Gå til innhold

Betties dager

Bettie

Anbefalte innlegg

Søndag 23.april

Det er jo greit når begge deler interessen for fotball, Væren. Familien min påstår at jeg egentlig er fotballidiot - jeg har bare ikke kommet ut av skapet enda, sier de.

Har hatt noen fine soldager, Smygel. Det er deilig med vår.

Og snøen er helt borte på plenen, Queenblue. Det finnes vel en og annen snøflekk i skyggen, men som sagt - ikke hos meg lenger.

Håper du koste deg med filmen, baby-E. Jeg fant mye å humre av i den.

Uka har gått veldig fort, Cata. Sola har tittet fram,men det har blåst nordavind fra alle kanter, så å sitte i sola har det ikke blitt mye av.

Har hatt en bra helg, kira, selv om det har blåst kaldt.

Søndagen har ikke vært så ille, den, Litle Lady.

Denne uka har gått veldig fort, synes jeg.

Tirsdag hadde jeg langdag på jobben. Jeg holder på med et stort planleggingsarbeid, og det tar mesteparten av tiden jeg er på jobb. Det er ganske mange biter som skal på plass på en gang, og jeg bruker regneark så det skvetter.

Frøkna har jo sagt opp leiligheten sin og har flyttet inn hos kjæresten. Onsdag bestemte hun seg for å pakke sammen tingene sine i leiligheten. Jeg hadde jo lovet henne å hjelpe til, så onsdag etter jobben sto jeg på hodet i pappesker og søplesekker og hjalp henne å pakke. Vi ble så godt som ferdig i løpet av kvelden.

Torsdag fikk hun lånt seg en liten lastebil, og da ville hun flytte ut sakene sine med det samme. Så poden og jeg stilte opp igjen og hjalp henne å tømme leiligheten. Noe av det hun har skal på lager, noe skal hun ha hjemme hos oss, og noe skulle hun ha med seg til kjæresten. Magen min hadde slått seg ganske vrang, så jeg bar lite. Jeg bare plukket i sammen småtteri som jeg fant her og der, og som ikke var pakke. Og så hjelp jeg til med å planlegge hvordan lastebilen skulle pakkes. Det ble ganske seint før frøkna hadde levert det som skulle til oss.

Fredag - da tok jeg med meg litt jobb hjem. Det er vanskelig å få ro nok til å holde på med flere regneprosesser samtidig på jobben. Og huset trengte en liten overhaling.

I går var det fridag og sol. Men det blåste skikkelig surt. Ute var jeg uansett. Jeg begynte å beskjære trær. Vi har en uteplass - et "lysthus" av asketrær, og der skulle det meste vekk. Jeg klippet vekk fire-fem trillebårlass med kvist, så det tok jo sin tid. Mens jeg jobbet var det greit å være ute, men jeg måtte ta fram pledd når jeg satt meg på verandaen etterpå. Vofsa syntes det var kjempekult at jeg klippet så mange pinner bare til henne, så jeg fikk litt ekstra opprydding. Hun tok nemlig med seg kvist og løp fornøyd rundt med dem.

Frøkna og kjæresten kom hjem til oss i natt. De hadde vært ute her i byen, og da var det greit at mor og far har overnattingsplass. Dessuten skulle frøkna, Halvdelen og poden reise med fotballaget på bortekamp. Da de dro, satt jeg i gang med dagens oppgave.

I dag har det også vært sol - og vind. Så jeg fortsatte med hagearbeidet. Jeg har raket vekk gammelt løv og gress, så nå er det gjort. Og det tok sin tid, for det er et drøyt mål med plen. Etterpå plantet jeg litt i krukker. Stemorsblomster klarer en frotsnatt eller tre.

Men nå har jeg trukket inn og måtte ta en varm dusj, for jeg var kald da jeg kom inn. hadde litt for lite på meg, kjente jeg. Men det var det med sola. da......

