Gå til innhold

God kronikk på NRK om sutrende menn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hmm. Har faktisk tjent mindre og/eller hatt «lavere» utdannelse en samtlige av mine kvinnelige kjærester. 

Kan ikke huske at jeg noen gang har fått spørsmål om min økonomi på dater noen gang. Har i det hele tatt vært særdeles lite fokus på jobb/karriere og penger i de relasjonene og de datene jeg har hatt.

Er det virkelig så vanlig å være opptatt av dette da? Kjenner meg overhode ikke igjen i det men.

Anonymkode: 176ed...bfc

Jeg går ut ifra jobb og utdanning kom opp under datene. Det gir jo en pekepinn. Som Oral Bee sier. "Hadde Røkke vært en servitør i kantina hadde han aldri fått f.....e med Celina".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andro skrev (Akkurat nå):

Det er en lav andel voldtekter som anmeldes. Det er den forbrytelsen som har høyest mørketall.
Skal man vite reelt antall så må man spørre et stort antall kvinner, og få dem til å spesifisere hva de har opplevd. 
Det gjør man jevnlig. Tallene er helt stabile. Det gjelder også tallene for hvor mange som blir behandlet etter overgrep i helsevesenet. De er langt høyere enn politiets.

Og hvorfor i helvete skal man anmelde, hvis utfallet er kjent på forhånd? I tillegg blir man retraumatisert ved å måtte fortelle om alt flere gange - til politiet og retten, svare på advokatenes spørsmål om antall tidligere partnere, klesstil, livsførsel osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Og hvorfor i helvete skal man anmelde, hvis utfallet er kjent på forhånd? I tillegg blir man retraumatisert ved å måtte fortelle om alt flere gange - til politiet og retten, svare på advokatenes spørsmål om antall tidligere partnere, klesstil, livsførsel osv. 

Sant. Alltid tenkt at om det skjer meg så tar jeg ham sjøl.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharpa VinterBerg skrev (2 minutter siden):

At du i det hele tatt sammelignet voldtekt som er en straffbar handling i henhold til lovverket er absurd. Det er ingen menneskerett å få kjæreste eller barn, men det er en menneskerett å ikke bli voldtatt.  Menn som voldtar er et onde i samfunnet!

Gå tilbake og les. Jeg sier at voldtekt ikke defineres som et samfunnsproblem. At det er forferdelig og at menn som tenner/klarer å pule med ei dame som ikke sier ja selv er helt forferdelig. MEN DET DEFINERES IKKE SOM ET SAMFUNNSPROBLEM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lee Jones skrev (2 minutter siden):

Jeg går ut ifra jobb og utdanning kom opp under datene. Det gir jo en pekepinn. Som Oral Bee sier. "Hadde Røkke vært en servitør i kantina hadde han aldri fått f.....e med Celina".

Og hva er poenget med å bruke en ekstrem? Ekstremer viser ikke hvordan folk flest lever livene sine. Og sitatet vitner mest av alt om en drøm å få seg masse damer eller damer som er på toppen av utseendepyrmiden. Er det det noen menn ønsker, då får de forsøke uten å klage underveis. Vil man ha livsstilen til en Røkke eller en Tate, så klager man ikke til samfunnet om at det er vanskelig å oppnå en så dum drøm. Hvis jeg er kvinne så klager ikke jeg til samfunnet om at de peneste mannfolka ikke velger meg, men kvinner som er penere og yngre.

Anonymkode: 0e3f4...94e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lee Jones skrev (Akkurat nå):

Gå tilbake og les. Jeg sier at voldtekt ikke defineres som et samfunnsproblem. At det er forferdelig og at menn som tenner/klarer å pule med ei dame som ikke sier ja selv er helt forferdelig. MEN DET DEFINERES IKKE SOM ET SAMFUNNSPROBLEM.

Menn som voldtar er et sammfunnsproblem. At Ola ikke får pult er ikke et samfunnsproblem.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lee Jones skrev (7 minutter siden):

De fleste mannfolk er ikke som Røkke.. Hvordan tror du de møttes? Kan hende i samme sosiale sirkler.. Like barn leker best vet du.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharpa VinterBerg skrev (3 minutter siden):

Menn som voldtar er et sammfunnsproblem. At Ola ikke får pult er ikke et samfunnsproblem.

Begge er ikke samfunnsproblemer. Det er et samfunnsproblem at det blir født færre barn. Det har en direkte innvirkning på samfunnet.

Endret av Lee Jones
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er ikke samfunnsproblemer. Det er et samfunnsproblem at det blir født færre barn. Det kar en direkte innvirkning på samfunnet.

Nei, det er ikke et samfunnsproblem at Ola ikke får pult da det går bare utover Ola, ikke andre menn eller samfunnet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lee Jones skrev (1 minutt siden):

Begge er ikke samfunnsproblemer. Det er et samfunnsproblem at det blir født færre barn. Det kar en direkte innvirkning på samfunnet.

Samfunnet får ikke barn fordi Ola ikke får pult så lenge de Ola ikke får pult får barn med andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lee Jones skrev (2 minutter siden):

Hva er egentlig vitsen med innføring av skille mellom samfunnsproblem og ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen som har sagt at det ikke er logisk at kvinner velger menn som er lavere fordi menn som gruppe er høyere enn kvinner. Men kvinner velger likevel bort lavere menn i større grad enn høyere menn.

Anonymkode: baaf0...dad

De fleste velger bort de fleste. De fleste menn er høyere enn kvinner, og de fleste lave menn som er hyggelige og oppegående får partner. De fleste velger ikke bort den de blir forelsket i, men de fleste blir ikke forelsket i de fleste. 

Hadde det vært nøyaktig 50% menn som var lave ville det antagelig vært ganske enkelt å vite om din påstand stemmer, men med så mange faktorer som det er i dette er det vanskelig å si absolutt klart, selv om de fleste kvinner foretrekker menn som er høyere enn seg når de bare skal vurdere generelt. Altså ikke allerede er forelsket i en mann som tilfeldigvis er lav, eller mest sannsynlig høyere enn dem. (Siden de fleste menn trossalt er det.)

Hva man har på ønskelista har veldig lite å si når man har forelsket seg i noen. Jeg ønsket meg en handy mann, min mann ønsket seg en blondine uten barn fra før. Det ble uvesentlig når vi forelsket oss. Man kan ikke stole på eller gå ut fra preferanser folk har før de faller for noen, og at flest kvinner er sammen med menn som er høyere enn dem er selvfølgelig logisk, og er heller ingen god pekepinn på om høyde faktisk utgjør noe særlig i formelen. Samtlige lave menn jeg kjenner har dame, men så er de også hyggelige menn. Om en mann som ikke er hyggelig også er lav vil jeg tro at høyden ikke slår ut positivt heller, men det virker virkelig ikke som at å være lav mann er en slik tragisk skjebne som mange vil fremstille det som. Da burde iallefall en av de lave menn jeg kjenner ha opplevd et ensomt liv på bakgrunn av høyden, men nei. 

De evige single menn har derimot konsekvent noe lite tiltalende i sin væremåte. Det slår tydelig nok ut til å være en god pekepinn på hva som skremmer bort kvinner. Høyde derimot... hører det, leser det, men ser ingenting til det i praksis. 

At lave menn med utiltalende oppførsel skylder på høyden tviler jeg imidlertid ikke på. Kanskje til og med lave menn som ikke ennå har truffet noen skylder på det også? Alltid greit å ha noe å skylde på, men å treffe den rette er ikke enkelt. 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hva er poenget med å bruke en ekstrem? Ekstremer viser ikke hvordan folk flest lever livene sine. Og sitatet vitner mest av alt om en drøm å få seg masse damer eller damer som er på toppen av utseendepyrmiden. Er det det noen menn ønsker, då får de forsøke uten å klage underveis. Vil man ha livsstilen til en Røkke eller en Tate, så klager man ikke til samfunnet om at det er vanskelig å oppnå en så dum drøm. Hvis jeg er kvinne så klager ikke jeg til samfunnet om at de peneste mannfolka ikke velger meg, men kvinner som er penere og yngre.

Helt riktig. Enig. Røkke og Celina var litt ekstrem, men at kvinner gjerne går etter menn som tjener bedre eller har lik utdanning er sant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andro skrev (11 minutter siden):

Sant. Alltid tenkt at om det skjer meg så tar jeg ham sjøl.

Forstår den tankegangen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lee Jones skrev (1 minutt siden):

Helt riktig. Enig. Røkke og Celina var litt ekstrem, men at kvinner gjerne går etter menn som tjener bedre eller har lik utdanning er sant.

Og hvorfor skal ikke kvinner gå etter dem som har lik utdanning som dem selv?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like barn leker best sammen og finner hverandre i de sosiale sirklene de ferdes i. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Det er det som er mest naturlig liksom.. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er egentlig vitsen med innføring av skille mellom samfunnsproblem og ikke?

Jeg påpekte denne feilen på side 72 og tenkte det bare var en enkel skrivefeil. Så fikk jeg motsvar av seks sinte personer som står hardt på at voldtekt er definert som et samfunnsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden):

Du gir deg ikke du. Jeg mener absolutt at kvinner kan og bør gå etter menn som har lik utdanning som dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharpa VinterBerg skrev (7 minutter siden):

Like barn leker best sammen og finner hverandre i de sosiale sirklene de ferdes i. 

Sosiale sirkler de ferdes i, er et viktig moment. Selvfølgelig finner mange studenter hverandre i studentmiljøet. Friluftsmennesker finner hverandre på turer, samlinger og stevner. Hundefolk finner andre hundefolk, gamere finner hverandre via samtaler i et spill, og så videre. Og det er det som har vært normalt før sjekkeapper.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...