Gå til innhold

Brev-venn mysteriet - kjenner du deg igjen eller opplevd lignende?

SpåKonemateriale

Anbefalte innlegg

Hei,

Denne historien blir lang, så fest setebeltet. Jeg kommer til å inkludere så mange detaljer jeg husker fra denne tiden, som fant sted mellom 1999-2001, da jeg var et barn i 5-7 klasse. Eksakt tidsløp er umulig for meg å si, men jeg lener mest mot at jeg gikk i 6 klasse og året var 2000/2001. Så, her kommer det.

En gang mellom 1999 og 2001, leste jeg en typisk "søker brev-venn" sak i enten Wendy (tegneserieblad om hest), Pennyklubben eller TL-klubben. Har mest tro på at det var Wendy eller Pennyklubben. Det var en jente på min alder og adressen var muligens i Fauske. Det kan være jeg husker Fauske fra den dramatiske avslutningen av denne historien lenger nede, mer om det senere. Jentas navn begynte på J (Jeg husker fornavnet men velger å ikke skrive det her). I mitt første brev la jeg ved et bilde av meg selv og håpte hun ikke syntes jeg så ut som en dust. Til min glede svarte hun at hun gjerne ville være brev-venn.

De første brevutvekslingene var normale såvidt jeg kan huske, bare to jenter som deler om hva som skjer på skolen eller i stallen. Etter noen måneder og noen dusin brev, spør jeg om telefonnummeret hennes. I neste brev fra henne står nummeret og jeg ringer. En voksen dame svarer og jeg spør om J er hjemme. Damen lurer på hvem jeg er, og jeg sier mitt navn og at jeg er Js brev-venn. Damen responderer positivt og virker å vite hvem jeg er, og roper etter J. Etter noen sekunder kommer en ung jentestemme på telefonen, og det er J. Hun hadde nordlendingsdialekt såhvidt jeg husker. Samtalen er klein og begge er sjenerte. Vi snakker ikke lenge før vi legger på, og det blir vår eneste telefonsamtale.

Kort  tid etter begynner Js brev å inneholde tegninger av kjønnsorganer i slutten av hvert  brev. Jeg  ber henne om å slutte men det blir bare verre. Som den naive og godtroende drittungen jeg var, fortsetter jeg å svare med anekdoter fra mitt liv i håp om at hun vokser fra det. Jeg ber om å få et bilde, siden hun fikk et av meg. Hun sender meg et bilde, som jeg i dag innser må være trolling, men den gang da, avskrev jeg det som at brev-vennen min bare hadde en tvilsom stil.

På bildet stod en jente i cowboyhatt, med altfor trang genser slik at magen bulte ut. I dag tror jeg at hun kan ha presset ut magen og skjært en liten grimase for å se lite intelligent ut. Hun hadde brunt hår og var muligens litt høy.

Etter å ha krevd en endelig slutt på tegningene fra J, ble det stille en stund. Uker eller måneder går før jeg får et brev, der J ber om unnskyldning for tegningene. Som del av unnskyldningen, skriver J at hun vil sende meg en gave som "kostet 432 kroner" med 2 streker under. Dette syns jeg var veldig spennende, men det kom aldri noen gave.

I stedet, gikk uker eller måneder med stillhet før enda et brev kommer i postkassen. Dette brevet er ikke fra J... Brevet begynte noenlunde slik:

"Jeg heter Kyrre og jeg har hørt du er ei hyggelig jente. Litt om meg: jeg liker edderkopper og et eller annet om badekar, og muligens noe seksuelt. Slik som dette ser jeg ut når jeg gjør ting i badekaret:..."

Dette etterfølges av en grafisk tegning meget lik Js stil. Dersom jeg ønsket å nå være Kyrres brev-venn, kunne jeg svare til en ny adresse med Kyrres navn, en annen gateadresse, og muligens annen postkode enn Js. Kyrre skriver på nordlendingsdialekt, mens J alltid skrev bokmål.

Angående Fauske: det er uklart for meg om jeg husker Fauske fra Js adresse eller "Kyrres" adresse. Jeg husker ingen etternavn eller gatenavn.

Kyrres brev satte en støkk i meg og jeg syntes det var skummelt. Jeg visste at J hadde en finger i det, muligens var dette J selv, eller J sammen med en venn som trollet hardt. I mitt barnehode hadde J gitt adressen min til en tilfeldig pervo og det var et stort svik. Jeg sendte et siste brev, om det var til Js eller Ks adresse er jeg ikke sikker på, der jeg uttrykket mine følelser ovenfor dette sviket. I tillegg skvettet jeg litt vann på brevet og påstod at dette var fra mine tårer. Typisk jentedrama. Det kom ikke flere brev etter dette.

Mine spørsmål til slutt er:

Var J noengang en jevnaldrende brevvenn? Eller troll fra starten?

Var J Kyrre?

Var jenta på telefonen faktisk J eller var det som en dårlig komedie der alt er en stor misforståelse men folk spiller med for være høflig?

Er det noen andre her i landet som møtte på J eller K gjennom tvilsomme brevvekslinger? 

Vel møtt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurven skrev (41 minutter siden):

J var dama i telefonen.

Å, ikke «tilfeldig pervo?😂🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Frøkenfryden skrev (1 time siden):

Å, ikke «tilfeldig pervo?😂🧐

Pervoer er sjelden tilfeldige 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (7 timer siden):

J var dama i telefonen.

Hehe morsom tanke, men det kan jeg ikke ressonere meg frem til basert på minnene om hvordan stemmene hørtes ut dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lurven
SpåKonemateriale skrev (1 time siden):

Hehe morsom tanke, men det kan jeg ikke ressonere meg frem til basert på minnene om hvordan stemmene hørtes ut dessverre.

Skal tenke litt mer på det, gøyalt nick du har forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (14 timer siden):

Skal tenke litt mer på det, gøyalt nick du har forresten

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Dette var ganske dystert. Høres ut som jenta ble seksuelt misbrukt og kyrre er den som stod bak. Siden de hadde nær kontakt, så visste han veldig godt om deg og tenkte at du kunne være neste mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Refreng skrev (På 30.3.2023 den 11.11):

Dette var ganske dystert. Høres ut som jenta ble seksuelt misbrukt og kyrre er den som stod bak. Siden de hadde nær kontakt, så visste han veldig godt om deg og tenkte at du kunne være neste mål.

Jeg tror ikke Kyrre er en ekte person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...