Gå til innhold

God kronikk på NRK om sutrende menn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

Example skrev (Akkurat nå):

Folk får velge hva man vil. Jeg lever lykkelig med min partner i alle fall.

Så skjønnt 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (20 minutter siden):

Det er selvfølgelig temaer som kvinner flest vet mer om enn den jevne mann og motsatt. Samtidig synes jeg man skal være forsiktige med å avvise en mening basert på kjønn. Da fremstår det faktisk utenfra at man tar feil selv. Hvis noen uttaler seg om ting de ikke har greie på, så gå på argumentene. Det burde ikke være noe problem da.

Kvinner vil aldri vite hvordan det er å være mann eller motsatt, men de kan likevel gi en kvalifisert mening om det om man er villig til å lytte, erfare, lære og lese. 

Noen kan det. Empati er ikke rikelig utdelt på konfliktområder der grupper kjemper om hegemoni. Min mening er at det er langt mellom de empatiske i slike temaer, med mindre de har egen erfaring, og derfor avvises også skriveriene til den motsatte part med kjønn som grunn. Og kjønn, klasse, minoritet etc. er ofte en grunn til at folk er dårlige til å forstå uansett hva man sier. Avvises min mening på grunn av kjønn, tenker jeg ofte at jeg har ordlagt meg dårlig, at jeg ikke har vært pedagogisk nok eller at det faktisk skinner igjennom at jeg verken har så mye forståelse eller empati. Dette siste er typisk for mennesker som sier at andre vrangleser hele tiden. Men ofte skriver de bare platte forsøk på forståelse, ofte er det ikke engang forståelse, men bare et halvhjertet forsøk på gardering, og de klarer ikke å se at andre gjennomskuer dem. Jeg vet ikke engang om de ser det selv. Jeg ser stadig mennesker som holder empatien som en fane, men som selv ikke klarer å utvise en smule av den overfor meningsmotstander, som krever velvilje av andre, men vrangleser selv. Jeg holder empatien oppe som mulighet, men offentlig debatt har vist oss heller lite av den. Og den har faktisk vist oss at empati overfor utfordringer vi selv ikke kjenner på, er sjeldent i internettdebatter. Empati er en mulighet, som du sier, men det er en mulighet som nesten ingen tar, eller som man selv bare utøver overfor de man er enige med.

Anonymkode: 0e3f4...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (14 timer siden):

Du synes ikke at det å være en god foreldre er en god familieverdi?

Er det virkelig så svart / hvitt for deg ?

Anonymkode: 8faca...aa6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (13 minutter siden):

Hvordan var det et svar på det jeg skrev i dey innlegget?

Men ja, du har delvis rett. Menn er mer opptatt av utseende, mens kvinner er mer opptatt av økonomi. Det betyr ikke at det er det eneste man søker, men at det gjerne er en standard man må oppnå for å i det hele tatt bli vurdert. Menn vil i liten grad vurdere en kvinne han ikke synes er pen, mens en kvinner i liten grad vurderer menn som ikke har der økonomiske på plass til det nivået hun anser som bra. Hva som er pent og hvilket økonomisk nivå som er høyt nok vil selvsagt variere, og folk flest er flinke til å forstå sin egen verdi. Folk flest, men ikke alle. Dermed har du gjerne noen menn som fullstendig overvurderer seg selv og ikke evner å satse på kvinner som ligger på deres realistiske nivå.

Nå vet jeg ikke hvilken statistikk du viser til når du mener at kvinner velger menn etter inntekt. SSB viser jo at menn tjener mer.  Men hvor har du det ifra at kvinner velger menn utifra hva de tjener? 

I et parforhold er det slik i dag at det er flest kvinner som velger å jobbe deltid pga barn, mens det er mer gjengs at det er mannen i forholdet som satser mer på karrieren og avansement og derav bedre lønn,  selv om paret kanskje har samme utdanning.

Hvis det er riktig som du sier at kvinner velger menn med høy inntekt, at penger betyr mer for kvinner så kan jo det forklare hvorfor det nå er flere kvinner som tar høyere utdanning. 

Anonymkode: 6ce5c...3d0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (28 minutter siden):

Folk får velge hva man vil. Jeg lever lykkelig med min partner i alle fall.

Kan jeg spørre hvorfor du orker å diskutere temaet i denne tråden da? Personlig hadde jeg gitt blanke i temaet hvis jeg selv var i forhold og var lykkelig.

Anonymkode: 92f2a...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du orker å diskutere temaet i denne tråden da? Personlig hadde jeg gitt blanke i temaet hvis jeg selv var i forhold og var lykkelig.

Anonymkode: 92f2a...8de

Jodie Foster ("Supernanny") er barneløs. Likevel har hun en enorm interesse for barn og oppvekst, noe som har gjort at hun er et oppslagsverk og en enormt ettertraktet ressurs.

Anonymkode: f55fe...bff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du har gått årevis med null interesse fra noe potensielle partnere? Ikke en eneste en?

Anonymkode: 5e715...c97

Stemmer. I perioden 16-19 og 26-32. Mellom disse var jeg samboer og hadde et par korte forhold. Totalt antall menn som har vist meg interesse i løpet av livet, er 6. 5 av dem var det jeg som sjekket opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden):

Stemmer. I perioden 16-19 og 26-32. Mellom disse var jeg samboer og hadde et par korte forhold. Totalt antall menn som har vist meg interesse i løpet av livet, er 6. 5 av dem var det jeg som sjekket opp selv.

Så du har flere faste forhold bak deg, og tror du kan relatere til en mann som ikke har noe som helst interesse fra noen?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Example said:

Du skrev:

Studien viser:

Den viser at kvinner i større grad enn menn (nei, ikke "alle mennesker") foretrekker menn med finansielle midler/muligheter.

Det er med andre ikke noe universelt begge kjønn søker like mye. 

Jeg sa at det er universelt attraktive egenskaper. Da er det ikke noe motargument at noen liker det mer enn andre. Gitt at det stemmer, en studie er normalt ikke nok til å slå fast så veldig mye.

Alle drikker vann, det er et universelt fenomen. At du kanskje drikker mer enn meg betyr ikke at jeg ikke drikker vann.

Eller for å si det med matematikk: x >0, y > 0 motbevises ikke ved å vise x>y.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så du har flere faste forhold bak deg, og tror du kan relatere til en mann som ikke har noe som helst interesse fra noen?

Du velger å gå glipp av poenget

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og hvor er denne dama da? Jeg oppfyller jo de lave kriteriene som dere påstår å ha. Som sagt 0 interesse på mange år. Ikke en eneste en.

Er det noen av oss som har påstått at vi har lave kriterier? Vi påstår vel heller at vi har ulike kriterier, og at de tingene menn påstår er så viktig for oss kvinner (høy utdanning, status og god økonomi) ikke nødvendigvis stemmer. 

De kriterier var ikke viktig for min del, men mine kriterier var likevel ikke lave. De var bare ikke høy utdanning, status og god økonomi. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Er det noen av oss som har påstått at vi har lave kriterier?

Har du lest artikkelen tråden handler om?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (9 minutter siden):

Du velger å gå glipp av poenget

Som er?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Er det noen av oss som har påstått at vi har lave kriterier?

Men jeg skal dele en liten hemmelighet: Kravene kvinner har til menn er latterlig lave. Her er noen eksempler på hva jeg har hørt jevnaldrende kvinner bli sjarmert av hos menn:

Han leste en bok på T-banen. Han kjente definisjonen av begrepet feminisme. Han flyttet seg (til og med med et smil) da han stod i veien for noen ved brødhylla på Kiwi. Han unnskyldte seg for å ha avbrutt noen.
https://www.nrk.no/ytring/gutta-som-ikke-far-damer-1.16355535

Anonymkode: f55fe...bff

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Som er?

At HUN tok initiativ, HUN jobbet for å bli kjent med menn, de kom ikke av segselv. Hun ble avvist og alt som hører med

Ta initiativ, flørt, bli kjennt med kvinner, så kan du/dere møte noen dere å. Det gjelder alle som vil ha forhold, alle må tørre å ta en sjangs selv om det kan gjøre vondt å bli avvist  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (6 timer siden):

Men virkeligheten viser at din 170 cm høy, rødhåret kollega har kone og barn. Det samme har naboen med stor mage, som kjører langtransport. Den litt merkelige, nerdete IT-fyren som fikser datamaskinen på jobben din, har også ring på fingeren. Her er jo problemet - hvis 95 prosent av kvinner velger høye, trente og rike menn, hvordan klarte disse tre typene å bli gift? Hvis ingen velger dem?

De pleide å bli gift og få familie. Min generasjons menn. Vi som vokste opp, møtte andre utenfor Tinder og ble kjent med personligheter og ikke en cv på nett. Vi som ikke ble sveipet bort basert på kleine bilder og en liten "best of me" tekst. Den 170cm rødhårede fyren med lav utdannelse på 19 år idag, vil ikke ha en sjanse på normale jenter. Det er derfor denne debatten har oppstått nå og ikke på 90tallet. Det er nå menn av lavere status virkelig sliter.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ItchyBitchySpider skrev (6 timer siden):

Les linken. I tillegg til mannen min, svigerbrødrene hans, to kollegaer osv. Respekt for kvinner gjør også menn mer attraktive. Jeg har et eksempel fra min forrige jobb. En av kollegaene virket gretten, pirkete og rar, og jeg syntes ikke det var så morsomt å jobbe med ham. Men så begynte han en dag å fortelle om kona si i lunsjen - hun hadde akkurat fått doktorgrad. Det var ikke måte på hvor mye han skrøt av henne, med stjerner i øynene, så sa han at hun var jo så flink til å bake, så snill og alltid tok seg tid til å hjelpe naboer og familie. Jeg så straks annerledes på denne mannen, og samarbeid med ham gikk som en lek. 

