Gå til innhold

Min feil at jeg spontanaborterer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært hos fastlegen med spørsmål om utredning for habituell abort. Hatt 4 spontanaborter på et år nå. Fastlegen mener jeg aborterer fordi jeg stresser med å få barn og mener at jo mer jeg tenker på at jeg ønsker barn, jo mer stressa blir jeg og da spontanaborterer jeg. Fastlegen mener vi bør stoppe opp prøvingen et år for å få fokus på noe annet og «glemme» spontanabortene. Er det noe hold i dette? Føler det er min feil at jeg spontanaborterer, men samtidig ville vel alle gjort det om man aborterte fordi man hadde sterkt barneønske? Føler meg skikkelig dritt pga dette…

Anonymkode: 1efd8...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet om flere som har slitt med det samme, gitt opp, fokusert på andre ting og plutselig satt den... Så legen er nok ikke på villspor. Samtidig: tar du folat/folsyre? Har du nok b-vitaminer? Hvor gammel er du?

Anonymkode: 97f4b...5b0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Og for en dust av en lege som sier noe slikt! 

Kvinner blir gravide i krigssoner. Tror de er litt mer stresset enn de fleste av oss. 

Selv ble jeg gravid ved aller siste Ivf forsøk. Jeg var så stresset, redd og ute av meg at jeg ikke nesten ikke husker noe av de ukene. 

Anonymkode: 6fc82...ae9

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei nei... Hvordan i alle dager kan en fastlege finne på å si noe sånt?! Det er overhode ikke DIN feil på noe som helst måte at du har opplevd dette og du kan ikke stresse på deg en spontanabort ❤️  Kvinnehelse opplysning på sitt verste! Man kan ikke tenke seg til en abort, ei heller stresse seg til en abort på den måten som fastlegen din her fremstiller det. ❤️ 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, du kan nå utredes for habituell abort. Ville virkelig bytta lege.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet om flere som har slitt med det samme, gitt opp, fokusert på andre ting og plutselig satt den... Så legen er nok ikke på villspor. Samtidig: tar du folat/folsyre? Har du nok b-vitaminer? Hvor gammel er du?

Anonymkode: 97f4b...5b0

Tatt folsyre i alle tre årene vi har prøvd, samt en haug andre vitaminer. Er 26 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vært hos fastlegen med spørsmål om utredning for habituell abort. Hatt 4 spontanaborter på et år nå. Fastlegen mener jeg aborterer fordi jeg stresser med å få barn og mener at jo mer jeg tenker på at jeg ønsker barn, jo mer stressa blir jeg og da spontanaborterer jeg. Fastlegen mener vi bør stoppe opp prøvingen et år for å få fokus på noe annet og «glemme» spontanabortene. Er det noe hold i dette? Føler det er min feil at jeg spontanaborterer, men samtidig ville vel alle gjort det om man aborterte fordi man hadde sterkt barneønske? Føler meg skikkelig dritt pga dette…

Det er absolutt ingen hold i dette og dere må absolutt ikke stoppe prøving i ett år. Det er nemlig slik at det er enklere å bli gravid rett etter å ha vært gravid, enn hvis du venter ett år. Men ja, du kan nå utredes for habituell abort, kan være så lite som blodfortynnende medisin vil hjelpe neste graviditet til å holde seg. Og bytt fastlegen, han her høres veldig dårlig oppdatert. 

Anonymkode: d3e1c...cac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at stress kan føre til spontanabort. Stress utløser kortisol og andre stresshormoner som forteller kroppen at den enten må flykte eller krige, fight or flight og i begge situasjoner så er det ikke fra naturens side smart å være gravid og ta vare på et barn. Så da kan kroppen støte vekk fosteret fordi den tror det handler om overlevelse for seg selv 

Anonymkode: 04910...400

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, folkens ❤️❤️ Godt å høre at det ikke er bare jeg som synes utsagnet var spesielt. Vurderer å oppsøke privat gynekolog. Noen som har erfaringer med denne type utredning?

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår uansett ikke hvordan det å ønske seg barn kan skape så stort stress at jeg spontanaborterer. Da hadde det vel vært lite folk her i verden. Jeg skjønner at dersom man blir utsatt for et traume etc. at man kan oppleve negativt stress som kan påvirke negativt, men kan ikke forstå hvordan at ønske om barn kan utløse så mye stress. Føler meg mer stresset etter å ha vært hos legen enn før iallfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for svar, folkens ❤️❤️ Godt å høre at det ikke er bare jeg som synes utsagnet var spesielt. Vurderer å oppsøke privat gynekolog. Noen som har erfaringer med denne type utredning?

Privat gynekolog har jeg kun positive erfaringer med! Var null stress. Fikk henvisning av fastlege, men det er ikke nødvendig å ha det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke nok om dette, men ikke la fastlegen blokke din rett til å bli fulgt opp nærmere gjennom det offentlige siden dere har prøvd såpass lenge!

Kanskje du kan ringe eller skrive og si du har tenkt på forslaget om å ta pause ett år, men kommet frem til at det ikke er det rette for dere. Og at du nå ønsker legens hjelp til å henvise deg videre til utredning og spesialist, som du kvalifiserer til etter såpass lang prøving.

Er sikkert mer erfarne prøvere som kan mye mer om dine rettigheter her. Men ikke gi deg.

Samtidig: Sikkert et bra generelt råd å prøve å ikke stresse, men det er andre ting man kan gjøre enn å slutte å prøve. Leve sunt, ha det godt sammen, bruke tid på noe hyggelig og aktivt, holde seg i form, osv. Men man kan jo veldig gjerne prøve samtidig!

Anonymkode: 8ae60...a46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvakksalver av en lege. Selvsagt ikke din feil. Du har rett på utredning i spesialhelsetjenesten nå. Be om henvisning, og bare vis til pasientrettighetene om legen ikke vil henvise: så bytter du lege så raskt du kan. Du kan ikke ha en lege som skylder på psyken for alt mulig rart. De er livsfarlig.

Anonymkode: 539d0...f44

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke noe hold i dette.

Fastlegen din er på bærtur, og de «jeg kjenner noen som» historiene er ikke forskning.

Dere har prøvd ett år, få henvisning til utredning. 

Jeg tok utredning offentlig, så IVF privat. Men utredning privat er ikke fryktelig dyrt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Dustete fastlege. Be om henvisning. 

Anonymkode: 72c8f...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forbindelse med at jeg selv fikk diagnosen cøliaki, leste jeg meg opp på kombinasjonen cøliaki/graviditet. 
Du kan jo sjekke om du har cøliaki, bare for å ha det gjort og for å snu alle steiner.

https://forum.babyverden.no/threads/glutenintoleranse-cøliaki-og-uforklarlig-abort.1723054/

interessant artikkel fra cøliakiforbundet:

https://ncf.no/forskning/siste-innen-forskning/ubehandlet-coliaki-kan-fore-til-barnloshet

Anonymkode: 23de5...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kontaktet privat gynekolog, og snakket med dem.

Jeg var veldig stresset i begynnelsen av graviditeten, fikk angstanfall og gråt mye for jeg hadde sen MA i forrige graviditet, men nå er jeg i uke 33. Tidlig i graviditeten betyr ikke angst så mye for fosteret sa jordmoren min til meg. Det har større betydning lengre i svangerskapet. 
Jeg brukte blodfortynnende i første trimester, kanskje det er noe du kan snakke med gynekolog om er noe du kan prøve? 

Anonymkode: 62b07...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Nei! Og for en dust av en lege som sier noe slikt! 

Kvinner blir gravide i krigssoner. Tror de er litt mer stresset enn de fleste av oss. 

Selv ble jeg gravid ved aller siste Ivf forsøk. Jeg var så stresset, redd og ute av meg at jeg ikke nesten ikke husker noe av de ukene. 

Enig med deg. Typisk leger. Jeg opplevde det samme da jeg ikke ble gravid med ønske om et barn nr 3. Legen skyldte på at jeg stresset for mye om å bli gravid, og det var mulig årsaken, men sannheten var at jeg var veldig optimistisk.

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe hold i det legen sier. Ingenting av dette er din feil. Tenker du bør vurdere å bytte lege så snart som mulig. Sender deg masse gode tanker ❣️

Anonymkode: 7a0b9...208

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...