AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #41 Skrevet 12. april 2023 Nevrosererroser skrev (9 minutter siden): Min erfaring er at det er dyrt og kronglete. Det er ikke dyrt i forhold til at jobben har verdi, men det er dyrt i forhold til hva jeg er villig til å bruke på et skopar jeg allerede har brukt en del. Det koster tid og penger bare å komme seg til og fra en dyktig skomaker, det er langt unna alle sko som kan byttes såle på og resultatet er ikke nødvendigvis varig nok til å vere verdt prisen. Avhengig av typen jobb med sålen koster det der jeg får bytta såler rundt 800-1400kr pr par som ofte er nær nypris på skoene. I tilegg tar det meg 1,5 t hver vei og ventetiden er på minst tre uker. Skoene varer normalt bare en sesong til. Jeg sliter riktignok noe enormt på skoene da så det er ikke hverken sko eller skomaker sin «feil». okei, så er det kronglete for deg. Men jeg er opptatt av å formidle at det ikke MÅ være dyrt og kronglete for alle. Jeg har et par sko jeg kjøpte for 2000 kroner for 15 år siden, og de har jeg hatt diverse reparasjoner på flere ganger. Det koster ikke 1400 å skifte såle, det koster kanskje 700. Og det er jo vesentlig mindre enn et par nye sko av samme type. Det tar meg ikke 3 timer frem og tilbake til skomaker, det tar 15 minutter. Anonymkode: 0664d...509
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #42 Skrevet 12. april 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: hvis hullet var i sålen, så er det jo en enkel jobb for en skomaker å fikse Anonymkode: 0664d...509 Det spørs på skoen det da 7 hours ago, AnonymBruker said: det er ikke dyrt og kronglete å bytte såle. Det er en enkel operasjon hos en skomaker. Jeg har gjort det mange ganger. Anonymkode: 0664d...509 Spørs på type sko Anonymkode: 2e7e4...548 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #43 Skrevet 12. april 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: okei, så er det kronglete for deg. Men jeg er opptatt av å formidle at det ikke MÅ være dyrt og kronglete for alle. Jeg har et par sko jeg kjøpte for 2000 kroner for 15 år siden, og de har jeg hatt diverse reparasjoner på flere ganger. Det koster ikke 1400 å skifte såle, det koster kanskje 700. Og det er jo vesentlig mindre enn et par nye sko av samme type. Det tar meg ikke 3 timer frem og tilbake til skomaker, det tar 15 minutter. Anonymkode: 0664d...509 Jo det koster fort 1400-2000 å skifte såle Anonymkode: 2e7e4...548 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #44 Skrevet 12. april 2023 Til de er så utslitt at skomakeren ikke kan hjelpe mer. Anonymkode: 02ac6...ac1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #45 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo det koster fort 1400-2000 å skifte såle Anonymkode: 2e7e4...548 1) og det koster fort mye mindre og.... 2) det er ytterst sjelden det er nødvendig å skifte hele sålen på begge sko. Hvis man passer på skoene sine, så flikker man jo lenge før det går så langt. https://stegetvidere.no/prisliste Anonymkode: 0664d...509
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #46 Skrevet 12. april 2023 Det finnes ikke én bestemt regel for hvor lenge jeg bruker sko. Noen brukes til de blir utslitt, og noen blir brukt lite og satt til side fordi de av en eller annen grunn ikke var så vellykket som jeg trodde da de ble kjøpt. Noen blir reparert hos skomaker hvis de er egnet til det. Pent brukte sko som jeg vet at jeg ikke kommer til å bruke igjen blir enten solgt eller gitt til venner, bruktbutikk eller loppis. Jeg har mange par sko som jeg veksler mellom. Dermed er det flere par som er minst 10 år gamle, uten at de er utgått eller ødelagt. Anonymkode: 2a424...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #47 Skrevet 12. april 2023 Oppdaget nettopp at jeg har to skopar jeg har hatt siden 2011 og 2012. Jeg har hund og går masse tur hver dag, men skoene ser da greie ut og fungerer som de skal enda. Partnerne mine må derimot ha nye sko minst hvert år. Må være noe med gangstil eller noe sånn? Anonymkode: 17b0b...eb8
Veggdyret Skrevet 12. april 2023 #48 Skrevet 12. april 2023 Skoene jeg liker, hverdagssko, komfortable sko - brukes til de er utslitt. Gjerne i form av store hull, dersom det er brukssko (sneakers, vintersko). Til de er veldig synlig slitteller har mistet "pynt" for pensko. Men jeg har endel bomkjøp og nesten-bomkjøp i skapet, og sko som sjelden brukes eller bare brukes ved spesielle anledninger, slik som høyhælte sko med tynne stropper. De rekker jeg nok ikke å slite ut før jeg ligger i grava.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #49 Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): la være å kjøpe nye hver sesong? gi de gamle til fretex? eller selge dem? hva som helst annet enn å kaste fullt brukbare sko ihvertfall. Anonymkode: 0664d...509 De var ganske godt brukte etter en sesong. Var en type med fôr fra dr martins. Fôret var godt tråkket ned såg greit brukte ut. Skjønner ikke helt at noen andre vil gå rundt i mine vinterstøvler som jeg har brukt godt en hel vinter Anonymkode: 1b310...d90
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #50 Skrevet 14. april 2023 Synes sko er veldig kjedelig å lete opp, få som er gode. Så når jeg først finner noen, så kjøper jeg gjerne flere farger av dem. Og da har jeg sko lenge, siden de får pauser i bruken. Sko skal helst ville minst to dager etter bruk, slik at sålen henter seg inn. Og bruker da skoene, spesielt sneakers som er det jeg har mest av, til de er ganske utslitt. De blir male/ hagesko siste sesong eller to. Noen holder faktisk noen sesonger som hagesko. Anonymkode: 0fc03...3c1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #51 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 22.04): De var ganske godt brukte etter en sesong. Var en type med fôr fra dr martins. Fôret var godt tråkket ned såg greit brukte ut. Skjønner ikke helt at noen andre vil gå rundt i mine vinterstøvler som jeg har brukt godt en hel vinter Anonymkode: 1b310...d90 Bruk dem selv en sesong til da. Det er ikke normalt å kjøpe nye vintersko hvert år, og særlig ikke dr. martens. De kan jo holde i mange, mange år. Uansett er det mange som ville vært interessert i brukte dr. martens. Anonymkode: 0664d...509
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #52 Skrevet 14. april 2023 Jeg har noen evige favoritter som jeg har brukt til de ble slitt eller skiftet såle på og slikt. Eller favoritter jeg bruker sjelden men som jeg alltid vil ta vare på. Men jeg har også noen bomkjøp, eller sko jeg elsket en gang og ble lei av. Jeg tar vare på en del, men har jo begrenset med lagringsplass og er kanskje litt over snittet glad i sko. Så jeg går litt gjennom skosamlingen - som med klær - og kvitter meg med ting jeg ikke bruker lengre, selv om de ikke er ødelagte. Noe går i søpla, noe går til UFF, noe går på Finn. Ja, jeg er vel litt miljøsvin til en viss grad, fordi jeg kjøper kanskje litt mer av disse tingene enn snittet. Men når man er sånn da, så er det jo ikke vits i å ha et helt "skomuseum" med ting man aldri bruker. Hadde jeg bodd på 100 kvm så kanskje, men det gjør jeg ikke, så et par må ut når et nytt kjøpes omtrent. Anonymkode: 9567f...b2a
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #53 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 12.55): Bruker du bare 1 par sko? Anonymkode: 2e7e4...548 Jepp, har alltid gjort det samme (ikke ts) Anonymkode: dff3c...0db
Million Skrevet 19. april 2023 #54 Skrevet 19. april 2023 (endret) Det kommer an på. Har jeg vært uheldig og kjøpt et par sko som gir meg gnagsår for eksempel, bruker jeg jo ikke de skoene igjen. I fjor sommer tok jeg på meg et par pensko en kveld jeg skulle ut. Innen jeg var kommet til t-baneholdeplassen, var hælene mine fulle av blemmer. Og innen kvelden var omme var skoen dekket av blod på innsiden av hælene. De skoene gikk i søpla neste dag, selv om de var hele og pene. Siste par joggesko jeg kastet var ødelagte av god bruk. Et par fikk hull oppe på tåen. Et annet par løsnet sålen under foran på ene skoen. Da gikk de i søpla. Endret 19. april 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #55 Skrevet 19. april 2023 Million skrev (43 minutter siden): Det kommer an på. Har jeg vært uheldig og kjøpt et par sko som gir meg gnagsår for eksempel, bruker jeg jo ikke de skoene igjen. I fjor sommer tok jeg på meg et par pensko en kveld jeg skulle ut. Innen jeg var kommet til t-baneholdeplassen, var hælene mine fulle av blemmer. Og innen kvelden var omme var skoen dekket av blod på innsiden av hælene. De skoene gikk i søpla neste dag, selv om de var hele og pene. Siste par joggesko jeg kastet var ødelagte av god bruk. Et par fikk hull oppe på tåen. Et annet par løsnet sålen under foran på ene skoen. Da gikk de i søpla. Men nye sko må jo gås inn, gjerne med gnagsårplaster første gang. De er jo ikke dårlige bare fordi de var vonde første gang!!! Anonymkode: 0664d...509
Million Skrevet 19. april 2023 #56 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men nye sko må jo gås inn, gjerne med gnagsårplaster første gang. De er jo ikke dårlige bare fordi de var vonde første gang!!! Anonymkode: 0664d...509 Det var ikke første gang... jeg hadde brukt dem før, flere ganger. Men plutselig ble de altså skoene fra helvete og spiste opp hælene mine. Det tok ukesvis før de grodde. Og ikke f... om jeg hadde tatt på meg de monstrene en gang til! Gnagsårplaster, du liksom.... du skulle sett hvordan hælene mine så ut. Huden var borte!
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #57 Skrevet 19. april 2023 Kjøper stort sett nye joggesko hver vår da de har fått hull, sandaler kjøper jeg ofte annenhver. Vinterskoene mine har jeg nå hatt tre sesonger, men de har fått hull, så må byttes ut til vinteren. Pensko og tursko har jeg ofte i evigheter da de ikke brukes like mye. Anonymkode: c92bb...617
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #58 Skrevet 19. april 2023 Får aldri hull i skoene så det blir nye sko flr det Anonymkode: 61cd0...15d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #59 Skrevet 19. april 2023 oldefar var skomaker, vi lærte å ta vare på skoa våre og å kjøpe gode sko... Har ikke kastet sko på mange, mange år! Anonymkode: cc78e...ac6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #60 Skrevet 19. april 2023 Bruker skoene til hverdagsbruk frem til de er så slitt at de er stygge å se på, også bruker jeg dem som stallsko frem til de er helt ødelagt. Noen sko overlever bare et par dager i stallen og noen brukes som stallsko i flere år før de er brukt opp. 😅 Anonymkode: afb30...484
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå