Gå til innhold

Tror babyen min sulter, hva skal jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en baby på snart 6 mnd som den siste uken har ammet dobbelt så mye som før. Føler jeg ammer henne hver time eller annenhvertime hver natt nå, hvorpå tidligere hun kunne sove flere timer i strekk. Har begynt å amme oftere på dagtid også, og i dag har hun plutselig sovet som en stein fra kl 15 og grått for mat med jevnlige mellomrom. Hun sover enda. Har prøvd å få tak i helsesykepleier i mange dager nå men er alltid opptatt, så lurer på å ta saken i egne hender og gi henne grøt i kveld?

Noen som kan hjelpe?

Anonymkode: b7649...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er det du lurer på? Om du kan gi en 6 måneder gammel baby babygrøt? Svaret er ja, det kan du selvfølgelig. 

Anonymkode: b063b...8c5

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan begynne med grøt fra 4 mnd, så hva er problemet? Gi grøt?

Anonymkode: b59c3...0e1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det du lurer på? Om du kan gi en 6 måneder gammel baby babygrøt? Svaret er ja, det kan du selvfølgelig. 

Har bare ikke fått noe særlig informasjon om dette så vet ikke hvor jeg skal starte, hvor mye etc.? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan fint begynne med grøt, og ganske normalt at de spiser mer i perioder. Min er snart 6 mnd, hun kan sove hele natten innimellom. Og plutselig våkne flere ganger i løpet av natten. Hun har helt fin vektoppgang. Ikke begynt med grøt enda.

Anonymkode: 730c0...b49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har bare ikke fått noe særlig informasjon om dette så vet ikke hvor jeg skal starte, hvor mye etc.? 

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/#:~:text=Fra omkring 6 måneder er,behov for energi og næringsstoffer.

Det er jo bare å google?

Anonymkode: 0921c...e17

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hun er 6 måneder gammel så kan du selvfølgelig gi henne grøt, det er jo på tide å starte. Den hyppige ammingen kan være tegn på at hun trenger mer enn bare melk?

Start med et par skjeer og se hvordan hun reagerer på det.

Ellers har vi vært gjennom perioder hvor det har vært hyppigere oppvåkninger hvor vi må mate, og det har bare vært faser som har gått over like fort som de kom.

Det er uansett tid for å introdusere mer enn kun morsmelk, så du kan godt gi grøt nå.

Anonymkode: 4a31c...083

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helsesøster anbefaler her babygrøt fra butikken etter alder, den er tilsatt jern. Smaksporsjoner i starten. Mine begynte med noen skjeer i starten. 

Anonymkode: 730c0...b49

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan begynne forsiktig med grøt , er det ikke sånn 1 teskje første dagen også øke med en hver dag ? 

Anonymkode: 04cdb...28f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er greit å starte med en liten porsjon, men samtidig ser du jo på barnet ditt hvor ivrig hun tar det og om hun er interessert i det hele tatt. Noen barn gaper etter mer fra første forsøk, andre må tilvennes fast føde og grøt over litt tid. Mitt eget barn elsket grøt fra første forsøk, og gapte i vei og spiste opp alt. Men det kan altså variere noe. 

Lag en liten porsjon på noen skjeer og prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det står på grøtpakka:) Du koker og har i vann i henhold til mengdeforholdene der, og så gir du til baby er mett:)

Anonymkode: 6df8b...60f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da skal jeg lage litt grøt nå og forsøke å mate henne med det neste gang hu våkner, altså før leggetid :) litt rart at hun plutselig sov så lenge i dag bare

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Start med litt og litt, altså en skje først, og så to neste, så tre og bygg dere frem til en porsjon (står på pakken). For mye om gangen i starten kan føre til forstoppelse. 😊 Magen må venne seg på andre ting enn morsmelk.

Du kan også starte med blw (google det) når baby er passert 6 måneder og klarer å sitte selv, altså ikke synker sammen.

Ellers er det helt vanlig at de ammer mye i perioder.

Anonymkode: ed61d...b7b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gi grøt før leggetid. Og morsmelkerstatning til noen andre måltider om baby fremdeles er utilfreds. Kanskje du har lite melk eller den inneholder for lite næring. Det er virkelig ingen skam å gi MME. 

Anonymkode: f131e...c70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da skal jeg lage litt grøt nå og forsøke å mate henne med det neste gang hu våkner, altså før leggetid :) litt rart at hun plutselig sov så lenge i dag bare

Høres mer ut som ut brygger på sykdom enn at hun sulter. 

Men husk at grøt kan være hardt for magen, så det kan gå motsatt vei også. Hvis du opplever det anbefaler jeg ren, naturlig mat uten havre, hvete etc. Eggerøre var knall her i hus i starten. 

Anonymkode: 0f9ef...623

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Start med litt og litt, altså en skje først, og så to neste, så tre og bygg dere frem til en porsjon (står på pakken). For mye om gangen i starten kan føre til forstoppelse. 😊 Magen må venne seg på andre ting enn morsmelk.

Du kan også starte med blw (google det) når baby er passert 6 måneder og klarer å sitte selv, altså ikke synker sammen.

Ellers er det helt vanlig at de ammer mye i perioder.

Anonymkode: ed61d...b7b

Dette er viktig, sakte tilvenning.

Det jeg lurer på og som jeg ser at andre har spurt er om barnet går opp i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres mer ut som ut brygger på sykdom enn at hun sulter. 

Men husk at grøt kan være hardt for magen, så det kan gå motsatt vei også. Hvis du opplever det anbefaler jeg ren, naturlig mat uten havre, hvete etc. Eggerøre var knall her i hus i starten. 

Anonymkode: 0f9ef...623

Er det noe annet jeg bør gi henne i kveld istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Forundret.. skrev (Akkurat nå):

Dette er viktig, sakte tilvenning.

Det jeg lurer på og som jeg ser at andre har spurt er om barnet går opp i vekt. 

Ja hun går fint opp i vekt, ligger på øvre del av bmi😅 ihvertfall sist vi fikk veid henne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan vet jeg hva som er 50 grader og 37 grader? Kan jeg bruke morsmelk istedenfor vann?

20230327_192751.thumb.jpg.b59ff271c3644cbfc7c2124c2f138e82.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...