):

Dette er direkte feil. Det har stor innvirkning på samfunnet når de fleste jenter har et forhold til problemet - enten direkte gjennom faktiske erfaringer, eller fordi det skjer ofte nok til at de må ta forhåndsregler. Dette er, per definisjon, at det har stor innvirkning på samfunnet.

Hadde det vært et dusin kvinner uppi dalom, javel - men det er det ikke. Det påvirker halvparten av befolkningen (ish).

Uenig. Voldtekter har ikke stor innvirkning på det norske samfunnet fordi de færreste jenter direkte er berørt av problemet. Hvilke forhåndsregler er det som følge av frykt for å bli voldtatt man må ta som har innvirkning på samfunnet som helhet. At voldtekt er så utbredt i Norge som mange påstår mener jeg sannsynlig vis er feil også. Ja sex uten et direkte samtykke i fylla skjer sikkert ofte, men det blir jo ikke en voldtekt. Heller en misforståelse. Gutten blir jo like voldtatt som jenta dersom han ikke husker noe eller angrer seg dagen derpå.

At 20% opplever voldtekt får jeg meg ikke til å tro. I Norge er vi ikke så primitive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, Trolltunge said:

Ja, men menn har da virkelig også preferanser, og da det var to tråder her hvor kvinner og så menn ble spurt om dette var det flere menn som svarte at de ikke ville være sammen med en kvinne som var høyere enn dem enn det var kvinner som mente at det var et problem at menn var lave. 

Med min kjennskap til kvinner er jeg temmelig sikker på at en forelsket kvinne ikke velger bort en mann på grunn av at han er lav. Jeg har imidlertid selv vært sammen med en mann som var omtrent like høy som meg, og han, ikke jeg, hadde problemer med det. 

Så er det nødvendigvis bare kvinner dette står på? Om det virkelig er en faktor. Og er det egentlig en så stor faktor som det påstås for kvinner? (Mulig det er det for menn. Ofte har man større komplekser for ting enn det som er nødvendig. )

Enkle menn som ikke bryr seg tilstrekkelig om indre verdier, vil gjerne ha slike ideer. Da blir det plutselig skummelt å ha en kone/kjæreste som er smartere enn seg selv/høyere enn seg selv etc. Men det er jo da jeg har lyst å si: "skjerpings" :)

En mann med selvtilliten i behold bryr seg vel filla om damen er 5 cm høyere enn han selv. eller scorer høyere på en IQ-test. (det har vært i alle fall EN tråd her et sted med den sistnevnte problematikken)

Dette med høyde blir jo igjen et spørsmål om statistikk. Usikre, ikke-attraktive menn kan godt være tiltrukket av "lave kvinner" (Petite er vel under 1,63m?) fordi de oppfatter de høyere som trusler mot deres "maskulinitet". Blir statistikken den samme for menn som går med brystet frem og hevet hode? Det skal en ikke ta for gitt. Det finnes forskning som peker på at høyere kvinner anses som mer attraktive enn lave, så hvis en resonnerer rundt dette kan det jo og være at de mennene som "liker" petite kvinner egentlig ville hatt noen høyere, men tilpasser seg markedet. En mann som er sunn på innsiden vil neppe henge seg opp i kvinnenes høyder, innenfor rimelighetens grenser. Det er hvertfall min påstand. Selv gir jeg genuint blaffen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lee Jones said:

Uenig. Voldtekter har ikke stor innvirkning på det norske samfunnet fordi de færreste jenter direkte er berørt av problemet. Hvilke forhåndsregler er det som følge av frykt for å bli voldtatt man må ta som har innvirkning på samfunnet som helhet. At voldtekt er så utbredt i Norge som mange påstår mener jeg sannsynlig vis er feil også. Ja sex uten et direkte samtykke i fylla skjer sikkert ofte, men det blir jo ikke en voldtekt. Heller en misforståelse. Gutten blir jo like voldtatt som jenta dersom han ikke husker noe eller angrer seg dagen derpå.

At 20% opplever voldtekt får jeg meg ikke til å tro. I Norge er vi ikke så primitive.

Du kan være så uenig du bare vil, men når man kjøper pepperspray eller tar jentetaxi er man direkte berørt.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (25 minutter siden):

Tusen takk for dette fantastiske innlegget, som jeg håper mange leser, så mange kan forstå at vi kvinner og menn ofte ikke har samme utgangspunktet for å diskutere slike ting. Idealet til kvinner er å finne kjærlighet. Når vi deltar i dette er det hva vi er opptatt  av og kan vinne. Når menn deltar i dette er de ofte mer opptatt av å konkurrere mot andre menn, stige oppover i mannshiarkiet og vinne beundring og status fra andre menn. Fra andre menn!!! Dermed blir jo vi kvinner remedier, ting, for oppnåelse av noe annet. Ikke bare fitte, som noen så sjarmerende uttaler det, og dermed også røper at vi kvinner er objekter for dem, men statussymboler de kan vifte foran andre menn. 

Nivå, liga, markedsverdi, ja alt dette viser til menns hierarkiske tenkning. Likevel snakkes dette ikke om. Vi kvinner klør oss i hodet og hevder at dette handler om tiltrekning og kjærlighet, og blir gjort til latter ved at vi ikke forstår en tankegangen som helt ærlig ikke engang krysset kvinners hode. Den utøves av menn og tilhører menn. Kvinner leter etter kjærlighet. 

Veldig fint å høre at du tok avstand fra dette. Jeg måtte moderere meg litt, for slik jeg ordla meg først virket jeg å påstå at absolutt alle menn driver med slik, men jeg har også observert de menn som ikke ville delta i slikt, allerede som unge (fordi de oppriktig  ønsket/trengte å finne kjærlighet), og de som etterhvert har våknet i å finne dette idiotisk, og ikke egnet til noe bra. Virker for meg som at samtlige menn som trekker seg bort fra denne kampen mellom menn gjør det fordi de oppriktig ønsker å finne gjensidig kjærlighet. Den ene å knytte seg spesielt til. Mange menn virker imidlertid ikke å forstå det ønsket og behovet, og anser kjærlighet som en byttehandel som skal være verdt det, og de trår aldri ut av den hierarkiske tankegangen. De forstår ikke egentlig dette med å knytte kjærlighetsbånd. Det er noe teit for dem. Partner vil de likevel etterhvert ha, men etter byttehandels- prinsippet mer enn det er oppriktig kjærlighet, og de velger seg partner strategisk etter den beste de kan få, og fortsetter med å ulme om det ikke var en så bra som de ønsket, for de er fremdeles opptatt av konkurranse og hierarki i dette. Hvor beundringsverdig de er i forhold til andre menn. Deres plassering i mannshierarkiet har evig deres egentlige fokus. De fortsetter med å hate menn over dem, og de kvinner de ikke fikk. Kan også i ytteste konsekvens begynne å hate og se ned på de kvinner/den kvinnen de fikk, fordi det ikke var hva de ville ha. 

Jeg var som yngre en kvinne som var kilde til slik mannskamp, men jeg var også var ekstremt nysgjerrig av natur, og en ganske kynisk observator, med spesiell interesse for menneskers dynamikk, samhandling og relasjoner. Derfor både betraktet jeg dette mannsspillet i smug, og ble på mange måter dypt rystet/skremt av dette mannsspillet, men i min nysgjerrighet flyttet jeg også til tider bevisst på brikkene i spillet for å se hva reaksjonen da ble. Som å overse de som var øverst i et mannshierarki, men gi hele min oppmerksomhet til en av dem de andre ikke anså som konkurranse. Man skulle tro kamerater da ble glad på den kameratens vegne, men de øverste i den hierarkiske gruppa ble da stille rasende. Utad smilende, men raseriet glødet innvendig, på samme måte som hos de menn som ikke når opp. Jeg har sett rent hat i øynene til en bror som like før erklærte at han og broren var utrolig nært knyttet, da jeg ga min oppmerksomhet til den broren det var uventet for dem begge at jeg valgte. Joda de var nok nært knyttet, så lenge den som var etablert øverst i hierarkiet dem mellom "holdt seg på sin plass ". Den som var vant til å få mest oppmerksomhet fra kvinner av dem taklet det overhodet ikke da en eneste ukjent kvinne "rotet med " det eksisterende hierarkiet. Da ulmet det i raseri og tilnærmet hat i den som følte seg nedgradert. 

Dette snakker vi ikke om, menns enorme konkurranseinstinkt og hierarkiske kamp. Dette skal vi liksom være for utviklet og moderne for, men det er likevel en stor del i hvorfor kvinner og menn ikke forstår hverandre i slike diskusjoner. Vi kvinner skriver om å finne kjærlighet, noen menn forstår det og søker det samme, mens mange menn også er så låst i å konkurrere mot andre menn at de egentlig skriver om noe helt annet, uten å egentlig være bevisst på det også. For vi kvinner må i deres hode bare skjønne at menn er menn. Å oppnå det best mulige for å ha god status er hva de tenker og tror er kjærlighet, fordi det gjør dem tilfreds og lykkelig. En kvinne å være stolt av. En god byttehandel. En kvinne som viser at de har bra status blant menn. Det er hva de vil ha, og streber etter. 

Vel vi kvinner deltar ikke i den konkurransen, og ikke gjør alle menn det heller. Vi som søker ekte kjærlighet søker det mennesket vi føler oppriktig for, ikke en best mulig byttehandel, og ikke å vise andre hvilken status vi har i kjønnsmarkedet. Dermed er det naturligvis slik at det blir ampert og vanskelig å bli enige, for vi diskuterer egentlig ikke det samme ofte. Å elske ekte og oppriktig er ikke det samme som en byttehandel som stadfester en posisjon som dårlig, god nok eller egnet til å være stolt ovenfor andre menn. Vi som søker ekte kjærlighet forstår like lite det som de som vektlegger sin status i hierarkiet forstår dette med ekte og oppriktig kjærlighet som selve målet og drivkraften. Dermed blir det umulige diskusjoner. 

Jeg var inne på denne tanken om at alt koker ned til konkurranseinstinkt for noen år siden, men har slått fra meg den tanken. Menn ønsker kjærlighet og barn de også. Menn er mennesker de også, ikke dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Trolltunge said:

For noe tull. Det er lite realitetssjekk i dette. Menn viser den vakreste dama oppmerksomhet alle sammen, ved avslag/det blir er tydelig at de ikke har sjansen når de har prøvd seg kan de gi oppmerksomhet til de nest beste damene. De overser imidlertid resten av damene, selv om de er gull verdt, og egentlig gjerne over deres nivå. De damene finner først menn når menn er desperate, eller de litt tilfeldig kommer i en personlig dialog som gjør at menn blir oppmerksom på at de er søte og har hodet med seg. 

Jeg har vært den flotteste dama, og sett hvordan dette fungerer. Det kan jeg vel si nå når jeg er avdanket og falmet. Realismen i dette hos menn er temmelig fraværende. Såpass at egentlig skjønne kvinner med god personlighet blir veggpryd, fordi de er nr 3-6 på umiddelbar sexyness. Fullstendig oversett blir de, til en mann plutselig ser at det er gull foran seg når de litt tilfeldig får en slik kvinne så tett på at de klarer å fokusere der istedenfor på den de helst ville ha, forfølger med blikket, og lurer på hva han mannen som fikk hennes oppmerksomhet hadde som fordel i forhold til dem. 

Det er noe sannhet i det du skriver, men som regel så ser en jo ikke noe annet enn det ytre helt i starten - så vi er kindof stuck med akkurat det. Om ikke det er noen som har kledd seg på en måte som er et statement, og det statementet passer det noen er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (9 minutter siden):

Du kan være så uenig du bare vil, men når man kjøper pepperspray eller tar jentetaxi er man direkte berørt.

Men er det et problem for at samfunnet skal fungere? Er det et problem for samfunnet at jenter tar jentetaxi? Er det et problem for samfunnet at mange jenter går rundt med pepperspray?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lee Jones skrev (Akkurat nå):

Jeg var inne på denne tanken om at alt koker ned til konkurranseinstinkt for noen år siden, men har slått fra meg den tanken. Menn ønsker kjærlighet og barn de også. Menn er mennesker de også, ikke dyr.

Helt enig, og mange menn er der også, men veldig mange unge menn er der ikke, men har fokus på konkurranse og status i forhold til andre menn, og veldig mange vokser det heller ikke av seg, og argumenterer for det i slike tråder som dette også. Det gir for eksempel slike påstander som at det er tilgang på sex som får menn til å etablere seg i forhold. Vi som har ekte og oppriktig kjærlighet som mål og fokus har ikke fokus på noe byttehandel, men på følelser. Å etablere seg går på dype og inderlige følelser for at dette er mitt kjære menneske, DEN jeg har søkt og lengtet etter, det er ikke et strategisk eller rasjonelt valg.

Det kan selvfølgelig oppstå alle mulige utfordringer også da, men valget av partner var og er basert på følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lee Jones said:

Men er det et problem for at samfunnet skal fungere? Er det et problem for samfunnet at jenter tar jentetaxi? Er det et problem for samfunnet at mange jenter går rundt med pepperspray?

Det er ikke et tilstrekkelig fugerende samfunn hvis vi ikke klarer beskytte jenter mot overgrep, til det punktet at de må ta slike forhåndsregler.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lee Jones skrev (2 timer siden):

Men er det et problem for at samfunnet skal fungere? Er det et problem for samfunnet at jenter tar jentetaxi? Er det et problem for samfunnet at mange jenter går rundt med pepperspray?

Voldtekt er et omfattende samfunnsproblem. I Norge oppgir hver femte kvinne at hun har vært utsatt for voldtekt minst én gang i løpet av livet. Halvparten var ikke en gang fylt 18 år da overgrepet skjedde.
https://amnesty.no/5-fakta-om-voldtekt

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/6/2023 at 12:20 AM, ItchyBitchySpider said:

Nå er det slik at både lege- og ingeniørstudier har flere kvinnelige enn mannlige studenter.

Dette stemmer jo ikke. Flere kvinner enn menn studerer medisin, men det solid overvekt av menn som går ingeniørstudier. ca 2/3 av landets teknologistudenter(dvs ingeniør- og realfagsstudier) er menn. F eks utgjør kvinner kun 11% av landets sivilingeniørstudenter. Kun fagområdene biologi(inkl bioingeniør) og kjemi har en overvekt jenter. Informatikk, matematikk, fysikk, dataingeniør, byggingeniør, maskiningeniør, marinteknikk, prosessingeniør, elektroingeniør, kybernetikk ++ har overvekt menn.

https://khrono.no/dette-er-landets-minst-likestilte-studieomrade-her-er-97-prosent-av-studentene-kvinner/668533

 

Om vi ser på søkerstatistikk fra samordna opptak 2022, så finner vi at det er totalt 19037 søkere som har fått plass på teknologiutdanninger(realfag, infotekn og tekno). Kun 7198 av disse, dvs 37.8%, er kvinner.

 

https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2022/faktanotat-uhg-hovedopptak-2022.pdf side 11.

 

 

Anonymkode: 30c7d...6c3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lee Jones skrev (4 timer siden):

Uenig. Voldtekter har ikke stor innvirkning på det norske samfunnet fordi de færreste jenter direkte er berørt av problemet. Hvilke forhåndsregler er det som følge av frykt for å bli voldtatt man må ta som har innvirkning på samfunnet som helhet. At voldtekt er så utbredt i Norge som mange påstår mener jeg sannsynlig vis er feil også. Ja sex uten et direkte samtykke i fylla skjer sikkert ofte, men det blir jo ikke en voldtekt. Heller en misforståelse. Gutten blir jo like voldtatt som jenta dersom han ikke husker noe eller angrer seg dagen derpå.

At 20% opplever voldtekt får jeg meg ikke til å tro. I Norge er vi ikke så primitive.

Voldtekter har stor innvirkning på samfunnet, og absolutt alle kvinner er direkte berørt av det, om de har opplevd det selv eller ikke, fordi det er noe vi må frykte og forholde oss til som reell fare. Derfor er det noe samtlige menn også blir berørt av, om de voldtar eller ikke, blir voldtatt eller ikke, fordi menn må forholde seg til oss kvinner, og vi forholder oss til det. 

Resten av innlegget ditt sier bare mer om hvor lite du forstår angående dette. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sharpa VinterBerg skrev (1 time siden):

Voldtekt er et omfattende samfunnsproblem. I Norge oppgir hver femte kvinne at hun har vært utsatt for voldtekt minst én gang i løpet av livet. Halvparten var ikke en gang fylt 18 år da overgrepet skjedde.
https://amnesty.no/5-fakta-om-voldtekt

At voldtekter er et utbredt problem er det ingen tvil om. Samtidig er det grunn til å så tvil om tallene her, som i grunn er verre enn for eksempel i krigsherjede land hvor seksuelle overgrep blir brukt som våpen. Det høres spesielt ut.

Så enten Norge (og Sverige forsåvidt) et av de farligste stedene i verden for kvinner, samtidig som vi må sies å være to av verdens mest likestilte land i historien, eller så er tallgrunnlaget dårlig. Undersøkelsen som kom med disse tallene har jo fått kritikk av en grunn.

Så hva er konklusjonen her? Er det feminismen som har gjort at Norge har blitt en høyborg for voldtekter, eller et der andre mekanismer som har ført til dette? Og hva skal man eventuelt gjøre med det? Det man gjør må set ikke ut til å fungere særlig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Samtidig er det grunn til å så tvil om tallene her, 

eller så er tallgrunnlaget dårlig. Undersøkelsen som kom med disse tallene har jo fått kritikk av en grunn.

 

Jøss. Går det an å stille spørsmål ved «forskning» og statistikk som brukes i tråden her?  Er det sånn man gjør med «forskning» som ikke støtter ens eget narrativ det eller?

Anonymkode: 176ed...bfc

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 minutter siden):

At voldtekter er et utbredt problem er det ingen tvil om. Samtidig er det grunn til å så tvil om tallene her, som i grunn er verre enn for eksempel i krigsherjede land hvor seksuelle overgrep blir brukt som våpen. Det høres spesielt ut.

Så enten Norge (og Sverige forsåvidt) et av de farligste stedene i verden for kvinner, samtidig som vi må sies å være to av verdens mest likestilte land i historien, eller så er tallgrunnlaget dårlig. Undersøkelsen som kom med disse tallene har jo fått kritikk av en grunn.

Så hva er konklusjonen her? Er det feminismen som har gjort at Norge har blitt en høyborg for voldtekter, eller et der andre mekanismer som har ført til dette? Og hva skal man eventuelt gjøre med det? Det man gjør må set ikke ut til å fungere særlig godt.

Det enkle svaret på økningen - igjen, det er merkelig og måtte opplyse om dette ettersom det står i rapporten alle absolutt skal ha en mening om, er at voldtektsdefinisjonen er blitt utvidet (fra forrige rapport i 2014) til å omfatte sovevoldtekt og voldtekt når man ikke kan gi motsette seg. Da er det naturlig at forekomsten øker (altså når definisjonen ikke lenger bare består av fysisk vold og tvang) Sammenligning med andre land er totalbom. Komparativer krever like definisjoner. Resten av kritikken går på utvalg og representativitet.

Anonymkode: 0e3f4...94e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (7 minutter siden):

At voldtekter er et utbredt problem er det ingen tvil om. Samtidig er det grunn til å så tvil om tallene her, som i grunn er verre enn for eksempel i krigsherjede land hvor seksuelle overgrep blir brukt som våpen. Det høres spesielt ut.

Så enten Norge (og Sverige forsåvidt) et av de farligste stedene i verden for kvinner, samtidig som vi må sies å være to av verdens mest likestilte land i historien, eller så er tallgrunnlaget dårlig. Undersøkelsen som kom med disse tallene har jo fått kritikk av en grunn.

Så hva er konklusjonen her? Er det feminismen som har gjort at Norge har blitt en høyborg for voldtekter, eller et der andre mekanismer som har ført til dette? Og hva skal man eventuelt gjøre med det? Det man gjør må set ikke ut til å fungere særlig godt.

Kan også være at tall på andre steder ikke representerer virkeligheten 

Mørke tall overalt 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...