Therealslimshady Skrevet 30. mars 2023 #1 Del Skrevet 30. mars 2023 (endret) Hei, er ny her på forumet. Jeg har verdens fineste og beste kjæreste, venn, og samboer gjennom flere år, og vi er nå offisielt prøvere etter at jeg fjernet spiralen min for 3 uker siden. Jeg har to friske barn fra før, en som er tenåring og en som nærmer seg tenårene med stormskritt. Han har ingen barn fra før. Vi er 34 og 35 år gamle. Hva er sjansen for at vi klaffer og at vi får til å bli gravide sammen rent statistisk? Jeg lever veldig sunt og trener jevnlig, han lever sunt i hverdagene og trener nesten daglig, vi har sex 5-10 ganger i uka og har et avslappet og herlig forhold sammen; men; han tar litt for mange sene kvelder med kompiser som innebærer alkohol, er ikke helt ferdig med å feste i helgene når mine barn er hos sin far og han snuser en del. Han er ansvarlig og kjempefin som person, er mer det at jeg ikke ser helt for meg at han klarer å gjøre meg gravid når han har disse usunne vanene? Eller ja…jeg vet ikke. Jeg er litt skeptisk til hele prøvingen, ikke mtp hvordan det blir å få barn sammen, det vet jeg blir bra, men; Vi er jo relativt voksne og har dårlige odds fra før av mtp alder. Går dette mest sannsynlig ikke i fht sædkvalitet og hvordan han har disse kompiskveldene og utskeielsene flere ganger i måneden?😅 Noen som har et synspunkt på dette? Eller erfaringer fra lignende situasjon? Endret 31. mars 2023 av Therealslimshady Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #2 Del Skrevet 31. mars 2023 Sånn mtp. alder så har dere ikke veldig dårlige odds enda. Uten at jeg husker noen konkrete tall og prosenter, så kan de fleste bli gravide uten så mye trøbbel i midten av 30-årene, men derfra går det raskt nedover, sånn at rundt 40 er det mange som vil streve og en del som ikke lenger kan bli gravid. De usunne vanene du beskriver er det jo mange som har uten at det påvirker fertiliteten merkbart. Selv om det kan spille inn. Mitt anekdotiske bevis i denne sammenhengen, er at jeg ble lett gravid da jeg var 34 og mannen min 39. Han hadde noen usunne vaner, og vi vet at han i hvert fall hadde hatt litt nedsatt sædkvalitet tidligere, uten å vite noe om sammenheng eller om han fortsatt hadde det. Vi hadde et barn fra før, som vi fikk via IVF etter å ha prøvd lenge den gangen (nr. to kom med en gang vi begynte å prøve, og uten hjelp). Anonymkode: f85de...ee3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #3 Del Skrevet 31. mars 2023 Mest sannsynlig har dere relativt god tid - anbefaler å ta en titt på denne for å forstå mer rundt fruktbarhet og alder: https://tv.nrk.no/se?v=MDDP12100419&t=1143s Anonymkode: d6609...9d0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therealslimshady Skrevet 31. mars 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sånn mtp. alder så har dere ikke veldig dårlige odds enda. Uten at jeg husker noen konkrete tall og prosenter, så kan de fleste bli gravide uten så mye trøbbel i midten av 30-årene, men derfra går det raskt nedover, sånn at rundt 40 er det mange som vil streve og en del som ikke lenger kan bli gravid. De usunne vanene du beskriver er det jo mange som har uten at det påvirker fertiliteten merkbart. Selv om det kan spille inn. Mitt anekdotiske bevis i denne sammenhengen, er at jeg ble lett gravid da jeg var 34 og mannen min 39. Han hadde noen usunne vaner, og vi vet at han i hvert fall hadde hatt litt nedsatt sædkvalitet tidligere, uten å vite noe om sammenheng eller om han fortsatt hadde det. Vi hadde et barn fra før, som vi fikk via IVF etter å ha prøvd lenge den gangen (nr. to kom med en gang vi begynte å prøve, og uten hjelp). Anonymkode: f85de...ee3 Tusen takk for delte erfaringer. Setter stor pris på det. Jeg har jo to friske barn fra før av med eksen, men yngste er snart 13 år og samboer har ingen barn fra før av. Føler liksom at jeg leser overalt at det ikke er en sjanse i havet for at man blir gravid naturlig eller uten store vansker etter at man har passert 30 år. Føler ikke for å prøve en gang om vi bare skal gå gjennom uttallige spontanaborter og leve med sorg i x-antall år.😳 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therealslimshady Skrevet 31. mars 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mest sannsynlig har dere relativt god tid - anbefaler å ta en titt på denne for å forstå mer rundt fruktbarhet og alder: https://tv.nrk.no/se?v=MDDP12100419&t=1143s Anonymkode: d6609...9d0 Tusen takk for tips og for oppmuntring! ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #6 Del Skrevet 31. mars 2023 Therealslimshady skrev (6 minutter siden): Tusen takk for delte erfaringer. Setter stor pris på det. Jeg har jo to friske barn fra før av med eksen, men yngste er snart 13 år og samboer har ingen barn fra før av. Føler liksom at jeg leser overalt at det ikke er en sjanse i havet for at man blir gravid naturlig eller uten store vansker etter at man har passert 30 år. Føler ikke for å prøve en gang om vi bare skal gå gjennom uttallige spontanaborter og leve med sorg i x-antall år.