Gå til innhold

Hvor lenge bruker dere skoene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til de er utslitt. Brukt vinterstøvlene nå i ti år og de trekker vann og glidelåsen er gått i stykker. Nye nå til høsten 😂

Anonymkode: 5d179...027

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 12.55):

Bruker du bare 1 par sko?

Anonymkode: 2e7e4...548

Har mange par sko, men blir litt lei av de etter de er brukt en stund 

Anonymkode: 1b310...d90

AnonymBruker
Skrevet

Har mange år som er minst 10 år, men så brukes de ikke så ofte. Noen sko som brukes mye kan vare ett halvt år. Ikke alltid dyre sko varer lengst.

Anonymkode: 55ec4...029

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/2/2023 at 10:47 PM, Blizz1 said:

Hvorfor kjøpe nye om man har?

Smart å bytte litt på

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 8.15):

Hvis man har kjøpt nye sko og ikke bruker de lenger 

Hvorfor kaste? Kan bare gi de videre da? Fretex eller andre steder tar imot. Kaster da ikke brukbare sko! 

Skrevet

Ecco Track 2004 Modell 🙂

Skrevet

Jeg sliter vanvittig mye på sko så de fleste par hverdags/tursko varer bare i 1-2 sesonger hos meg uansett kvalitet og merke. Da er dempingen brukt opp, sålen er skeivtråkka og ofte rimelig tynnslitt eller sømmer sprekker opp så de går i søpla.

Pensko, sandaler, støvler og støvletter holder stort sett i mange år så de går i søpla ved behov, stort sett er det sålen som ryker på de også og ofte er det både dyrt og kronglete å få bytta såle så de kastes desverre selv om skoene kunne hatt noen år til i seg.

AnonymBruker
Skrevet

Kastet nettopp vinterskoene mine. Har brukt de en sesong. De kunne nok blitt brukt noen sesonger til, men jeg kjøper uansett nye vintersko hver høst. Da blir de gamle skoene uansett ikke brukt mer og derfor kaster jeg de bare i søpla

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Kastet nettopp vinterskoene mine. Har brukt de en sesong. De kunne nok blitt brukt noen sesonger til, men jeg kjøper uansett nye vintersko hver høst. Da blir de gamle skoene uansett ikke brukt mer og derfor kaster jeg de bare i søpla

Wow! Snakk om sløsing med penger og miljø😮

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Kastet nylig noen gode par sko, som har vært hull i siste 5 årene. Bruker dem, til de nesten går i søppelet av seg selv, om de er gode å gå med. Vonde sko får fort ny eier eller blir kassert alt etter som.

Endret av Sola de
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg har mange par som jeg veksler mellom, så det er sjelden noen blir utslitt. Er også nøye med å ta vare på skoene mine, og reparerer dem hos skomaker så lenge det går.

Anonymkode: 0664d...509

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går gjennom skoene mine av og til og hvis det er noen som ikke har vært brukt på over et år så ryker de på dynga 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 18.32):

Bruker dere skoene helt til de begynner å bli ødelagt eller kaster dere de lenge før?

Til jeg skjemst og da må jeg skaffe nye, har kresne føtter som lett blir vonde i feil sko

Anonymkode: 8a80c...3ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 10.03):

for en gammeldags mentalitet!!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sola de skrev (På 10.4.2023 den 19.14):

Kastet nylig noen gode par sko, som har vært hull i siste 5 årene. Bruker dem, til de nesten går i søppelet av seg selv, om de er gode å gå med. Vonde sko får fort ny eier eller blir kassert alt etter som.

hvis hullet var i sålen, så er det jo en enkel jobb for en skomaker å fikse

AnonymBruker
Skrevet
Nevrosererroser skrev (På 6.4.2023 den 9.24):

Jeg sliter vanvittig mye på sko så de fleste par hverdags/tursko varer bare i 1-2 sesonger hos meg uansett kvalitet og merke. Da er dempingen brukt opp, sålen er skeivtråkka og ofte rimelig tynnslitt eller sømmer sprekker opp så de går i søpla.

Pensko, sandaler, støvler og støvletter holder stort sett i mange år så de går i søpla ved behov, stort sett er det sålen som ryker på de også og ofte er det både dyrt og kronglete å få bytta såle så de kastes desverre selv om skoene kunne hatt noen år til i seg.

det er ikke dyrt og kronglete å bytte såle. Det er en enkel operasjon hos en skomaker. Jeg har gjort det mange ganger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvis hullet var i sålen, så er det jo en enkel jobb for en skomaker å fikse

Det var det ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

for en gammeldags mentalitet!!

Hva skal jeg ellers gjøre med skoene? Kan ikke ha liggende 100 skopar som jeg ikke bruker

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det er ikke dyrt og kronglete å bytte såle. Det er en enkel operasjon hos en skomaker. Jeg har gjort det mange ganger.

Min erfaring er at det er dyrt og kronglete.

Det er ikke dyrt i forhold til at jobben har verdi, men det er dyrt i forhold til hva jeg er villig til å bruke på et skopar jeg allerede har brukt en del. 
Det koster tid og penger bare å komme seg til og fra en dyktig skomaker, det er langt unna alle sko som kan byttes såle på og resultatet er ikke nødvendigvis varig nok til å vere verdt prisen.

Avhengig av typen jobb med sålen koster det der jeg får bytta såler rundt 800-1400kr pr par som ofte er nær nypris på skoene.

I tilegg tar det meg 1,5 t hver vei og ventetiden er på minst tre uker. Skoene varer normalt bare en sesong til. Jeg sliter riktignok noe enormt på skoene da så det er ikke hverken sko eller skomaker sin «feil». 

Endret av Nevrosererroser
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva skal jeg ellers gjøre med skoene? Kan ikke ha liggende 100 skopar som jeg ikke bruker

la være å kjøpe nye hver sesong? gi de gamle til fretex? eller selge dem? hva som helst annet enn å kaste fullt brukbare sko ihvertfall.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...