Midnattsol Skrevet 16. desember 2006 #741 Del Skrevet 16. desember 2006 Håper du har en fin helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. desember 2006 #742 Del Skrevet 16. desember 2006 Hei hei, vi er nok flere som er gammeldagse, Bettie, for jeg mener også at unger kan sitte i ro mens de spiser. (Så kan de heller gå fra bordet og leke når de er ferdigspist.) Høres ut som du har tett program nå, så jeg skjønner utmerket godt at du vurderer å ikke bli med jobben ut for å spise. Man kan ikke være med på alt hele tiden og en rolig hjemmedag for å få ned pulsen er slett ikke å forakte, -særlig ikke når jobben driver og tar fra en stakkar nattesøvnen. Fortsatt god helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 16. desember 2006 #743 Del Skrevet 16. desember 2006 Innmari trist og frustrerende og lese om svigermoren din. Det er en skam at Norge med flere milliarder på bok ikke kan ta bedre vare på sine eldre. Er det ikke de som er gamle i dag som har bygget opp landet vårt etter krigen? Åjooo... det var det visst.. Jeg jobbet med å selge medlemskap til Seniorsaken for noen år siden, men det virket ikke som de gjorde stort, og man hører ikke om dem i dag heller så det var vel bare en flopp og ikke noe annet. I danmark har de en seniorsak som funker så vidt jeg vet. Det burde kunne gått her i landet også. Ikke slit deg helt ut nå før jul da, Bettie - jula kommer, okke som! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #744 Del Skrevet 17. desember 2006 Søndag 17.desember Ei uke til jul. Det går raskt nå. Åååå- dørkranslaging er fint. Det er noe jeg ikke har gjort på lenge,kira. Ja, det er synd at ikke gamle mennesker som trenger hjelp, kan få det, babyE. Svigermor bor en halv time fra oss, og på veien fra jobben, så det er ikke så langt unna. Og julegavene er i boks (nesten) Jeg vurderte meg ferdig fredag, Cata, og holdt meg hjemme. Det var godt. Jeg er ganske forbannet på svigermors vegne, mysan. Og jeg kommer til å bli et gnagsår for de som tildeler sykehjemsplasser. De skal ikke år glemme oss..... Fredag valgte jeg å holde meg hjemme. Jeg var utladet og sliten, så da fristet det over hodet ikke å å ut. Så jeg tok fram nål, tråd og perler og broderte på vantene. Lørdag ryddet jeg vekk alt som minnet om juleverksted. Har ikke hatt ork til det før. Og så gjorde jeg ferdig resten av pulsvantene, så nå ligger det 19 par og venter på å bli pakket inn. Skal gjøre det seinere i kveld. Jeg er for så vidt ferdig med julegavene, men je hadde planlat å strikke sokker til krapylene mine - med samboere. Jeg tror ikke jeg rekker det før julaften, or det tok meg en dag å strikke en stor mannesokk. Vi får se. I verste fall pakker jeg inn garnet med lte om at garn vil bi til sokker etterhvert. I dag dro vi tidlig over til Sverige og handlet inn ribbe og annen julemat, så da er det meste av maten i boks. Vi var en tur innom butikken hjemme også. Skulle ha noe utejulelys til trappa. Kjøpte noen stjerner. Var innom sviermor en tur med honning. Hun liker det. Da vi kom ved halv elvetiden hadde hjemmesykepleien ikke vært der enda. Hun kom da vi var der. Det var kanskje ikke så farlig at hun ikke hadde kommet ut av senga da vi kom, for hun sov mesteparten av tiden vi var der. Ellers har et vært håndball på tv-n, så da har jeg tittet mens jerg har strikket. Med andre ord - en rolig helg uten stress. Men selv om jeg ikke har gjort så mye, har jeg vært stuptrøtt. Det skal bli godt å ta ferie snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mora di Skrevet 19. desember 2006 #745 Del Skrevet 19. desember 2006 Hei Bettie. Nå er det lenge siden jeg har vært innom dagboka di, og det er fordi dagene går i hundre med valper og valpekjøpere. I tillegg skal vi ha alle ungene til jul, så her blir det liv. (Juletreet står ute i år). Ønsker ihvetfall deg og dine en kjempefin jul, og håper du får slappet av litt innimellom. Stoor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 19. desember 2006 #746 Del Skrevet 19. desember 2006 19 par pulsvanter med broderier og perler på!!?? DET må jeg si... I'm totally impressed!