Man er ikke feminist fordi man snakker varmt om kona. Det var det jeg spurte om. Men basert på det du sier, virker han som en bra fyr da. Selvfølgelig liker man bra personer. Det gjelder begge kjønn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (5 timer siden):

Hvorfor er feminist egentlig skjellsord for dere? 

Se svarene under.

sicario skrev (4 timer siden):

Tror noen her har noen ganske fantasifulle, egenkomponerte definisjoner på hva en feminist er.

Etter de normale, allment aksepterte definisjonene av begrepet, så er jeg selvfølgelig feminist.

Å sidestille begrepet feminist med «mannsjåvinist» og «kvinnehater» blir så infantilt og idiotisk, at det knapt er verdt å kommentere. Sånt vås sier man utelukkende fordi man prøver å provosere og avspore. 

Om du definerer deg som feminist av den opprinnelige feminismen, vil du neppe møte mye motbør blandt menn flest. Bare fra dem som ikke skiller det fra nyfeminisme.

ItchyBitchySpider skrev (4 timer siden):

Jeg tror at de føler seg truet av likestillingen, og derfor bruker ordet "feminist" som skjellsord. De lager seg et narrativ om at de fleste menn ønsker seg underdanige husmødre, og at de fleste damer ønsker å være underdanige husmødre. Fordi de ikke har noe å tilby damer hvis de har like rettigheter. 

Nei.

Det er to typer feminisme. Den første varianten som var høyst nødvendig for at kvinner skulle få like valgmuligheter og rettigheter som menn. Dette er feminisme som menn flest, inkludert meg, applauderer og støtter. Så er det det vi definerer som nyfeminismen. Sigrid Bonde Tussvik er vel det nærmeste man kan personifisere som nyfeminisme. Dette er priviligerte, frigjorte og frekke snerpete mannshatende kvinner, som har all verdens muligheter og rettigheter, men som fortsatt tror kvinner er langt tilbakestillt fra menn. De gnåler om hvite menns patriarki og indoktrinerer unge naive jenter til å tro at menn bare vil undertrykke og utnytte dem. At menn er seksuelle rovdyr og at alle problemene kvinner har, skyldes menn. Disse kvinnene tror fortsatt at det finnes lønnsgap. De tror fortsatt at herrefotball er mer lukrativt fordi disse mennene motarbeider kvinnesport.

Dette er feminismen som råder i 2023. Dette er feminismen som spiser samfunnet opp fra innsiden med krav, støy, falske narativer mot menn og løgn. Kun for å fremme seg selv og sine interesser. Og du tror menn motsetter seg dette fordi de føler seg truet? De motsetter seg fordi de ser hvor kraftig giften allerede har ødelagt det vestlige samfunnet. Og hvor ufattelig ødeleggende det vil bli for oss alle, om det fortsetter med uforminsket styrke de neste årene.

ItchyBitchySpider skrev (3 timer siden):

Nei. Mange menn vil ha underdanige, unge, pene damer. Derfor får de ingen damer. Mange damer ønsker seg en mann med ordnet økonomi. De er ikke så vanskelig å finne. 

Rart hvordan flere av dere håner og latterliggjør menn for at de vet bedre enn kvinner selv hva kvinner vil ha. Så går du i samme fella.

Å ønske seg partner basert på god økonomi er i min bok like overfladisk som å ønske seg partner som har store pupper og blondt hår. Ja man kan hevde at økonomi er viktig for et stabilt familieliv, men man trenger ikke være kirurg for å ha et godt økonomisk liv med en partner. Begge kan ha helt vanlige inntekter og samtidig ha det fantastisk sammen. Det er noe av problemet når menn og kvinner diskuterer dette. Menn blir hersjet med fordi de ønsker seg pene partnere mens kvinner får lite eller ingen tyn for å hevde at økonomi er høyt på listen over attraktivitet hos menn. Personlig hadde jeg dumpet en dame dersom jeg fikk vite at hun hadde økonomi som kriterie for å bli med meg. Da er ikke min personlighet viktigst i hennes vurdering og da hadde et forhold vært utelukket. Uansett hvor vakker hun måtte være.

Endret av Thanos
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (9 minutter siden):

Om du definerer deg som feminist av den opprinnelige feminismen, vil du neppe møte mye motbør blandt menn flest. Bare fra dem som ikke skiller det fra nyfeminisme.

Mener du sufragettene? Som sendte bomber i posten til menn de ikke likte? Eller er det 70 talls feministene du mener som skrev lange historier om å utrydde menn, gjøre dem til slaver, og at alle kvinner burde bli politiske lesber?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mener du sufragettene? Som sendte bomber i posten til menn de ikke likte? Eller er det 70 talls feministene du mener som skrev lange historier om å utrydde menn, gjøre dem til slaver, og at alle kvinner burde bli politiske lesber?

😬 Jeg tror nok, å håper nok at med feminisme mener de aller fleste bare likestilling 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...