I morgen skal Halvdelen få hjelpe meg med å beskjære frukttrærne. Jeg er litt pysete når det gjelder å stå på stige med skarpe redskaper i henda. Halvdelen får være klar til å holde stigen så den ikke ramler mens jeg kutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Så effektiv du har vært Bettie :) Men så er det morsomt med hagearbeid på våren. Skjønner at vofsa synes det og. Valpen min har oppdaget lukingens gleder. Det går så spirene spretter i bedene.

Og vårsolen gir så mye energi og varme, selv om luften ikke er så varm. Og litt farge til vinterblek hud gir den og, det er deilig det!

Ha en fin uke på jobb og hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bettie-vennen min!

Er innom og kikker etter hvordan du har det på en søndagskveld, og ser at du som vanlig har vært flittig både sent og tidlig i det siste. Er litt misunnelig på deg som har kommet i gang i hagen. Det er vel en av fordelene med å bo så langt sør. Her i nord har vi hele hagen under et tykkt teppe med snø enda. Eneste trøst er at det smelter godt, så det varer forhåpentligvis ikke så lenge.

Håper du får en fin uke! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, blir nesten inspirert til hagearbeid jeg også. Kanskje krukka på verandaen må få seg noen blomster snart. Nå må det da for svingende være slutt på nattefrosten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOM TIL MEG, BETTIE!!!!!!!! Trenger hjelp til hagearbeidet jeg, for det går så trått... Har vel aldri vært det morsomste jeg har gjort, og nå må jeg gjøre nesten alt selv. Og det er MYE som må gjøres her, for i fjor ble det ikke gjort noen ting. Da satt jeg jo på sykehuset hele tiden.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag 26.april

Å jobbe i hagen er delvis avslapping, MidnattsolVofsa mi er også veldig interessert i blomsterbedet, kira. Det er et ypperlig sted å gjemme tørkede griseører, synes hun.

Jeg har bodd nordpå et år, Fakse, og det jeg savnet mest, var akkurat våren - nettopp fordi jeg ikke er et vintermenneske.

Nattefrost bør herved være avlyst, Cata. Jeg har tatt sjansen på det. Men nå tåler stemorsblomster noen netter med kalde grader, da.

Det blir spennende for deg å planlegge hagen også, Smygel. Man kan få mye hygge med en uteplass. Er huset klart om en måned alt?

Det er greiere å være flere om hagearbeid, Liss. Du kunne kanskje kalle inn til en hagedugnad? Jeg har jo en fordel i at jeg ikke synes hagearbeid er et ork.

Takk for nattahilsen, Hope

Skal vi se - hva har jeg gjort så langt denne uka, da?

Mandag ble jeg så godt som ferdig med planleggingsgrunnlaget jeg har holdt på med. Jeg ser at jeg ikke vil klare forsvarlig drift med de rammene jeg har fått, så jeg må nok ut på ny tiggerferd til sjefene. Jeg håper jeg får gjennomslag for at vi har noen svært utfordrende områder - som også er kostnadskrevende. Jeg fant en liten feil i regnearkene også mandag, men når jeg har rettet dem, skulle alt stemme.

Hjemme gjorde jeg ingenting, bortsett fra å vaske litt klær.

I går hadde jeg en dag hvor jeg planla et møte. Møtet gikk bra, det. Jeg er jo tilbake i 75% jobb nå, så jeg må ta tak i en del av møtevirksomheten. Det er ikke det jeg setter mest pris på i jobben min, men det er meget nødvendig.

Da jeg kom hjem var det oppholdsvær, så jeg tok med meg Halvdelen, beskjæringssaker og gardintrapp ut, og så gikk vi løs på frukttrærne. Vi kuttet og klippet til den store gullmedalje, og fylte en hel henger med kvist og kvast. Men når jeg ser på trærne i dag, ser jeg at vi kunne gått enda mer brutalt til verks. Det får være godt nok i år, så får vi ta det grundigere neste vår.

I dag har jeg hatt en del samtaler med folk. I og med den økonomiske situasjonen er som den er, er det mange som lurer på om de får beholde engasjementene de har hatt. Hittil har jeg kunnet berolige folk med at det ser ut som jeg kan beholde alle.

Det er også noen som vil få nye oppgaver etterhvert, så jeg må ha samtaler med dem også. Jeg håper jeg har fått snakket med de fleste i løpet av ei uke.

Jeg fikk også en tilbakemelding om når fagforeningshyttene er ledige framover. Vi har tenkt å ta med oss ungene og svigerbarn på hyttetur en langhelg. Så vi dro opp til poden og svigerdatter, og hadde frøkna og andre svigerdatter på telefonen mens vi sjekket mulige uker. Så det blir høstferie på fjellet. Det er ikke lett å få det til å klaffe for alle på en gang.

Ellers har jeg fått "lekse" av psykologen min. Jeg skal øve meg på å bli sint. Jeg skal - helt alene og for meg selv - forsøke å gi uttrykk for alt det sinnet jeg har låst fast inni meg. Til vanlig våger jeg ikke ta det ut, for jeg tror jeg kan bli svært slem hvis jeg tar ut sinnet. Jeg er så flink med ord at jeg kan "drepe" den jeg er sint på. Jeg vil i hvert fall kunne såre dem ettertrykkelig. Og så er jeg usikker på om jeg klarer å holde litt kontroll når jeg blir sint. Jeg er redd for at det skal bli ukontrollert - kanskje jeg vil komme til å hive ting rundt meg eller noe sånt. Jeg er flink til å lage fantasier om hvor forferdelig jeg vil være når jeg uttrykker sinne.

Men jeg skal forsøke. Jeg skal sette Vofsa ut, og så skal jeg inne ta ut litt sinne på henne. Hun er ganske umulig om dagen, og gjør masse hun vet hun ikke skal. Det tar jeg etterhvert, men jeg skal bruke disse episodene til å bli sint på noe som er ufarlig før jeg prøver meg på noe vanskeligere. Vanskelig blir det uansett, for det er ikke mange som har sett meg sint.

Jeg har bestemt meg for å forsøke i morgen.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

Hei hei :vinke:

Så koselig med hyttetur da! Skal litt til for å få det til å klaffe for så mange ;)

Lykke til med "sinteøvelsen" i dag!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det er vanskelig å uttrykke sinnet sitt, er det fordi vi er så redde for å ikke bli likt?

Men det er nok sunt å lære seg å si fra, og ikke holde alt inne i seg.

Lykke til, du klarer nok det og :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia i vårsola.. :ironi:

Selv om været er blitt noe bedre rundt om, synes jeg at d godt kunne blitt litt varmere.... men d begynner vel å ligne noe nå da... :) Så herlig å få rydda opp i hagen da... liksom få "røska" vekk den usle vinteren på en måte... ;) Du er no flink og effektiv og da synes jeg.. :sjarmor:

(er litt tidlig ute men...)Må ha en fin helg da :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo i stua, og god lørdag til deg Bettie!

Tror det er lurt å øve seg på å ta ut litt sinne, det er nok mange av oss som er for dårlige til det. Og det er jammen ikke bare lurt å samle sinnet inni seg heller!

Håper du koser deg i helga, og ikke styrer med alt for masse! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gikk det med "sinteøvelsen"? Håper ikke Vofsa fikk sjokk ;) . Ellers så kunne jeg gitt deg et kurs i "Hvordan være sint". Det er nemlig noe jeg er kjempeflink til (bare spør familie og kolleger). :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 1.mai

Hei Midnattsol

Hei-hei, baby-E. Det har ikke gått så bra med sinnaøvelsen akkurat.

Det er helt klart lurt å si i fra, kira, men det er vanskelig.

