Gå til innhold

Hvordan kjøre en automat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er en 19 år gammel jente som nylig fikk førerkortet. Jeg har en jobb som krever at jeg kjører en automatbil, noe som jeg aldri har gjort før. Jeg skal ha første vakt på mandag, og jobber kun med en annen som ikke har førerkort, så får ingen hjelp av de på jobb. Jeg tok lappen for manuell. Jeg vet det sikkert er et dumt spørsmål, men er det noe spesielt som jeg må kunne? Det jeg vet på forhånd er at jeg må putte den i D når jeg skal kjøre, P når jeg skal parkere osv. Men er det noe spesielle tilfeller hvor jeg må bruke N egentlig? Når det gjelder bakkestart, så er det vel ikke noe spesielt jeg må gjøre? Beklager hvis jeg virker dum. Takk for evt. svar 😊

Anonymkode: 810db...b37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du trenger bare P, D og R. Bakkestart går av seg selv. Jeg bruker aldri N. 

Anonymkode: 1ce03...4d0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker D for å kjøre og P for å parkere.

Bakkestart trenger du ikke tenke på, bare trykk på bremsen og så stopper bilen uten å slå seg av, så trykker du bare D når du kjører videre.

lykke til ☺️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt: hold inne bremsepedalen og trykk på startknappen/vri nøkkelen for å starte bilen.

Hvis bilen står i Drive eller Revers og du slipper bremsen så kjører bilen av seg selv, så vær forsiktig...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! 17 år gammel her, øver på å ta lappen på manuell. Skulle kjøre sammen med en onkel, han har automat. Hadde akkurat de samme spørsmålene som du har. Men trust me, det var veldig chill. Bakkestart trenger du ikke gjøre noe, du bare trykker inn gassen. 

Altså, ikke noe spesielt du må kunne👍

Anonymkode: 9fe9d...d11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tips: Tenk på venstrebeinet ditt som "dødt" og ikke-eksisterende. 

Anonymkode: 98eb7...7d2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enkelt du tråkker på bremsen deretter trykker du inn knappen på girspaken skal du rygge setter du spaken i posisjon R  (Revers) og rygger ut deretter bruker du samme prosedyre og setter den i D (Drive) :) verre er det ikke min tredje bil var en RAV4 2002 Modell og måtte gå inn og spørre selgeren åssen jeg skulle kjøre den han tok det med ett smil og jeg slapp og vise førerkort :) 

På Automat brukes kun høyrebeinet :) 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at det ofte kan være en knapp å trykke inn på girspaken for å bytte «gir»

Anonymkode: 5ec92...d4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tips: Tenk på venstrebeinet ditt som "dødt" og ikke-eksisterende. 

Anonymkode: 98eb7...7d2

Det er ofte dette som er det aller vanskeligste med å kjøre automat for oss som er vant til manuell. :D  Men det går seg til ganske raskt. :) 

Anonymkode: f3b38...c55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Husk at det ofte kan være en knapp å trykke inn på girspaken for å bytte «gir»

Hvilket bilmerke er det som har en knapp på girspaken for å skifte gir? Aldri sett. 

Anonymkode: f18b6...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viktigst er å huske at du kun bruker høyrebenet. Den tegningen der oppe må være fra pakistansk kjøreskole for den var misvisende. Husk at du må ha beinet på bremsen når du skal ha bilen i gir og så slippe bremsen. Noen biler står stille, andre begynner å rulle når du slipper bremsen. Nøytral hvis du trenger trille eller taue, parker med P og håndbrekk om du ikke står helt flatt. 

Mange biler må du holde bremsen inne for å få startet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen i D. For kjaur fremmad

og R for revers 

N for nøytral.  Altså å sitte bilen i fri

ellers bruk gass pedalen for å modulere både akselrasjon og fart.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ofte dette som er det aller vanskeligste med å kjøre automat for oss som er vant til manuell. :D  Men det går seg til ganske raskt. :) 

Anonymkode: f3b38...c55

Enig, tar ikke mer enn 5-10 minutter før man er vandt til det😊

Anonymkode: 4ef10...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvilket bilmerke er det som har en knapp på girspaken for å skifte gir? Aldri sett. 

Noen har det for 6gir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da har du aldri kjørt med automat! Omtrent alle med autmat har det. Er noen av hybridene til Toyota som har en annen løsning, og elbiler enda en løsning.

Anonymkode: b4e36...7f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du aldri kjørt med automat! Omtrent alle med autmat har det. Er noen av hybridene til Toyota som har en annen løsning, og elbiler enda en løsning.

Har ikke sett den knappen på automatgir-spaken på mange år. Stort sett kun på eldre biler. Vi har bil fra 2008 og har ikke den knappen på automatgiret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (2 timer siden):

Har ikke sett den knappen på automatgir-spaken på mange år. Stort sett kun på eldre biler. Vi har bil fra 2008 og har ikke den knappen på automatgiret. 

Dn knappen må brukes, ellers får du ikke flyttet velgeren ut av park en gang. Har det på min 2013 modell, og har kjørt 2020modell, som også har, så nei du prater bare tull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dn knappen må brukes, ellers får du ikke flyttet velgeren ut av park en gang. Har det på min 2013 modell, og har kjørt 2020modell, som også har, så nei du prater bare tull.

Gjør ikke det nei. Når jeg skal velge gir på bilen jeg kjører, tråkker jeg på bremsepedalen og velger giret jeg vil bruke. Ikke noe knapp jeg må trykke inn for å gjøre det. Tror du alle automat girkasser ser dønn like ut? 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei det må man ikke på alle biler, det spørs nok på merket

Anonymkode: 4ef10...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...