Gå til innhold

Asperger og manipulasjon/temperement osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lever i et kaotisk forhold, og jeg prøver å lese meg opp på hva som forårsaker dette. Min samboer har mest trolig Asperger. Veldig mye stemmer, men ikke alt. Feks ikke ensidig interesse for en ting, men etter hva jeg har forstått så skjer heller ikke dette alltid. 
 

Greien er at min samboer samtidig spiller et slags mystisk psykologisk spill som jeg ikke forstår. Konstant oppgitt og meg, påpeker alle mine feil og mine feile meninger og tanker, men samtidig så er det han som er offeret. Han kritiserer, er spydig og nedsettende, og jeg er ofte såret, og så fort jeg har en egen mening så er blir han opprørt fordi jeg ikke mener det samme som han. Da går jeg i mot han? Det starter med vill krangel, og ender med at han «bryter sammen» og er offeret. Ingen liker han, han gjør bare feil, er ikke bra nok osv
 

Er det vanlig at de med asperger manipulerer? Er Asperger i seg delv en grunn til å krangle? Jeg tenker da på at den enorme sort/hvitt tenkningen gjør det vanskelig å fungere sammen. Det ender jo ofte med missforståelser

Er det vanlig at de med asperger ikke forstår at de sårer andre? Og derfor heller aldri ber om unnskyldning? Og, det å snakke ut om ting fungerer aldri fordi det er alltod min og hans oppfatning av saken. Vi klarer aldri å bli enige om hva som skjedde. For om jeg holder på mitt så er vi i gang igjen med at jeg går i mot han, og det er kun hans versjon av det som skjedde som er rett

jeg er så sliten, og vet ikke hva jeg skal gjøre!

 

Anonymkode: 74b7e...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke sett diagnose på han, du er ikke kvalifisert til å gjøre det. En diagnose hjelper jo uansett ikke på problemene dere har. Tror mye heller han bare er en manipulerende og ekkel person. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg er så sliten, og vet ikke hva jeg skal gjøre!

Du må jo gå! Føles det bedre om jeg sier at han gjør det fordi han kanskje har en diagnose og ikke fordi ham er en drittsekk eller du fortjener det? Feilen din ts er at du ikke ser på hvordan dette går innpå og hva det har å si for deg. Det er ikke nøye hvorfor han gjør det, virkningen er den samme. Han ødelegger deg. 

Dump ham og gå i terapi for å forstå hvorfor du tillot dette, hvorfor du aksepterer å bli behandlet slik, for det skal du nemlig ikke.

Anonymkode: f6bf4...a30

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Aspergere har den samme empatien og sympatien med andre mennesker som normale har. De er bare ikke flinke til å forstå mennesker sine ansiktsuttrykk og kroppspråk, og ikke alltid gode til å uttrykke sympati. Når de sårer noen, er det som regel fordi de gjorde eller sa noe feil og ikke skjønte at det ville såre noen. For noen er det vanskelig si unnskyld, men de mener ikke vondt

Det du har der er noe helt annet. Du har en som er sosialt smartere, han vet hvordan manipulere og lure deg, hvordan bryte deg ned. Han ber ikke om unnskyldning fordi han ikke mener du er verdt å si unnskyld til. Han lyver mye til deg i konflikter. Du burde se mer på sosiopat, psykopat og narssisisme.

Anonymkode: 12dc9...482

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene siden av familien, inklusive meg har trolig sporadiske tilfeller av asbergers. Det er stor forskjell på et stresset, sanseforstyrret og sosialt klønete menneske med sansen for fakta og en som i din beskrivelse ser ut til å møte deg med forrakt og generell dårlig oppførsel.

 

Anonymkode: 2a0dc...fe2

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med hjelp fra dere

En skriver sosialt smartere og at han lyver osv. Hva baserer du det på? Er jeg dum her? Jeg mener jo han ikke fungerer godt sosialt?

Hva gjør at det kan være narsisisme? Psykopati osv? Jeg er ikke uenig, vil bare vite hva det baseres på

Jeg opplever feks nedsettende tone, men også en « streng og dominant» tone der volum i stemen brukes nesten for å skremme eller poengtere budskapet. Da med morsk mine og en utagerende kroppspråk. Om jeg kommentere dette kommer offeret der jeg får høre at han føler seg som et offer der jeg mener det er noe feil med han. Jeg prøver jo bare å poengtere at jeg ikke liker oppførselen og at det heller ikke er normal oppførsel????

 

Anonymkode: 74b7e...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kke sette en diagnose på samboeren din, verken Asperger, ADHD, bipolar eller hva det enn skulle være. Det er en flere måneders krevende utredning og ikke noen easy fix på en samboer som er lite tilpasningsdyktig. Asperger er desverre blitt noe man slenger på mennesker, både de man står nær, men også naboer og bekjente fordi de oppfører seg som drittsekker. Gjett om vi med Asperger synes det er kult å høre/lese: han må jo ha AS eller noe sånt.  Er det vanlig at mennesker med Asperger manipulerer?

Nei. Mennesker med autisme er langt oftere utsatt for overgrep og mobbing i skolen, noe all forsking underbygger. Det er noe som sitter igjen i selvfølelsen senere i livet. De fleste jeg kjenner med autisme, meg inkludert har vanskeligheter med å stå opp for seg selv og fremstår ikke som selvsikker. Mange av oss er kognitivt ganske sterke og ser sammenhenger, tall og mønstre som gjør oss reflekterte og kunnskapsrike, men vi har til gjengjeld ofte vanskelig for å se når noen tråkker over grensa vår, fordi det er vanskelig å tolke hva man skal finne seg i eller ikke. Selvsagt finnes det autister som Sheldon Cooper, men det gjør det vel blant folk uten autisme også? vær så snill, ikke bidra til å spre enda mer fordommer mot oss. Vi er litt lei av all feilinformasjon som spres 

 

 

Endret av Laraa
  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så bra med hjelp fra dere

En skriver sosialt smartere og at han lyver osv. Hva baserer du det på? Er jeg dum her? Jeg mener jo han ikke fungerer godt sosialt?

Hva gjør at det kan være narsisisme? Psykopati osv? Jeg er ikke uenig, vil bare vite hva det baseres på

Jeg opplever feks nedsettende tone, men også en « streng og dominant» tone der volum i stemen brukes nesten for å skremme eller poengtere budskapet. Da med morsk mine og en utagerende kroppspråk. Om jeg kommentere dette kommer offeret der jeg får høre at han føler seg som et offer der jeg mener det er noe feil med han. Jeg prøver jo bare å poengtere at jeg ikke liker oppførselen og at det heller ikke er normal oppførsel????

 

Anonymkode: 74b7e...f00

Og så da? Si at han får vokse opp eller gå på rommet sitt, hvorfor tillater du å bli behandlet sånn?

Anonymkode: f6bf4...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bra med hjelp fra dere

En skriver sosialt smartere og at han lyver osv. Hva baserer du det på? Er jeg dum her? Jeg mener jo han ikke fungerer godt sosialt?

Hva gjør at det kan være narsisisme? Psykopati osv? Jeg er ikke uenig, vil bare vite hva det baseres på

Jeg opplever feks nedsettende tone, men også en « streng og dominant» tone der volum i stemen brukes nesten for å skremme eller poengtere budskapet. Da med morsk mine og en utagerende kroppspråk. Om jeg kommentere dette kommer offeret der jeg får høre at han føler seg som et offer der jeg mener det er noe feil med han. Jeg prøver jo bare å poengtere at jeg ikke liker oppførselen og at det heller ikke er normal oppførsel????

 

Anonymkode: 74b7e...f00

Hva mener du med at han ikke fungerer sosialt? Han er jo i et forhold. Ikke alle menn klarer ende opp i et forhold.

Anonymkode: 12dc9...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ene siden av familien, inklusive meg har trolig sporadiske tilfeller av asbergers. Det er stor forskjell på et stresset, sanseforstyrret og sosialt klønete menneske med sansen for fakta og en som i din beskrivelse ser ut til å møte deg med forrakt og generell dårlig oppførsel.

 

Anonymkode: 2a0dc...fe2

Hvordan kan du ha sporadisk Asperger? Er ikke det noe du har eller ikke har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med at han ikke fungerer sosialt? Han er jo i et forhold. Ikke alle menn klarer ende opp i et forhold.

Anonymkode: 12dc9...482

Jeg mener avviker. Han fungerer jo sosialt, er i jobb, har venner. Det er bare hjemme dette skjer. Den oppførselen ville kan jo ikke vises ute da han nok vet at den ikke er allment akseptert. Feks kontinuerlige tirader av spydigheter, sarkasme, nedlatenheter osv. Eller det å få høre/oppleve hvor dum du er om di har andre meninger eller ønsker. Eller, om du ikke snakker han etter munnen, hcor vanskelig jeg er…jeg har i mange år passet på å si å gjøre de rette tingene for å unngå krangel, men jeg klarer ikke lenger. Blir bare kvalm og syk. 

Anonymkode: 74b7e...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så bra med hjelp fra dere

En skriver sosialt smartere og at han lyver osv. Hva baserer du det på? Er jeg dum her? Jeg mener jo han ikke fungerer godt sosialt?

Hva gjør at det kan være narsisisme? Psykopati osv? Jeg er ikke uenig, vil bare vite hva det baseres på

Jeg opplever feks nedsettende tone, men også en « streng og dominant» tone der volum i stemen brukes nesten for å skremme eller poengtere budskapet. Da med morsk mine og en utagerende kroppspråk. Om jeg kommentere dette kommer offeret der jeg får høre at han føler seg som et offer der jeg mener det er noe feil med han. Jeg prøver jo bare å poengtere at jeg ikke liker oppførselen og at det heller ikke er normal oppførsel????

 

Anonymkode: 74b7e...f00

Du kan ikke diagnostisere noen selv. Du kan be han bli med til parterapi eller oppfordre han til å oppsøke en terapeut alene,  går han ikke med på det må du akseptere at han er den han er. Jeg tror du skal slutte å lete etter grunner og heller tenke på hvordan ting faktisk er. Ønsker du å ha det på denne måten? Er det ikke på tide å avslutte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener avviker. Han fungerer jo sosialt, er i jobb, har venner. Det er bare hjemme dette skjer. Den oppførselen ville kan jo ikke vises ute da han nok vet at den ikke er allment akseptert. Feks kontinuerlige tirader av spydigheter, sarkasme, nedlatenheter osv. Eller det å få høre/oppleve hvor dum du er om di har andre meninger eller ønsker. Eller, om du ikke snakker han etter munnen, hcor vanskelig jeg er…jeg har i mange år passet på å si å gjøre de rette tingene for å unngå krangel, men jeg klarer ikke lenger. Blir bare kvalm og syk. 

Anonymkode: 74b7e...f00

Så han vet veldig godt at det han gjør er feil, for han later som han er bedre blant folk, mens du tripper rundt på eggeskall for ikke å terge ham.. jeg blir lei meg og forbanna på dine vegne, han skulle vært kjeppjaget til skogs han der. 

Anonymkode: f6bf4...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg mener avviker. Han fungerer jo sosialt, er i jobb, har venner. Det er bare hjemme dette skjer. Den oppførselen ville kan jo ikke vises ute da han nok vet at den ikke er allment akseptert. Feks kontinuerlige tirader av spydigheter, sarkasme, nedlatenheter osv. Eller det å få høre/oppleve hvor dum du er om di har andre meninger eller ønsker. Eller, om du ikke snakker han etter munnen, hcor vanskelig jeg er…jeg har i mange år passet på å si å gjøre de rette tingene for å unngå krangel, men jeg klarer ikke lenger. Blir bare kvalm og syk. 

Anonymkode: 74b7e...f00

Det er nok lettere om du forteller hva er det som ikke stemmer overens med psykopatitrekkene?

Anonymkode: 12dc9...482

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe med det du sier som tyder på Asperger. 

Han er en drittsekk. Kanskje er han narsissist. Det er ikke godt å si. 

Men han er skadelig for deg. Og midt i det ser du nok ikke hvor skadet du blir av det. Men tro meg jeg har selv erfaring med å bli behandlet som dritt i årevis og det har skadet meg mer enn han andre kjæresten som utsatte meg for grov vold og som nå sitter i fengsel. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg lever i et kaotisk forhold, og jeg prøver å lese meg opp på hva som forårsaker dette. Min samboer har mest trolig Asperger. Veldig mye stemmer, men ikke alt. Feks ikke ensidig interesse for en ting, men etter hva jeg har forstått så skjer heller ikke dette alltid. 
 

Greien er at min samboer samtidig spiller et slags mystisk psykologisk spill som jeg ikke forstår. Konstant oppgitt og meg, påpeker alle mine feil og mine feile meninger og tanker, men samtidig så er det han som er offeret. Han kritiserer, er spydig og nedsettende, og jeg er ofte såret, og så fort jeg har en egen mening så er blir han opprørt fordi jeg ikke mener det samme som han. Da går jeg i mot han? Det starter med vill krangel, og ender med at han «bryter sammen» og er offeret. Ingen liker han, han gjør bare feil, er ikke bra nok osv
 

Er det vanlig at de med asperger manipulerer? Er Asperger i seg delv en grunn til å krangle? Jeg tenker da på at den enorme sort/hvitt tenkningen gjør det vanskelig å fungere sammen. Det ender jo ofte med missforståelser

Er det vanlig at de med asperger ikke forstår at de sårer andre? Og derfor heller aldri ber om unnskyldning? Og, det å snakke ut om ting fungerer aldri fordi det er alltod min og hans oppfatning av saken. Vi klarer aldri å bli enige om hva som skjedde. For om jeg holder på mitt så er vi i gang igjen med at jeg går i mot han, og det er kun hans versjon av det som skjedde som er rett

jeg er så sliten, og vet ikke hva jeg skal gjøre!

 

Anonymkode: 74b7e...f00

Dette har ingenting med asberger syndrom å gjøre.

Alt det jeg har markert her er manipulering, typisk narsissister. Han utsetter deg for psykisk vold! Ring f.eks krisesenteret eller snakk med en person  du har tillitt til om forholdet ditt. Dee er ikke grei oppførsel!

Anonymkode: 975fe...94f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan godt hende han har asperger, men det er ikke din jobb å diagnosere han. Det jeg reagherer på er alle i tråden som sier at han ikke har det, for det kan dere heller ikke si. Mennesker med asperger kan selvsagt være slik TS beskriver. Jeg kjenner en, han er diagnosert med asperger, pluss et par andre alvorlige diagnoser, som tilsammen artet seg ganske likt det TS beskriver. Dette var en såpass uvanlig kombinasjon at DPS brukte lang tid på å konkludere, men jeg har hørt om samme kombinasjon fra en annen venn, så det kan godt finnes flere. 

Men, dette er egentlig ikke viktig for deg TS, du må gå i deg selv, og finne ut om du ønsker å leve slik som dette. Dersom han har disse diagnosene kommer han aldri til å bli bedre, det finnes ingen medisiner eller terapi som kan fikse det, og den eneste skadebegrensningen du kan gjøre er å gå. Noen mennesker er bare ute av stand til å fungerer i nære relasjoner, og det er synd for de som roter seg borti dem, og vi kan bare håpe at de greier å avslutte så snart de røde flaggene kommer. Jo lengre du holder deg nær, jo mer kommer han til å rive i stykker livet ditt når du går. Kom deg vekk, før det er for sent, dette kan få uopprettelige konsekvenser for deg. 

Anonymkode: 6a2ad...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres absolutt IKKE ut som noe tilfelle av Aspergers. Hvorfor har du rotet frem akkurat den diagnosen? Ingenting av det du skriver stemmer med det jeg kjenner til av syndromet. Jeg har en sønn med Asperger, han er voksen og jeg tør påstå jeg kjenner ham bedre enn noen annen. Han har aldri i sitt liv vært f.eks. spydig eller nedlatende mot noen. Å konstant være oppgitt over noen, påpeke feil etc høres ikke kjent ut i det hele tatt. Har aldri hørt han gjøre noe slikt. Og han har fått Asperger diagnosen stilt av profesjonelle, psykolog, psykiater og to spesialister.

Det du beskriver høres ut som en dårlig personlighet, slemme karaktertrekk, hos en person. Han har venner, skriver du. Det sliter Asperger personer ofte med å få. I det hele tatt er det ingenting av det du beskriver som minner meg om Asperger symptomene.

Tror du skal slutte å leke hobbypsykolog, og heller gå fra han samboeren din. Han høres ut som en drittsekk, og ikke noe annet, rett og slett.

Anonymkode: b49ba...b91

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det kan godt hende han har asperger, men det er ikke din jobb å diagnosere han. Det jeg reagherer på er alle i tråden som sier at han ikke har det, for det kan dere heller ikke si. Mennesker med asperger kan selvsagt være slik TS beskriver. Jeg kjenner en, han er diagnosert med asperger, pluss et par andre alvorlige diagnoser, som tilsammen artet seg ganske likt det TS beskriver. Dette var en såpass uvanlig kombinasjon at DPS brukte lang tid på å konkludere, men jeg har hørt om samme kombinasjon fra en annen venn, så det kan godt finnes flere. 

Men, dette er egentlig ikke viktig for deg TS, du må gå i deg selv, og finne ut om du ønsker å leve slik som dette. Dersom han har disse diagnosene kommer han aldri til å bli bedre, det finnes ingen medisiner eller terapi som kan fikse det, og den eneste skadebegrensningen du kan gjøre er å gå. Noen mennesker er bare ute av stand til å fungerer i nære relasjoner, og det er synd for de som roter seg borti dem, og vi kan bare håpe at de greier å avslutte så snart de røde flaggene kommer. Jo lengre du holder deg nær, jo mer kommer han til å rive i stykker livet ditt når du går. Kom deg vekk, før det er for sent, dette kan få uopprettelige konsekvenser for deg. 

Anonymkode: 6a2ad...78d

TS spør om det er typisk Asperger. Noe det ikke er. At en person med Asperger i tillegg har andre diagnoser som fører til en slik oppførsel er noe annet enn å si at det er pga Asperger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden):

TS spør om det er typisk Asperger. Noe det ikke er. At en person med Asperger i tillegg har andre diagnoser som fører til en slik oppførsel er noe annet enn å si at det er pga Asperger. 

Nei, det er ikke vanlig, men det er heller ingen kontraindikasjon, slik tråden later til å mene. 

Anonymkode: 6a2ad...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...