Jeg venter intenst på varme grader og sol, litle lady. Det er mai, og da kan det godt bli varmere, synes jeg.

Jeg har ikke fått til å bli sinna, Fakse. Jeg trekker meg før jeg kommer så langt.

Kanskje jeg skal melde meg på kurs hos deg, Cata? Jeg har gått på bøllekurs en gang i tiden, men det hjelper ikke nå. Takk for haling opp fra side 2.

Torsdag var en litt merkelig dag. På jobben gikk det litt trådt. Jeg ser at jeg bør gjøre en endring på et område, men hittil har jeg forkastet alle mine ideer. Jeg vet at jeg nesten har løsningen, men det siste litte mangler. Jeg får sette meg ned med ark og fargestifter og fargekode litt, slik at det blir lettere å se.

Fredag var det møtedag, og det tok nesten hele arbeidsdagen, det. På ettermiddagen kom frøkna, for hun ville se på Idol og spise middag før hun skulle på kveldsskift.

Lørdag var jeg superflink husmor som ryddet og vasket og holdt på. Fikk vasket alle vinduene i 1 etg. - bortsett fra kjøkkenvinduet. Men jeg fikk snudd litt på kjøkkenet slik at Halvdelen fikk mer benkeplass. Jeg byttet også TV-benk, og i det byttet forsvant lyden på TV'n. Har forsøkt å bytte alle kabler uten at det har hulpet. Vi har lyd når vi ser på DVD, men når vi kobler inn parabolen - da har vi bare stumfilm. Vi har kommet fram til at det må være noe med dekoderen, og det får vi ikke gjort noe med før på tirsdag.

Søndag var vi hos poden og hjelp ham å beskjære et gammelt, overgrodd epletre. Vi fikk tatt en del, og pekte ut noen greiner han trygt kunne ta med motorsag seinere. Poden, frøkna og Halvdelen skulle på fotballkamp, så jeg tuslet meg hjem og satt meg ned med ei bok - Kongen av Europa av Kjæstad. Det var en litt sær bok, synes jeg (ble ferdig med den i dag)

I dag har det ikke vært det store været å være ut i, ¨så jeg har bare så vidt vært ute med Vofsa. Bortsett fra å vaske klær, har jeg ikke gjort noe fornuftig i dag. Jeg har sett filmen Frida - og den likte jeg. Det er lenge siden jeg skaffet meg filmen, men nå hadde jeg en god anledning til å se den.

I morgen er det jobb igjen.

Det har vært deilig med en ekstra fridag, kjenner jeg. Men leksen min har jeg ikke fått til. Jeg har vært alene hjemme, og jeg har satt ut Vofsa slik at hun ikke skulle bli sjokkskadd, men noe sinne har jeg ikke klar å opparbeide. Det butter i mot, og jeg finner alltid en unskyldning for å la det være. Det er tydeligvis en stor terskel å gå over, å bli sinna. Det kan da ikke være så farlig? jeg er jo alene, så jeg vil ikke kunne skade noen, men som sagt - det butter i mot - bare tanken på å skulle ta ut sinne. Jeg får vel bare prøve videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Queenblue

Jeg kan bli sinna Bettie. Det går lenger og lenger mellom hver gang, men det hender det smeller før jeg rekker å si så mye som en.. Husker ikke sist.. :ler:

Ha en fin fortsetning på uka Bettie.

Prøv Catas kurs.

Endret av Queenblue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Sinnakurs, ja. Det kan vi vel trenge noen og enhver vil jeg tro. Men jeg kan bli sinna jeg altså, det er bare ikke så ofte - men når det skjer, så blir jeg ikke sinna, men utilregnelig. :sjenert::ler:

Høres ut som du er inne i den travle hverdagen din igjen, Bettie. Du fyller den opp med alt en moderne kvinne skal ha tid til. Beundringsverdig. Jeg satser på å gifte meg med en oljekis og få hushjelp, jeg. Så jeg får med meg Oprah hveeer eneste dag. :sjarmor:

Natta Bettie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 4. mai

Sinnakurset ditt ser greit ut, Cata. Starte med munnbruk først - få kjeftamentet i gang, liksom.

Jeg tør liksom ikke bli sinna, jeg, Queenblue. Irritert, ja, men ikke sinna.

Jepp - hverdagen har tatt tak i meg igjen, Hope. Planen din om å gifte deg rikt støttes.

Skal vi se - hva har skjedd siden sist? Ikke så mye akkurat. Tirsdagen var en vanlig dag, bortsett fra at jeg forsov meg ganske ettertrykkelig. Jeg har vekkerklokka på, men jeg slår den av og sover videre. Husker ikke at jeg har vært våken lenge nok til å slå av klokka en gang. Siden jeg hadde forsovet meg så grundig, fant jeg ut at det var ingen vits i å stresse, så jeg tok den tiden jeg trengte før jeg tuslet ut døra. Resten av dagen bar preg av at jeg var for seint ute.

Onsdag- i går, startet dressurkurs 2. Jeg må begynne temmelig fra null med Vofsa igjen. Jeg har ikke vært flink nok til å øve med henne. Vofsa var kjempefornøyd da hun fikk komme inn i bilen. Bilturer er gøy. Vel framme på kursstedet måtte jeg bli streng for at hun skulle forstå at jeg skulle ut av bilen før henne.

Første leksjon: Sitt.

Jeg kommanderer sitt, og Vofsa står og snuser i bakken. Der luktet det tydeligvis helt uimotståelig. Jeg vet at hun kan kommandoen. En ny "sitt" fra meg, og Vofsa ser raskt opp på meg, før interessen blir fanget av en sykkelist, en sommerfugl, ei flue. Først når jeg blir skikkelig streng i stemmen, setter hun seg. Men konsentrere hun seg - nei. Alt er mye mer spennende enn meg. Men hun blir faktisk sittende ganske lenge.

Så "dekk"

Vofsa ser bare dumt på meg. Fram med godbiten og Vofsa kaster seg uforferdet ned - for å reise seg opp så snart som godbiten er fortært.

Vår lekse nå er å få kontakt. Det vil si at Vofsa skal se på meg. Det er ingen enkel lekse for en nysgjerrig og vimsete Vofs. Men vi skal øve, vi. Nå går det jo an å være ute, og da er det lettere å trene. Inne er det nemlig ikke noe problem å få henne til å se på meg.

Så etter to timer med Vofsetrening var jeg ganske sliten. Jeg kom hjem til fullt hus, for det var jo fotballkamp må vite. Poden, frøkna og Halvdelen hadde mange ekspertkommentarer underveis, iblandet huff, ånei og åååååååå.

I dag har det vært sommer. Og det er bare deilig, selv om jeg har fått en 5-6 myggestikk allerede. Myggestikk klør - og jeg klorer. Ikke lurt.

På jobben måtte jeg gjøre endringer i den store planen jeg har utarbeidet. Noen forutsetninger hadde endret seg, men nå ligger alle regnearkene klare, så det er enklere å gjøre endringer enn å starte fra null.

I kveld har jeg vært "galionsfigur". Vi har hatt åpen hus i kveld på jobben, med utstillinger og salg. Og da måtte jeg jo åpne showet. Og så måtte jeg vandre rundt og smile og snakke hyggelig med folk. Heldigvis varer det ikke mer enn et par timer. Det er en sånn grue-seg-til oppgave. Masse mennesker. Huff. Men jeg overlevde.

Borsett fra at føttene dreper meg. Jeg må jo stille i pent antrekk, og jeg valgte feil par sko. Jeg valgte pene sko med ganske høy hæl, og det var ikke godt å tråkke rundt i dem i to timer.

Men som sagt - jeg overlevde uten for mye angst, og det har jeg klappet meg selv på skulderen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...