😳 Det stemmer ikke. Sannsynligheten for at dere vil få barn er ganske høy. Definitivt mye høyere enn at dere ikke får det. Anonymkode: 0a746...ea0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #7 Del Skrevet 31. mars 2023 For meg fremstår du som litt overtenkende og stressa. Se rundt deg, tror du alle som får barn er supersunne friskuser under 30? Dere er bare noen år over gjennomsnittet for førstegangsfødende. Slipp kontrollen og slapp av 😀 Ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: 70295...06e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 31. mars 2023 #8 Del Skrevet 31. mars 2023 Litt annet spørsmål...men du skriver at han fester etc forsatt..vil han slutte med dette når du blir gravid og dere får baby sammen? Bare spør da jeg leser alt for mange tråder her inne at mannfolk ikke tar tak når babyen kommer og at de driver forsatt med å feste, være seint ute etc. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therealslimshady Skrevet 31. mars 2023 Forfatter #9 Del Skrevet 31. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For meg fremstår du som litt overtenkende og stressa. Se rundt deg, tror du alle som får barn er supersunne friskuser under 30? Dere er bare noen år over gjennomsnittet for førstegangsfødende. Slipp kontrollen og slapp av 😀 Ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: 70295...06e Ja, du traff nok litt spikeren på hodet der. Fikk jo de to første som 19-åring og 21-åring, så det var liksom lite stress, manglende refleksjoner eller erfaringer og tanker rundt det. Og det skjedde fort og uventet. Og sånn tror man jo at det skal være på den alderen. Skal prøve og stresse ned. Har bare aldri vært en prøver før og det hele skremmer meg. Føler meg under press på en måte. Tanken om at det kanskje ikke går…. At vi kanskje ikke oppnår vårt store ønske for livet vårt sammen videre.🫣🥹 Endret 31. mars 2023 av Therealslimshady Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #10 Del Skrevet 31. mars 2023 Stor sjanse for at du blir gravid. Mellom 10 og 20% hver syklus Anonymkode: e4462...497 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therealslimshady Skrevet 31. mars 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 31. mars 2023 (endret) Sofakona skrev (8 minutter siden): Litt annet spørsmål...men du skriver at han fester etc forsatt..vil han slutte med dette når du blir gravid og dere får baby sammen? Bare spør da jeg leser alt for mange tråder her inne at mannfolk ikke tar tak når babyen kommer og at de driver forsatt med å feste, være seint ute etc. Godt spørsmål og helt innafor å spørre om. Han er en kjempefin pappa for mine to som har en biologisk far som ikke helt lever opp til rollen. Samboer har vært der langt mer for barna enn hva deres faktiske far har. Han dropper lett sosiale sammenkomster dersom ungene «våre» er hjemme eller trenger oss på noen måte. Han prioriterer alltid oss, familien. Men; han har ikke hatt en baby før eller har erfaring med babyer og oppvekst eller våkenetter. Vi ble kjent når ungene var 1,5 og 3 år gamle. Så jeg kan vel ikke vite 100% sikkert hvordan det løper seg dersom vi får en baby i hus. Tror han takler det fint og vet at han ønsker seg et barn sammen sterkt og inderlig. Stoler på han 100% og vet at han er veldig familieorientert og elsker den gjengen vi er fra før av. Endret 31. mars 2023 av Therealslimshady 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therealslimshady Skrevet 31. mars 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Stor sjanse for at du blir gravid. Mellom 10 og 20% hver syklus Anonymkode: e4462...497 Var dette ment som ironi? Eller er 10% og 20% sjanse bra liksom? Jeg aner ikke, så prøver ikke å yppe. Hadde 100% suksessrate tidlig i 20-årene med de to jeg har fra før, så blir litt usikker på om kommentaren din er noe jeg skal ta som noe positivt eller om jeg skal tenke at det ikke er særlig mye håp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #13 Del Skrevet 31. mars 2023 30 minutter siden, Therealslimshady said: Var dette ment som ironi? Eller er 10% og 20% sjanse bra liksom? Jeg aner ikke, så prøver ikke å yppe. Hadde 100% suksessrate tidlig i 20-årene med de to jeg har fra før, så blir litt usikker på om kommentaren din er noe jeg skal ta som noe positivt eller om jeg skal tenke at det ikke er særlig mye håp? Det var ikke ment som ironi. Vanlige par uten fertilitetsproblemer har mellom 10 og 20% sjanse for å bli gravide hver syklus (gitt at de treffer eggløsning). 50% av alle par blir gravide innen 3 måneder. 90% blir gravide innen 1 år. Anonymkode: e4462...497 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #14 Del Skrevet 31. mars 2023 Hva med å bestille en test av sæden på en privatklinikk om det ikke klaffer i løpet av de første månedene? Om han da har dårlig kvalitet er det han som kan velge om han vil bidra for å få barn og gjøre noe med den. Anonymkode: accc7...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå