Gå til innhold

Noen fosterforeldre her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen ufrivillig barnløse som har valgt å bli fosterforeldre her? Hvordan var det i så fall? Skriv gjerne alder, og hvor lang tid prosessen tok. Noen som har opplevd å ikke bli godkjent?

Anonymkode: 5786a...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen ufrivillig barnløse som har valgt å bli fosterforeldre her? Hvordan var det i så fall? Skriv gjerne alder, og hvor lang tid prosessen tok. Noen som har opplevd å ikke bli godkjent?

🖐🏻 vi er i 30 årene.

Har to fosterbarn. Kom på forskjellig tidspunkt. Begge under 1 år når de kom.

prosessen med første tok fra kurset var ferdig til barnet var hos oss ca 3 måneder.

nr 2 fra vi gjenåpnet til barnet kom ca 6 måneder. 

Anonymkode: 7d64e...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi og mannen er, de bor noen hus lengre ned i gata her så vi er ganske nær. Fra de ble godkjent til de fikk barnet gikk det under et halvt år. Da va de i slutten av tyveårene og barnet var rett under et år. Det er nå plussminus ti år siden, de åpnet opp for flere barn på et tidspunkt men tror det er vurdert at dette barnet har best av å vokse opp uten søsken. Det har aldri vært snakk om tilbakeføring til biologiske foreldre men barnet har regelmessig samvær under tilsyn, i en annen by, så en del reising.

Det har vært en ganske krevende jobb for dem å være foreldre, de har vært frikjøpt fra egne jobber i flere omganger fordi barnet krever mye, spesielt fra skolestart og til nå. De første årene var mere lik vanlig småbarnstid. Barnet er utrolig flott da og får virkelig fin oppfølging hjemme og de beste forutsetninger for å blir en fin voksen et sted der fremme.

Anonymkode: 67243...66c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre valgte å få er fosterbarn siden de ikke kunne få flere, og ønsket seg et søsken for meg(som jeg riktig nok også ønsket). Prosessen tok vel rundt ett år. De ble kontaktet ved flere barn(så kunne tatt mindre tid), men det var dette ene barnet på 6 mnd som festa seg i hjertet ved første tegn. Hen kom til oss når hen var 8 mnd, og har bodd hos oss siden. Nå er Hen 16 år, og har alltid vært i flokken. Tenker aldri over at hen kommer fra en annen livmor, og hen sier mamma og pappa til mine foreldre som meg❤️ Hen er den fineste gaven jeg kunne fått i livet!

Anonymkode: 596a5...268

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre. Det jeg lurer på er om det at man er ufrivillig barnløs kan være et hinder for å bli fosterforeldre. Feks at man lever med en sorg, kan det være noe de synes er negativt? Jeg bare lurer. 

Stilles det noen krav til familiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fint å høre. Det jeg lurer på er om det at man er ufrivillig barnløs kan være et hinder for å bli fosterforeldre. Feks at man lever med en sorg, kan det være noe de synes er negativt? Jeg bare lurer. 

Stilles det noen krav til familiene?

Det er ikke noe hinder nei, var ikke det for oss. Det stilles mange krav til familiene, økonomi, stabilitet, plass, overskudd, psykisk og fysisk helse, kommunikasjon, fleksibilitet, omsorgsevne, klare å stå støtt i tøffe perioder, rettssystemet er tøft, mye møter og telefoner. Du må vite med sikkerhet at dette er noe du virkelig ønsker og har overskudd til. Det er ikke noe som man prøver bare fordi man vil ha barn, dette er noe du går inn i med hele deg og alt du har, i noen tilfeller må du faktisk regne med at det blir lite eller ingen søvn over flere døgn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke noe hinder for oss, men de var opptatt av at vi hadde et avklart forhold til barnløsheten og ikke drev aktivt med prøverør osv. Vi gikk kurs og ble tildelt et barn mindre enn to måneder etter at kurset var fullført, h*n har bodd hos oss i 10 år nå og både vi og barnet tenker svært lite på at vi strengt tatt ikke er en «vanlig» familie.

Anonymkode: 9ab94...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke noe hinder nei, var ikke det for oss. Det stilles mange krav til familiene, økonomi, stabilitet, plass, overskudd, psykisk og fysisk helse, kommunikasjon, fleksibilitet, omsorgsevne, klare å stå støtt i tøffe perioder, rettssystemet er tøft, mye møter og telefoner. Du må vite med sikkerhet at dette er noe du virkelig ønsker og har overskudd til. Det er ikke noe som man prøver bare fordi man vil ha barn, dette er noe du går inn i med hele deg og alt du har, i noen tilfeller må du faktisk regne med at det blir lite eller ingen søvn over flere døgn. 

Ja å ikke minst omkrets, støttespillere, nærmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...