AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #21 Skrevet 1. april 2023 Jeg synes det høres genialt ut, skulle ønske vi hadde mulighet til dette. Ville gjort det klart at det er et prøveprosjekt, sålene han klarer å holde det ryddig og rent der. Anonymkode: eefa5...150 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #22 Skrevet 1. april 2023 Jobbet på lastebåt og var lommekjent i San Francisco den gangen jeg var 14 Anonymkode: 29877...25f
Gjest tøttaa Skrevet 1. april 2023 #23 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det høres genialt ut, skulle ønske vi hadde mulighet til dette. Ville gjort det klart at det er et prøveprosjekt, sålene han klarer å holde det ryddig og rent der. Anonymkode: eefa5...150 Veldig glad for at vi har den muligheten ja 😊 Tror det blir veldig fint, spesielt på sikt. Det er ganske god plass også. Gleder meg til å se han vaske klær og lage mat selv for å si det sånn, hehe!
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #24 Skrevet 1. april 2023 Kunne gjort det. Ha Doorman lås med kode som smekker igjen hele tiden. Ha skjermtid på telefon/nettbrett og skru av nettet til bestemt tid. Ha lamper med bevegelsessensor utenfor. Ikke alltid det blir så stor forskjell på anneks og kjellerstue. Ville forventet felles måltider i hovedguset og at det ble holdt rent selv, men greit med eget kjøleskap også. Anonymkode: 44c17...119
CrazyCatLady2500 Skrevet 1. april 2023 #25 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Selvfølgelig kan en 14 åring vaske bad og rydde! Anonymkode: 39273...c10 Nettopp!
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #26 Skrevet 1. april 2023 Tradegy skrev (1 time siden): Det kommer til å gå kjempebra Hadde nok listet meg innpå de første nettene, for en søvn- sjekk. Så handler det om modenhet. Jeg har én som hadde taklet det finfint kanskje rundt 12, og ei som synes det hadde vært altfor skummelt og sikkert hadde endt med turnstevne i senga og scrolling.. 🙂 Du hadde listet deg inn hos din 14 år gamle gutt for en "søvn-sjekk"? Kjære vene, det ville blitt fryktelig pinlig for både deg og din sønn 😅 TS, han er 14 år gammel. Er du redd for brann, så kan du jo installere en komfyrvakt for litt ekstra sikkerhet. La han få prøve å "bo alene" på mammas og pappas eiendom. Det er jo en fantastisk måte for han å få trent seg på å holde hjemmet rent, styre tiden sin litt selv etc. Forklar han reglene for å holde det rent, men ikke gå inn uanmeldt for sjekk. Gi han ansvar og tillit, stol på at han finner ut av ting, men vær behjelpelige om han spør om hjelp til noe Anonymkode: 6065c...dd9 3
Gjest tøttaa Skrevet 1. april 2023 #27 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Kunne gjort det. Ha Doorman lås med kode som smekker igjen hele tiden. Ha skjermtid på telefon/nettbrett og skru av nettet til bestemt tid. Ha lamper med bevegelsessensor utenfor. Ikke alltid det blir så stor forskjell på anneks og kjellerstue. Ville forventet felles måltider i hovedguset og at det ble holdt rent selv, men greit med eget kjøleskap også. Anonymkode: 44c17...119 Eneste vi mangler er en kodelås til døra. Det skal bestilles skjermtid har vi fra før av. Vi skal også spise middag sammen ja, men det er allerede både kjøleskap, mikro og komfyr i annekset. Så han skal få lov til å øve seg på å lage seg mat selv også.
Gjest tøttaa Skrevet 1. april 2023 #28 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du hadde listet deg inn hos din 14 år gamle gutt for en "søvn-sjekk"? Kjære vene, det ville blitt fryktelig pinlig for både deg og din sønn 😅 TS, han er 14 år gammel. Er du redd for brann, så kan du jo installere en komfyrvakt for litt ekstra sikkerhet. La han få prøve å "bo alene" på mammas og pappas eiendom. Det er jo en fantastisk måte for han å få trent seg på å holde hjemmet rent, styre tiden sin litt selv etc. Forklar han reglene for å holde det rent, men ikke gå inn uanmeldt for sjekk. Gi han ansvar og tillit, stol på at han finner ut av ting, men vær behjelpelige om han spør om hjelp til noe Anonymkode: 6065c...dd9 Haha nei det er sant, vi gjør jo ikke det nå heller, så om jeg skal sjekke han må jeg i det minste banke på 😂 ja det var smart, takk for tips. Han er veldig gira på dette selv så vi kommer nok til å gi det en sjanse! Kanskje det blir mindre krangling mellom søsken også 🤞🏻
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #29 Skrevet 1. april 2023 Jeg syns det er litt tidlig å flytte hjemmefra når man er 14 år, selv om det bare er til nabohuset. Jeg ville laget en ungomsbule der, hvor ungdommene kan oppholde seg på kveldstid av og til og si at ungdommen får bo i deres hus en stund til. Om ungdommen skikker seg vel, ville jeg åpnet for egen bolig i 16-17 års alderen. Anonymkode: f7763...3ef 1
Ulla Ullsokk Skrevet 1. april 2023 #30 Skrevet 1. april 2023 tøttaa skrev (2 timer siden): Ikke enig i at det er for drøyt, i min verden verden er det helt normalt å bekymre seg for både smått og stort når det kommer til ungene sine. Unødvendig, ja kanskje. Og ja ting var annerledes før i tiden, men det var på både godt og vondt. Dagens ungdom lever mye mer beskyttet. Men de er også mer tatt vare på, både fysisk og psykisk. Drøyt/unødvendig. For engstelig var poenget.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #31 Skrevet 1. april 2023 Hadde regnet med overnattingsbesøk og mye fyll. Du tror du har kontroll fordi du har kontroll på ytterdøren, men ungdommer klarer fint å hoppe ut/inn et vindu. Anonymkode: a638e...402 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #32 Skrevet 1. april 2023 Hadde sagt ja til det, men gitt beskjed om at 14-åringen har ansvar for rydding og renhold selv, og at dersom det sklir ut med søvn og tilbakemeldingene fra skolen er at vedkommende er trøtt, så hadde vi gått tilbake på ordningen. Og at du skal ha like mye beskjed om besøk og når tenåringen er ute som du har hatt til nå. Anonymkode: c9c3b...19d 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #33 Skrevet 1. april 2023 Jeg synes det er for tidlig. Anonymkode: ac422...eb2
Gjest tøttaa Skrevet 1. april 2023 #34 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde regnet med overnattingsbesøk og mye fyll. Du tror du har kontroll fordi du har kontroll på ytterdøren, men ungdommer klarer fint å hoppe ut/inn et vindu. Anonymkode: a638e...402 Vi er milevis unna fyll og alt i den sjangeren foreløpig så det er ikke et problem. Vi har et veldig nært og åpent forhold og han snakker med oss om alt. Og det er ikke mulig (eller greit) med besøk uten at vi får det med oss uansett. Jeg er hjemmeværende pga sykdom så jeg er alltid her. Og han kommer ikke til å sitte ute der alene døgnet rundt, vi kommer til å være der vi også, se på film, bruke badet osv. Det er forøvrig også alarm på alle vinduer.
Gjest tøttaa Skrevet 1. april 2023 #35 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde sagt ja til det, men gitt beskjed om at 14-åringen har ansvar for rydding og renhold selv, og at dersom det sklir ut med søvn og tilbakemeldingene fra skolen er at vedkommende er trøtt, så hadde vi gått tilbake på ordningen. Og at du skal ha like mye beskjed om besøk og når tenåringen er ute som du har hatt til nå. Anonymkode: c9c3b...19d Han vil ikke stå på egne bein selvom han bor der ute. Jeg er som sagt alltid hjemme, så jeg eller far er alltid tilstede når de feks står opp og skal på skolen. Og ja, det er en selvfølge at vi vet om besøk
Gjest tøttaa Skrevet 1. april 2023 #36 Skrevet 1. april 2023 Ulla Ullsokk skrev (6 timer siden): Drøyt/unødvendig. For engstelig var poenget. Jeg er jo tydeligvis ikke alene om føle det da, siden så mange mener det er for tidlig for han å bo der.
Andro Skrevet 1. april 2023 #37 Skrevet 1. april 2023 Forstår ønsket hans, og tror bekymringen din er unødig. Dere må sikkert gå sammen om å lære husarbeid, men det kommer. Jeg bodde alene på sommerjobb fem timer hjemmefra som 14-åring.
Gjest tøttaa Skrevet 1. april 2023 #38 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg syns det er litt tidlig å flytte hjemmefra når man er 14 år, selv om det bare er til nabohuset. Jeg ville laget en ungomsbule der, hvor ungdommene kan oppholde seg på kveldstid av og til og si at ungdommen får bo i deres hus en stund til. Om ungdommen skikker seg vel, ville jeg åpnet for egen bolig i 16-17 års alderen. Anonymkode: f7763...3ef Vi ser ikke på det som å flytte hjemmefra, for annekset er liksom som en forlengelse av hovedhuset vårt, vi flyr mellom husene hele tiden selv og bruker det blant annet når vi får besøk. Men skjønner hva du mener. Tenker også at det er en sjanse for at han ikke tør å sove der, sånn at han er der på dag/kveld men at han sover inne hos oss
Meadow Skrevet 1. april 2023 #39 Skrevet 1. april 2023 Jeg hadde elsket det som 14-åring, jeg var veldig selvstendig tidlig så det hadde vært null problem. Og så godt å ha litt privatliv! Samtidig er dere rett i nærheten, så det er jo trygt på alle måter. 1
Gjest tøttaa Skrevet 1. april 2023 #40 Skrevet 1. april 2023 Andro skrev (2 minutter siden): Forstår ønsket hans, og tror bekymringen din er unødig. Dere må sikkert gå sammen om å lære husarbeid, men det kommer. Jeg bodde alene på sommerjobb fem timer hjemmefra som 14-åring. Ja, men blir ikke noe mindre forvirret når det er så mange forskjellige meninger her i tråden, hehe. Han har lært det meste allerede, han _kan_ vaske klær, støvsuge og vaske, lage litt mat osv. Han bare velger å ikke gjøre så mye av det i vårt hus 😅 det blir mye mas og han tror det er bedre og enklere å gjøre det om man bor for seg selv. Så det vil jo være en fin måte å lære på for han 😅
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå