Gå til innhold

Tror babyen min sulter, hva skal jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Å gi mme til babyer som fullammes fordi de spiser mer enn normalt i noen dager er vel et ganske utdatert råd? Kjære ts, jeg vet jeg har skrevet her også, men kvinneguiden er virkelig ikke plassen for seriøse råd. Å bruke helsenorge fram til helsestasjonen svarer er kanskje det beste.

Anonymkode: 5c82b...db6

Kjære vene. Hva er det med dere «amme for alt det er verdt - mødre» som syns det er helt innafor å la ungen plages av sult? Det er virkelig IKKE skadelig å gi barnet MME. Å bevisst sulte barn for sitt eget ønske om fullamming er omsorgssvikt. Nekter du de større barna dine nok mat også? 

Anonymkode: 4e2b7...c77

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Merkelig ikke helsesykepleier har nevnt annen næring enn morsmelk når barnet er 6mnd. Start med litt grøt imorgen tidlig, sakte tilvenning  og gi en god flaske MME på kvelden. MME er ingen skam.

Unnskyld for frekkheten, men det høres ut som du har et litt for beskyttende forhold/usunn tankegang når du kun gir morsmelk.

Anonymkode: 7a42b...3ed

Dette!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Merkelig ikke helsesykepleier har nevnt annen næring enn morsmelk når barnet er 6mnd. Start med litt grøt imorgen tidlig, sakte tilvenning  og gi en god flaske MME på kvelden. MME er ingen skam.

Unnskyld for frekkheten, men det høres ut som du har et litt for beskyttende forhold/usunn tankegang når du kun gir morsmelk.

Anonymkode: 7a42b...3ed

Er nok kun uvitenhet. Ho visste ikkje og hadde ikkje fått info frå hs, som dei faktisk skal informere om før babyen er 6 mnd og treng meir mat. No veit ho! 👍

Ser du allereie har fått mange tips her, ts. Både Ida gran jansen og Bare bra barnemat har mykje info om tilvenning av babymat. Dei har også masse gode tips til kva du burde byrje med, kva du ikkje(!) skal gje, og korleis du kan gje det! Lukke til! 🥳 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Å gi mme til babyer som fullammes fordi de spiser mer enn normalt i noen dager er vel et ganske utdatert råd? Kjære ts, jeg vet jeg har skrevet her også, men kvinneguiden er virkelig ikke plassen for seriøse råd. Å bruke helsenorge fram til helsestasjonen svarer er kanskje det beste.

Kanskje du bør sjekke nyere forskning og oppdatere deg litt på rådene? Nyere studier viser at barn bør få fast føde fra 3-4 mnd alder… 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva da, HVA skal du gjøre? 

Om du oppriktig tror at babyen din sulter, så gir du den mat? Unnskyld meg, men vettu hva...

Anonymkode: 920ad...22a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du beskriver er helt klart en veldig sulten baby!

hun trenger grøt og babymat/ most mat/potet/ etc

Anonymkode: 570f7...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei ts, leste du denne? Du må lese denne! Du kan ikke mate babyen din med nok grøt til at den blir mett nå, du må tilvenne kjempesakte. 

Det høres egentlig mer ut som økedager enn at babyen sulter. Husk at morsmelk er hovednæring ennå.

Trenger ikke tilvenne sakte. Det er noe mor og barn må finne ut av selv.

Anonymkode: 435ea...6b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet jeg hva som er 50 grader og 37 grader? Kan jeg bruke morsmelk istedenfor vann?

20230327_192751.thumb.jpg.b59ff271c3644cbfc7c2124c2f138e82.jpg

Anonymkode: b7649...958

Vær nå litt snille da.

Husk at ikke alle har familie og nettverk rundt seg. Som jeg får inntrykk av ut fra bildet av grøtpakken og litt hvordan TS ordlegger seg.

Det kan være overveldende, ensomt, litt skummelt og usikkert om en står alene i det med baby.

Empati er fint :)

Anonymkode: 625d3...6d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvde å gi henne gulrotmos, hun likte det ikke.  Så ga henne ca 1 stor teskje grøt.  Det virket hun veldig begeistret for! Håper natten går bra da😅 

Anonymkode: b7649...958

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjære vene. Hva er det med dere «amme for alt det er verdt - mødre» som syns det er helt innafor å la ungen plages av sult? Det er virkelig IKKE skadelig å gi barnet MME. Å bevisst sulte barn for sitt eget ønske om fullamming er omsorgssvikt. Nekter du de større barna dine nok mat også? 

Vi vet jo ikke om ungen plages av sult, vi vet bare at den spiser mye. Som er normalt i perioder. Skjønner ikke hvordan folk kan heve seg over nasjonale helseråd på denne måten og så kalle det omsorgssvikt å følge dem. 

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje du bør sjekke nyere forskning og oppdatere deg litt på rådene? Nyere studier viser at barn bør få fast føde fra 3-4 mnd alder… 

Vis meg gjerne nasjonale råd som sier at babyer som fullammes bør få fast føde fra de er 3-4 måneder gamle, så skal jeg gi meg jeg. Helsenorge skriver tidligst 4 måneder og at de kan vente til 6 når om de vokser normalt. Ryddig å forholde seg til nasjonale råd, eller?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økedøgn? For å få opp produksjonen din? Eventuelt så trenger barnet fast føde, eller i det minste bli introdusert for det. Ikke uvanlig å få slike "sprang" rundt 6 mnd alder 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi vet jo ikke om ungen plages av sult, vi vet bare at den spiser mye. Som er normalt i perioder. Skjønner ikke hvordan folk kan heve seg over nasjonale helseråd på denne måten og så kalle det omsorgssvikt å følge dem. 

Vis meg gjerne nasjonale råd som sier at babyer som fullammes bør få fast føde fra de er 3-4 måneder gamle, så skal jeg gi meg jeg. Helsenorge skriver tidligst 4 måneder og at de kan vente til 6 når om de vokser normalt. Ryddig å forholde seg til nasjonale råd, eller?

Nå må du gi deg… Man sulter ikke en unge, å gi MME i tillegg til morsmelk er på ingen måte skadelig. Det er IKKE meningen at man skal fortsette å fullamme fra 6 mnd, ungen trenger mat. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå må du gi deg… Man sulter ikke en unge, å gi MME i tillegg til morsmelk er på ingen måte skadelig. Det er IKKE meningen at man skal fortsette å fullamme fra 6 mnd, ungen trenger mat. 

Det er ikke anbefalt å begynne med MME når babyen er 6 mnd. og det uansett er på tide å starte med fast føde. Babyen trenger ikke kunstig melk, den trenger gulrotmos, brokkolimos, avokado, banan osv. Nye smaker, teksturer, og ting magen kan bryne seg på. 

Anonymkode: b24fd...753

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hva er vitsen med å gi MME i tillegg til amming når barnet er 6 måneder? Åpenbart ammes barnet mye og får melk via det, men barnet behøver jo fremdeles mer næring når h*n er over 6 måneder og da er det vanlig mat som gjelder ikke mer melk (MME). 

Anonymkode: 4eac1...402

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke anbefalt å begynne med MME når babyen er 6 mnd. og det uansett er på tide å starte med fast føde. Babyen trenger ikke kunstig melk, den trenger gulrotmos, brokkolimos, avokado, banan osv. Nye smaker, teksturer, og ting magen kan bryne seg på. 

Selvfølgelig skal man gi ungen fast føde. Har ikke skrevet at man ikke skal det? Men man kan ikke dytte innpå med en full porsjon grøt for at ungen skal bli mett, når den aldri har fått fast føde før. Da gir man heller erstatning eller tillegg så ungen blir METT og ikke plages !

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig skal man gi ungen fast føde. Har ikke skrevet at man ikke skal det? Men man kan ikke dytte innpå med en full porsjon grøt for at ungen skal bli mett, når den aldri har fått fast føde før. Da gir man heller erstatning eller tillegg så ungen blir METT og ikke plages !

Hvorfor skulle den bli mer mett av mme enn av morsmelk? Økedager er helt normale... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

MME er også tungfordøyelig og uvant for magen til en baby som aldri har fått det før. Da er det mye bedre å amme mer (økedøgn) og gradvis tilvenne fast føde. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS! Ser du har fått mange gode råd allerede. Min baby var som din og våkna oftere og oftere etter 5 mnd alder. Begynte med litt grøt da han nærma seg 6 måneder. I starten var det litt klabb og babb med spising, men så lagde jeg velling med morsmelk og grøtpulver så han fikk i seg en stor porsjon - og allerede samme natt sov han natta gjennom. Så grøt er det beste som har skjedd meg på lenge - håper det ordner seg for dere også! Hvis det samme skjer med neste unge begynner jeg nok med grøt tidligere. Det står jo at fullamming anbefales så lenge mor og barn trives med det, og jeg trivdes i alle fall ikke med å våkne så ofte.. 

Anonymkode: 241bd...b21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...