AnonymBruker Skrevet 26. mars #1 Del Skrevet 26. mars Hei! Jeg har slitt ganske mye med overspising etter at jeg fikk barn for snart 8 år siden. Før jeg fikk barn spiste jeg som regel bare lunsj og middag, og ikke noe småspising innimellom selv om jeg hadde mat og snacks tilgjengelig. Men nå etter å ha fått barn, og spesielt etter barn nummer to kom til verden (2 år siden) har det bare skutt i været. Enkelte dager føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å spise. Skal sies at jeg er hjemme en god del (delvis ufør), men selv de dagene jeg jobber noen timer, føler jeg at jeg på en måte «tar igjen» på kveldstid. Vi har ikke særlig snacks her hjemme, da det i hvert fall er ett steg i riktig retning, men jeg kan jo overspise på hva som helst. I løpet av en dag spiser jeg fast ca: frokost - 2 knekkebrød med egg/leverpostei, vann og av og til kaffe. Lunsj - grov baguette med grønnsaker og kylling, og vann, eller omelett med grønnsaker, skinke og ost og vann. Middag - varierer jo veldig, men som regel fisk/fiskeprodukter eller kylling med grønnsaker og ris/pasta/potet. Men så kommer kvelden, ungene sover og jeg bare blir så besatt sulten? Gulrøtter, agurk, blomkål, dadler, jordbær, brød, knekkebrød, nudler, middagsrester, ja - hva enn vi har, jeg føler jeg konstant spiser fra ungene er lagt og til jeg legger meg selv. Nå har vi nettopp hatt bursdagsfeiring for barna, med is, kake og potetgull tilgjengelig og jeg bare… Spiste to knekkebrød til kvelds siden middagen ble to timer tidligere enn vanlig, likevel ble jeg ikke mett og hev innpå to kakestykker, en halv pakke kjeks og en neve potetgull - og kunne lett hivd i meg mer, men vet at det ikke er bra og at jeg blir kvalm. Jeg er allerede kvalm, at jeg ikke bare klarer å slutte å spise. Er det noen som har noen råd til hva man kan gjøre? Vi spiser til faste tider, unngår å ha snacks i huset med mindre noe skjer (som feks bursdag), drikker mye vann ila dagen. Jobber med det å venne av å spise på kvelden, siden det er da det er værst, men det går sånn på automatikk at jeg plutselig bare står og smører mat, og vil jo ikke kaste - og så sitter man der med brødskive nr 5 og bare??? Og spesielt når det har vært noe, som i dag hvor middagen ble tidligere og bursdagsrester, så sier jeg jo til meg selv at det er ikke lurt eller nå skal du ikke spise noe av det her, og to sekunder etterpå er det gafla i meg. Vet ikke om det har så mye å si, men jeg veier 80kg, og har stått iro på vekta siden jeg fødte, selv med alt jeg trykker i meg. Men jeg ser, og kjenner, at det kan jo ikke fortsette sånn. Ønsker jo heller ikke at ungene skal se og ta etter det her! Vanskelig å ta seg selv i nakkeskinnet.. Anonymkode: 2e4cf...d46 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 26. mars #2 Del Skrevet 26. mars Her er 3 forslag: - få noen samtaler med ROS (rådgivning om spiseforstyrrelser), les boken de bruker av Fairburn og følg programmet - les en bok om ACT, gjør aksept og mindfulnessøvelse daglig (dette synes jeg hjelper MYE), det øker evnen til å tåle craving uten å gi etter samt gå mot livet man ønsker uavhengig av tanker og følelser - finne gode måter å bearbeide følelsene dine på, så du ikke spiser dem (ACT kan hjelpe her også) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #3 Del Skrevet 26. mars Det er veldig vanskelig å få bukt med overspising uten å jobbe med årsaken til problemet. Det et veldig vanskelig å finne psykolog med erfaring med overspisingslidelse, og hjelpetilbudet er nærmest ikke-eksisterende, men snakk med fastlegen din om se om han kan hjelpe. Ring kontakttelefonen til ROS og spør hva som fins av hjelp. Anonymkode: b3473...439 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #4 Del Skrevet 26. mars Føler det der er noe som skjer når man får barn om man ikke passer på.. hvertfall for mange. Er nok en kombo av hormoner, stress, lite søvn, en litt sånn «unntakstilstand» i livet rett og slett. Det er jo dritslitsomt med to barn. Min anbefaling er faktisk å bruke appen Lifesum. Logge det du spiser. Da ser du både når du når anbefalt dagsinntak, men også at det krever litt innsats så man hiver ikke bare ukritisk i seg. Og ikke minst: ikke ha godteri/chips/kake tilgjengelig hjemme i hverdagen. Jeg sender med alt av kakerester med mannen på jobb påfølgende dag. Anonymkode: 9d9ad...6bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #5 Del Skrevet 26. mars Dere som svarer her: husk at det er forskjell på overspising og overspisingslidelse. Anonymkode: 9d9ad...6bf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 26. mars #6 Del Skrevet 26. mars Jeg tror du spiser for lite i løpet av dagen. Jeg kjenner meg nemlig igjen. Før var jeg opptatt av å spise sunt og ikke for mye, og ble ikke skikkelig mett hverken ved frokost, lunsj eller middag. Da ble jeg som et sort hull på kvelden. Nå spiser jeg mer til frokost, lunsj og middag, og har aldri behov for noe på kveldstid. Kan helt fint spise middag kl. 17:30 og ikke spise igjen før neste morgen. Det er bare å spise sunt, men NOK. Jeg spiser relativt store porsjoner, men det er sunt og jeg blir skikkelig mett. Da får jeg ikke noe søtbehov, og småspiser ikke i det hele tatt mellom måltider. En vanlig dag: Frokost: 4 grove brødskiver med makrell i tomat/ pesto og ost/ kokt egg. Med mye grønnsaker oppå og en frukt til slutt. Lunsj: en raus posjon havregrøt med blåbær, nøtter og peanøttsmør. Middag: 2 stykker laks / 2 fiskeburgere med masse ovnsbakte grønnsaker og couscous/quinoa. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 26. mars #7 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som svarer her: husk at det er forskjell på overspising og overspisingslidelse. Anonymkode: 9d9ad...6bf Svaret mitt ville vært akkurat det samme likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #8 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dere som svarer her: husk at det er forskjell på overspising og overspisingslidelse. Anonymkode: 9d9ad...6bf Og TS passer til flere av kriteriene for overspisingslidelse. Ergo - sjekk dette først. Anonymkode: b3473...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #9 Del Skrevet 27. mars He som mål at du ikke skal spise etter kl 18/etter middag, og del gjerne "løftet" med andre så forplikter det mer. Anonymkode: cec94...8ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 27. mars #10 Del Skrevet 27. mars Overspising er et reellt problem for mange ja! Som ikke alltid blir anerkjent... Folk tenker herregud, skjerp deg. Bare slutt å spis så mye. Men det er ikke enkelt når man har dette problemet. Overspising er nemlig IKKE et problem fordi man har svak viljestyrke. Hvis man tror det, så bygger det opp under mye dårlig samvittighet man har fra før av, og man kan overspise enda mer. For å kunne få bukt med overspising så må man gå inn i det mentale. Man må lære seg verktøyene som finnes for å håndtere de utfordringene man står ovenfor. Hvorfor overspiser vi? - 75% av alle tilfeller av overspising skjer pga følelsene våre - Fordi vi har et for anstrengt forhold til mat og tenker at noen typer mat er forbudt (forbudt = fristende) - Fordi vi spiser for lite og blir så sulten at vi mister kontrollen - Alt eller ingenting-tankegangen (hvis man først spiser noe man ikke burde, gir vi opp og tenker at dagen er ødelagt uansett = spise enda mer) - Flukt fra følelser, slippe å kjenne etter. F.eks bearbeide gamle traumer - Fordi vi har for streng kontroll For å kunne få bukt med dette er det flere ting som kan/bør/må gjøres. f.eks: - Normalisere nei-mat - Snakke om hva som fører til overspising (evnt skrive journal) - Lære seg verktøyene om hva man kan gjøre før, underveis og etter overspising - Gå dypere inn i ditt forhold til mat Jeg fant ut ved nyttår at jeg er en overspiser. Og med tidligere erfaring som jojo-slanker satt jeg meg litt mer inn i dette. Jeg fant ut at strenge regler for kosthold, telling av kalorier og dietter fører meg bare lenger vekk fra dit jeg ønsker å komme. Så da begynte prosessen med å endre livsstil. Jeg vil ikke være en overspiser lenger. Jeg er derfor langt fra en ekspert, med bare 2-3 måneders erfaring ut i prosessen min. Men jeg har allerede lært mye da! Og har benyttet verktøy som faktisk fungerer. Det er virkelig en aha-opplevelse. Jeg begynte å skrive dagbok her inne, der jeg dokumenterer prosessen min, noe som hjelper syns jeg. Å skrive ting ned. En av tingene som har hjulpet aller mest er å lære meg å ikke tenke ja-mat og nei-mat. For fra vi var veldig små barn har vi lært at nei-mat er forbudt = fristende. Jeg har brukt denne setningen mye hittil, og den har faktisk fungert: Jeg kan spise alt jeg vil, når jeg vil og så mye jeg vil. Men jeg velger å ikke gjøre det i dag. Det har gjort at jeg ikke har like lyst på ting som før. Jeg spiser også roligere, med mer kjærlighet og nytelse. Jeg har ikke telt en kalori, unngått noen matvarer (f.eks karbohydrater), spist meg mett ved hvert måltid og jeg har spist noe godteri og snacks. Og siden nyttår har jeg gått ned 6,5 kg. Og jeg føler meg friere rundt mat enn noensinne. Men jeg har fortsatt en lang vei å gå, men det hjelper veldig å tenke at jeg skal gå den veien - i mitt tempo med små skritt. (For å komme i gang kan jeg anbefale podcasten Ditt beste deg. Det var i alle fall den som fikk meg i gang). 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #11 Del Skrevet 27. mars Jegble kritisesrt i tråden "Et spiseforstyrret land" for å skrive at lavglysemisk diett hjalp meg masse med å få meg et sunnere kosthold. Men anbefaler det likevel. Jeg ble kvitt det konstante suget jeg pleide å døyve med mat. Jeg satte meg inn i hva jeg spise bort, hvilke følelser som gjorde at jeg overspiste. Det betyr ikke at jeg tenkte på ja-mat og nei-mat, bare at jeg ble så lettet over å endelig slippe å tenke på mat døgnet rundt og at jeg mista lysten på usunn mat. Dette har vedvart. Spiser jeg høyglysemisk mat er det som om noe endrer seg i hjernen min og jeg tenker på mat hele tida. Med litt kjedeligere og lavglysemisk mat har jeg plass til masse annet i livet mitt. Anonymkode: 3693a...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #12 Del Skrevet 27. mars Kvinne87Rogaland skrev (14 timer siden): Jeg tror du spiser for lite i løpet av dagen. Jeg kjenner meg nemlig igjen. Før var jeg opptatt av å spise sunt og ikke for mye, og ble ikke skikkelig mett hverken ved frokost, lunsj eller middag. Da ble jeg som et sort hull på kvelden. Nå spiser jeg mer til frokost, lunsj og middag, og har aldri behov for noe på kveldstid. Kan helt fint spise middag kl. 17:30 og ikke spise igjen før neste morgen. Det er bare å spise sunt, men NOK. Jeg spiser relativt store porsjoner, men det er sunt og jeg blir skikkelig mett. Da får jeg ikke noe søtbehov, og småspiser ikke i det hele tatt mellom måltider. En vanlig dag: Frokost: 4 grove brødskiver med makrell i tomat/ pesto og ost/ kokt egg. Med mye grønnsaker oppå og en frukt til slutt. Lunsj: en raus posjon havregrøt med blåbær, nøtter og peanøttsmør. Middag: 2 stykker laks / 2 fiskeburgere med masse ovnsbakte grønnsaker og couscous/quinoa. Kan være noe i det, men føler jeg må tvinge i meg både frokost og lunsj fra før av, så vanskelig å tenke at jeg skal spise MER. Er egentlig ikke sulten, men spiser sammen med ungene til frokost og sammen med kollegaer til lunsj - for det sosiale. Etter middag kjenner jeg meg også mett - før det har gått en halvtime og føler jeg må stappe i meg mer. Uavhengig av hva og hvor mange porsjoner jeg har spist. Det kan også være at jeg føler meg mett, men likevel så er det liksom MER, MER, MER… AnonymBruker skrev (6 timer siden): He som mål at du ikke skal spise etter kl 18/etter middag, og del gjerne "løftet" med andre så forplikter det mer. Anonymkode: cec94...8ae Dette fungerte en liten stund, men magen begynte å bli fysisk vond på kveldstid - så da våknet jeg med rumlende og kvalm mage morgenen etterpå. Spiste godt til middag, og drakk vann før jeg la meg, men det hjalp ikke særlig.. Anonymkode: 2e4cf...d46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #13 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan være noe i det, men føler jeg må tvinge i meg både frokost og lunsj fra før av, så vanskelig å tenke at jeg skal spise MER. Er egentlig ikke sulten, men spiser sammen med ungene til frokost og sammen med kollegaer til lunsj - for det sosiale. Etter middag kjenner jeg meg også mett - før det har gått en halvtime og føler jeg må stappe i meg mer. Uavhengig av hva og hvor mange porsjoner jeg har spist. Det kan også være at jeg føler meg mett, men likevel så er det liksom MER, MER, MER… Dette fungerte en liten stund, men magen begynte å bli fysisk vond på kveldstid - så da våknet jeg med rumlende og kvalm mage morgenen etterpå. Spiste godt til middag, og drakk vann før jeg la meg, men det hjalp ikke særlig.. Anonymkode: 2e4cf...d46 Hva med å bryte vanen med hvordan du legger opp ettermiddag og kveld? Få med mannen på dette prosjektet så du får den egentiden du trenger. Feks en halvtime etter middag tar du deg et varmt og deilig bad med feks et glass Pepsi max og en god humoristisk podcast. Når ungene er i seng, går du deg en tur med musikk eller lydbok på øret. Evt skravler på telefon med en venninne. Kjøp dere et puslespill for voksne som du og mannen driver litt med når du kommer hjem. Puss tennene når du har spist kveldsmåltidet. Osv osv, altså endre rutinene dine:) Anonymkode: 9d9ad...6bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #14 Del Skrevet 27. mars Så det som har skjedd er at du har endret vanene dine etter svangerskap og latt de vanene fått feste seg gjennom mange år slik at det nå føles utrolig vanskelig å bryte dem. Men det er ikke umulig. Det er ingenting biologisk som har skjedd med kroppen din i mellomtiden som gjør overspisingen "naturlig" for deg. Da du var ung og ikke hadde denne trangen til å overspise så handlet det bare om at det ikke var en vane for deg da. Nå har det blitt det, og du kan endre det. I diskusjoner om overspising så virker det som om mange mener at de er slave av trangen til å overspise. Sånn er det ikke. Man har et valg om å endre denne vanen. Alle kan ikke få hjelp, det har ikke behandlingsapparatet kapasitet til. De som kanskje bør få hjelp er de som har kjempet hele livet. Men det har ikke du. Du kan få tilbake de gode vanene dine som du hadde før: - med å først bestemme deg for å endre det mønsteret du har i dag - så legge en plan for hvordan du vil ha det framover hvor du ikke overspiser på kveldene - så gjøre en vanskelig innsats i en periode for å få bedre vaner. Da må du bruke viljestyrke en periode - så fokusere på at det kostholdet med feks tre måltider eller to per dag er det du skal opprettholde - si nei igjen og igjen til overspising på kvelden helt til det har festet seg at du ikke lenger har lyst til å overspise. Det tar tid. Du har et valg. Å ta fra mennesker dette valget om varig endring er nedverdigende. Anonymkode: cf841...ca9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #15 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ingenting biologisk som har skjedd med kroppen din i mellomtiden som gjør overspisingen "naturlig" for deg. Wow. Du kan virkelig ingenting om spiseforstyrrelser. Anonymkode: b3473...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #16 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Wow. Du kan virkelig ingenting om spiseforstyrrelser. Anonymkode: b3473...439 Men hvem sier at TS har en spiseforstyrrelse? 🤔 Ikke hun selv? For all del, det kan jo være, men vi kan da ikke hoppe til den konklusjonen ut fra innleggene her? Overspising er ikke synonymt med spiseforstyrrelse, det er mange som overspiser uten at det faller under den kategorien. Anonymkode: 131d6...dfb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #17 Del Skrevet 28. mars 22 hours ago, AnonymBruker said: Dette fungerte en liten stund, men magen begynte å bli fysisk vond på kveldstid - så da våknet jeg med rumlende og kvalm mage morgenen etterpå. Spiste godt til middag, og drakk vann før jeg la meg, men det hjalp ikke særlig.. Anonymkode: 2e4cf...d46 Er det søtningsmiddel i noe av maten du spiser? Jeg blir sånn om jeg får i meg søtningsstoffer Anonymkode: 761f4...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #18 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Wow. Du kan virkelig ingenting om spiseforstyrrelser. Anonymkode: b3473...439 Det er helt utrolig at dere driver å diagnostiserer folk med alvorlige psykiske lidelser her inne. Man kan både overspise og underspise uten å ha en spiseforstyrrelse. Ingenting av det ts har skrevet indikerer dette. Du vanner ut et viktig begrep og setter ts i en passiv offerrolle (som hun ikke hører hjemme i). Anonymkode: 9d9ad...6bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #19 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette fungerte en liten stund, men magen begynte å bli fysisk vond på kveldstid - så da våknet jeg med rumlende og kvalm mage morgenen etterpå. Spiste godt til middag, og drakk vann før jeg la meg, men det hjalp ikke særlig.. Anonymkode: 2e4cf...d46 Grunnen til at det gjør "vondt" er at magesekken er vant til å være full og det sitter kun i hodet. Dette vil gå over etter noen dager og det er ikke på noen måte farlig å legge seg sulten og heller ikke nødvendig å spise eller drikke før man legger seg. Den metoden som har hjulpet for meg og mange andre jeg kjenner er å ikke spise noe som helst på kvelden, gjerne ikke etter klokken 18. Ville lastet ned Lifesum og registrere alle måltid fra frokost til siste måltid og juster det slik at du er ferdig med alle dagens kalorier til klokken 18. For meg har det også hatt stor effekt å gå over til et mer lavkarbo/lav GI kosthold og kutte ut alle raske karbohydrater (bl.a sukker, hvetemel og poteter/stivelse). Spiser fast klokken 9, 12, 15 og 18. Spiser litt mer klokken 18 de dagen jeg trener. Viktig å ikke spise seg stappmett, slik at magesekken etter hvert krymper ned til normal nivå. Anonymkode: b0e3c...954 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #20 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den metoden som har hjulpet for meg og mange andre jeg kjenner er å ikke spise noe som helst på kvelden, gjerne ikke etter klokken 18. Ville lastet ned Lifesum og registrere alle måltid fra frokost til siste måltid og juster det slik at du er ferdig med alle dagens kalorier til klokken 18. For meg har det også hatt stor effekt å gå over til et mer lavkarbo/lav GI kosthold og kutte ut alle raske karbohydrater (bl.a sukker, hvetemel og poteter/stivelse). Spiser fast klokken 9, 12, 15 og 18. Spiser litt mer klokken 18 de dagen jeg trener. Viktig å ikke spise seg stappmett, slik at magesekken etter hvert krymper ned til normal nivå. Alt jeg leser her er regler, regler og litt mer regler. Vet du hva en overspiser trenger? Frihet. TS trenger kunnskap og verktøy til å kunne føle seg trygg og fri rundt mat. Alle kan fint følge regler en liten stund, men så sprekker man. Fordi det blir for overveldende med alle reglene, og da overspiser man. Kanskje verre enn noensinne. Anonymkode: 15377...4c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg