Gå til innhold

Tror jeg ble hånet i min gamle venninne sitt bryllup

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt fortvilet og opprørt etter å ha vært i bryllupet til min tidligere klassevenninne. Det var en vakker seremoni, men da de begynte å synge salmen "Vandre i Guds lys", fikk jeg en klump i magen og ble helt uvel. Dette var den samme salmen som jeg ble mobbet for å synge feil på barneskolen.

Jeg husker så godt hvordan de andre elevene lo av meg da jeg sa "Vandre i Guds lis" i stedet for "Vandre i Guds lys", fordi jeg slet med å uttale bokstaven y. Dette ble tatt opp igjen gang på gang i diverse sammenhenger i flere år, og man brukte ofte frasen "Vandre i [mitt navn]s liiiiis". Det var en smertefull opplevelse som jeg har båret med meg i alle disse årene i ettertid. Og nå, i et bryllup, blir jeg konfrontert med denne salmen igjen. Det føles som om bruden satte den opp med vilje for å håne meg.

Jeg vet at det kan høres paranoid ut, men jeg er sikker på at hun husker mobbingen, og klarer ikke å la være å tenke på at hun satte opp denne salmen med vilje. Hvorfor skulle hun ellers velge akkurat denne salmen, som ikke er en av de vanligste i kirken? Det føles som om jeg har blitt ydmyket igjen, etter alle disse årene.

Jeg prøvde å snakke med en annen barndomsvenninne som var der om dette, men fikk ingen forståelse for hvorfor jeg reagerte så sterkt. Hun sier at det bare er en sang, og at jeg må komme meg over det. Men hun skjønner ikke hvor vondt det gjør, og hvor mye det trigger følelsene fra den gangen på skolen.

Jeg er virkelig fortvilet og føler meg såret av denne opplevelsen. Jeg ønsker ikke å være en som tar alt for personlig, men jeg kan ikke hjelpe å føle at dette var en bevisst handling for å såre meg. Det er sårt uansett, enten å tenke på at hun kan ha glemt hva som skjedde på skolen, eller verre, at hun husket og fortsatt ønsket å såre meg.

Anonymkode: a515a...06a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har nok helt andre assosiasjoner til sangen enn hva du har, garantert at hun valgte den fordi hun syns den er fin, ikke noe som har med andre å gjøre. Dere er voksne nå. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at mobbingen har satt spor i deg, men verden dreier tross alt seg ikke om deg. Brudeparet valgte salmen fordi de begge eller den ene liker den, kanskje det var brudgommen som valgte den for alt du vet. Hendelser i barndommen betyr som regel mest for den som har opplevd det, tviler på at venninnen din husker det engang. 

Anonymkode: f7f76...db7

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Refreng
Skrevet

Det er forståelig at dette vekket ganske sterke følelser hos deg. De sterke følelsene blir også redd for at du skal bli mobbet igjen. Det kan føre til at du misforstår noe som ikke var vondt ment.

Forsøk å trekk pusten og tenk over forholdet deres. Er hun noen gang frekk eller slem mot deg til vanlig? Er hun nedlatende? Hånlig? Uempatisk?

Dersom dette var en sang dere hadde flere ganger som barn, så kan grunnen til at hun valgte den være at hun har gode minner om den sangen. Hun sitter ikke nødvendigvis på minner om mobbing når det gjelder den sangen. For henne kunne det være en av favorittsangene som barn, og hun har kun gode minner. Det er ikke sikkert du var i tankene hennes i det hele tatt.

Det er helt ok å bli lei seg når slike minner kommer til overflaten igjen. Det var en vond tid for deg

AnonymBruker
Skrevet

Du har hatt det godt i barndommen hvis dette karakteriseres som et traume for deg.  

Anonymkode: 98010...30c

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du trenger en trollepsykolog?

Anonymkode: e14b7...49d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting er når du er godt ned i vinglasset og ensom en fredag kveld. Men det er mandag... Dette er bare patetisk.. 👹

Anonymkode: af641...6fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig lei for at du føler på dette ts men det er ikke slik at man bruker bryllupet til å håne noen på den måten. Salmer velger man fordi man liker de, har ett forhold til de eller fordi mormor er så glad i den sangen og man vil glede mormor spesielt evt man velger også av og til salmer fordi det minner om en mor/far etc som er avdød. Vi hadde en salme som symboliserte min avdøde svigerfar.

Anonymkode: 7f93a...ecc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har hatt det godt i barndommen hvis dette karakteriseres som et traume for deg.  

Anonymkode: 98010...30c

Du vet ingentin om hva som kan bære mobbingbog traume for andre sekv om det virker "light" for deg.

Skam deg. 

Anonymkode: 014ca...9e7

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Om dette er en salme som ble sunget mye i barndommen, er det vel mer sannsynlig at bruden har et positivt minne om denne salmen og ikke valgte den for å håne deg. Det er kanskje også en salme som er mye brukt i akkurat denne kirken, denne familien osv.

Hvem i all videste verden ville valgt en salme til et bryllup som man assosierte med noe negativt? Her bør du gå litt i deg selv og ikke la noen sin lykkeligste dag i livet kaste mørke skygger over ditt eget!

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Når man er voksen har man helt andre perspektiver i livet og man går videre. At du ble mobbet er synd, men i den sammenhengen som du beskriver skulle dette vært et tilbakelagt kapittel for lengst. Jeg ble mobbet for størrelsen min på barneskolen. Skulle jeg da fått traumer dersom ei gammel klassevenninnes barn kommenterer "du har stor rompe"? Du velger selv hvordan dette påvirker livet. Når det er sagt, så tror jeg så absolutt ikke din venninne tenkte et eneste sekund på deg da hun valgte sangen. Det gjorde hun garantert fordi hun og mannen liker den.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, dere er voksne. Det er en salme. Brudeparet liker den. 

Anonymkode: 10133...036

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du høres veldig selvsentrert ut. Ingen velger seg en salme i sitt eget bryllup for å plage en venninne.  Ærlig talt. 

Anonymkode: d1900...7d4

Dette. 

Du har tydeligvis ikke bearbeidet denne mobbingen ts, men du kan ikke gi triggerne så mye mening. Din venninnes bryllup handler ikke om deg. 

Anonymkode: f32bd...6c8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i et bryllup i fjor hvor denne ble sunget. Dette er en vanlig salme!

Anonymkode: 4a88a...c3a

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror du må legge denne ballen død, og denne sammenhengen som du antyder er laget i ditt hode.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du høres veldig selvsentrert ut. Ingen velger seg en salme i sitt eget bryllup for å plage en venninne.  Ærlig talt. 

Anonymkode: d1900...7d4

Ha litt medlidenhet da. 

Hvis man tidligere har vært mobbeoffer for noe så lite, og stadig vekk blitt påmint dette, så er det jo ikke så rart at TS finner dette traumatisk. 

Samtidig må man påpeke at jeg er meget tvilsom til at de faktisk valgte denne salmen for å håne deg. Det kan nok tenkes at dette er en salme de liker og som passet deres anledning. 🙂

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver kaller jeg ikke mobbing, men erting. Ærlig talt. Du kan ikke ha opplevd mye motstand i livet hvis du fortsatt går rundt og plages av dette. 

Du må virkelig gjøre noe for å ta deg sammen, for om du er så selvsentrert kan du raskt miste de vennene du har.

Lykke til!

Anonymkode: 26bd1...4ec

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...