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #747 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Tirsdag 19.desember Hei Mora di. Godt å se deg. forstår at du har mye åhene fingerne i. Jeg har jo holdt på med disse vantene siden midten av november, mysan, så da blir det fort noen par. Tok av et sett til meg selv også, for jeg ble ganske ornøyd med resultatet. Og nå har jeg juleferie. Har tre feriedaer til gode - og en masse tid å avspasere, så nå skal jeg ikke på jobb fr i januar. Det skal bli deilig. Jeg fant ut at jeg måtte ha noe småtteri til poden og frøkna også. De får penger av oss, men en liten gave til dem må jo også ligge under juletreet. Fant noen gode tøfler - og siden det var tre for prisen av to, fikk jeg meg tøfler, jeg også. Så kjøpte jeg litt julestæsj til å pynte ute på trappa. Skal snurre en girlander med lys rundt en stolpe, og stæsje litt med granbar i noen krukker. En nisse skal også ut på trappa. Etterpå var jeg en tur innom svigermor. Hun kom tilbake på sykehjemmet i dag. Hjemmesykepleien så at det gikk ikke å ha henne hjemme, så de fikk henne inn på et nytt korttidsopphold. Men der blir hun nok til hun får en permanent plass. Je var hos svigermor i år og pakket klær til henne. Jeg syntes det var viktig at hun fikk med se klær som hun liker og føler se vel i. Gjett om jeg ble lettet da vi fikk beskjed om at hun kom på sykehjemmet igjen. Så nå skal jeg lage en liste over hva jeg skal gjøre fram til julaften. Planen blir omtrent som slik i kveld - pakke inn de siste julegavene og skrive de siste julekortene I morgen - vaske vinduer, pynte i vinduene, skifte gardiner på kjøkkenet, kjøre poden til Sverie så han får julehandlet, og stikke en liten tur innom sviermor med litt julepynt til rommet, vaske sengetøy, pusse sølv og kobber. torsdag - bakedag. Det blir ikke sju slag, men litt småkaker må jeg ha. Og så skal sviermor å en boks med litt av hvert. Lage tomatsild. Ta opp ribba og rute den og gni den inn med salt og pepper fredag - handle siste rest av mat og knask til jul. Kjøpe juletre. Rydde og pynte stua og gangen. Vaske bad og wc. Pynte ferdig ute. Stryke juledukene. Sjekke juleklærne. lørdag - gjøre rent og rydde kjøkkenet, gjøre rent på soverommet og gjøre klar gjesterommene søndag - gå over gulvene med støvsugere og så er alt klart. Må bare sette av litt tid til å besøke sviermor også Klarer jeg å følge planen, skulle jeg komme i mål uten å være vaskefille. Kan ikke regne med noe hjelp fra Halvdelen, for han har et hektisk med lange dager. Endret 19. desember 2006 av Bettie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #748 Del Skrevet 19. desember 2006 Fortsatt tirsdag Sånn - da kan jeg krysse ut det jeg hadde på lista i dag. Alle juleaver er pakket inn, og de siste julekortene er skrevet. Så da kan jeg rydde vekk julepapir og bånd og merkelapper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 20. desember 2006 #749 Del Skrevet 20. desember 2006 Det ser ut som en fornuftig plan Bettie. Det er godt å ha oversikt over hva som skal gjøres hvilke dager i stede for bare en lang liste. Har man bare en liste føler man seg liksom aldri ferdig, så da klarer man ikke slappe av før alle tingene er gjort. Ha en fortsatt god førjul, og husk å ta vare på deg selv og ta pauser samt drikke nok vann innimellom alle forberedelsene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 20. desember 2006 #750 Del Skrevet 20. desember 2006 Hei hei Bettie! Så godt å høre om svigermoren din! Må si du virkelig har fult opplegg hele uken. Har selv noen bakeplaner i morgen. Har bakt pepperkaker og laget brente mandler. Skal lage et lass til med brente mandler i morgen og et lqass med sarah Bernardt kaker Ha en fortsatt fin kveld Bettie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #751 Del Skrevet 20. desember 2006 onsda 20.desember Jeg har funnet ut at det er lurt å lage slike daslister, Fakse, for da kan jeg si at jeg er ferdig med noe. Og ja - jeg skal huske på å ta pauser og drikke vann. Hvordan står det til med deg, foresten? Jeg har vasket vinduer i dag, og hengt opp rene gardiner. Fikk rufset opp i potteblomstene mine også, når jeg ført holdt på i vinduene. Jeg var en tur i leiliheten til svigermor også. Skulle ta med litt julestæsj til henne. Jeg tok et overblikk med det samme, og fant en god del møkkete klær, så jeg satt i gang en vaksmaskin. Får dra innom og henge opp vaksen i morgen og sette i gang en ny runde. Handleturen til Sverige med poden og svigerdatter ble laaang. Det ble en tur til systembolaget, så nå er juledrammen i hus. Foreldrene mine setter pris på en liten en til kaffen - og etter kaffen. Så var det en tur på babyland for å handle madrass til barnesenga, en tur innom godtebutikken for å hente julegodt, og matbutikken for å handle mat. Jeg har en liten mazda, og den var veldig full da vi dro hjem. Var ikke hjemme før ved åttetiden. Da hadde jeg ikke rukket innom svigermor, og jeg orker ikke sette i gang med sølvpuss i dag - skyver det til i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bustetroll Skrevet 20. desember 2006 #752 Del Skrevet 20. desember 2006 Så flink og organisert du er. Det imponerer meg stadig. Håper du har fått gjort de andre tingene du skulle også, så du i allefall er nogenlunde i rute. Jeg har bakt pepperkaker i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #753 Del Skrevet 21. desember 2006 Torsdag 21. desember Brente mandler er kjempegodt, baby-E. Får ikke laget det i år. Kanskje noen lager til meg....Har fått det i gave før. Det lukter så godt når man baker pepperkaker, bustetroll. Og så er deigen så god. Jeg har bakt i dag, som planen var. Men først var jeg ute på handletur. Så nå er øl og brus og snadder og mat i hus. Juletre fikk jeg også kjøpt. En lubben, fin gran. Og alt gikk inn i min lille bil. Etterpå var det kakebaking. Så nå er boksene med serinakaker, havre- og kokusmakroner, pepperkaker og krumkaker satt ned i kjelleren - sammen med en boks rissjokolade. Hadde laget en deig til berlinerkranser også, men den var håpløs - smuldre, smuldre deig, så den gikk - etter noen runder og mindre pene ord - rett i søpla. Og gjett om jeg lette etter krumkakejernet. Jeg mente jeg hadde satt det på plass i fjor, men fant det ikke der. Så jeg fikk ryddet i noen skap mens jeg lette. Jeg fant det til slutt - der det skulle være. Jeg hadde bare satt noe annet oppå det. I år brant jeg meg bare en gang under krumkakestekinga. Er ram til å komme borti jernet med fingrene. Etter at bakinga var ferdig, laget jeg et glass tomatsild før jeg dro til leiligheten til svigermor og hang opp tøyet jeg hadde puttet i vaskemaskinen hennes i går. Og satt i gang en ny maskin. Det er enda et par vaskemaskiner igjen før alt er reint hos henne. Så tok jeg med meg litt mer klær til henne. Da jeg kom til sykehjemmet, flyttet de på henne. Hun skulle få et rom litt nærmere vaktrommet. Så jeg hjalp henne og hang opp klærne hennes. Jeg hadde med meg et lite juletre jeg hadde pyntet, og en julestjerne, så det ble litt kos på rommet. Halvdelen skal hente tv-n hennes i kveld, så får hun en tv med fjernkontroll. Hjemme har jeg bare ryddet kjøkkenet etter meg. Skal lage mat om ikke så lenge, og så får jeg hale fram sølvtøyet og begynne med det. Æsj - jeg liker ikke å pusse sølv. Men en gang i året går det jo an. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 21. desember 2006 #754 Del Skrevet 21. desember 2006 Jeg blir matt bare av å lese halve innlegget ditt, Bettie. Snakker om juleeffektivitet. Her er ingen kaker baket og snopet må handles i morra. (Men har middag til 1. juledag og råmaterialer til dessert....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #755 Del Skrevet 21. desember 2006 Jepp - juleeffektiv - det er jeg. Men slik er det når alt skal bli klart på få dager. Da kobles full-fart-gearet inn og så holder jeg farten oppe til det ikke er mer fart igjen. Og da er jeg forhåpentligvi i mål. Men jeg ligger faktisk foran skjemaet i og med jeg handlet i dag, så da står rengjøring og pynting på planen i morgen. Det er overkommelig. Og jeg har gjort unna de jobbene jeg liker minst som å handle, pusse sølvtøy og bake. Og i morgen - da snur sola - hurra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. desember 2006 #756 Del Skrevet 22. desember 2006 Bake er egentlig morsomt, synes jeg, men rengjøring.....blæææærgh. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 22. desember 2006 Forfatter #757 Del Skrevet 22. desember 2006 Fredag 22.desember Det er ikke det at jeg synes rengjøring er spesielt morsomt, Cata. Det er bare det at jeg ikke er noen kakebaker. I dag har jeg hengt i som en lyktetenner. Men nå er det nesten jul her hjemme. Ute har jeg tvunnet girlaner med granbar og lys rundt stolpen, og jeg har puttet granbar i urnene. Sypressen har fått lys den også, og fugleneket er på plass i epletreet. Inne er jeg ferdig med badet, do, gangen og nesten ferdig med stua. Juletreet er pyntet og juledukene ligger på bordene, og det er røde lys i lysestakene. Alle nissene - og et er mange, står og sitter i hyllene og henger i gardinene, så jo - jeg er i rute. I morgen kan jeg ta et litt mer med ro, for det er ikke så stor jobb å gjøre klart gjesterommene, og kjøkkenet tar ikke all verdens tid, det heller. Men det har absolutt ikke vært dagen da ting har gått på skinner. Først lette jeg etter juledukene. Jeg fant noen, men ikke alle. Endevendte kottet, men null duker der. Jeg fant dem ikke før jeg skulle sette noe på "roterommet" mitt. Da dukket de opp i en pappeske. Jeg syntes nok det var veldig lurt i fjor. Så var det juletrelysene - borte vekk de også, og ny leterunde. Ned i kjelleren denne gangen, for vi hadde ikke juletre inne i fjor. Etter å ha lett godt og lenge, kom jeg på at de hadde jo poden lånt i fjor. Så da sto jeg er uten julelys. Og ikke ti ville hester ville få meg inn i en butikk i dag. Så da gjorde jeg en vri. Vi hadde kjøpt en lysslynge med blanke stjerner, så den har jeg drapert rundt juletreet, så lys ble det. Og så har jeg vært elektrikker. Da jeg snudde rund på stua, oppdaget jeg at en kontakt til en lampett var gått i stykker. Jeg har sagt fra til Halvdelen om den, men han har glemt det, så jeg fikset ny kontakt i dag. Hadde en liggende. Og så har jeg hengt opp de bildene jeg måtte flytte etterat vi/jeg ommøblerte. Traff selvfølgelig tommelen også. Jeg skulle hatt på meg skrittelleren i dag, for det har blitt mange turer mellom 1. og 2. etg og kjelleren. Kjenner det i beina, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 23. desember 2006 #758 Del Skrevet 23. desember 2006 Men det har absolutt ikke vært dagen da ting har gått på skinner. Først lette jeg etter juledukene. Jeg fant noen, men ikke alle. Endevendte kottet, men null duker der. Jeg fant dem ikke før jeg skulle sette noe på "roterommet" mitt. Da dukket de opp i en pappeske. Jeg syntes nok det var veldig lurt i fjor. Så var det juletrelysene - borte vekk de også, og ny leterunde. Ned i kjelleren denne gangen, for vi hadde ikke juletre inne i fjor. Etter å ha lett godt og lenge, kom jeg på at de hadde jo poden lånt i fjor. Så da sto jeg er uten julelys. Og ikke ti ville hester ville få meg inn i en butikk i dag. Så da gjorde jeg en vri. Vi hadde kjøpt en lysslynge med blanke stjerner, så den har jeg drapert rundt juletreet, så lys ble det. Og så har jeg vært elektrikker. Da jeg snudde rund på stua, oppdaget jeg at en kontakt til en lampett var gått i stykker. Jeg har sagt fra til Halvdelen om den, men han har glemt det, så jeg fikset ny kontakt i dag. Hadde en liggende. Og så har jeg hengt opp de bildene jeg måtte flytte etterat vi/jeg ommøblerte. Traff selvfølgelig tommelen også. Jeg skulle hatt på meg skrittelleren i dag, for det har blitt mange turer mellom 1. og 2. etg og kjelleren. Kjenner det i beina, ja. ← En skikkelig ulykkesdag med andre ord. Uansett er det godt at du nesten er helt ferdig da! Ha en kjempefin julefeiring Bettie! I dag reiser jeg til plankebyen. Gleder meg masse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. desember 2006 #759 Del Skrevet 23. desember 2006 Uæh! Nå minnet du meg akkurat om de potensielle småkatastrofer som kan inntreffe i julepyntingen. Det meste av det der har skjedd i denne heimen (eller foreldreheimen) også. Glemmer ikke så lett den jula da foreldrene mine hadde rotet bort den fine julepynten så vi måtte slite med den gamle, falmede.... Eller det året jeg sto uten julelys fordi foreldrene mine hadde lånt mine jula før (mens jeg studerte). Tror jeg har noenlunde kontroll med rekvisittene i år, men den store skrekken er jo at lysene skal finne på å ikke virke..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 23. desember 2006 #760 Del Skrevet 23. desember 2006 +’* . +* . * . * +’ * . * . * * . Ønsker deg en riktig , . * + *’+ . + .*’ * .’ god jul og ett godt nytt år, . * . ’ Jule klemmer fra meg til deg!*.’+ +. * . * + * . * . *’ . * . + * . *.+ .*+. ’ * * + . * ’. + . * . * . *+* . * + . +* * Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå