Gå til innhold

Betties dager

Bettie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

torsdag 13. juli

Klarte å lagre alle bildene - og finne dem igjen, Cata. Var fornøyd med meg selv, da.

Det neste jeg skal forsøke meg på nå, Fakse, er å redigere bildene.

Takk for drahjelp, mysan.

Hei Midnattsol

Hei kira.

Skal vi se da. Det er torsdag, og jeg skrev sist søndag.

Mandag fikk Halvdelen satt ned et jordspyd slik at jeg fikk opp tørkestativ ute. Det passet bra, for jeg hadde en del sengetøy å vaske. Vi fikk jo sommergjester mandagskvelden, så jeg brukte formiddagen til å skifte på senger og gjøre reint. Og så gikk vaskemaskinen noen runder. Da ekstradatter og sønn kom. grillet vi, for det var nydelig vær.

Tirsdag regnet det - og ikke med måte. Så da tok ekstradatter og sønn + meg en Svensketur. Halvdelen hjalp frøkna med å tråle markedet etter bil, for hun vil også ha ny bil. Den hun har er ganske dyr i drift.

I går begynte festivalen her i byen, så etter å ha sittet litt ute i vinden - for det blåste mye i går, dro vi inn til byen for å få med oss konsertene. Jeg hadde vasket tre masiner på morgenen, så jeg tenkte at det ville blåse fort tørt. Dessuten fikk Halvdelen og jeg flyttet noen planter, og jeg fikk bundet opp tomatplantene.

Det var bra trøkk på konsertene, og det er kos å sitte på brygga med en kald en og lytte til musikk. Frøkna og samboer kom også bort til oss, og en del venner av henne, så vi hadde et helt bord sammen. Konsertene var bra, mye trøkk og variert musikk. Men det ble ganske kaldt i vinden da sola gikk ned, så Halvdelen kjørte hjem og hentet jakker.

Da vi kom hjem og jeg skulle hente inn tøyet, fikk jeg meg en overraskelse. Det hadde blåst så mye at tørkeatativet hadde bøyd seg slik at klærne lå på bakken. Heldigvis er det gress under, så jeg slapp å vaske om igjen.

I dag skal vi to turer til byen. Ekstradatter har invitert oss på lunsj, - og så skal vi til få med oss noen konserter i kveld også. Været er jo bra i dag også, men det blåser fortsatt godt. Blir nok jakkevær i kveld også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kjedelig at det nye tørkestativet ikke tålte en skikkelig blåst! Regner med dere klager der dere kjøpte det?

Jeg skal også kjøpe nytt utendørs tørkestativ snart, så jeg får være obs på at det virker skikkelig solid og ubøyelig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om du må stramme opp tørkestativet ditt. "Giiiiiiiiiiiiiiv akt!!!" Det kan jo ikke drive på og flate ut bare fordi det blåser litt. Det kan vi ikke ha noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med ny bil! :) Har du fått framkalt bildene fra ferien nå el? alltids kjekt å se på feriebildene i etterkant.. ;) Nå reiser jeg på ferie så du får kose dg videre.. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjøøøør du på side 2? :fy_fy:

Men jeg haler og drar litt jeg. Håper du har hatt en fin dag. Det har jeg , - våget meg til og med en liten tur på den lokale stranda. Det ble en drøy time solbading men uten at jeg hoppet i havet etterpå.

Skal kanskje teste solbadelivet litt mer i morgen ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg skammer meg. Jeg burde være mye flinkere til å stikke innom dagboka de. Gir meg selv ris på baken.

Håper alt er bare bra med deg. Jeg tenker ofte på deg, selv om jeg ikke er så flink til å stikke innom deg.

Ha en fin søndag. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 16. juli

Du verden som dagene flyr......

Jo, klage ble overlevert sammen med det nedblåste tørkestativet, Fakse.

Det nye stativet våger ikke så mye som å vippe litt over på en side, Cata. Her er det gitt befalinger så det holder. Takk for at du haler meg over på side 1 igjen.

Har ikke fått framkalt bildene enda, Litle Lady. Skal samle alle sammen og sende dem av gårde samlet.

Kos at du stikker innom, Sommerberta.

Torsdag spanderte ekstradatter lunsj på oss. Vi fant oss, med nød og neppe, en plass på brygga, og spiste italiensk. Det var deilig, det. Vi spiste lunsj såpass seint at det var ikke vits i å reise hjem for å dra tilbake til konsertene, så vi fant oss et bord ved scenen og hadde det som base. Fikk med oss litt av ungdomsunderholdningen - diverse musikk med Skranglebein som gjennomgangsfigur. Det var nesten bare lokale ungdomsband, og en del av dem bør nok øve mer i garasjen før de slippes løs på et bredere publikum. Men nå var ikke jeg målgruppa, så det kan jo hende andre har andre meninger.

Lillefrøkna kom sammen med poden, så hun ble med oss resten av kvelden. Sønn til ekstradatter tok henne med på tivoli, og det var selvsagt stor stas. Ansiktsmaling fikk hun også.

Ellers var det en meget variert musikalsk kveld, med Kari Svendsen som hovedattraksjon. Ikke for det, det svinget bra av de lokale bandene som inntok scenen seinere på kvelden. Frøkna, samboeren og noen venner av dem kom også, så Lillefrøkna storkoste seg der hun klappet takt og svingte armene som de store gjorde. Og hun skulle i hvert fall ikke hjem.

Kvelden ble avsluttet med at gutta fra filmen "Lange flate baller" kom, og filmen ble vist som "sail-in"-film.

Fredag tok vi oss en festivalfri dag. Våre sommergjester skulle reise hjem på kvelden, og de ville handle litt billig i Sverige før de dro. Så vi reiste over grensa alle mann alle.

Det ble tid til litt sol i hagen også, før Halvdelen serverte middag.

I går var vi igjen i byen og tok med oss de konsertene som var.

Og i dag er det siste festivaldag. Vi tok en formiddagstur til et frimarked i nærheten, men vi kjøpte ikke noe. Så hentet vi Lillefrøkna slik at hun skulle få se pappbåtseilasen. Hun var henrykt over farkostene som seilte nedover ælva.

Vi har droppet konsertene i dag, enda jeg vet at det vil bli full trøkk med siste band. Vi skal reise i morgen, så da er det greit å ta en rolig kveld. Må pakke kofferten og gjøre klart før vi drar. Vi skal til Nederland neste uke, Halvdelen og jeg, og vi ser fram til det. Det skal bli koselig å treffe gamle venner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zenta

Innom for å ønske deg en koselig søndagskveld.

Det høres ut som om du koser deg masse i ferien Bettie og det må du fortsette med. Det er synd at disse ferie ukene bare raser avgårde.. men man må nyte hvert eneste minutt av dem og kose seg masse :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ble orden på tørkestativet! Høres ut som om du har hatt en herlig helg, sommer og festival er en fin kombinasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som gjorde stor lykke, var min vannavkjølte, batteridrevne vifte.

:ler:

Den vifta di altså.

Jeg må bare smile.

Hvis du er på tur nå håper jeg du koser deg masse, masse.

(Håper jo selvfølgelig du koser deg uansett om du er på tur eller ikke...)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 24. juli

Hei Zenta. Het bare ei uke ferie igjen, og jeg akter å ferie den uka også.

Festival og sommer er avgjort en god kombinasjon, Fakse

Vifta er kjempekjekk den, Bustetroll, og ypperlig til å sprute på Halvdelen med.

Takk for haling, mysan.

Da er jeg altså hjemme igjen, og jeg sitter bare og venter på sola.

Vi har hatt en fin tur, Halvdelen og jeg.

Frøkna kjørte oss til flyplassen. Kejkt med voksne barn, gitt, og vi hadde sånn passe god tid. Jeg var overbevist om at jeg ville gli ubemerket gjennom sikkerhetskontrollen, for jeg hadde da ikke noe metall på meg - og glemte metallspennene på skoa. Så det sa pip, og jeg måtte gå barbent gjennom før jeg var klarert.

Flyturen nedover gikk ganske greit. Jeg hadde panikktendenser. Ikke fordi jeg er redd for å fly, men fordi det var så mange mennesker på så lite plass, og jeg hadde fått et midtsete.

Vel framme oppdaget vi at kofferten min hadde fått en skikkelig trøkk. Det var ikke mulig å hale opp håndtaket, fot hele systemetvar vridd. Vi fikk laget en skademelding på det.

Vi skulle bli møtt på flyplassen, men da vi kom utenfor sperringene, sto det ingen kjente der. Vi bestemte oss for å vente litt og se om de dukket opp, og jeg begynte å lete etter adresse og telefonnr - bare for å oppdage at jeg hadde glemt det hjemme. Ringte hjem og fikk det, heldigvis, og begynte å fundere på hvordan vi skulle komme oss videre. Da dukket våre venner opp. De hadde stått ved en annen utgang og ventet på oss.

Vi var jo ikke så mange dagene i Nederland, men vi opplevde masse. Og mye varme, for det var hetebølge der. Vi hadde mellom 35 og 40 gradersvarme hele tiden. Det la ingen begrensning på hva vi foretok oss, men det gikk med noen liter med vann.

En dag beså vi selve byen Groningen. Vi gikk rundt og tittet, og vi var på kanaltur og så byen fra kanalene. Det var en interessant tur hvir vi bl.a. fikk se det smaleste huset i byen. Der var det plass til en dør og et vindu. Vi fikk også se båthusene - noen fantastiske med hager på taket og glassveranda, andre mer anonyme. Jeg var også på en utstilling med malerier og trykk av kjente, nyere, nederlandske kunstnere. Halvdelen fant seg et marked og var storfornøyd med det

Vi beså også store deler av Nord-Nederland, med land som er vunnet tilbake fra havet, og som lå under hvaflaten. Vi besøkte også en fantastisk orkidefarm. Det var som å bevege seg i en jungel, og det var palmer hengende orkideer, små broer og vannfall, karper og papegøyer. Det var temmelig varmt og fuktig der. Etterpå reiste vi til en liten landsby der det ikke fantes bilveier. Alle som bodde der beveget seg rundt i landsbyen i båt, for kanalene erstattet bilveiene.

Dagen før avreise så vi mer av den gamle delen av byen, med en fantasktisk rosenhage som før var knyttet til et kloster, og et sted hvor pilgrimer tidligere har stoppet.

Vi spiste som regel lunsj og middag ute. Det var ikke alt for dyrt. Mellom 100 og 150 kr for lunsj til fire. Vi spanderte middag ute siste kvelden vi var der, og for seks personer, - med drikke og kaffe og dessert kom det på rundt 1200 kr for 6 personer. Og det var nydelig mat.

Vi tok tog tilbake til flyplassen og var der i god tid. Og det var bra, for innsjekkinga var i den ene enden av flyplassen og avgangen i den helt andre enden. Nå viste det seg at vi fikk bedre tid enn vi hadde trodd, for flyet var to timer forsinket.

Frøkna hentet oss da vi landet - i sin nye bil. Hun nektet å kjøre vår, for der hadde eksosanlegget røket da hun kjørte hjem etter å ha levert oss på flyplassen. Godt sliten var vi hjemme ved tre-tiden om natta.

Så lørdag vasket jeg klær og fikk tørket dem ute. Vi tok med oss poden og kjæresten ut på middag på kvelden. I går var vi først en tur i Oslo, for ekstradatter var blitt lagt inn på sykehus med blodpropp. Måtte besøke henne og se hvordan det sto til med henne. Da vi kom hjemhentet vi poden og svigerdatter. Frøkna og svigerdatter kom også, så vi grillet til middag. Det ble jo nydelig vær i går, og varmt er det også her. Hele hurven forsvant til fotballkamp etter middagen, og var storfornøyd med seier på banen.

Og jeg har ennå ei uke ferie. Så nå skal jeg tusle ut i hagen med ei bok. Tar en dagbokrunde i ettermiddag.

På kveldene satt vi ute i hagen til våre venner og pratet og koste oss med en kald en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gjest1

Høres ut som om dere har hatt en flott tur. Jeg kunne også tenkt meg en tur til Nederland, litt annerledes ferieland, selv om det sikkert er masse turister der også.

Vi har et fantastisk vær for tiden, det er nok best å nyte det mens vi kan. Ser u til at det forandrer seg til helgen. Så fortsett å nyte ferien din, Bettie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Queenblue

Jeg har også lyst å reise til Nederland,men det blir nok en stund til.. eller år.

Ønsker deg en fortsatt god sommer Bettie. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekkt å ha noen å besøke som kan tilby både gjesteseng og lokal kjennskap til plassen man besøker. Det blir liksom noe annet enn å reise på charter og bo på hotell da. Håper du koser deg, og har noen fine sommerdager uten for mye stress nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...